Kun parhaillaan on myrskyistä keliä, tuli mieleen kotimaiset venetestit. Nehän tehdään yleensä kevyissä keleissä, ei kai koskaan avomerellä myrskytuulissa. Testien perusteella silti voidaan sanoa joku vene merikelpoiseksi.
Laiturijutuissakin kerrotaan Porkkalan selän tai Hangon läntisen hirmuaalloista ja mielellään kehutaan oman veneen merikelpoisuutta. Juttuihin uskoville voi tulla väärä kuva oman veneen turvallisuudesta esim. Suomenlahden ylityksiin syysretkillä. Tämä testi vaikuttaa realistisemmalta kuin laituriparlamentin jutut:
http://www.hamnen.se/artiklar/motorbatar/baracuda-hardtest-i-full-storm-och-femmetersvagor.html
Moottoriveneen testaus 5 metrin aallokossa
24
221
Vastaukset
- Bellalllaa
Mikseiköhän ne ajaneet tuota Barracudaa sivuaallossa, siinä se veri punnitaan.
- järkijataitomukaan
Varmaankin ajoivat, koska videossa näytettiin sekä myötä- että vastaalloissa liikkumista. Eiköhän välillä sentään käännyttykin. Videota oli varmaankin editoitu eikä kaikkia vaiheita ehkä kuvattukaan. Tietenkään ei ole fiksua ajella pitkiä matkoja suorassa sivutuulessa, jos on murtuvia aaltoja. Uhkarohkeus ei ole veren punnitsemista ;-)
- Bellalllaa
Mutta kun moottori sammuu, paatti on heti sivutuulessa, veneen pitäisi silloin "hoitaa itsensä". Kai sitä pitäisi testata ja näyttää, jos se toimii, sillä olisi myyntiin huomattava vaikutus.
- sammuvamoottori
Bellalllaa kirjoitti:
Mutta kun moottori sammuu, paatti on heti sivutuulessa, veneen pitäisi silloin "hoitaa itsensä". Kai sitä pitäisi testata ja näyttää, jos se toimii, sillä olisi myyntiin huomattava vaikutus.
Itse kyllä kuvittelisin, että moottorin sammuminen testi- tai esittelyvideossa ei herättäisi ostajien luottamusta. Miksi kukaan haluaisi nimenomaan sellaisen veneen, jonka moottori sammuilee? Ja mistä moottorin sammuminen yleensä johtuu…. oisko bellan ongelma vai käyttäjän? Vettä koneeseen vai bensa loppu?
Voit olla oikeassa, että olisi myyntiin huomattava vaikutus ;-)
Vai pitäisikö testata ympärimenoa niinkuin life-boateilla tehdään? Käännetään paatti ylösalaisin ja katsotaan miten nopeasti se kääntyy oikeinpäin. Niistäkin löytyy videoita. - ei.voi.olla.totta
sammuvamoottori kirjoitti:
Itse kyllä kuvittelisin, että moottorin sammuminen testi- tai esittelyvideossa ei herättäisi ostajien luottamusta. Miksi kukaan haluaisi nimenomaan sellaisen veneen, jonka moottori sammuilee? Ja mistä moottorin sammuminen yleensä johtuu…. oisko bellan ongelma vai käyttäjän? Vettä koneeseen vai bensa loppu?
Voit olla oikeassa, että olisi myyntiin huomattava vaikutus ;-)
Vai pitäisikö testata ympärimenoa niinkuin life-boateilla tehdään? Käännetään paatti ylösalaisin ja katsotaan miten nopeasti se kääntyy oikeinpäin. Niistäkin löytyy videoita.Täsmälleen tuolla logiikalla muinoin vastustettiin tiukasti turvavöitä autoissa. Nehän tarkoittivat, että auto on turvaton ja ajelee itsekseen kolareita. Päätelmä on edelleen yhtä päätön, myös koskien moottorin sammumista aallokossa.
- aalolossaollut
sammuvamoottori kirjoitti:
Itse kyllä kuvittelisin, että moottorin sammuminen testi- tai esittelyvideossa ei herättäisi ostajien luottamusta. Miksi kukaan haluaisi nimenomaan sellaisen veneen, jonka moottori sammuilee? Ja mistä moottorin sammuminen yleensä johtuu…. oisko bellan ongelma vai käyttäjän? Vettä koneeseen vai bensa loppu?
Voit olla oikeassa, että olisi myyntiin huomattava vaikutus ;-)
Vai pitäisikö testata ympärimenoa niinkuin life-boateilla tehdään? Käännetään paatti ylösalaisin ja katsotaan miten nopeasti se kääntyy oikeinpäin. Niistäkin löytyy videoita.Sammuminen johtuu kovasta merenkäynnistä. Kuuluisi siis testiin myös aaltoon sivuttain ajaminen. Syynä esim sakan tai ilman pääsy pa-järjestdlmään ja edelliset johtuu juuri kelisstä..
Suoraan aallon mukaan ajaminen on helppoa. Siitä selviää tiettyyn rajaan saakka aika helposti.
- Hassu_testi
Äijät vaan lillivät vasta-aallokkoon. Eipä tuossa viideossa paljoa ajettu, pelkkää aallon läpi painamista ilman mitään ihmeitä. Normaali katettu vene pitäisi selvitä tuosta hyvinkin. Täyttä shittiä tällaiset "testit".
- kerrolisääsatuja
Missä olet oman kokemuksesi hankkinut? Kotivesillä on hyvin harvoin 5 metrin aallokkoa, kesäkuukausien aikana tuskin koskaan.
Laituriparlamenttien sankaritarinat ovat juuri samoja kuin oma esimerkkisi eli "täyttä shittiä" :-D - elämänkoulunkävijä
Kokemusta haentääa school of life nimisessä mestassa ja se muistetaan sitten kirjottaa siihen feisbuuk profiiliin
- MiksiIhmeessä
Ei kai kaikkia veneitä tarvitse testata 5 m aallokossa?
Ajattelin, että ainakin D-luokan voisi jättää pois koska aika harvan mieleen tulee lähteä sellaisella keskelle Itämerta... - Parsafani
Ei kaikkia veneitä tarvitse testata viiden metrin aallokossa. Harvaa moottorivenettä tehdään valtamerelle eli A-kategoriaan, eli tuo videon oloihin. B-kategorian veneet on tehty neljän metrin aallokkoon ja 21 m/s tuuleen (ainakin valmistjan mukaan). C-kategorian olosuhde on taas kahden metrin aallokkoa ja noin 14 m/s.
- MerkitseväVaiSuurin
Videossa isoimmat aallot arvioitiin 5m korkuisiksi. Merkitsevä aallonkorkeus on silloin 3m luokkaa, ei ainakaan 4m.
Eli 5 m isoimmissa aalloissa on ihan perusteltua testata A ja B -kategorioita.
- ilmanflaikkaria
Oliko Marino Barracuda tosiaan tuon näköinen?!?!
- AndersKurten
Hei,
Muutama sana tuotekehitykseen liittyvästä testauksesta: me testaamme kaikki CE-C kategoriaan suunniteltavat uudet Buster mallit avomerellä ja poikkeuksetta myös kovassa aallokossa. Yleensä Itämereltä harvemmin löytyy 5 metrisiä aaltoja, mutta 2-3 metrinen aallokko on hyvinkin realistinen ja rannikkoalueilta kesälläkin ajoittain löytyvä, joten jokaiseen tuotekehitysprojektiin kuuluu koeajojen puitteissa myös "kovan kelin" pidempi koeajo.
Yleisesti ottaen uutta markkinoille tuotavaa runkogeometriaa testataan meriolosuhteissa erilaisissa keleissä muutamia satoja tunteja.
Hyvää Joulua kaikille kanssaveneilijöille!
yt. Anders Kurtén
Buster Tuotekehitys- Flipperisti
Onko näistä olemassa mitään sellaista videomateriaalia, jonka voisi jakaa vaikka Youtubessa? Olisi tosi mielenkiintoista nähdä, miten pienvene käytttäytyy tuollaisessa aallokossa.
- Inuiittinullikka
Hienoa että veneitä testataan aallokossa! Olisi hienoa nähdä myös videomateriaalia kovan kelin ajoista koska se kuluttajia kovasti kiinnostaa. Totuus on kuitenkin että näyttävän näköistä aallokkoa joka Oikeasti on päälle kaksimetristä näkee aika harvoin. (Eli sellaista kun seisaallaan jaa vierekkäin niin se toinen vene päänuppeineen on välillä aallon takana piilossa vähintään joka kolmas aalto).
Sitten kun venelehdissä näkisi vielä tuloksia ajosta täydellä kuormalla. Sitä päivää saanee odottaa, mutta kiinnostaisi sekin tieto mökkiveneilijää kovasti.
Kiinalaisetkin testaa ja videoi.
https://www.youtube.com/watch?v=NnoyMbdeCg4- Bkategoria
Riippuu siitä missä veneilee, käy useammin ahvenan merellä siellä reilun kokoista aallokkoa tarjolla "merkitsevä aallon korkeus ylittää 2,5m" ja joskus, kun oikein mukavasti tuulee ja aallon muoto murtuva, niin voisi sanoa kelin olevan aika miehekästä ajaessa vastaiseen aaltojen pärskien veneen yli ja näkyväisyyden ollessa lähes pelkästään tutkakuva, sillä pyyhkijät eivät kerkiä pitämään näkyvyyttä...
- hohohooo
https://www.youtube.com/watch?v=SnqvrCrvmDs
Videossa on aika tarkalleen kahden metrin merkitsevä aallonkorkeus. Kamera on vedenpinnasta noin parin metrin korkeudessa ja kolmannes aalloista peittää horisontin ja jkunen menee ylikin. Suurimmat aallot noin kolme metriä.- 80cmvene
Voi olla, muttei ainakaan tossa videossa, joka on liitteenä.
Yksikään aalto ei peitä horisontiaista. Alle metrillä mennään reilusti. - Tyhjättynnyrit
Joopa joo, alle metrillä :D
- Kokemustaon
Itse olen kuvannut joitakin videoita ja on ihan eri tuntuista olla veneessä kuin katsella näytöltä samoja olosuhteita.
- Huimaamenoa
En tiedä minkä kokoisia nuo videon aallot on, mutta sen tiedän ettei 99% tän ketjun lukijoista tekisi samaa omalla veneellään. :)
- parkanosta
Simpulla ajettu 2 metrin aallokossa... vielä hengissä tätä kirjoittamassa. Keikkumista sehän se oli, mutta niinhän veneen kuuluukin tehdä. Luotto veneen meriominaisuuksiin senkuin vain kasvoi.
Suosittelen. - Parastaantia
Mielenkiintoisimmat venetestit olisivat sellaisia joissa löytyisi rajat, eli ajettaisiin kunnes uppoaa.
Eihän EuroNCAP-testejäkään tehdä missään prisman parkkipaikalla niin että pökätään toisen auton vetokoukulla puskuriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta781795Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181689- 161504
50+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin191193En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee121184Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv61172hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121136Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291121Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää61109Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot71104