Olen pian 61-vuotias osa-aikasiivooja (iltatyö). Tämän vuoden olen ollut viikottain työssä 25,5 tuntia tai siis palkkaa on maksettu em. tunneilta, mutta olen tehnyt työn urakalla, joten todellinen työaika on ollut noin 15 tuntia. Palkkaa olen saanut n. 900 euroa kuussa bruttona.
Nyt ensi vuoden puolella menetän yhden työpaikan, jossa tuntimäärä oli 12,5 viikossa. Minulle jäisi edelleen kolme työpaikkaa ja siten 12,5 tuntia viikossa. Työaika saattaa kuitenkin vielä vähetä tuostakin, koska taloon tulevan remontin vuoksi asiakkaat saattavat muuttaa muualle ja kilpailuttaa siivouksen.
Olen ollut YTK:n jäsen 11 vuotta. Täyttyykö työssäoloehto minun tapauksessani, jos en ole ollut työpaikalla sitä 18 tuntia?
Jos jään vielä työhön ja saan noin 450 € kuussa, voinko saada työttömyyskassasta mitään.
Vai irtisanoudunko kokonaan? Voiko ansiosidonnaista saada jos itse irtisanoutuu?
Mikähän minulle olisi parasta? Voisin siivota vielä eläkeikään, mutta 450 € miinus verot on aika vähän. Millaisia vaihtoehtoja minulla on käytettävissä?
Saanko ansiosidonnaista?
10
186
Vastaukset
- potkittu
Mene nyt lääkäriin ja vaadi kuntoutusta,kylpylään.!
Voit tietysti hakea kokopäivätyötäkin!
YTK kyllä laskee ansiosidonnaisen määrän työehtosopimusten mukaan.
18h työ viikko vaaditaan työssäoloehtoon.
Kysyit mikä sinulle on parasta?Mikset ota kaikkia kun on mahdollisuus.
Jos irtisanoudut ansiosidonnaista voi saada,tulee vain noin 8kk viiveellä ja vuosiutulojen mukaan. - 2080epätarkka
Luulen (en valitettavasti tiedä varmasti), että työsopimuksessa oleva tuntimäärä on ratkaiseva, koska sen mukaan olet saanut palkankin.
Jos viikkotuntimäärä ja samalla palkka laskee jatkossa, kannattaisi kysyä sovitellusta päivärahasta (saisiko pienen palkan lisäksi osan päivärahasta).
Josko jollain palstalaisella olisi asiasta lisätietoa tai kokemusta. - soviteltu
Uskoisin, että tulet saamaan ansiosidonnaista, jos palkkakuitissa näkyy tuo 25,5 tunnin työaika. Sinun kohdallasi sovitellussa päivärahassa on ikävä kannustinloukku. Eli muutama päivä sittenhän oli lehdessä juttua miehestä, jolla ansiotulo meni 16 senttiä yli 300 euron suojarajan yli. Sen seurauksena tuki laski 150 €. Eli ansiosidonnaisessa on sellainen erikoinen sääntö, että palkka ja soviteltu päiväraha eivät saa ylittää työttömyyttä edeltänyttä palkkaa. Työmarkkinatuessahan ei tällaista loukkua ole, vaan jopa yli tonninkin tuloilla saa vielä vähän soviteltua rahaakin. Siinähän laskentatapa on, että 300 voi tienata ilman, että tuki pienenee. Rajan ylittävä ansiotulo pienentää tukea siten, että ansaitu euro laskee tukea 50 snt. Ansiosidonnaisessa on sama laskukaava, mutta siinä tosiaan tuki ja soviteltu ei saa ylittää aikaisempaa palkkaa.
- auttakkaa
Palkkakuitissani on tuo 25,5 tuntia, mutta minulla ei ole sellaista työsopimusta, jossa määriteltäisiin työtunnit, koska olen vuosien varrella tehnyt erisuuruisia viikkotuntimääriä, aiemmin esim. 29 tuntia viikossa.
En tiedä, voiko minun tuleva palkkani (vähän yli 400€) ja soviteltu päiväraha ylittää tuota työttömyyttä edeltänyttä pälkkaa (900€) . Ajattelen, että sitä soviteltua saisi vain pienen määrän siitä summasta, jonka saisi täydellä ansiosidonnaisella, joka minun tapauksessani olisi sekin kovin pieni. Olenko oikeassa?
Osaisiko joku sanoa, paljonko saisin soviteltua? Miten se lasketaan?
Pitääkö ottaa heti yhteyttä YTK:aan, kun asia tulee ajankohtaiseksi?
Pitääkö minun olla yhteydessä työvoimatoimistoon tämän asian tiimoilta? - ByroB
Ota yhteyttä kassaasi. Sieltä saat täsmätietoa tilanteestasi.
Työkkäriin ilmoittaudut ensimäisenä työttömyyspäivänäsi mieluummin pankkitunnuksillasi. Haet kokoaikatyötä (virallisesti), silloin saat soviteltua. Voit hakea lisäksi osa-aikahommaa.
Tuskin Sulle mitään ehdotetaan työkkäristä. Jos haluat jatkaa työssäsi, jatka vaan. Lääkärissä voit käydä, mitä joku ehdotti.
Jatkoa! - ByroB
Oliko tuntipalkkasi työehtosopimuksen mukainen? Bruttopalkkasi on alle 1164/kk, joten se on tärkeää ansiosidonnaisen ansaitsemisen kannalta. Puhu kassasi kanssa siitäkin.
- auttakka
Tuntipalkkani on työehtosopimuksen mukainen, mutta jää tuon 1164 € / kk alle työtuntien vähyyden vuoksi. Pitääkä molemmat ehdot eli 18 viikkotuntia ja 1164 €/kk täyttyä, jotta ansiosidonnaista voi saada?
- Kovaa
Mikset hakenut jo vuoden alusta ansiosidonnaista,näytät olevan kassan jäsen,kuulut Sipilä porukoihin eli kolmen SSS hoitaa.Oikeusapu toimistosta voinet kysyä apua.Näyttäisi kuukausi työtunneiksi tulevan 102H:tia ansiosidonnaista masetaan 128h.Erotus näyttäisi olevan 26h/kk:si vuoden alusta lukien.Vaadi kassastasi takautuvasti vuoden alusta lukien ansiosidonnaista jälkikäteen.Edellyttää kylläkin näyttöä että olet ollut kokopäivätöissä 2014 vuonna.Jos saat tämän menemään läpi niin ansiosidonnainen on huomattavasti suurempi kuin ,tuleva palkkasi(450e ansiosipäiväraha(280e)=720e/kk
(Potkitun lääkäri kehoitus on kyllä hyvä,Oletko ollut 40 vuotta jo työ elämässä ja tehnyt yli 18 h:sia työviikkoja)Laskelma 0n suuntaa antava.- auttakkaa
Vuonna 2014 olen ollut toissä syyskuun alkuun 29 tuntia viikossa ja sen jälkeen tähän asit 25,5 tuntia viikossa. Tarkoitatko, että tämänhetkisen tilanteen perusteella voisin saada ansiopäivärahaa 280 €/kk? Mistä sait tämän summan?
Jos jäisin työttömäksi oma-aloitteisesti, miten se työttömyyskorvaus oikein lasketaan. Työttömyyspäiväraha ansiosidonnainen 45% palkasta. Onko näin? - jfioasåifji
auttakkaa kirjoitti:
Vuonna 2014 olen ollut toissä syyskuun alkuun 29 tuntia viikossa ja sen jälkeen tähän asit 25,5 tuntia viikossa. Tarkoitatko, että tämänhetkisen tilanteen perusteella voisin saada ansiopäivärahaa 280 €/kk? Mistä sait tämän summan?
Jos jäisin työttömäksi oma-aloitteisesti, miten se työttömyyskorvaus oikein lasketaan. Työttömyyspäiväraha ansiosidonnainen 45% palkasta. Onko näin?Älä täällä arvuuttele, viiden minuutin puhelu kassaan selvittää asian ihan täysin. Lopulta sinne joudut kuitenkin olemaan yhteydessä. Se on joko työttömyyspäiväraha tai kassaan kuuluville ansiosidonnainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1472467
- 1761694
- 921588
- 691533
- 79914
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6895- 68861
- 59825
- 61798
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes152745