Mikä on rantapiru?

Sanotaan että "huutaa kuin rantapiru?"
(Sarjassa kysymyksiä joihin ei ole aina vastauksia ja jos on niin vastauksilla ei ole mitään merkitystä)
Onko se käännöslaina irkkujen banshee:sta?

54

2263

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varmaatietoa

Sanonta tarkoittaa ulkomailla asuvaa agitaattoria, jonka käsitykset asioista ovat hänen omasta mielestään täydellisiä.

• Onneksi sun käsitykset ovat vähemmän täydelliset ;D meinaan, noilla "varmoilla" tiedoilla mäkään en olisi niin täydellinen...

• asuurannikolla

Se on viitapirun pikkuserkku.

• PeeJiiPee

Se on Riihipiru. Ettetiämitään

• asuuriihessä
        PeeJiiPee kirjoitti:

Se on Riihipiru. Ettetiämitään

Sekin on pikkuserkkujaan.

• asuuriihessä kirjoitti:

Sekin on pikkuserkkujaan.

Mites se takapiru? Onko se isi? Isis?

• pysyytakana
        hmp.f kirjoitti:

Aivan, se on edellisten esi-isi.

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Sitten on olemassa sellainenkin kuin salapiru.
        Niitä on nähty palstallaki ja ne ovat olevinaan jonkunlaisia psykoloogeja.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ettet nyt vaan sekoita salarakkaaseen.

• ent.siivoojaparka kirjoitti:

Ja sellaisia piruparkoja jotka valittaa milloin mistäkin :))

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Ettet nyt vaan sekoita salarakkaaseen.

Nythän ei ollut kysymys sanasta "sala" vaan piruista.
        "hmp.biff", niitä valittavia piruparkoja en ole palstalla nähnyt. Ai niin, olihan jonkun tunikan helma kastunut ja sitten oli lentänyt rähmälleen...

• rantasuomalainen
        hmp.f kirjoitti:

Takapiru on se, jolta on ferkat loppuneet korttipelissä. Ja nyt se sitten seisoo jonkun takana "neuvoja antaen".

Nythän ei ollut kysymys sanasta "sala" vaan piruista.
        "hmp.biff", niitä valittavia piruparkoja en ole palstalla nähnyt. Ai niin, olihan jonkun tunikan helma kastunut ja sitten oli lentänyt rähmälleen...

Niin ja sitten joku kävi pointistani valittamassa, ja kirjoitustaidoistanikin jos en ihan väärin muista ;) Sulla kun on hyvä muisti varmaan tulee jotain mieleen?

• rantasuomalainen kirjoitti:

Takapiru on se, jolta on ferkat loppuneet korttipelissä. Ja nyt se sitten seisoo jonkun takana "neuvoja antaen".

No vähän kuin joku vanhempi sitten, neuvoja jakamassa :)

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Niin ja sitten joku kävi pointistani valittamassa, ja kirjoitustaidoistanikin jos en ihan väärin muista ;) Sulla kun on hyvä muisti varmaan tulee jotain mieleen?

En minä siitä valittanut vaan nauroin sille. Jäi ne hymiöt pois, kun en niitä harrasta muutenkaan.

• Anonyymi

Joo,psykologeja . AHTI on kuulemma kans piru !

• ent.siivoojaparka

Tuo sama kysymys oli täällä joskus aikaisemminkin.
      En muista, tuliko siihen tarkkaa selvyyttä silloinkaan. Siksi kai kysytkin sitä uudestaan, että josko meillä iän mukana olisi tullut lisää viisautta.

• Muistatko sen sadun pienestä merenneidosta? Kun hän rakastui johonkin vastustamattomaan prinssi-einekseen ja alkoi unelmoimaan vihreämmästä ruohosta? Ja sitten hän teki peruuttamattoman tempun ja teki pyrstöstään jalat.
      Hänestä se kertoo.
      Kato kun hänelle iski sitten 40-kriisi, kun lapset oli jo kasvanut ja prinssi-eineskin soffaantui. Ex-merenneito alkoi haikailemaan takaisin mereen, ja nyt se istuu tuolla rannalla ja mesoo ja itkee että hormooneita olisi vielä, mutta vipinää puuttuu pyrstöstä.

• "Nyt mää repesin" :)

Ja nyt tän nykytekniikan aikana sillä on läppäri suomuisessa sylissään ja langaton laajakaista ta wi fi ja se kirjoittaa suomi 24 60plus palstalle kymmenen aloitusta päivässä vipinän puutteesta ja hormoonien hyrräämisestä.

• Paloma.se.co kirjoitti:

"Nyt mää repesin" :)

Ja nyt tän nykytekniikan aikana sillä on läppäri suomuisessa sylissään ja langaton laajakaista ta wi fi ja se kirjoittaa suomi 24 60plus palstalle kymmenen aloitusta päivässä vipinän puutteesta ja hormoonien hyrräämisestä.

Sää sen sanoit :))) Kävi mielessä laittaa hänelle 20 vuotta lisää, mutta sitten muistin että tontut kurkkii ja mä HaluUuUn sen Rudimentalin uuden levyn.
        Jäi vielä vähän epäselväksi että mitä prinssi-nakille kävi, soffaantuiko vai soppaantuiko jonkun toisen kanssa?

• ent.siivoojaparka
        hmp.f kirjoitti:

Sää sen sanoit :))) Kävi mielessä laittaa hänelle 20 vuotta lisää, mutta sitten muistin että tontut kurkkii ja mä HaluUuUn sen Rudimentalin uuden levyn.
        Jäi vielä vähän epäselväksi että mitä prinssi-nakille kävi, soffaantuiko vai soppaantuiko jonkun toisen kanssa?

Mutta ethän sinä vielä ole 60? Ai niin, se olikin satu, sekin.

Mutta ethän sinä vielä ole 60? Ai niin, se olikin satu, sekin.

No tuossa ei nyt ollut blogivaroitusta, jotain voi kai siitäkin päätellä.

• HuOMiohuomioitu

Letkeänä Leijonana en tiedä muita kuin Rantapimuja eikä minun tarvitse edes vetää vatsaani sisäänpäin kun saan heidän huomionsa.

• 1eero

Lähti hippulat vinkuen

• eppu2

Kun minä teini-ikäisenä kiljuin äitille, Hän saattoi vastata, että huutaa, kuin rantapiru.
      Ei minulle kyllä koskaan selvinnyt, minkälainen tuo vertailukohde oli. Tiesin vain, että se huutaa.

• sannonnat

Sanonta ranta piru " huutaa vain" tai karjuu kuin leijona.

• HEnkan vastaus oli asuinpaikan suhteen hyvä ,mutta tolla rantapirulla on serkku nimittäin lohilappalainen,erittäin lahjakas kiroilija..
      Kyllä ton rantapirun sukujuuret juotuu saamelaisiin ,pieni ,tumma kovasti kiroileva tyyppi kyseessä ,tuskin neljäntuulen lakkia koska se ei meuhkatessa pysyisi päässä.

• ent.siivoojaparka

Ruotsissa sanotaan, että "svär som borstbindare".

• rantasuomalainen

Ruotsissa sanotaan, että "svär som borstbindare".

Ei ku, sanovat: röker son en borsbindare. Ainakin nää "rantaruåttalaiset" täällä päin.

• ent.siivoojaparka
        rantasuomalainen kirjoitti:

Ei ku, sanovat: röker son en borsbindare. Ainakin nää "rantaruåttalaiset" täällä päin.

Piti ihan tarkistaa, mitä kaikkea piruuksia se borstbindare tekee.
        Ei sillä hyvä, että kiroilee ja polttaa, mutta kun vielä lisäksi "super som en borstbindare".
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Borstbindare

• Piruillessaanteki

Johan nyt on Piru sanoi Ranta kun Aaltoilemaan alkoi.

• Sanoiko sittenkin, että nyt on "Piru merrassa"?

• Näin.hän.tuumasi.toimeen

Ei sanonut vaan sanoi, nyt on naapurin kala katiskassa, otanpa pois.

• kylmätotuus
        Kristiina23 kirjoitti:

Sanoiko sittenkin, että nyt on "Piru merrassa"?

Rantapirusta en tiedä yhtään mitään, koska en ole sitä edes kuullut mainittavankaan.

Sanonta: " Johan nyt on piru merrassa ja toene tokkeessa" on tuttu.
        Sitä käytetään, jos esim. lapset eivät tottele kieltoa tai kehotusta. Siis , jos asia ei mene puhumalla perille.Monissa muissakin yhteyksissä sitä käytetään.Yleensä silloin, kun halutaan saada oma näkemys toisinajattelijan tietoisuuteen, vaikka rautalangasta vääntäen.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, mitä tuo tokkeessa merkitsee.
        Tiedonhaluisena suuntasin Googleen ja sieltähän asia selvisi.
        Toe on muinoin käytetty lohen ja siian kalastukseen käytetty pyydys.
        Joka päivä voi "viisastua" hivenen.
        Vielä jäi vaivaamaan mieltäni, onko tuo piru sitten ko. sanonnassa jonkin sortin kala?

• eppu2
        kylmätotuus kirjoitti:

Rantapirusta en tiedä yhtään mitään, koska en ole sitä edes kuullut mainittavankaan.

Sanonta: " Johan nyt on piru merrassa ja toene tokkeessa" on tuttu.
        Sitä käytetään, jos esim. lapset eivät tottele kieltoa tai kehotusta. Siis , jos asia ei mene puhumalla perille.Monissa muissakin yhteyksissä sitä käytetään.Yleensä silloin, kun halutaan saada oma näkemys toisinajattelijan tietoisuuteen, vaikka rautalangasta vääntäen.

En ole koskaan tullut ajatelleeksi, mitä tuo tokkeessa merkitsee.
        Tiedonhaluisena suuntasin Googleen ja sieltähän asia selvisi.
        Toe on muinoin käytetty lohen ja siian kalastukseen käytetty pyydys.
        Joka päivä voi "viisastua" hivenen.
        Vielä jäi vaivaamaan mieltäni, onko tuo piru sitten ko. sanonnassa jonkin sortin kala?

Tuota ´piru merrassa´ sanontaa, minä olen tottunut käytettävän sellaisessa yhteydessä, kun joku asia on mennyt huonompaan suuntaan ja sitä sitten toiselle selvittää.
        Sanotaan aluksi:´´Nyt on kuule piru merrassa.´´

• eppu2 kirjoitti:

Tuota ´piru merrassa´ sanontaa, minä olen tottunut käytettävän sellaisessa yhteydessä, kun joku asia on mennyt huonompaan suuntaan ja sitä sitten toiselle selvittää.

Sillai minäkin olen "piru merrassa" ymmärtänyt. Ikävä yllätys, odottamaton asioiden huonontuminen.
        Rantapirusta olin varmaan myös kuullut jo aivan pienenä kotona, siis sanonnan että huutaa kuin rantapiru tai myös karjuu kuin jalopeura.

• kylmätotuus
        eppu2 kirjoitti:

Suomen kielen kiemuroita.

Jos sanotaan ,että nyt on "piru merrassa" tai "piru irti", niin se minustakin tarkoittaa, että joku asia on saanut yllättäen huonon käänteen ja jutulle on pikaisesti tehtävä jotain.

Tuo sanonta: "Johan nyt on piru merrassa jne.." on merkitykseltään aivan eri juttu. Periaatteessa merkityksen muuttaa yksi ainoa sana "johan".

Eipä käy kateeksi ulkomaalaisia, jotka kieltämme opiskelevat ja sen kiemuroita joutuvat pähkäilemään!

• PeeJiiPee

Entä tasmanialainen pussipiru? Pärjääkö kotimaisille?

• eppu2

Eiks tuo olekin joku oikea elukka?

• PeeJiiPee

On se. Ottaisitko lemmikiksi?

• eppu2
        PeeJiiPee kirjoitti:

On se. Ottaisitko lemmikiksi?

Enkä ottaisi, en edes tiedä, miltä se näyttää.
        Se kait on joku harvinaisuus. Joku hämärä mielikuva, että oon siitä jossain kuullu. Voinut olla ollut TV päällä, ohimennen kuullut.

• PiruMenneisyydestä

"Entä tasmanialainen pussipiru? Pärjääkö kotimaisille?"

ei varmasti ainakaan pussipuskapirulle!

• EllivanGuggenheim

Ukkopiru haksahti vieraisiin.

• eppu2

No mikä piru siihen meni?

• "Huutaa kuin marraskarhu" löytyi guuglettamalla. Kiva saitti muuten, sanaparsien uusiokäytöstä.
      http://www.kielikello.fi/index.php?mid=2&pid=11&aid=1508
      Minulle uusi oli "pannaan vahinko kierämään, sanoi entinen tyttö kun nosti lapsensa karuselliin".

Mutta mikä on marraskarhu?

• eppu2

Minä olen kuullut, että äkänen, kun marraskarhu.
        En tiedä mistä sanonta tulee, mutta ajattelin, että liittyisikö se jotenkin karhun talviunille menoon.

• PeeJiiPee

Se on marjaskarhu. Äreänä marjavoittoisesta sapuskasta talven alla, kun pitäisi rakennella rasvakerrosta nahan alle.

• sehänseon
        PeeJiiPee kirjoitti:

Se on marjaskarhu. Äreänä marjavoittoisesta sapuskasta talven alla, kun pitäisi rakennella rasvakerrosta nahan alle.

Noin minäkin oon kuullu että marjaskarhu.

• ent.siivoojaparka
        sehänseon kirjoitti:

Noin minäkin oon kuullu että marjaskarhu.

Noin meilläpäinkin sanottiin.
        Marraskarhusta en ollut aikaisemmin kuullut vaikka äkäisiä ihmisiä olen nähnyt. Niistä sanottiin myös, että on äkäinen kuin persiille ammuttu karhu.

• eppu2

Noin meilläpäinkin sanottiin.
        Marraskarhusta en ollut aikaisemmin kuullut vaikka äkäisiä ihmisiä olen nähnyt. Niistä sanottiin myös, että on äkäinen kuin persiille ammuttu karhu.

Tuo persuksille ammuttu tarkoittaa nokkiinsa ottamista.
        Sitten myös sanotaan, että painaa (juoksee lujaa), kuin viitamaan susi/piru.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Tuo persuksille ammuttu tarkoittaa nokkiinsa ottamista.
        Sitten myös sanotaan, että painaa (juoksee lujaa), kuin viitamaan susi/piru.

Ei, kyllä meillä se persiille ammuttu karhu oli tosi vihainen.
        Voithan itse kokeilla, ottaako karhu siitä vain nokkiinsa vai tuleeko äkäiseksi. Onko teilläpäin karhuja?

• eppu2

Ei, kyllä meillä se persiille ammuttu karhu oli tosi vihainen.
        Voithan itse kokeilla, ottaako karhu siitä vain nokkiinsa vai tuleeko äkäiseksi. Onko teilläpäin karhuja?

Kyllä niitä on nähty tässä pitäjässä. Myös susia ja ilveksiä liikkuu alueella.
        Metsästyskoiria on karhut tappaneet ja sudet käyneet maatiloilla elukoiden kimppuun.
        Itse en ole nähnyt. Kesäisin liikun luonnossa aika paljon.

• kylmätotuus

Kiitos tuosta kielikello linkistäsi!
        Olin unohtanut tyystin koko kielikellon.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      80
      6582
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      148
      6127
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      501
      3956
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      125
      2413
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      42
      1559
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      422
      1466
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      74
      1275
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1105
    9. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      63
      1098
    10. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      30
      1060
    Aihe