Taivalkoski on koitunut suureksi siunaukseksi

S_Iunaaja

Kaikki hyvä tulee Taivalkoskelta
T_Otuudenhavaitsija
1.12.2015 1:24
Taivalkoskelta tulee paljon hyvää

H_Yvä

1.12.2015 1:21

Onnellinen nuoruus Taivalkoskella

O_N_Nellinen

1.12.2015 1:20

Eihän_se_kak-

1.12.2015 1:17

sista liene tuo elo Taivalkoskella nykyään, kun väki on vähentynyt, vaikka maailman ainoilla oikeilla uskovaisilla siellä onkin paljon lapsia.

Itsekin olen Taivalkoskelta kotoisin ja minusta se on hyvä, että ihmispolo on edes jostakin kotoihin, koska eihän se olisi ihminen eikä mikään, joka ei olisi mistään kotoisin. Monesti muistoissani välähtää nostalgia. Palaan usein menneisin aikoihin ja muistan, kuinka rehtori Tor-Erik Nyberg opetti meille saksan kieltä ja historiaa sekä löi nyrkkiä pöytään. Hautakivessä lukee "Opetusneuvos". Sehän oli taivalkoskelaisten asutustilallisten suurta viisautta, että piakkoin sotien jälkeen sinne päätettiin hankkia saksankielenopettaja Turusta, tämä Nyberg siis, koska siihen aikaanhan ei Taivalkoskella edes tiedetty Englannista mitään puhumattakaan, että sitä olisi siedetty; vain Saksa oli tärkeä.

Tämän Nybergin ansioksi ainakin osittain on luettava, että Taivalkoskelta ovat lähtöisin monet Suuret persoonat kuten esimerkiksi Oulun yliopiston historian professori Jouko Vahtola sekä lääkäri, sittemmin ylilääkäri ja myöhemmin lääkintöneuvos ja nykyisin kansanedustaja Niilo Keränen. Nyberg ei ollut vaikuttamassa siihen, että Kalle Päätalosta tuli maankuulu kirjailija, mutta itsensä Päätalon ansioksi on luettava, että kylän keskustori on pilattu ruostuvilla rautalevyillä.

Minua ei häiritse ollenkaan, että nuoriso räkii S-marketin edustalla, vaikken itse koskaan olekaan räkinyt mihinkään kun lääkäri jo ammoin neuvoi, että vatsan kannalta on parempi niellä räkä vatsaan.

Meitähän on monia, jotka olemme lähtöisin Taivalkoskelta emmekä kuitenkaan ole tulleen niin kuuluisiksi kuin professori Jouko Vahtola ja kansanedustaja Niilo Keränen, mutta kuitenkin joka vuosi palaamme Taivalkoskelle vanhempiemme haudalle sekä muistelemaan onnellista nuoruuttamme.

18

1327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taivalkoskelta

      on lähtöisin myös monia muita merkittäviä persoonallisuuksia kuin mainitut professori Jouko Vahtola ja kansanedustaja Niilo Keränen. Esimerkiksi peruskoulunoipettaja Taina Väistö, os. Huttu, joka on ainoa henkilö, joka on koskaan kelvannut tähän palstan sheriffiksi. Hänhän toimi sheriffinä useampaankin otteeseen.

      Puhumattakaan nyt siitä, että koko Amerikan kristillisyys lepää Taivalkoskelta lähteneiden siirtolaisten jälkeläisten varassa sekä luonnollisesti myös Jumalan armon varassa.

    • Tietääkseni

      Eduskunnan puhemis Maria Lohelakin on Taivalkoskelta tai jostakin sieltä päin:

      Maria Lohela presidentiksi!
      R_Unkkari
      1.12.2015 6:15
      Olisihan_tämä

      1.12.2015 6:13

      nuori kaunis Maria Lohela oikein hyvä presidenttinä. Eihän missään perustuslaissa kai ole sanottu, että presidentin täytyy olla joku naisenkanttura tai vanha mies.

      Sekin tuntuu mukavalta, että Tsaavallan Presidentti Maria Lohelan kuva painetaan 1.000 euron seteliin. Meillä kaikilla köyhillä kun ei kuitenkaan ole koskaan mahdollisuutta edes nähdä - saati pitää kädessä tai omistaa! - noin suurta seteliä, olisiko mahdollista, että Suomen lipun sininen risti korvattaisiin Maria Lohelan kuvalla. Me kaikki köyhätkin voisimme aina liputuspäivinä runkata lipputankojen äärellä.

      • Tuossa_sa-

        massa ketjussa persupalstalla on esitetty, että Maria Lohelan alastonkuva painettaisiin vessapaperiin. Sejän olisi oikein hyvä ajatus myös. Samalla kun runkkaamme voisimme katsella ylöspäin sitä liehuvaa lippua, jossa keikistelee alaston Lohela-neitokainen ja pitää toisessa kädessä vessapaperia siivotaksemme runkkausjätteet.


      • uteliasunto
        Tuossa_sa- kirjoitti:

        massa ketjussa persupalstalla on esitetty, että Maria Lohelan alastonkuva painettaisiin vessapaperiin. Sejän olisi oikein hyvä ajatus myös. Samalla kun runkkaamme voisimme katsella ylöspäin sitä liehuvaa lippua, jossa keikistelee alaston Lohela-neitokainen ja pitää toisessa kädessä vessapaperia siivotaksemme runkkausjätteet.

        Onko tuollainen muka uskovaisen tekstiä??


    • ToivoJKeränen

      Kirkkoherra Alpo Sipola oli hieno ja uskovainen mies, joka osasi elää uskovaisen elämää käymättä edes kertaakaan Ry.llä. Hän ei tarvinnut uskossaan saattomiesten apuja, sillä hänelle riitti Raamattu ja Jeesus Kristus.

      • Mahtaako

        tämä Alpo Sipola elää vielä?


      • uteliasunto

        Oliko tuo Alpo Sipola hietavalainen?

        Hietavalaiset erkanivat omaksi lohkokseen vanhoillislestadiolaisista Taivalkoskella vuonna 1959 E. Olavi Hietavan johdolla, vieden mukanaan Taivalkosken Jokijärven kylän Rauhanyhdistyksen.

        Päivämies raportoi Taivalkoskelta vuonna 2008, että hietavalaiset vielä järjestivät tuolloin seuroja seurakuntatalolla.


      • Mahdollisesti
        uteliasunto kirjoitti:

        Oliko tuo Alpo Sipola hietavalainen?

        Hietavalaiset erkanivat omaksi lohkokseen vanhoillislestadiolaisista Taivalkoskella vuonna 1959 E. Olavi Hietavan johdolla, vieden mukanaan Taivalkosken Jokijärven kylän Rauhanyhdistyksen.

        Päivämies raportoi Taivalkoskelta vuonna 2008, että hietavalaiset vielä järjestivät tuolloin seuroja seurakuntatalolla.

        tämä Alpo Sipola oli ns. hietavalainen. Hietavalaisuus mainitaan lestadiolaisuuden historiassa, vaikka se ei olekaan mitenkään erityisen merkittävä "eriseura".

        Alpo Sipola mainitaan myös arkkipiispa Mikko Juvan kirjassa "Mies etsi totutta", joka on L.P. Tapanisen elämäkerta ja josta hiljattain oli puhetta tälläkin palstalla. Epäuskoinen (siis ei-vanhoillislestadiolainen) arkkipiispa on siis kirjoittanut varsin laadukkaan elämäkerran miehestä, joka 70. ikävuoteensa asti oli uskovainen. Sitten erkaantui kristillisyydestämme ns. pappiseriseuran mukana.

        Ketjussa mainittu kansanedustaja Niilo Keränen on kirjoittanut kirjan, jossa käsitellään kristillisyytemme historiaa Taivalkoskella. Kirjassa mainitaan, että Jokijärven rauhanyhdistyksen taannoinen vastuuhenkilö Viljo Lohilahti (mahtaako hän elää vielä?) ei antanut kirjaa varten nähtäväksi Jokijärven rauhanyhdistyksen asiakirjoja. Todennäköisesti Viljo Lohilahti olisi ne antanut nyt näin pitkän ajan kuluttua, jos hänellä olisivat ne olleet. Oletettavasti hän on polttanut koko roskan.

        Tätä en ole kuullut, että hietavalaiset olisivat vielä vuonna 2008 järjestäneet seuroja Taivalkoskella. Varmaan Taivalkoskella on vielä 1930- ja 1940-luvuilla syntyneitä, jotka vuoden 1960 ns. pappieriseurassa jäivät Jumalan valtakunnan ulkopuolelle ja ovat sitten linnoittautuneet asemiinsa. Ainakin Jokijärven kylällä heitä lienee. On niitäkin - harvoja - jotka ovat saaneet palaamisen armon.

        Nythän SRK on julkaissut monta kristillisyytemme historiaa käsittelevää kirjaa, kirjoittajina mm. Ari-Pekka Palola ja Tuomas Palola. Kirjat ovat kalliita, joten minulla ei ole ollut mahdollisuutta niihin tutustua. Taivalkoskellakaan en ole käynyt vuosikymeniin, vaikka tunnenkin kiinnostusta sikäläisiin asioihin.


    • ToivoJKeränen

      """ Mahtaako tämä Alpo Sipola elää vielä?"""

      Ei elä.

      • Milloin_tämä

        Alpo Sipola on kuollut?

        Minullakin on hänestä hyviä muistoja...


      • Sinä_Toi-

        vo J. Keränenhän voisit kertoa jotakin Alpo Sipolasta, siis jotakin myönteistä. Eihän kukaan meistä haluakaan sanoa mitään kielteistä edesmenneistä.

        Minun muistoni Alpo Sipolasta ovat 1960-luvulta. Minulla ei ole hänestä huomoja muistoja. Pidin häntä hienona miehenä, paljon parempana kirkkoherranakin kuin sittemmin siellä huuhailleet Liimatta... ja mikä sen isomman rontsakkeen nimi olikaan, sen jolla oli pieni kyttyräselkäinen akka; noilla viimeksi mainituiullahan ei oikeastaan ollut minkäänlaista uskonnollista vakaumusta.

        Alpo Sipolan myöhemmistä vaiheista en tiedä muuta kuin että hän muutti Tervolaan. Lisäksi jossakin yhteydessä sattumoisin kuulin, että jotkut taivalkoskelaiset olisivat sittemminkin pitäneet häneen yhteyttä.


    • ToivoJKeränen

      "" Toivo J. Keränenhän voisit kertoa jotakin Alpo Sipolasta, siis jotakin myönteistä. Eihän kukaan meistä haluakaan sanoa mitään kielteistä edesmenneistä. ""

      Totta kai kerron myönteistä Alpo Sipolasta ja niinhän jo kerroin tuolla ylhäällä (suora lainaus) : "Kirkkoherra Alpo Sipola oli hieno ja uskovainen mies," Miksi kertoisin jotakin kielteistä, koska sellaista ei miehessä ollut. Oli erittäin positiivinen ja rauhallinen mies, vaikka hänellä oli monta "poikaviikaria" kotonaan vilistelemässä. Lenkkeiltiin yhdessä ja pelattiin lentopalloa. Olin poikien kanssa lastenleirillä ja rippileirillä seurakunnan vuokraamalla Metsähallituksen kämpällä Rajajärvellä. Kerran jopa salama sytytti kämpän palamaan, mutta saatiin porukalla sammutettua ennen palokunnan saapumista.

      On todella ikävä hyvää ystävääni ja kirkkoherraa Alpo Sipolaa ja jäljellä on pelkkiä kauniita muistoja.

    • ellikeränen

      Kiitos sinulle Toivo J. Keränen kirjoituksesta! Tuli lapsuuden ajat mieleen! Olemme varmasti aikanaan tavanneet! Jumalan rauhaa sinulle!

      • Tätä_kirk-

        koherra Alpo Sipolaa ei taidettu pitää uskovaisena Taivalkoskella? Jos hän olisi ollut uskovainen niin kai hän edes joskus olisi käynyt seuroissa rauhanyhdistykselläkin niin kuin seurakuntalaiset kävivät kirkossa kuuntelemassa Sipolaa, ainakin joulukirkossa :-)


    • itsaaarit

      Äärijärjestöt.
      Hoitokokoukset olivat perheiden erkaantumiset.
      -
      Iäksi.

    • Niilo1977

      Kylla lestadiolaiset ainakin minun lapsuuteni ja nuoruuteni pilasivat. Molemmat siskoni aivopestiin jollain opilla 70-luvulla kyseiseen liikkeeseen. Tästä syystä minua kiusattiin sekä "uskovaisten" ja "maailman lasten" taholta. En ollut enkä ole lestadiolainen, mutta monesti sain vastata lastena kysymykseen, onko meillä televisio. Vanhempani, jotka olivat aivan tavallisia luterilaisia kärsivät tilanteesta vuosikausia. Siskot kulkivat seuroissa ja katsoiva omaa perhettä nenänvartta pitkin vain "uskovaiset" olivat ihmisiä. Minua siskoni myös yrittivät saada mukaan saamaan uusia kavereita suurista perheistä. Sanoin jyrkän ein, koska näin,mitä lestadiolaisuus on.

    • yksleiriläinen

      " Kerran jopa salama sytytti kämpän palamaan, mutta saatiin porukalla sammutettua ennen palokunnan saapumista. "

      Itse olin leirillä silloin. Ukonilman aikana salama löi uuniin ja sytytti viereiset seinät palamaan. Yksi pojista lähti hälyttämään mopolla palokuntaa, koska puhelimet olivat mykkinä. Onneksi isossa saunassa rannalla oli paljon isoja sinkkiämpäreitä, joilla sammutettiin tulipalo. Palokunta tuli paikalle monta tuntia palon sammumisen jälkeen.Lähinnä keittäjien huone kärsi palovahingoista. Alpo Sipolan oma poikakin oli palon sattuessa leirillä.

    • Sen muistan, että isäni ja äitini puhuivat näistä Vanhoillisten Lestadiolaisten painnostuksesta, miksi lähdettiin Tervolaan. (olin 10v)

      Tervolassa isäni perusti Eloseurat, joista tuli tosi suositut. Porukkaa tuli paljon ulkomailta.

      Isäni oli maailman paras saarnaaja, Kukaan ei ole paremmin tätä tehnyt. Itse olen niin syntinen ollut, mutta nyt haluaisin jatkaa isäni tehtävää, Isäni oli maailman paras isä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe