Kansivuodon etsintä

Haastava

Miten olette etsineet kansivuotoja ?

Edelliskaudella huomasin kovemmalla kelillä vuodon keulahyttiin. Kosteutta oli hytin päädyn kaapissa ja hyllyillä molemmin puolin. Lewmarin 70 Ocean luukku on keskellä ja katossa on virheettömät panelit. Veneessä on alumiiniset varvaslistat riivikiinnityksillä ja keulahytin edessä on normaaliin tapaan akkuriboksi.

Lähinnä mietin, jos simuloisin 'meriolosuhteita' ja patoaisin vettä ilmeisille ja epäilyn alaisille kohdille (mm. varvaslistat keulakaide, luukun reunus), keulakannella. Sitten sisälle tarkkailemaan. Onko muita ideoita/konsteja?

28

2186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rgdfgfdgfgds

      Kannattaisiko käyttää jotain elintarvikeväriä tms. apuna? Siis helpottamaan vuotojen ja valuman havaitsemista?

    • Kassud

      Katso aluksi onko ankkuriboksissa "tuuletusreijät" keulahyttiin. Meillä oli ja sieltä tuli vettä juuri mainitsimaasi paikkoihin. Tiivistin ko tuuletusaukot ja sen jälkeen on ollut kuivaa.

    • Joakim1

      Epäilyn alla ovat lähinnä kohteet, jotka menivät ajoittain veden alle ko. kelissä, mutta eivät normaalisti. Yksi aika yleinen ongelma on keulavalon johdon läpivienti (usein keulakaiteen sisällä). Kaapelia pitkin vesi voi kulkeutua kauaskin. Sitten kaikki helat kannen ja rungon liitoksen lähellä ja tietysti itse liitos. Kaidetolpan jalat ovat yksi yleisempiä, koska noihin tulee suuria voimia.

      Joitain vuotoja voi löytää ihan puhaltamalla suulla. Edellisessä veneessä tarkistin noin rungon ja kannen liitoksen ja löysin muutaman vuotokohdan, joiden tiivistämisen jälkeen veneestä tuli täysin kuiva.

      • Kassud

        Meillä vesi tuli sisään ankkuriboksin katon reunoissa olevien pienien aukkojen läpi (tuuletus?). Nämä eivät kskaan olleet veden alla, mutta kovassa kelissä, kun vene oli kallellaan, niin ankkuriboksin tyhjennysaukko imuroi vettä sisään siten, että osa siitä lensi boksin kattoon asti ja sieltä näistä pienistä aukoista sisään. Lisäksi sadevesi, joka valui sisään valui boksin tasaista kattoa pitkin näistä aukoista sisään.

        Ei tarvitse vuotokohdan olla koskaan vedenalla tai edes siten, että vesi menee aukosta alaspäin sisään. Vesi on siitä kummaa, että se löytää tiensä sisälle vaikka pitäisi kiivetä ylöspäin ;).

        Tarkistaisin ensin tuon ankkuriboksin - se on helpoin korjata. Jos sieltä ei löydy reikiä kajuuttaan, niin sitten kannattaa etsiä muita vaihtoehtoja - esim. juuri nuo kaiteen sisältä tulevat johdot jne.

        Toivottavasti kaiteiden tolpista ei tule sisään vettä - ei ole mukava korjauskohde. Käsittääkseni esim. bava 35 matchissä oli tyyppiongelma, että takaa veneen rungon ja kannen välinen liitoskohta vuosi sisään.


      • seppomartti

        Samoja kokemuksia kuin Joakimilla. Vesi vaeltaa pitkiä matkoja ja vuotokohdan löytäminen saattaa olla vaikeaa ja vaatii pitkäaikaista tarkkailua, mieluummin niissä olosuhteissa kuin vuotaa. Veden ruiskuttelu ei välttämättä paljasta. Ankkuriboksin laipion tulee olla vesitiiivis ilman tuuletusaukkoja tai tiivistämättömiä reikiä- paitsi tyhjennysreiät. Lewmarin luukut rupeavat herkästi vuotamaan kahvoista ja heloista. Sen yleensä huomaa, saa helposti tiivistetyksi, eikä vesi mene hyllyille. Ankkurivinssin ja kulkuvalojen johtojen läpiviennit ovat tavallisia vuotokohteita mutta tuskin molemmille puolille hyllyille jos johdot ovat toisella puolela ?. Alkaisin keulakaiteesta, ankannokasta, ankkuritelineestä- mitä heloja löytyykin. Sitten mantoogin tolpien jalat.


      • salapoliisintyötä
        seppomartti kirjoitti:

        Samoja kokemuksia kuin Joakimilla. Vesi vaeltaa pitkiä matkoja ja vuotokohdan löytäminen saattaa olla vaikeaa ja vaatii pitkäaikaista tarkkailua, mieluummin niissä olosuhteissa kuin vuotaa. Veden ruiskuttelu ei välttämättä paljasta. Ankkuriboksin laipion tulee olla vesitiiivis ilman tuuletusaukkoja tai tiivistämättömiä reikiä- paitsi tyhjennysreiät. Lewmarin luukut rupeavat herkästi vuotamaan kahvoista ja heloista. Sen yleensä huomaa, saa helposti tiivistetyksi, eikä vesi mene hyllyille. Ankkurivinssin ja kulkuvalojen johtojen läpiviennit ovat tavallisia vuotokohteita mutta tuskin molemmille puolille hyllyille jos johdot ovat toisella puolela ?. Alkaisin keulakaiteesta, ankannokasta, ankkuritelineestä- mitä heloja löytyykin. Sitten mantoogin tolpien jalat.

        Niin täälläkin. Myös kaapelien läpiviennit ankkuriboksissa (esim. ankkurivinssin kaapelien) voivat olla vuodon syy, vaikka ne on sijoitettu mahdollisimman korkealle.
        Omassa veneessäni kansivuodon syyksi paljastui doradeboksin kiinnitysruuvin reikä. Yhden ainoan ruuvin ympärillä ei ollut riittävästi sikaflexiä. Vesi löysi tiensä ruuvin vierestä kattopaneelien yläpuolelle, josta se kulkeutui parin metrin päähän ja alkoi liristä kattopaneelien välistä salongin sohvalle. Vuotoa ei ollut esiintynyt edes rankkasateissa, vaan se ilmeni ensimmäisen kerran 4 vrk kestäneen kovatuulisen valtamerikryssin aikana. Vuodon syytä olisi ollut vaikea löytää, ellen olisi irrottanut kattopaneeleita purjehduksen aikana silloin kun vuoto ilmeni. Kattopaneelin kannen puoleisessa pinnassa näkyi kyllä vähäistä vanerin mustumista merkkinä siitä, että pientä tiputtelua oli täytynyt olla pitempään.


      • Joakim1
        Kassud kirjoitti:

        Meillä vesi tuli sisään ankkuriboksin katon reunoissa olevien pienien aukkojen läpi (tuuletus?). Nämä eivät kskaan olleet veden alla, mutta kovassa kelissä, kun vene oli kallellaan, niin ankkuriboksin tyhjennysaukko imuroi vettä sisään siten, että osa siitä lensi boksin kattoon asti ja sieltä näistä pienistä aukoista sisään. Lisäksi sadevesi, joka valui sisään valui boksin tasaista kattoa pitkin näistä aukoista sisään.

        Ei tarvitse vuotokohdan olla koskaan vedenalla tai edes siten, että vesi menee aukosta alaspäin sisään. Vesi on siitä kummaa, että se löytää tiensä sisälle vaikka pitäisi kiivetä ylöspäin ;).

        Tarkistaisin ensin tuon ankkuriboksin - se on helpoin korjata. Jos sieltä ei löydy reikiä kajuuttaan, niin sitten kannattaa etsiä muita vaihtoehtoja - esim. juuri nuo kaiteen sisältä tulevat johdot jne.

        Toivottavasti kaiteiden tolpista ei tule sisään vettä - ei ole mukava korjauskohde. Käsittääkseni esim. bava 35 matchissä oli tyyppiongelma, että takaa veneen rungon ja kannen välinen liitoskohta vuosi sisään.

        En ole kuullut kyllä yhdenkään Bavarian vuotavan kannen ja rungon liitoksesta. Monella muulla merkillä tuossa on ollut ongelmia.

        Sen sijaan tuo keulavalon johto ja kaidetolpan jalat ovat olleet ongelman monessa Bavariassa, mutta kummankaan korjaaminen ei ole kovinkaan työlästä. Oma vene on ollut rutikuiva ensimmäisen kesän jälkeen (no mastosta tulee kyllä mastonjalan viereiseen lokeroon muutama litra kaudessa sateella).

        Siirtoreissulla kastui keulakajuutan patjat kahden vuorokauden kryssillä KIelistä Bornholmiin reilun 10 m/s tuulessa. Korjattiin Bornholmissa parissa tunnissa, keulakaide toiselta puolelta irti ja kaapeli tiiviisti jalkaan teippiä kaidetolpan lukitusruuvin päälle. Vesi meni tuon lukitusruuvin kautta keulakaiteen alaosaan ja siitä kaapelia pitkin keulakajuuttaan.

        Kaidetolpan jalat eivät vuotaneet havaittavasti, mutta tukevuus ei ollut tyydyttävä, joten ne korjasin ensimmäisenä talvena. Ongelmana oli varmaankin osuminen ko. alueella yleisiin kiinnitystolppiin. Alkuperäiset jaltat ovat vahvoja veneen sivusuunnassa, mutta heikkoja pituussuunnassa.


      • seppomartti
        Joakim1 kirjoitti:

        En ole kuullut kyllä yhdenkään Bavarian vuotavan kannen ja rungon liitoksesta. Monella muulla merkillä tuossa on ollut ongelmia.

        Sen sijaan tuo keulavalon johto ja kaidetolpan jalat ovat olleet ongelman monessa Bavariassa, mutta kummankaan korjaaminen ei ole kovinkaan työlästä. Oma vene on ollut rutikuiva ensimmäisen kesän jälkeen (no mastosta tulee kyllä mastonjalan viereiseen lokeroon muutama litra kaudessa sateella).

        Siirtoreissulla kastui keulakajuutan patjat kahden vuorokauden kryssillä KIelistä Bornholmiin reilun 10 m/s tuulessa. Korjattiin Bornholmissa parissa tunnissa, keulakaide toiselta puolelta irti ja kaapeli tiiviisti jalkaan teippiä kaidetolpan lukitusruuvin päälle. Vesi meni tuon lukitusruuvin kautta keulakaiteen alaosaan ja siitä kaapelia pitkin keulakajuuttaan.

        Kaidetolpan jalat eivät vuotaneet havaittavasti, mutta tukevuus ei ollut tyydyttävä, joten ne korjasin ensimmäisenä talvena. Ongelmana oli varmaankin osuminen ko. alueella yleisiin kiinnitystolppiin. Alkuperäiset jaltat ovat vahvoja veneen sivusuunnassa, mutta heikkoja pituussuunnassa.

        " Alkuperäiset jaltat ovat vahvoja veneen sivusuunnassa, mutta heikkoja pituussuunnassa." Näin yleensä on. Pituussuntainen vääntö syntyy ahtaaseen rakoon ajaessa kun fendarit takertuvat ja ne ovat kiinnitetyt tavanomaisesti eli ylempään reelinkivaijeriin. Joko tolppa vääntyy kovettunut sikaflex rakoilee. Olen enenevässä määrin ruvennut kiinnittämään kannen tasolle, etenkin ahtaissa paikoissa, vääntövoiman varren lyhentämiseksi.


      • Joakim1
        seppomartti kirjoitti:

        " Alkuperäiset jaltat ovat vahvoja veneen sivusuunnassa, mutta heikkoja pituussuunnassa." Näin yleensä on. Pituussuntainen vääntö syntyy ahtaaseen rakoon ajaessa kun fendarit takertuvat ja ne ovat kiinnitetyt tavanomaisesti eli ylempään reelinkivaijeriin. Joko tolppa vääntyy kovettunut sikaflex rakoilee. Olen enenevässä määrin ruvennut kiinnittämään kannen tasolle, etenkin ahtaissa paikoissa, vääntövoiman varren lyhentämiseksi.

        Tolppien väliin ajettaessa itse kaidetolppa saa helposti kyytiä.


    • VanhaOhlson

      Miten olette korjanneet mantookitolppien vuotoja erityisesti kohdissa, joissa kannen alta ei pääse helposti käsiksi?

      • seppomartti

        Kertaalleen vaihdoin tolpat ja vaijerit, ei tosin vuotojen vuoksi. Aika iso homma jos kiinnitykset ovat tehty läpipulttauksella siten, että mutterit ovat jääneet myöhemmin rakennetun verhouksen ja paneloinnin taakse. Rälläkällekin voi olla käyttöä. Samassa rempassa oli helppo kiinnittää myös partaan alumiinilistaan.


      • Kfkfl

        Helppoa kun on svedupetterin 70 luvulla itserakentama vene. Ei mitään verhouksia missään, paitsi vessan muovimattoa kajuutan katossa. Joka paikka helposti huollettavissa. Ehkä ei kuitenkaan mikään esteetikon unelma?


    • Timppa01

      Teippaa ilmaventtiilit ja luukut kiinni. Voimakastehoisella puhaltimella ylipaine veneeseen ja sitten kannelle suihkuttamaan saippuavettä. Kuplat näyttävät vuotokohdat.

      Helpottaa tietenkin jos voit tehdä homman vaikka keulakajuuttaan pelkästään eikä koko veneeseen kerralla.

    • vinkkari

      Apteekista tms. lähteestä natriumfluoreseenia tai jotain valmista fluoresoivaa vesiliuosta (tai baaricoktailtikku-nipun sisus). Mustalla valolla (UV-lamppu)näkyy herkästi vuoto eikä jää tahroja, kun liuos on riittävän laimea, tyyliin promillen luokan väkevyys. Voisiko toimia näin?

      • seppomartti

        UV -lamppuja ja uv- tehomittareita tuskin on muilla kuin minulla. Taskulamppu ja kobolttifiltteri eli näkyvä sininen olisi parempi tekniikka. Natriumfluoreskeini värjää voimakkaasti keltaiseksi muovin, esimerkiksi pehmeän piilolasin. Valkoinen gelkkari olisi keltalaikullista kokeen jälkeen. Olisihan se somaa purjehtia pimeässä pimeänä ja valaista näkymättömällä uv-valolla venettään, joka fluoresoisi. Todellinen kummitusvene.
        Eli teoria on oikein muttei pidä yrittää käytännössä


    • lamppua

      Näkyisiköhän rungon ja kannen väliset vuotokohdat jos laittaisi yöllä sisäpuolelle kirkkaan lampun ja menisi ulos pimeään tutkimaan pilkistääkö jostain valoa?

      • ffvvggg

        >>Näkyisiköhän ... pilkistääkö jostain valoa
        Eipä näy, ovat yleensä ssen verran mutkikkaita ne vuotoreitit.


    • Vesipöhö

      Minusta asiaan kaksi vaihtoehtoa: uudelleen tiivistää kaikki mahdolliset raot, läpiviennit tms. ja toivoa sen riittävän. Toinen konsti vaatii vesipainetta, jolla vuotoaluetta yritetää etsiä. Esim. Puutarhaletkun päällä tai siihen liitetyllä kumitutilla tms. tiivistyvällä isomman alan tuottavalla esineellä aletaan sopivalla paineella etsimään. Märkää puuhaa... ;)

      • mystinenkansivuoto

        Kolme vuotta sitten syyskuun ensimmäisenä sunnuntaina olin Suomenlinnan vierassatamassa erään suositun merkkisen tuotantoveneen vieressä. Omistaja kertoi kansivuodosta, joka oli ilmaantunut uuteen veneeseen ja aiheuttanut harmia. Vuotoa oli selvitetty maahantuojan toimesta ja epäilty tulevan tiikkikannen alta. "Kaikki mahdollinen" oli tiivistetty, mutta vuoto oli jatkunut. Lopulta koko tiikkikansi oli vaihdettu takuutyönä. Valitettavasti harmi ei siltikään poistunut. Kansivuoto oli palautunut. Turhautunut kippari pohdiskeli mitä seuraavaksi pitäisi tehdä.
        Jos ko henkilö lukee tämän, hän varmasti tunnistaa. Olisi kiva kuulla kansivuototarinan jatko!


      • seppomartti

        Lampuilla valaisu, sisustan paineistaminen ja puutarhaletku ovat todennäköisesti ajanhukkaa. Ensin vene kuivaksi ja sitten väijymään olosuhteisiin, missä on vuotanut. Jos ankkuriboksin laipio on vesitiivis niin ei voi vuotaa toiselle puolelle. Eli on revennyt lapion kiinnitys tai johdon reikä.


      • vuodonjälkienetsintä
        seppomartti kirjoitti:

        Lampuilla valaisu, sisustan paineistaminen ja puutarhaletku ovat todennäköisesti ajanhukkaa. Ensin vene kuivaksi ja sitten väijymään olosuhteisiin, missä on vuotanut. Jos ankkuriboksin laipio on vesitiivis niin ei voi vuotaa toiselle puolelle. Eli on revennyt lapion kiinnitys tai johdon reikä.

        Juuri näin. Se kohta, mistä vettä tippuu veneen sisälle voi olla aivan eri paikassa kuin veden sisäänmenon paikka kannessa tai ankkuriboksissa. Osviittaa voi saada purkamalla sisustusta ja seuraamalla vuodon aiheuttamia valumajälkiä. Kirkas lampunvalo tietenkin helpottaa jälkien havaitsemista. Tuskin siitä muuta apua on.
        Eräässä tapauksessa vuodon syy oli parraslistan alla ollut kannen ja rungon välinen liitos. Alumiininen parraslista jouduttiin irroittamaan ennenkuin vuotokohta huomattiin. Vuotopaikka oli lähellä keulaa, mutta sisällä veneessä vesi tuli ulos salongin sohvan yläpuolelta.Varmaankin on liian iso pala harrastelijalle, jos rungon ja kannen välisen sauman tiiviys on pettänyt laajalta alalta esim. törmäysvaurion seurauksena.


    • 1ooooooooooooooooooooooo

      Löysin vuotokohdan kesällä kun menin veneelle toisena sateisena päivänä(kattopaneelien välistä tiputti vettä lattialle) .Sitten serlapaperilla etsin vuotokohdan ,missä kuivaa ja märkää.Vuoto oli mastolta tulevien köysien köysirullien kiinnitys,tiivistin sen sikaflexillä ja vuoto loppui.

    • KatsastajaETT

      Pleksi-ikkunoiden, kaideruuvien lisäksi myös rastien läpiviennin voivat vuotaa helposti. Etenkin rusetit vuotavat helposti koska ne liikkuvat purjehtiessä. Monen muun kohdan lisäksi, valitettavasti...

    • yachtsurvey_ym

      Googlen haulla tulee n. 200.000 osumaa, jos purjeveneen kansivuotojen haun tekee englanniksi.
      Selkeitä juttuja näyttää löytyvän mm. yachtsurvey.com sivustoilta.
      Rungon ja kannen välisen sauman vuoto voi olla vakavampi juttu niinkuin aikaisemmin jo oli vihjailtu. Siitäkin aiheesta löytyy useita artikkeleita.

      • A_33

        Kyllä luukkujen ym teippaus sisätilan paineistus esim. lehtipuhaltimella ja saippuaveden käyttö (mainittu yllä) on paras konsti vuotojen löytämiseen, jos luottaa siihen mitä Don Casey kirjassaan "Sailboat Hull & Deck Repair" (sivu 29) neuvoo. Casey on yksi maailman parhaista asiantuntijoista tällä alalla.


    • PaksuParduuna

      Purjeveneethän nyt vuotaa aina jostain!! Purjehtijat tämän yleensä hiljaisesti hyväksyvät ja kärsivät sitten purjeveneeseen liittyvänä ominaisuutena!

      • Pääpystyyn_älämasennu

        Älä sinä Paksubarduuna masennu, vaikka oma paattisi vuotaa. Oli mullakin vuotavia veneitä (kaksi moottorivenettä ja yksi puupurkkari, jotka vuotivat). Nykyinen ei vuoda mistään.


      • PaksuParduuna

        Nykyinen ei vissiin ole purjevene, jos ei kerran mistään vuoda?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      130
      3604
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3288
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2418
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1569
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1534
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1451
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1400
    Aihe