Joulukalenterin ensimmäinen luukku avattu

Hymyilevä perinteinen joulupukki kirjoittaa sulkakynällä muistikirjaansa. Nyt se on sitten päivien lakseminen jouluun virallisesti korkattu. Mites teillä muilla?

109

376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heikunkeikku

Huomenta täältä. Tänään on vanhimman pojan syntymäpäivä. Pitäis ruveta paketoimaan lahjoja. Töitten jälkeen meen heille vierailulle.
      Lapsien ollessa pieniä meillä oli kivaa joulukalenterin kera. Nuorin poika oli partiolainen ja niinpä meillä oli partiolaisten kalenteri, joka tottavie on maaaaailman paras joulukalenteri.
      Laitoimme kalenterin jääkaapin oveen. Kalenterin alle valkoinen paperi, johon kirjoitettiin kaikkien nimet. Ja sarakkeet. Aina ennen luukun avaamista jokainen arvasi, että mikä kuva luukusta aukeaa. Jos arvasi oikein laitettiin nimen alle viiva, muut sai nollan. Eniten arvannut sai lahjaksi jotakin kivaa.
      Partiolaisten kalenteri on sen tähden hyvä, että luukun sisällä oleva kuva liittyy siihen kalenterin kuvaan. Semmoset kalenterit eivät ole mistään kotoosin, että kun luukun avaa, niin luukussa on joku joulukoriste tai muu itse kalenterin kuvaan sopimaton kuva. Partiokalenterin kuvat voi arvata päättelemällä, kun ensteks vahtaa kiinni olevaa luukkua.
      Samainen tapa on käytössä pojan perheessä.

• Heikulle

En utele, mitä lahjoja, koska niitä on ilmeisesti useita, paketoit, koska minulla ei ole tapana muistaa lapsiani (aikuisia) mitenkään ja lapsenlapsilekin (mikä hiivatin muoto tämä on, koska oikolukija ei sitä tajua, tai sitten en minä?) ostelen sitä´sun tätä ja milloin´mitenkin ja sanon vain, että tämä on nyt sinun nimppari, synttäri ja mikä´lie lahja?

Tyttö on ainakin tyytyväinen, koska saa haluamansa lahjan ja hänen mielestään se on parasta. Viimeisin ostos oli kalenteri, jota kaikki (oli viimeinen) halusi ja sitten oli joku "hiivatin" pehmo siili, jota hän oli ihaillut jo kauan?

Koskahan tänne yleistyy nuo Joulusukat, siis sellainen, johon jo adventista alkaen laitetaan joku lahja, ja sieltä vain otetaan yksi?

• Heikunkeikku
        Kristiina23 kirjoitti:

Heikulle

En utele, mitä lahjoja, koska niitä on ilmeisesti useita, paketoit, koska minulla ei ole tapana muistaa lapsiani (aikuisia) mitenkään ja lapsenlapsilekin (mikä hiivatin muoto tämä on, koska oikolukija ei sitä tajua, tai sitten en minä?) ostelen sitä´sun tätä ja milloin´mitenkin ja sanon vain, että tämä on nyt sinun nimppari, synttäri ja mikä´lie lahja?

Tyttö on ainakin tyytyväinen, koska saa haluamansa lahjan ja hänen mielestään se on parasta. Viimeisin ostos oli kalenteri, jota kaikki (oli viimeinen) halusi ja sitten oli joku "hiivatin" pehmo siili, jota hän oli ihaillut jo kauan?

Koskahan tänne yleistyy nuo Joulusukat, siis sellainen, johon jo adventista alkaen laitetaan joku lahja, ja sieltä vain otetaan yksi?

"Kristiina23"
        En malta olla ostamatta lahjoja, kun niin kovasti tykkään lahjoja antaa.
        Pojan perhe menee perjantai-iltaisin aina ulkoporeammeeseen köllimään, lauantaina sitten menevät saunaan ja taitavat silloinkin pulahtaa ulkoammeeseen. Viimeksi kun käväsin, niin poika tuli ulkoaltaasta ja puki päälleen kylpytakin. Mielestäni se ei ollut niin mukavan näköinen, että päätin ostaa hänelle uuden kylpytakin.
        Toissajouluna ostin heille Sodastreamin ja nyt ostin pari pulloa limsantekotiivistettä. Jättisuklaarasian, semmosen OIKEIN ison.
        Syksyllä tein mansikka/vadelma-likööriä ja nyt se on valmista. Tuli NIIN hyvää, että jahka joululomani alkaa, niin alan sitä ryyppäämään :) Kuin ihanaista karamellilitkua:)
        No mutta lahjaoihin palajan. Oon laittanut sitä likööriä pieneen koristeelliseen pulloon ja tehnyt sopivan etiketin. Koristenauhoja myös pullon kaulaan. Eli semmosen annan pojalle myös.
        Sitten (heh) lapsellisia Pitkiä sädetikkuja. Yhdessä pakkauksessa on viis pötköä ja ostin kaks pakkausta. On jo pimiää kun pojan luo meen, niin ajattelin kurvata "salaa" pihaan ja tökkiä niitä sädetikkuja maahan. Sytytän kaikki kymmenen ja käväsen plimputtamas ovikelloa, että porukka ryntää pihalle. Ja TRADAAAAAAAA pienoinen "ilotulitus" on saapunut pihaan:)
        Sitten jaan lahjat. Äidiltäni on yks lahja (taulu) ja vien samalla myös veljeni (hän on kummi) lahjan.
        Kyllä tästä illasta varmaan mukava synttäri-ilta tulee.

• Heikulle, ...ihana sinun kirjoituksesi tekemistäsi yllätyksistä, joita minunkin elämään on sattunut.

Noista "sädetikuista" tuli mieleeni veljeni 50-v päivät, joita hän ei "mukamas" halunnut viettää. Olin kuitenkin informoinut sieltä sukulaisia/tuttavia, että juhlat pidetään joka tapauksessa ja ystävät saapuivat..ihanassa letkassa.

Pitkä suora, joka johti sinne taloon ja ensimmäinen auto ilmestyi valoineen, sitten toinen ja kolmas j.n.e, oli kai kymmenkunta letkassa ja kaikilla torvet soi!, Mutta oli veljenikin varautunut valoraketein, joita hän ampui ilmaan!

Oman 50-v päivän yllätys oli, kun kotipaikkakuntani ystävät tulivat 500 km päästä Espooseen ja sain 50 kpl tulipunaista ruusua ja tietenkin haleja.

ps.taidan kertoa taas liikoja, jotka aiheuttavat taas lisäkysymyksiä, mutta ihana rupatella kanssasi.

• Heikunkeikku kirjoitti:

"Kristiina23"
        En malta olla ostamatta lahjoja, kun niin kovasti tykkään lahjoja antaa.
        Pojan perhe menee perjantai-iltaisin aina ulkoporeammeeseen köllimään, lauantaina sitten menevät saunaan ja taitavat silloinkin pulahtaa ulkoammeeseen. Viimeksi kun käväsin, niin poika tuli ulkoaltaasta ja puki päälleen kylpytakin. Mielestäni se ei ollut niin mukavan näköinen, että päätin ostaa hänelle uuden kylpytakin.
        Toissajouluna ostin heille Sodastreamin ja nyt ostin pari pulloa limsantekotiivistettä. Jättisuklaarasian, semmosen OIKEIN ison.
        Syksyllä tein mansikka/vadelma-likööriä ja nyt se on valmista. Tuli NIIN hyvää, että jahka joululomani alkaa, niin alan sitä ryyppäämään :) Kuin ihanaista karamellilitkua:)
        No mutta lahjaoihin palajan. Oon laittanut sitä likööriä pieneen koristeelliseen pulloon ja tehnyt sopivan etiketin. Koristenauhoja myös pullon kaulaan. Eli semmosen annan pojalle myös.
        Sitten (heh) lapsellisia Pitkiä sädetikkuja. Yhdessä pakkauksessa on viis pötköä ja ostin kaks pakkausta. On jo pimiää kun pojan luo meen, niin ajattelin kurvata "salaa" pihaan ja tökkiä niitä sädetikkuja maahan. Sytytän kaikki kymmenen ja käväsen plimputtamas ovikelloa, että porukka ryntää pihalle. Ja TRADAAAAAAAA pienoinen "ilotulitus" on saapunut pihaan:)
        Sitten jaan lahjat. Äidiltäni on yks lahja (taulu) ja vien samalla myös veljeni (hän on kummi) lahjan.
        Kyllä tästä illasta varmaan mukava synttäri-ilta tulee.

Minäkin laitan tänä vuonna äidilleni taulun. Kävimme kesällä h'nen äitinsä synnyikodissa, otin siitä valokuvan, kehystytyän sen tauluksi.

• Hienolta_näyttää

Avasin nettipankkiyhteyden jossa kullekin laskulle voi asettaa oman eräpäivän. Esimerkiksi 2.12 luukusta paljastuu sähkölasku päivä. Siirsin eräpäivää 6.12 luukulle ihan huvin vuoksi.

• Jaa, minä yleensä aikaisten maksujen eräpäiviä, Eikös ole näin jotta voi tulla ikäviä ylläreitä jos eräpäivät menee umpeen?

• mihinkääneivoiluottaa

kävin aamulla ottoluukulla, näpyttelin 500€ pyynnön, kone ilmoitti että 400€ on suurin kertanosto, sen perään kuitenkin sylkäisi luukusta 500€

• Hyvin toimii. Ja saamassasi kuitissa (jos kuittipalvelu toimi) luki tietysti et tililtäsi veloitettu 600 euroa :).

• Kattojen.päällä.on.lunta

Olen säästänyt vanhoja joulukalentereitani vuosien varrelta ja pidän niitä jouluisina seinäkoristeina. Avasin nyt isosta tonttukalenterista luukun ja siellähän nököttää punatulkku. Mauri Kunnaksen kirkkokalenterissa näkyy lentääräpiköivän neljä lintua, variksia ja ilm. tulkkuja nekin.

Finntrio - Tonttu: https://www.youtube.com/watch?v=PkglPuV24c0

• Syntiemme.tähden

• kylmätotuus
        Syntiemme.tähden kirjoitti:

Tässä jokainen voi kokeilla oopperalaulajan taitojaan, hartaudella, keuhkot täyteen ilmaa ja veisuuksi!

Pentti Hietanen - Oi Jouluyö:
        https://www.youtube.com/watch?v=mTTbGhNdukQ

Meidän perheemme jouluun on kuulunut jo vuosikymmeniä tuo sama laulu.
        Jussi Björling "O helga natt"
        https://www.youtube.com/watch?v=h4x-Q_Nxmhc

On vielä liian aikaista syventyä joululauluihin, mutta olkoon menneeksi tämän kerran.

• kesivä

Mä en ole moneen vuoteen luukuttanut. Edes moottoritiellä, heh heh, pukkas vitsiä.

• Minä luukutan niin kauan kuin muistan.

• Keittiöni seinällä on kuusen mallinen kankainen joulukalenteri. Kalenterissa on tasku kullekin päivälle aattoon asti. Se lie vuodelta 2000 - tai jotain. Ajalta kun pojat asuivat vielä kotona. Olen jatkanut perinnettä. Kuopus käy melkein päivittäin luonani joten hän nappaa taskusta karkin tai mitä nyt siellä kulloinkin on. Kun esikoinen saapuu joulun alla, täytän hänelle oman satsin namusia.

• "korppis"

Tämä aloitus on epä-toivoinen yritys päästä musiikilla kk:n ohitse.
        Tietenkin olet huomannut jo aikoja sitten, kuinka siili on näitä pusertanut.
        Älä siis sinäkään blogaile turhia.

H.

• hunksz kirjoitti:

"korppis"

H.

Tsot tsot. Minä en tätä musiikkilinkittelyä aloittanut. Enkä koe tarpeelliseksi ylipäätään kilpailla täällä niin kuin ERÄÄT.
        Sinä oot harvinaisen ilikiä noin niin kuin 60 . Tulkoon hampaistasi vinot ;).

• siilimuori2 kirjoitti:

Tsot tsot. Minä en tätä musiikkilinkittelyä aloittanut. Enkä koe tarpeelliseksi ylipäätään kilpailla täällä niin kuin ERÄÄT.
        Sinä oot harvinaisen ilikiä noin niin kuin 60 . Tulkoon hampaistasi vinot ;).

Lisään vielä et minulla ei ole kk:n ketjua vastaan mitään tai musiikkialoitustaan. Siel on hiemoja riimejä ihmisiltä jotka niitä osaa tehdä. Meitsi ei joten eikö sillon ole paree et pysyy vaan näissä omissä kökköyksissä. Älä lietso epäsopua niihin kohtiin missä sitä ei ole.

• korppis1
        hunksz kirjoitti:

"korppis"

H.

Hunksz@ Huomenta!

Sinähän tiedät hyvin, että ohitan musiikkilinkit. Jos jmusiikki kiehtoo niin siitä vain, itse luen vain kommentit.

• korppis1 kirjoitti:

Hunksz@ Huomenta!

Sinähän tiedät hyvin, että ohitan musiikkilinkit. Jos jmusiikki kiehtoo niin siitä vain, itse luen vain kommentit.

"korppis1"

Huomenta luttuseni!

Kyllä minä suuttuisin, jos aloittaisin vaikkapa nukke-koti-ketjun.
        Ja sitten toinen aloittaisi ketjun nukke-kodin laituri-elämästä :)
        Älä myöskään yritä että et kaikkea xxxx....

yst.

H.

• mökin.mummo
        korppis1 kirjoitti:

Hunksz@ Huomenta!

Musiikki on kuulijalla, miksi pitäisi siitä keskustella "typerää vouhotusta.

• Kuusikalenteri

Minulla muuten on aivan samanlainen! Kuusen muotoinen seinävaate, jossa pieniä taskuja.

• * .˛.*.★* *★ 。*˛* .˛.*.★* *★ 。*˛* .˛.*.★* *★ 。*

*。*♫. ♫ • ' ♫ ' •*♫. ♫ • ' ♫ ' •*♫. ♫ • ' ♫ ' •

• hirveenutelias

Mitä paljastui tänään luukun takaa ?

• hirveenutelias kirjoitti:

Mitä paljastui tänään luukun takaa ?

Ekassa oli orava. Toisessa nallet painimassa.

• 1eero
        siilimuori2 kirjoitti:

Ekassa oli orava. Toisessa nallet painimassa.

Oliko orava vintillä

• 1eero kirjoitti:

Oliko orava vintillä

:D Ei ollunna vaan kivasti lumihangessa :).

• 1eero

Ilman kaupallisuutta olisiko joulua.

• Hyvä kysymys. Jos ei kaupoissa hössötettäisi ja kusti polkisi renkaat soikeina joulumainoksia, voisi olla et joulua ei olisi juurikaan monilla. Tavallinen päivä vissiin.

• ent.siivoojaparka
        siilimuori2 kirjoitti:

Hyvä kysymys. Jos ei kaupoissa hössötettäisi ja kusti polkisi renkaat soikeina joulumainoksia, voisi olla et joulua ei olisi juurikaan monilla. Tavallinen päivä vissiin.

Kyllä se ennenvanhaan jotenkin aistitiin joulun lähestyminen vaikka meillä ei ainakaan kaupoissa mitään kummempia ollut. Mäki-Matin näyteikkunassa oli pumpulipalloista tehtyjä lumihiutaleita mallaavia ketjuja ja myynnissä oli joulukortteja.
        Jotain salaperäisyyttä oli ilmassa, kun äiti laittoi kutimensa piiloon, kun tultiin sisälle. Siitä arvattiin, että joululahjoja oli tulossa.

• vanhaanhyväänaikaan
        siilimuori2 kirjoitti:

Hyvä kysymys. Jos ei kaupoissa hössötettäisi ja kusti polkisi renkaat soikeina joulumainoksia, voisi olla et joulua ei olisi juurikaan monilla. Tavallinen päivä vissiin.

Ennen oli oikeaa joulun odotusta kun ei ilmestynyt lelukuvastoja ja illasta toiseen tarvinnut mainoksia telkkarista katsella. Valmisteltiin joulua oman tahdin ja kykyjen mukaan eikä niin kuin mainoksissa kehoitetaan, osta osta jne.
        tyydyttiin vähempään sekä lahjojen määrässä että syömisissä, kun ei kaikkea ollut joka päivä tarjolla ympäri vuoden niin osattiin jouluna nauttia.

• vanhaanhyväänaikaan kirjoitti:

Ennen oli oikeaa joulun odotusta kun ei ilmestynyt lelukuvastoja ja illasta toiseen tarvinnut mainoksia telkkarista katsella. Valmisteltiin joulua oman tahdin ja kykyjen mukaan eikä niin kuin mainoksissa kehoitetaan, osta osta jne.
        tyydyttiin vähempään sekä lahjojen määrässä että syömisissä, kun ei kaikkea ollut joka päivä tarjolla ympäri vuoden niin osattiin jouluna nauttia.

Onneksi omannäköisensä Joulun voi valita. Meillä lahjat ostetaan vain lapsille ja lapsenmielisille. Oma joulu pääosin töissä. Ikäihmiset odottavat lähinnä yhdessäoloa.

• takinkääntäjäköoot
        siilimuori2 kirjoitti:

Onneksi omannäköisensä Joulun voi valita. Meillä lahjat ostetaan vain lapsille ja lapsenmielisille. Oma joulu pääosin töissä. Ikäihmiset odottavat lähinnä yhdessäoloa.

"Jos ei kaupoissa hössötettäisi ja kusti polkisi renkaat soikeina joulumainoksia, voisi olla et joulua ei olisi juurikaan monilla. Tavallinen päivä vissiin."
        Nythän sä taas käänsit kelkkasi omia sanojasi vastaan.

• takinkääntäjäköoot kirjoitti:

"Jos ei kaupoissa hössötettäisi ja kusti polkisi renkaat soikeina joulumainoksia, voisi olla et joulua ei olisi juurikaan monilla. Tavallinen päivä vissiin."
        Nythän sä taas käänsit kelkkasi omia sanojasi vastaan.

Kuinnii? Kannattaa muistaa et joka kommentissa en puhu minusta ;).

• nuttunurin
        siilimuori2 kirjoitti:

Kuinnii? Kannattaa muistaa et joka kommentissa en puhu minusta ;).

"Joulua ei olis kovinkaan monilla" Ilman mainoksia? Niinhän sä kirjoitit, mistä sä noin päättelet? ja mitä muiden jouluista tiedät? Kuka tarvii mainoksia jouluunsa.

• nuttunurin kirjoitti:

"Joulua ei olis kovinkaan monilla" Ilman mainoksia? Niinhän sä kirjoitit, mistä sä noin päättelet? ja mitä muiden jouluista tiedät? Kuka tarvii mainoksia jouluunsa.

Väännän rautalangasta. Kuinka moni juhlistaa joulu a Jeesuksen syntymäjuhlana?tänä päivänä joulu on kauppiaiden juhla ja kauppahan ei menesty jos ihmiset ei osta.

• nuttunurin
        siilimuori2 kirjoitti:

Väännän rautalangasta. Kuinka moni juhlistaa joulu a Jeesuksen syntymäjuhlana?tänä päivänä joulu on kauppiaiden juhla ja kauppahan ei menesty jos ihmiset ei osta.

Eihän kaupan joulusta ollut kyse, älä yritä selitellä.

• nuttunurin kirjoitti:

Eihän kaupan joulusta ollut kyse, älä yritä selitellä.

Sulla taitaa olla muutakin nurin kuin nuttu. Kai ise tiedän mistä minun puheissani on kyse.

• nuttunurin
        siilimuori2 kirjoitti:

Sulla taitaa olla muutakin nurin kuin nuttu. Kai ise tiedän mistä minun puheissani on kyse.

Jankuta jankuta jankuta aina ja jatkuvasti.

• kylmätotuus

Meille aito joulu tulee juuri ja nimenomaan ilman kaupallisuutta.
        Toki meidänkin jouluumme kuuluvat perinteiset jouluruuat, piparit ja tortut. En kuitenkaan miellä niitä kaupalliseen jouluun kuuluviksi.
        Tavallaan "ruokapolitiikkakin" toimii nyyttikesti periaatteella. Jokainen tekee osansa, ettei kaikki kaadu yhden ihmisen tai perheen niskaan.

Lahjuksia ei osteta, joten kaupoissa ei tarvitse ravata. Joulustressistä ei ole tietoakaan. Perheemme on kauppiaiden kauhistus.

Joulu on yksi harvoista mahdollisuuksista, jolloin koko perheellä on aikaa olla yhdessä,pitää yllä ja vahvistaa perhesiteitä.
        Tarkoitan tässä nyt perheellä eri sukupolvia.

Jokainen valitsee tietenkin itse, millaisen joulun haluaa.

Rauhaisaa ja sterssitöntä adventtiaikaa kaikille!

• 1eero

Tavallaan alunperin jeesuksen syntymän vuoksi kunnes kaupallisuus tuli kuvaan ei siinä pahaa, hyvä tai miten haluaa on kuitenkin yhteinen juhla, toisenlainen kuin juhannus jota voisi juhlia joulun tapaan viettää juhannusta jouluna, kuka sen estää.

• Just näin. Minulle joulu tarkoittaa lämpöä ja hyvää mieltä. Itselle ja kanssakulkijoille. Tietyt perinteet sen mahdollistavat. Joulu on minulle tärkeämpi kuin juhannus tai vappu tai pääsiäinen.

• siilimuori2 kirjoitti:

Just näin. Minulle joulu tarkoittaa lämpöä ja hyvää mieltä. Itselle ja kanssakulkijoille. Tietyt perinteet sen mahdollistavat. Joulu on minulle tärkeämpi kuin juhannus tai vappu tai pääsiäinen.

"siilimuori2"

Anteeksi, että sain sinut taas hätäilemään.
        Taisin lieroilla kk:n musiikki-aloituksen omasi ohi.

H.

• hunksz kirjoitti:

"siilimuori2"

Anteeksi, että sain sinut taas hätäilemään.
        Taisin lieroilla kk:n musiikki-aloituksen omasi ohi.

H.

No saat taas anteeksi kun ymmärrät pyytää.

• Haluaisin viettää joulun kuten muutkin päivät. Jälkikasvun takia laitan jouluruokia ja jouluvaloja. Olin aina stressaantunut joulunaikaan kun kävin töissä ja lapset olivat pieniä. Yleensä aivan uupunut aattona. Kai vastenmielisyys juontaa sieltä menneisyydestä.

• Minä laitan jouluvaloja. Poltan kynttilöitä. Koristelen joulukuusen. Paistan joulukinkun ja lanttulaatikot. Haen kauppahallistavanhemmat kalaa ja poroa. Käyn joulusaunassa. Kuuntelen joulurauhanjulistuksen ja käyn haudoilla. Joulupäivinä menen moikkaamaan vanhemmat. Aatoksi sinne menee toiset sisarukset.noista se joulu tulee. Lahjoja en tarvitse. Lapst tulevat syömään meille jonain joulupäivänä.

• Eipä ole yhtään joulukalenteria, jota saisi luukuttaa.
      Täytyy itse keksiä mikä sieltä mielikuvituskalenteristani tänään tupsahtaisi.
      Tavallinen kalenterikin ihan sekaisin, aamulla nuori musta mies herätti.
      Nokisutari tuli suteineen, vaijereineen ja hyvine juttuineen.
      "Kalenteristani" siis nokisutari tänään kurkistelee, piipun vieressä korkealla keikkuilee.

• Anteeksi kk.
      Kookoon musiikki-aloitus on parempi.
      Siinä ei ole typerää kattoa.
      Muille paitsi blogeille.
      KK pitää aina olla ykkönen.
      Paras mahdollinen.

H.

• Taitaa se katto olla sinussa itsessäsi härppijä. Perun anteeksiantoni. En tykkää tyylistäsi. Se ei ole edes hauska.

• Mä aloitin joulun lähtölaskennan oikein syvällä kuopasta. Tälleen:
      **Blogivaroitus** Jos ei kiinnosta sellaiset, lopeta tähän. Tiedän, sinä lukija joka et pidä blogeista, et malta ittelles mitään. Pakko lukea, vaikket tykkääkään.
      Maanantai oli siis marraskuun viimeinen päivä. Mulla oli päällä treggingsit ja pitkä tuniikka. Ihanaa. Kävin vessassa, tulin sieltä pois, ja huomasin kun istuin että tuniikka oli takaa märkä yhdestä kulmasta. Haistelin sitä. Just niin. Pusero pois ja pesuun. Onneksi oli ylimääräinen villapaita vilun varalta.
      Menin illalla koiralenkille, junaradan yli, ylitämme yleensä vähän ennen asemaa. Kun tulimme kohille, junaneiti kuulutti että "varokaa junaa joka ohittaa aseman radalla 1". Hyvin ehditään vielä yli, ajattelin, kellot ei soi vielä. Puolessavälissä alkoi soimaan, ja minä pistin vipinää kinttuihin. Juna on meinaan joskus niin nopea välillä.
      Liikaa vipinää laitoin, heiluin radan toiselle puolelle ja ajattelin matkalla että kyllä tämä tästä, ja sitten kaaduin. Olin varmaan huvittavan näköinen, uskon että päihitin Bambin jäällä.
      Hirmuisen kovat ja kulmikkaat nuo junaradan kivet, ja kauheet mustelmat mulla. Housut auki ja polvi myös. Mutta tästä ei voi muuta kuin nousta, eihän.

• ent.siivoojaparka

Niin?
        Kusit helmoillesi ja laitoit tunikan pyykkiin.
        Juoksit radan yli ja kaaduit.
        Niin?
        Mitä siitä sit?
        Mikä oli pointti?

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Niin?
        Kusit helmoillesi ja laitoit tunikan pyykkiin.
        Juoksit radan yli ja kaaduit.
        Niin?
        Mitä siitä sit?
        Mikä oli pointti?

Pointti oli blogivaroitus :D

• ent.siivoojaparka
        siilimuori2 kirjoitti:

Pointti oli blogivaroitus :D

Aha? Vai niin.
        Vähän niinkuin tyyliin; rakas päiväkirjani:
        """"Maanantai oli siis marraskuun viimeinen päivä. Mulla oli päällä treggingsit ja pitkä tuniikka. Ihanaa. Kävin vessassa, tulin sieltä pois, ja huomasin kun istuin että tuniikka oli takaa märkä yhdestä kulmasta. Haistelin sitä. Just niin. Pusero pois ja pesuun. Onneksi oli ylimääräinen villapaita vilun varalta."""
        Likkani antoi luettavakseni 8 vuotiaana kirjoittamaansa päiväkirjaa. Oli vähänkin aikuisempaa ja kehittyneempää tekstiä kuin tuon, joka on itse kehunut kehittäneensä itseään.

Aha? Vai niin.
        Vähän niinkuin tyyliin; rakas päiväkirjani:
        """"Maanantai oli siis marraskuun viimeinen päivä. Mulla oli päällä treggingsit ja pitkä tuniikka. Ihanaa. Kävin vessassa, tulin sieltä pois, ja huomasin kun istuin että tuniikka oli takaa märkä yhdestä kulmasta. Haistelin sitä. Just niin. Pusero pois ja pesuun. Onneksi oli ylimääräinen villapaita vilun varalta."""
        Likkani antoi luettavakseni 8 vuotiaana kirjoittamaansa päiväkirjaa. Oli vähänkin aikuisempaa ja kehittyneempää tekstiä kuin tuon, joka on itse kehunut kehittäneensä itseään.

Mistä sä tiedät miltä lapamatotasolta mä oon kehittynyt??
        "Pojasta polvi paranee", sanotaan. Sulla on taatusti maailman ihanin tytär, onhan mullakin. Arvaa kuinka sä pärjäisit jos vertailisin sut mun tylleröön :))

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Mistä sä tiedät miltä lapamatotasolta mä oon kehittynyt??
        "Pojasta polvi paranee", sanotaan. Sulla on taatusti maailman ihanin tytär, onhan mullakin. Arvaa kuinka sä pärjäisit jos vertailisin sut mun tylleröön :))

Mitä? Kuseeko tyttäresi siis koko tunikkansa märäksi, eikä vain helman? No en silloin varmasti pärjäisi hänelle.

Mitä? Kuseeko tyttäresi siis koko tunikkansa märäksi, eikä vain helman? No en silloin varmasti pärjäisi hänelle.

Paneeko hän sun mielestä silloin paremmin vai huonommin? Olisin veikannut huonommin kylläkin, mutta maassa maan tavalla..

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Paneeko hän sun mielestä silloin paremmin vai huonommin? Olisin veikannut huonommin kylläkin, mutta maassa maan tavalla..

Ahaa, no nyt vasta selvisi, mistä se tunikkasi helma kastui.

• Hyvää.tonttua

Tonttukalenterin 2-luukusta tuli esiin: hangella istuva tonttu.

Mauri Kunnaksen, muist. Tyrvään kirkon (tulipalon jälkeisen) entisöinnin hyväksi aikoinaan julkaistusta kalenterista kurkistaa ilmeisesti lumihangella telmivät punalakkiset koirat. Täytyi ottaa suurennuslasi esiin, että sain selvää.

• "Luukusta" joulukuun kolmannen hyppäsi Pullea Hiiri.

• Mun paperikalenterin luukusta hymyili pyöreä punaposkinen tonttutyttö, joka pyöritti isoa lumipalloa, koiruli katseli vierestä :).

Kaikki kunnia versoo aloittamisen uskalluksesta sanoo positiivareden mietelause tänä aamuna. Ja mä lisään jotta kökköjenkin ;).

• siilimuori2 kirjoitti:

Mun paperikalenterin luukusta hymyili pyöreä punaposkinen tonttutyttö, joka pyöritti isoa lumipalloa, koiruli katseli vierestä :).

Kaikki kunnia versoo aloittamisen uskalluksesta sanoo positiivareden mietelause tänä aamuna. Ja mä lisään jotta kökköjenkin ;).

Harvoin aloittamista ja lähtemistä katuu, mutta paikoilleen jämähtäminen voi olla kököllekin kova paikka, loppu, lopetus ja perille tulo on jo sitä historiaa...

• rosaliiin kirjoitti:

Harvoin aloittamista ja lähtemistä katuu, mutta paikoilleen jämähtäminen voi olla kököllekin kova paikka, loppu, lopetus ja perille tulo on jo sitä historiaa...

Nii, tai voihan sanoa et toivottavasti menee viekö kauan sennen kuin sitä on "perillä" :). Lopullisesti.

• Sateista.adventtiaikaa
        siilimuori2 kirjoitti:

Mun paperikalenterin luukusta hymyili pyöreä punaposkinen tonttutyttö, joka pyöritti isoa lumipalloa, koiruli katseli vierestä :).

Tyrvään kirkkokalenterissa valkoinen kynttilä!

Olen viimeaikoina nukkunut huonosti. Viimeyönä nukuin paremmin ja heräsin jo ennen 8:aa. Nyt juon kahvia ja lueskelen nettiä.

• Sateista.adventtiaikaa kirjoitti:

Tyrvään kirkkokalenterissa valkoinen kynttilä!

Olen viimeaikoina nukkunut huonosti. Viimeyönä nukuin paremmin ja heräsin jo ennen 8:aa. Nyt juon kahvia ja lueskelen nettiä.

Meilläkin sataa kinttaankokoisia lumihiutaleita. Jos yhtenä yönä nukuttaa huonommin, toisena sitten paremmin. Kun on mahdollista, ottaa lyhyet päikkärit

• olen.pettynyt

Onpahan ruma ja tylsä tuo positiivareiden joulukalenteri kun entisiin vertaa.

• Oiksohan tässäkin tapauksessa niin että rumuus on katsojan ja kuulijan silmässä ja korvissakin. Kun ei tavoita niin ei tavoita.

• olen.pettynyt
        siilimuori2 kirjoitti:

Oiksohan tässäkin tapauksessa niin että rumuus on katsojan ja kuulijan silmässä ja korvissakin. Kun ei tavoita niin ei tavoita.

Tietenkii, en kai mää voi muuta kuin oman makuni kertoa.

• 1eero
        olen.pettynyt kirjoitti:

Tietenkii, en kai mää voi muuta kuin oman makuni kertoa.

Onhan se jännää käyvvä nukkumaan mielessä mitä uamusella luukun takkoo paljastuu vai mitä.

• 1eero kirjoitti:

Onhan se jännää käyvvä nukkumaan mielessä mitä uamusella luukun takkoo paljastuu vai mitä.

Juuri näin. Asennekysymyskin pitkälti :). utta niinhän sitä sanotaan et toinen tykkää äitistä ja toinen tyttärestä. Minusta on kiva että Positiivareiden kalenterikaan ei aina toista itseään vaan muuttuu.

• Heikunkeikku

Huomenta! Mitäs Älypäitä täälä oikeen on?
      Mun aamupää on ihan erilainen iltapäähän verrattuna. Päiväpää on ehkä paras pää. Yritin käyttää päätäni äsken. Huonoin tuloksin. Noku tyssäs ku en älynnyt, mikä Pilkki ui vaakatasos. Oli siinä muitakin tyssäyskohtia. Ku aamupää vaihtuu päiväpääksi, niin otan uusiksi.
      Mimmonen Pää teillä on kropan ylimpänä pallona?

http://alypaa.com/joulukalenteri/

• huomenia

Silmät seisoo ja tukka sekaisin justiin aamukahvia että päää asiassa pää.

• Heikunkeikku
        huomenia kirjoitti:

Silmät seisoo ja tukka sekaisin justiin aamukahvia että päää asiassa pää.

Hei sinulle, joka seisotat silmiäsi.
        On tämä suomenkieli mahtava kieli. Kun sille päälle äidyn ja alan kuuntelemaan "toisella" korvalla sanoja, niin johan tottavie ajatus karkaa jos jonnekin. Naurettaviin josjonnekkeisiin paikkoihin.
        Tämä palsta on siitä mukava, kun joku jotakin kirjoittaa, niin jostakin kaukaisuudesta työntyy ryminällä esiin muistelo, joka tuottaa minulle tavattoman suurta mielihyvää.
        .
        "Silmät seisoosta" kun tällä kertaa työntyi esiin semmonen muistelo, kun nuorimman lapsen kanssa (hän rakasti piirtämistä yhtä paljon kuin minä) leikittiin semmosta, että suomalaisista joko sanoista tai lauseista piirrettiin kuvia. Esim. "silmät seisoo" tuli semmonen kuva, jossa silmillä oli oikeat jalat.
        Kumpikin piirsi omaan paperiin siten, että toinen ei nähnyt ja kun kuva oli valmis, niin näytettiin mimmonen taideteos oli saatu aikaa.
        .
        Myös semmonen kiva leikki oli, että paperin yläosaan toinen kirjoitti muutaman lauseen ja jätti lauseen kesken ja taittoi paperin niin, ettei toinen nähnyt mitä toinen oli kirjoittanut. Näki vain pari "vihjesanaa", jotka näkyi paperissa, kun toinen alkoi kirjoittamaan omia lauseitaan. Näin jatkettiin koko paperi täyteen. Ah, miten kivaa oli sitten avata se paperi ja lukea koko teksti.
        Tuli todella hyviä juttuja. Oon säästänyt parhaimpia paperiarkkeja.

• ent.siivoojaparka

No minulle tuli nyt muistelo tuosta "Mimmonen pää teillä on kropan ylimpänä pallona?"
        Nuorempi likkani oli aika vaikeasti heräteltävä lapsena (taitaa olla vieläkin). Kerran herättelin häntä ja sanoin, että alahan jo nostaa viisaampaa päätäsi pystyyn.
        Hän kääntyi mahalleen, veti polvet koukkuun mahansa alle, nosti pepun pystyyn ja jatkoi uniaan.

• Heikunkeikku
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

No minulle tuli nyt muistelo tuosta "Mimmonen pää teillä on kropan ylimpänä pallona?"
        Nuorempi likkani oli aika vaikeasti heräteltävä lapsena (taitaa olla vieläkin). Kerran herättelin häntä ja sanoin, että alahan jo nostaa viisaampaa päätäsi pystyyn.
        Hän kääntyi mahalleen, veti polvet koukkuun mahansa alle, nosti pepun pystyyn ja jatkoi uniaan.

Heh, mitä mainioin oivallus tyttäreltäsi.:)
        Kivan muistelon tälläsit.

• niin.pä.niin

Tympii nuo allerin mainokset.

• Viatonsivullinen

Aamulla sama vanha tuttu pää paraimmillaan. Poninhäntä tai nuttura
      hiuksissa. Stretsfarkut jalassa ja Marimekon mustavalkopallollinen
      Loikka-mekko päällä. Paljaat varpaat, kahvia en ole vielä juonut, kohta
      keitän, joulukalenteria ei ole, en hanki koska en muista avata luukkuja
      kun vasta jälkijunassa. Piparitaikinaa ajattelin tehdä, se on niin hyvää
      maistella ja ne voi leipoa ajoissa, vaikka käsi kyllä käy purkilla:)
      Kaameannäköinen ilma, kaikki harmaan erisävyt, luonto näyttää
      surkeimman puolensa pakolaisille ;-))

• Mummolaan kun pyöräilemme...................
      Päivä numero viisi, kissanpentu tonttulakki päässä.

• 1eero

Joulun alla ei haittaa jos vähän tonttuilee ja leikkiä pukkia.

• 1eero kirjoitti:

Joulun alla ei haittaa jos vähän tonttuilee ja leikkiä pukkia.

Joo ei haittaa, anna palaa vaan.

• Lutunen osti itselleen joulukalenterin. Sellasen TRISS-kalenterin jota raaputetaan. Jos sattuis joskus onni potkaisemaan.

• ent.siivoojaparka

Viime vuonna tein likalle nimipäivälahjaksi joulikalenterin, minkä taskuihin laitoin joka päivälle arvan. Ei ne kaikki olleet TRISS, oli myös kympin ja vitosen arpoja.
        Nollille meni vaikka kyllä hän aika kauan sai käydä hakemassa niillä uuden arvan, pari kolmekin, mutta loppulaskenta oli nolla.
        Onni yksillä, joulu kaikilla.

• Viatonsivullinen

Lauantai-illan ratoksi alan pipareita leipomaan, taikinan tein eilen, nami.
      Näin tuolla kauppoja kierrellessä paripäivää sitten kivan piparikirjan,
      oheen oli laitettu piparimuotit. Kirjan nimi Piparisutra. Vähän vilkaisin
      ja hymyillen pistin kirjan sivuun. Kaikkea ne keksii, mokomat, kirja täynnä asentoja, piparimies ja nainen näyttivät mallia hymyssä suin :)

• Sulla on siellä sitten hyväntuoksuinen kämppä :) Kun ne tekee niitä ilmanraikastajia, ne saisivat tehdä jouluksi piparkakuntuoksuisiakin.
        Olen keräillyt piparimuotteja, viimeksi kun laskettiin niitä oli 63, kaikki erilaisia. Sullottu vanhan Karhu-lasipurkkiin. Tytärtä odottaa samanalainen purkki. Kun hän muuttaa, hän saa sen mukaansa

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Sulla on siellä sitten hyväntuoksuinen kämppä :) Kun ne tekee niitä ilmanraikastajia, ne saisivat tehdä jouluksi piparkakuntuoksuisiakin.
        Olen keräillyt piparimuotteja, viimeksi kun laskettiin niitä oli 63, kaikki erilaisia. Sullottu vanhan Karhu-lasipurkkiin. Tytärtä odottaa samanalainen purkki. Kun hän muuttaa, hän saa sen mukaansa

Piparkakun tuoksuiset tuoksukynttilät on jo keksitty.
        En ole kokeillut, kun en oikein tykkää muistakaan tuoksukynttilöistä, koska harvoin ne tuoksuu sellaiselle kuin on tarkoitettu.
        Oma tuoksu, paras tuoksu.

Piparkakun tuoksuiset tuoksukynttilät on jo keksitty.
        En ole kokeillut, kun en oikein tykkää muistakaan tuoksukynttilöistä, koska harvoin ne tuoksuu sellaiselle kuin on tarkoitettu.
        Oma tuoksu, paras tuoksu.

On on, paras tuoksu oma tuoksu. Peitetty Chanel Chance'lla.

• Positiivareiden kalenterissa tänään taas niin samaistuttava lausahdus. Lämmin ailahdus rinnassa <3. Niin totta.

• mimmimum-mi

Se oli sitten jo kahdeksas luukku tänään....oi oi minulle tulee taas kiire lahjojen kanssa....
      Ihana hämärä oli joulutorilla...joulun tunnelmaa ....hyräilin mielessäni ..." kaupunki kaunis valoissaan...."
      Heh..onneksi tarkistin tekstini....olin kirjoittanut joulutotilla....no ei sekään niin pois suljettua olisi... jouluglögiä sieltä saa....

• siilimuori3

Eilen illalla nukkumaan mennessä satoi lunta, aamulla herätessä vettä. Tänään työpaikan joulupuuropäivä, taidan lomalaisena jättää väliin. Eläkkeellejääjälle vain tekstarit ja kakkukaffeilla hengessä mukana.

• siilimuori3
      • 1eero

Niin tekköö 80-luvulla Joensuun ravintelissa istuin iltaa viereisessä pöyvässä kuuntelin hänen hälöpötystä Heimo Haiton kanssa, 2,5 vuotta ennee itelläin joko oot täyttäny 50 v.et sillee, luukun olet tieysti avannu ja loma jatkuu, lähen tässä taasen ihmisten ilmoille.

• siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Niin tekköö 80-luvulla Joensuun ravintelissa istuin iltaa viereisessä pöyvässä kuuntelin hänen hälöpötystä Heimo Haiton kanssa, 2,5 vuotta ennee itelläin joko oot täyttäny 50 v.et sillee, luukun olet tieysti avannu ja loma jatkuu, lähen tässä taasen ihmisten ilmoille.

Joo. Lähempänä oon kuuttakytä kuin viittäkytä. Luukuttanu olen kaikki kolme. Lommaa ois vielä reilu viikko, joululahja tulee ensi viikolla lentokoneella :D.
        Minä meen uimaan ja sinne ei ole kalat pissanneet.

• siilimuori3

Suokukko pullistelee luonnonsuojeluliiton joulukalenterissa luukussa numeto 10. Koimia on puku. Tuossa vaikka Itsenäisyyspäivän juhliin menis :D.
      Aia oppii uutta kun rohkeasti tutustuu uusuun kalentereihin.
      Misäs löytäisi pienille pojille jääpallomailat. Olivat pelanneet jäälapiopalloa niin että toisella terävästä lapiosta ylähuulessa naarmu. Poijat on poikii.

• 1eero

Pukinkontista pojat löytää mailat jos avitat pukkia, pojat on poikia ovatko kaikki miehet miehiä, mitä miehiltä vaaditaan ?

• siilimuori3

Joo pukinkonttiin mut mistä. Mitää kalliita oikeita pelimailoja en viekä osta mut jospa jostain löytyy.

Eikös ne miehen vaatimukset ole tässä sanottu :D.
      https://www.youtube.com/watch?v=kp5EH-dWM9c

Oikeasti, mikä on MIES? Silloin kun aihe oli ajankohtainen, siis miestä valitessa kumppaniksi, ei ollut mitää hajua kun noi esikuvat ei oikein ollu semmottia varteenotettavia. Nyt kun aihe on jo ohi, siis ei ole enää ajankohtainenois pikkasen ehkä viisaampi.

• siilimuori3
    • siilimuori3
      • 1eero

Jonkun oltava töissä kai sielläkin tunnelmaa juu eilen tein joulu ruuat noin suurinpiirtein tännäi ollu pyykkäämistä ja järjestelyä huomenna perusteellinen siivous, viikonloppuna tullee tytär lapsensa kera 2-3 päiväksi senjälkeen olla möllöttelyä loppuvuosi. Tammikuun kun saa menemää nii helmikuussa jo huomaa päivän pidentyneen kevät onkii jo mukavempoooo.

• siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Jonkun oltava töissä kai sielläkin tunnelmaa juu eilen tein joulu ruuat noin suurinpiirtein tännäi ollu pyykkäämistä ja järjestelyä huomenna perusteellinen siivous, viikonloppuna tullee tytär lapsensa kera 2-3 päiväksi senjälkeen olla möllöttelyä loppuvuosi. Tammikuun kun saa menemää nii helmikuussa jo huomaa päivän pidentyneen kevät onkii jo mukavempoooo.

Juu vaihtelee hirveästi se joulutunnelma, mut kyllä siihen on näinä vuosikymmeninä tottunut ottamaan oikeanlaisen asenteen. Met olemma tyvären kans kierrelty kaikki mummolat ja kummilat ja käyty perinteisillä äiti-lapset joulusyönneillä :).

Tammikuuhan on kohta ohi, ainakin loppiaisen jäläkeen. Ja sittenhän kohta siellä teillä päin jo räystäät tippuukin ja aurinko mukavasti sulattelee lumia.

• siilimuori3

Lahjat ostettu ja pääosin annettukin. Yksi kontti odottelee joulupukille pääsyä vielä. Luukku numero 20, kuutti köllöttelee jäällä. Neljäs adventtisunnuntai. Lanttuloorat vielä paistamatta ja kinkkukin saa kohta ottaa jääkaappiin sulamaan.Joulusiisoukset sitten aatonaattona. Tänään lähimmäisen syntymäpäivä.

• 1eero

Ei montaa lahjaa ostettu, ollaan sovittu ettei ruuat on suuripiirtein tehty pakkaseen enkä kummempia itelleni tarvii kohta pyyhkäsen lattiat sitten on joulusiivoukset tehty ja puolelta päivin tulee jälkikasvu 3 päiväksi.
        Onko siilimuorilla nokka tuhissu tohutessa vai pitäisikö jokapaikkaan keretä.

• siilimuori3
        1eero kirjoitti:

Ei montaa lahjaa ostettu, ollaan sovittu ettei ruuat on suuripiirtein tehty pakkaseen enkä kummempia itelleni tarvii kohta pyyhkäsen lattiat sitten on joulusiivoukset tehty ja puolelta päivin tulee jälkikasvu 3 päiväksi.
        Onko siilimuorilla nokka tuhissu tohutessa vai pitäisikö jokapaikkaan keretä.

Meilläkin sovittu et näille lapsille vaan. Omien lasten (kahden) kanssa käytiin yhdessä perinteisesti syömässä ulkona. Alkaa olla vaan se aika elämässä että tuolta vanhimmasta päästä läheisiä tarvitsevat myös enemmän huomiota ja lahjontaakin. Vaikka kuinka sovitaan et aikuisille ei mut heille kuitenkin. Ilahtuvat muistamisesta, pienestäkin. Ilmeisesti ottavat sellaisena osoituksena et he ovat tärkeitä ja heistä välitetään. Pitkin vuotta pitänee alkaa enemmän muistamaan ja käytännön asioissa avittelemaan. Kun ikä alkaa painaa.

Joulun takia ei nokka ole tohissut eikä taida kauhesti tosistakkaan. Ihan leppoisalla mielellä niin töissä kuin kotonakin. Viime viikko oli lentämistä paikasta paikkaan mut mieluista ja voimaannuttavaa. Joulu on toisten taholta aikataulutettu valmiiksi niin mikäs tässä on ollessa :). Mukavaa yhdessäoloa Sinulle ja jälkikasvullesi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      143
      1779
    2. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      49
      1408
    3. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1318
    4. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      63
      1301
    5. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      56
      1138
    6. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      20
      1067
    7. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      924
    8. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      66
      912
    9. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      78
      792
    10. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      764
    Aihe