Merkonomiksi?

Elämäedessä123

Hei!
Olen 15v poika ja olen jotenkin kiinnostunut kauppaoppilaitoksesta ja mietin tässä, että kannattaako alkaa merkonomiksi? Siinä kauppaoppilaitoksessa kiinnostaa se, ettei tarvitse pelkästää opiskella (näin olen kuullut) ja saisi tehdä töitä jopa palkallista työtä opiskeluaikana. 3 päivää töissä ja 2 koulussa per viikko. Onko näistä merkonomeista tänäpäivänä mitään iloa vai auttaako se sinua saamaan työpaikan yms. Ajattelin tehdä samalla kaksoistutkinnon ja pyrkiä ylioppilaaksi. Myös se viehättää, että voisin perustaa oman yrityksen, kun koko suvussa on kovia yrittäjiä ja minussa on yrittäjä verta:D Siis kertokaa kannattaako hakea kauppaoppilaitokseen vai mennä suosiolla lukioon. Olen semmoinen 8 k.a oppilas.
Kiitos vastauksistanne!

18

1500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämäedessä123

      Ja tuolla "kauppaoppilaitoksella" tarkoitan kauppaopistoa.

    • hgfhfghf

      kaksoistutkinnolla ei ainakaan tee yhtikäs mitään

    • Huomautan_vain

      Yrityksen pyörittämiseen merkonomius antaa varsin laihat eväät. Parempi olisi jokin yrityspuolen amk-tutkinto, joka tietenkin onnistuu helposti kaksoistutkinnon pohjalta.

    • 12345_

      Jos haluat kaksoistutkinnon suorittaa niin tuskin pääset lyhyillä päivillä tyyliin muutama päivä koulussa ja muut töissä. Peruskoulupohjalta tuo merkonomitutkinto on kolmivuotinen, mutta niin on pääasiassa lukio plus ylioppilastutkinto. Vaikka tuossa kaksoistutkinnossa on karsittu lukiokurssit minimiin niin joudut todennäköisesti pitkiä päiviä opiskelemaan ja tai todennäköisesti viitenä päivänä viikossa. Joudut kyllä myös lukemaan kokeisiin merkonomitutkintoa suoritettaessa joskin luettavaa ei ole niin paljoa kuin tavallisessa lukiossa. Joudut myöskin lukemaan ylioppilaskokeisiin paaaljon ja myöskin lukion kurssien kokeisiin, vaikka suorittaisitkin sen kaksoistutkintona. Lukematta et pääse millään läpi kursseista. Tuo kolme päivää töissä onnistuu lähinnä ylioppilaslinjalta (eli kaksivuotisena,pohjalla ylioppilastutkinto), mutta tuskin peruskoulutasolla ja vielä vähemmän kaksoistutkitoa suoritettaessasi.

      Tuo kauppaopistotermi on aikalailla vanhentunut termi, joskin sitä esim. Suomen Liikemiesten kauppaopisto käyttääkin. Nykyään pääasiassa puhutaan ammattiopistoista.

      Merkonomeja on koulutettu aivan liikaa ja sillä paperilla ei oikein tee yhtään mitään pääasiassa. Tietysti kun noususuhdanne tulee joskus miljoonan vuoden päästä niin en tiedä nostaako se näitä työpaikkoja vai ei. Tällä hetkellä merkonomeja on joko työttöminä todella paljon tai koulutusta vastaamattomissa työtehtävissä.

      Loppujen lopuksi päätös on sinun. Kannattaa kuitenkin yrittäjäkursseja jossain muodossa jossakin käydä jos haluat yrittäjäksi. Niitä voi myös suorittaa muutoinkin kuin käymällä merkonomin tutkinnon. Merkonomin tutkinto on koulutukseltaan aika suppea, pelkkää pintaraapaisua, joudut kuitenkin sen tutkinnon päälle syventämään jollain lailla tietämystäsi jos meinaat yrittäjänä handlata kaikki siihen liittyvät asiat hyvin.

    • Elämäedessä123

      Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Tarkoituksenani oli jatkaamerkonomi opintojen jälkee vielä opiskelemaan korkeakouluun tai jonnekkin missä voi kouluttautua vähän vaativampiin hommiin. Joo en osaa sanoa saako merkonomit helposti töitä, mutta pidän työnteosta ja asennetta on joten sehän voi olla myös itsestä kiinni saako töitä vai ei.

      • diplek

        Miksi et sitten mene lukioon, josta saat paljon paremmat eväät kauppakorkeaan? Kielitaito jne on lukion jälkeen aivan toista luokkaa kun merkonomin.


    • theo96

      Ei kukaan sano et täytyy jäädä loppuelämäkseen merkonomiks !! Mee vaan liiketalousopistoon vai amisko se on ja hommaa tutkinto tolla sun innolla . Opiskelet eli käyt duunissa ja saat palkkaa mutt saat myls paperit nopeesti ulos ja mieti sitte mitä teet. Meet töihin tai ny vaikka kauppakorkeeseen jos onnaa oot siel sitte varmaan luennolla vähän fiksumpi kun ne muut spedet jotka on tulleet sinne suoraan yo juhlistaan :D Eiku oikeesti. TAjusin tän meinaan vasta itte kun oon miettinyt mihin hakis opiskeleen. En haluis just minnekään, otti aika koville toi lukio. on ny ohi, onneks. Mä yritän hakee nyt noissa lisähauissa ja päästä alottamaan tammikuussa varmaan Helmessä, tapasin sieltä pari tyyppiä ja jos taso on sama käytävilläkin, on varmaan tosi jees mesta.

      Ei muuten tartte olla ylioppilas -tai kaksoistuktinto taskussa jos hakee amk:aan. PErustutkinnolla voi kans hakee korkeakouluun. Olis pitäny tajuta ittekin ennenkun menin lukioon. Ei sillä, hyvät paperit sain ulos mutta so fucking wat. Kai mä oon vaan just nyt kyllästynyt .

      • fasdfasdfqwer

        Perustutkinnolla ei voi hakea korkeakouluun, vaan vaatii aina toisen asteen tutkinnon...


    • hikipinko_98

      Sori, mutta ammatillisella perustutkinnolla (esim. merkonomi) voi kyllä hakea korkeakouluun. Hakukelpoisuuden sillä siis saa. Samalla tavoin siis voit hakee kuin ylioppilaanakin.

    • Juppot

      Lukioon ja siitä KTM , aainoa järkevä vaihtoehto..

      • nn_dohig

        järkevä muttei ainoo vaihtoehto. jos käy amiksessa ensin ihmettelemässä pari vuotta niin vaikka kirkastuu, mitä ehkä oikeesti haluais tehä työkseen. Musta toi amis on ihan ok varsinkin sellasille, jotka ei siis tiedä "mikä musta tulee isona" Voihan amiksessa opiskella esmerkiks kieliä.. On sitte ainakin joku tutkinto , HElopottaamyös keikka duunin saamista. Keikkaduuneista KTM- opiskelijaktin raaahaa saa elämiseen


    • Elämäedessä123

      En vaan jaksaisi mennä lukioon, koska se jatkuva pänttääminen ja opiskelu ei ole mieleeni. Yo merkonomi tutkinto on tiheytetty 4 aineeseen olisiko ollut äikkä,lyhyt matikka,enkku,yh. Näistä vain enkku on minulle vaikeaa. Lukiossa olisi taas ne kaikki aineet missä olen huono yms tuossa kait pääsee helpommalla kun vaan 4 ainetta ja pääsee ylioppilaaksi.

    • nimimin

      Jos edes lukio-opiskelu ei ole mieleesi, et sitten muutenkaan voi kouluttautua eteenpäin. Kaksoistutkinto on jo liian rankka sinulle.

      • Elämäedessä123

        Kyllä mutta tarkoitan, että minua kyllä kiinnostaa opiskella kaikkea mikä liittyy työhön.se rankkuus tulee motivaatiosta ja mulla ei ole motivaatiota opiskella mitään maantietoa vaan asioita mitä tarvitsen työssä. Siihen on motivaatiota. Eli kaikki mitkä vahvistavat työ taitoja ja palkkaa tottakai motivoi.


      • diplek

        Mistä sinä etukäteen voit tietää, mitä kaikkea tulevissä töissä tarvitset? Maantieto on muuten ihan hyödyllistä kaupallisen alan ammattilaiselle, joka työskenteleen esim. viennin parissa. Mitä parempi koulutus, kielitaito ja yleissivistys, sitä paremmat uramahdollisuudet on.
        Kauppaopistosta pääset kassalle.


    • Talouspäällikkö

      Ei kauppaopisto ole ollenkaan huono vaihtoehto. Kauppaopiston jälkeen ei tietysti kannata jäädä pelkästään merkonomitutkinnon varaan. Esimerkiksi markkinointi-instituutin "tutkinnot" merkonomitutkinnon päälle ovat hyvä lisä. Maksavat jonkun verran mutta eivät kuitenkaan liian paljon. Esimerkiksi talouspäällikön tutkinto 12kk etäopiskeluna suoritettuna noin 5.500 eur alvi. Jos ei ole mahdollisuuksia AMK tai yliopistotielle (kestävät myös vuositolkulla) niin kannattaa käydä Markkinointi-instituutin tai muiden "opistojen" tutkintoja jotka tukevat omaa urapolkuasi. Työantaja näkee silloin heti että sinulla on draivi päällä. Et ole kuten muut! Merkonomitutkinto on hyvä astinlauta eteenpäin. Sen jälkeen katsot seuraavan stepin joka tukee omia urahalujasi.

    • Yrittämiseen pitää tietenkin kasvaa, mutta jos se jo tuossa vaiheessa kiinnostaa, on todennäköisempää, että sinusta on yrittäjäksi, kun sillä, joka ei edes tiedä mitään suuntaa.
      Yrittäjäksi opitaan ennen kaikkea yrittämällä (ja erehtymällä).. se koulutus ei ole merkityksestöntä, mutta loppujen lopuksi kuitenkin toissijaista.

      Opastusta alkuun voi löytyä esim. tätä kautta: http://tienaakotona.info

      Koska olet nuori, saatat päästä pian jyvälle nettitienaamisen saloista...

    • Elämäedessä123

      Onko noi koulupäivät miten pitkiä? Onko aina johoki klo 16 asti vai? Kertokaa joku kuka käy kaksoistutkintoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe