Älypuhelin?

Curiosa

Olen hankkimassa älypuhelinta. Mitä kokemuksia? Minkälaisia ongelmia on tullut vastaan? Katsotko tv-tä kännykällä? Entä käytätkö sähköpostia? Mikä merkki on kätevä? Onko DORO 820, 825 ikäihmiselle helppo käyttää kuten mainos toitottaa? Kerrottakoon, että tietotekniikka sinänsä on minulle tuttu ja vuosikymmeniä käytössä ollut.

42

181

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekin harkinnut samaa. Nyt kun vanha nokialaiseni on hiukan rikki, aion ostaa jonkin helpompikäyttöisen, esimerkiksi Doro puhelimen.
      Aattelin että jos siihenkin saisi päivittäiskaupoista saatavan prideliittymän. Voisi sillä älkkärillä harjoitella ja käyttää asioinnissa tuttua vanhaa Nokia kalikkaa

• Curiosa

Mikä on PRIDEliittymä? Tarkoititko prepaid?

• captcöpenick
        Curiosa kirjoitti:

Mikä on PRIDEliittymä? Tarkoititko prepaid?

Prepaidia toki tarkoitin. Sana vaan niin sukkela, etten sitä löytänyt.

• ghehe kännykkää on helppo käyttää kun sen tunkee peräreikään.

• PaninMerkille

Kapteenilla on alituiseen mielessä vain pride-kulkueet niin se sana eksyy joka paikkaan...

• Curiosa

Onko kenelläkään 80 ikäkumppanilla älypuhelinta? Jos on, niin kerro kokemuksistasi. Missä tuleepi hankaluuksia? Sovellukset? Puhelimen käyttö? Sormet? Uskon, että meitä on monta, jotka mieluusti haluamme kuulla kokemuksistasi. Kerro meille!

• Ruune-eri

Älypuhelimia on ollut käytössä jo vuosia.

Oleellinen ongelma on näppäinten pienuus. Sormien käyttö sivuttain auttaa. Käyttöjärjestelmistä on Anroid minusta helpompi kuin suomalainen Windows.

• kosketusnäyttökynä

On kätevää käyttää tarkoitukseen sopivaa kosketusnäyttökynää, kun näppäilee älypuhelimella tai tabletilla tms... Kynässä erikoinen kumimainen pää ja sen vuoksi kätevämpi kuin sormilla näpyttely. Kyniä saa alan liikkeistä, netistä jne...ja maksaa tosi vähän joten niitä voi ostaa monta varalle, jos katoaa....Kuin jostain uutisen, ettei peruskännyköitä saa enää kuin pari vuotta, koska älypuhelinten hinnat tulleet niin alas, että pian saa älypuhelimen parilla kympillä. Mm intiassa halvin älypuhelin maksaa 20e.

http://www.miniinthebox.com/fi/stylus-kyna_c4449?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_search&adword_mt=e&adword_ct=68522720356&adword_kw=älypuhelin kynä&adword_pos=1t2&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=6906092532_234910636_7087619836_kwd-51169971436&gclid=CKLg54uMw8oCFcH3cgodEowL-g

• Karkuri2

• Windows ei ole suomalainen, vaan amerikkalaisen Microsoftin luomus.

• opettelemista

Minulla on ollut pari viikkoa Samsung android puhelin ja on siinä opettelemista että halutessa löytää oikean sivun ja en vielä tiedä onko tässä sellainen kohta kuin lähetetyt viestit ja puhelut, kuten entisessä vanhassa Nokiassa.

• nettikauppa.OK

Jos ostan netistä puhelimen, kuka siitä paperit tekee? Vai tarviiko niitä ollenkaan?
      Tilasin seniorina netistä Acer-tietokoneen. Sain maksaa siitä 99€ että se ohjelmoitiin valmiiksi käyttöön.
      Ei kai puhelimissakin sama?

• Ruunee

99 euroa moisesta on liikaa. Puhelimiin tarvitaan vain tutut numerot, jotka siirretään tai siirtyvät helposti.

• tähän_asti.OK
        Ruunee kirjoitti:

99 euroa moisesta on liikaa. Puhelimiin tarvitaan vain tutut numerot, jotka siirretään tai siirtyvät helposti.

Riittääkö se että omasta vanhasta puhelimesta siirtää siihen uuteen sirukortin? Vai onko älkkäreissä erilaiset sirukortit?

• Ruuneeri
        tähän_asti.OK kirjoitti:

Riittääkö se että omasta vanhasta puhelimesta siirtää siihen uuteen sirukortin? Vai onko älkkäreissä erilaiset sirukortit?

Kyseessä on Sim-kortti,jokavoidaan siirtää uuteenkin. Sim-kortissavoi olla myös puhelinumerot,jolloin nekin siirtyvät.

• Itse varetan kaiken hentain kännykällä

• varetan-hentain

Mitä kieltä nykynuoriso puhuu? Pysy siellä <20 saitilla.

• Tule vaan meitä tänne opettaan -- kunhan käytät sellaista kieltä ",Kais tiedätkin " että me ikäihmisetkin pysytään mukana .
        Nuorten osaamista tarvitaankin --niin että tervetuloa vaan .
        82v Ei seniili

• Tule vaan meitä tänne opettaan -- kunhan käytät sellaista kieltä ",Kais tiedätkin " että me ikäihmisetkin pysytään mukana .
        82v Ei seniili

• varetan-hentain
        ullamirjami kirjoitti:

Tule vaan meitä tänne opettaan -- kunhan käytät sellaista kieltä ",Kais tiedätkin " että me ikäihmisetkin pysytään mukana .
        82v Ei seniili

"Tule vaan meitä tänne opettaan", kirjoitit Ulla, kun minä käskin häipymään sinne teinien palstalle.

Nyt sait, mitä tilasit! Otitko opiksesi?

Itse kurkkasin heti hänen profiilinsa ja noita oppeja en tunne tarvitsevani.

• uuh hentai se vasta on elämää

• Kävin sinun Profiilissasi . Tapahtuu näitä Kaksois klikkauksia sinullekkin --näköjään -- He .he

• hiljaistaon

soittelukin taitaa olla kohta historiaa, ei enää rupatella tuntikausia..

• Ghjuyht

NiIN sAaTaNA!!//!/!/

• Navii
    • vierestäseurannut

Älypuhelimen haittoja on pienet näppäimet kirjoitusvirheitä tulee paljon, vastaaminen on hankalaa pitää olla kuivat kädet eikä hanskoja sillä kosketusnäyttö on ronkeli, myös näytöstä ei kirkkaalla ilmalla saa mitään selvää. Puhelin on myös ladattava päivittäin tai ainakin hyvin usein verratuna vanhaan kalikkaan. Liittymä on oltava semmoinen missä netti kuuluu siihen ilman lisä maksua, muutoin tulee kallis lasku kun puhelin päivittää itseään vaikke itse nettiä käyttäisikään. Vaikka olisi isonäyttöinenkin puhelin on näyttö siltikin pieni sähköpostin, lehtien ym. lukemiseen verrattuna tablettin tai tietokoneeseen. Hyviä puolia on lukuisat ohjelmat, aikataulut ym sisältö jos niille on tarvetta ja tietty pysyy vähän kärryillä nyky laitteista kun räplää puhelinta päivittäin. Yhteen vetona soittaminen, vastaaminen ja tekstiviestien kirjoitus on huonompaa älypuhelimella kuin vanhoilla luureilla jos vain niihin puhelinta tarvitsee niin ei älypuhelinta kannata hankkia. Mikäli tykkää fasebookista ym joutavasta niin sitten äly luuri.

• onkoOminaisuus

Mikä on silloin puhelimessa vialla kun näytön kuvakkeet muuttuvat kiinankielen merkkien näköisiksi? Puhelin on anroid.

• mietippä

Paljonko olet valmis sijoittamaan älypuhelimeen kun sen käyttöikä kolmevuotta ?

• Riippuuitsestä

Aloittaja,hanki ilman muuta älypuhelin,kun olet vielä niin virkeä.Onko tuttavalla,tai tuttavan tuttavalla ,vaikka jollain nuoremmalla ,että pääsisit sitä vähän kokeilemaan.Sitten, joko heti tai pikku hiljaa opettelet sen hyvät puolet.Kaikkea voi tehdä sillä ,mitä esim.i padilla tai tietokoneella.Näyttö ,kun on pieni ,ei ole niin mukava ,mutta kätevä on ,kun on aina mukana.Kiva vilkaista sähköpostit,muistiinpanot,fonectasta ihmisten puh ,numerot ilmaiseksi.uusia kirjastokirjat,katsoa reseptit ja muut lääkäris käynnit KANTA.fi ,aikataulut jne.,kartat, ym ym.
      Jos paikkakunnallasi on ikääntyville neuvontaryhmä,mene sinne ,jos tulee kysyttävää.Osta jostakin sellaisesta liikkeestä myös,missä ystävällisesti neuvotaan,kun joku juttu on epäselvä.Jos netistä saa halvemmalla,ei kannata ,koska sieltä ei saa henk koht apua.Näin teki meillä ukko ja on tyytyväinen.

• Voi ollakkin paikallaan hankkia ÄLYPUHELIN sellaisen ihmisen joka tarvitsee kulkiessaan kodinulkopuolella ja ei omista kunnon Tietokonetta .
        Ennen oli monella Läppäri --no sen sai kanssa kainaloonsa kun meni parvekkelle tai vaikka aurinkoo ottaan ulos . Sitten tuli ne Pienemmät joita oli kansanedustajillakin Täysistunnoissa . Kun seurasin joskus -

Itse olen tykännut koko Tietokonehistoriani aikana , isokuvaruutusesta pöytä-tietokoneesta. Voin käyttää kameraa ja tallentaa ne heti Internettiin ottaa valokuvia ja lähetellä siittä tuttaville helposti -- käytän myös Tulostajaa --skanneria --jos monistan paperisia laskuja tai muita tärkeempiä joista tarvitsen kopion
        Kuinka ollenkaan ennen tulin toimeen ilman tietokonetta -

• ullamirjami kirjoitti:

Voi ollakkin paikallaan hankkia ÄLYPUHELIN sellaisen ihmisen joka tarvitsee kulkiessaan kodinulkopuolella ja ei omista kunnon Tietokonetta .
        Ennen oli monella Läppäri --no sen sai kanssa kainaloonsa kun meni parvekkelle tai vaikka aurinkoo ottaan ulos . Sitten tuli ne Pienemmät joita oli kansanedustajillakin Täysistunnoissa . Kun seurasin joskus -

Itse olen tykännut koko Tietokonehistoriani aikana , isokuvaruutusesta pöytä-tietokoneesta. Voin käyttää kameraa ja tallentaa ne heti Internettiin ottaa valokuvia ja lähetellä siittä tuttaville helposti -- käytän myös Tulostajaa --skanneria --jos monistan paperisia laskuja tai muita tärkeempiä joista tarvitsen kopion
        Kuinka ollenkaan ennen tulin toimeen ilman tietokonetta -

P.S Tietysti tavallinen "kännykkä " on oltava --siinäkin on kyllä kamera -- Mutta ei älypuhelin .

• Älytkää

Ja miksei älypuhelin,siitä löytyy kaikki miä tarviset tänäpäivänä.Jos näkö ,sormet ja järki toimii,niin ehdottomasti ÄLYPUHELIN.

• vierestäseurannut

Parempi vaihtoehto ikä ihmiselle voisi olla tabletti sillä helpompi hoitaa netti hommelit kuin läppärillä tai älypuhelimella hinnat 80€ ylöspäin. Tuttu ja turvallinen kännykkä hoitaisi sitten puhelimen virkaa, akku kestää pitkään ja varmatoimisempi kuin älypuhelin hätätilanteissa varsinkin.

• Lääppäri
        vierestäseurannut kirjoitti:

Parempi vaihtoehto ikä ihmiselle voisi olla tabletti sillä helpompi hoitaa netti hommelit kuin läppärillä tai älypuhelimella hinnat 80€ ylöspäin. Tuttu ja turvallinen kännykkä hoitaisi sitten puhelimen virkaa, akku kestää pitkään ja varmatoimisempi kuin älypuhelin hätätilanteissa varsinkin.

Perustelisitko tuon tabletin contra läppäri?

• olisiko.tässä

Tabletin saa puhelin ominaisuuksilla. Tabletti on kokonsa puolesta selkeämpi käyttää, joihinkin saa näppäimistön jopa hiiren.

• Lääppäri
        olisiko.tässä kirjoitti:

Tabletin saa puhelin ominaisuuksilla. Tabletti on kokonsa puolesta selkeämpi käyttää, joihinkin saa näppäimistön jopa hiiren.

"vierestäseurannut" halusi puhelimen erikseen, joten tuo "Tabletin saa puhelin ominaisuuksilla" pyyhkiytyi pois.

Miten lähes puolet pienempi näyttö on "kokonsa puolesta selkeämpi käyttää"?

• vierestäseurannut
        Lääppäri kirjoitti:

Perustelisitko tuon tabletin contra läppäri?

Tabletin pidän läppäriä kätevämpänä kokonsa puolesta säilytettäessä, aukeaa nopeasti ja päivitykset etenkin sujuu lähes huomaamattomasti verrattuna tietokoneeseen joka vaatii uudelleen käynnistämistä ym. häiritsevää. Hiirtä ei tarvita senkun sormella tai kynällä tökkii. Näppäimet näytöllä on myös selkeät vaikka pimeässä. Tabletin saa nettiin simkortilla tai langattomalla nettiyhteydellä.
        Kamera on hyvä, helppo sommitella kun näyttö on iso ja kirkas, kuvia ei välttmättä tarvitse siirtää minnekkään sillä muistiin mahtuu paljon. Läppäriä en tabletin hankinnan jälkeen ole käyttänyt kuin tulostukseen ja joihinkin spesiaali hommiin hyvin harvoin. Tabletteja saa 10-18 tuumaisina eli kokoakin on. Perinteistä puhelinta ei tabletti korvaa, mutta videopuheluihin se on mainio voi soittaa vaikka ameriikkaan ilman erillistä maksua!

• onko.sinulla.rupia

Intiasta on tulossa 500 rupian älypuhelin

• lisäksi

Tabletin hyviin ominaiusuuksin tietokoneeseen verattuna lisäisin vielä olemattoman virus vaaran, mitään erillisiä virus ohjelmia ei tarvita konetta hidastamaan.

• Olen vielä nuori tämän palstan kirjoittajiin verraten.

Jostain syystä koen, että hankin älypuhelimen sitten kun päässä oleva äly alenee alle sen puhelimen älyn. Siihen saakka aion pärjätä tavallisella kännykällä.

Mutta sen olen seurannut, että älypuhelin on ikäihmiselle huono ratkaisu. Liian pienet näppäimet, joita ei edes näe kirkkaassa valossa. Ei siis kesällä auringonpaisteessa ole koko vehkeellä mitään virkaa. Ja miksi hankkia sellaisia ohjelmia sisältävä puhelin, joita ei ikinä tarvitse?

Jos kuitenkin ihan välttämättä haluaa älykännykän, niin sen voi ottaa huomioon, että niiden sim-korttipaikkaan ei mahdu normaali sim-kortti, vaan microsim, jonka voi tilata operaattoriltaan veloitusta vastaan.

Mutta puhelinnumerotietojen siirto onkin sitten kinkkinen juttu, jos ei ole bluetooth:ia molemmissa kännyköissä (siis vanhassa ja uudessa).

Jos vanhassa kännykässä voi siirtää puhelinnumerotiedot puhelimen muistiin kokonaan, niin sitten vaan uusi microsim, ennen kehikostaan (siis siitä normisimmin kokoisesta kehikkosta) irroittamista, vanhaan puhelimeen ja puhelinumerotiedot kännykän muistista siirretään tuolle uudelle sim:ille. Sitten microsim irti kehikostaan ja sisälle uuteen älykännykkään, niin hyvin pelaa. Muuten joutunee kirjoittamalla siirtämään kaikki numerot.

Sitten vielä yksi asia, että useimmilla älykännyköillä voi kuulemma soittaa puheluitakin. En kyllä ole nuorison koskaan sitä moiseen hommaan nähnyt käyttävän.

• En kyllä ole nuorison koskaan sitä moiseen hommaan nähnyt käyttävän?

Näin olen nähnyt minäkin, tai siis olettanut. Textarit siellä suhisevat, jopa kuvien kanssa ja kotona odottaa sitten joku , jonka kanssa puhutaan feis to feis, siis suunnitellaan yhdessä kouluasut, mitä laitetaan päälle?

No, ymmyrkäisenä olen itse moiseen suhtautunut, koska tuollaista en tarvitse, mutta mielenkiinnolla katselen kuitenkin, kuinka nuoriso on näppärä noissa asioissa?

Minulla on siis kaksi lapsenlasta 9-11v, joista nuorempi poika ja vanhempi tyttö.

Jotenkin oli huvittavaa, kun vein tuota tyttöä kerran minulle melko tutussa kaupungissa ja aloin epäröimään, että mikäs` se olikaan se risteys, mistä uimahallille käännytään ja siitä päästään Lidliin?

Tyttö laittoi kännykästään päälle ohjeet ja pian alkoi kuulumaan: "ryhmity vasemmalle, siitä käännyt" j.n.e??

On toinenkin versio, jossa paljon teillä liikkunut henkilö käytti tätä toimintoa ja totesi sen vääräksi.

Minun autokoulun opettaja ajatti (ajatti = väärä sana oikolukijan mukaan?)minua sellaista reittiä Hesassa, josta ajoimme mieheni kanssa joka aamu ja sinne oli ilmestynyt kieltomerkki! Tiesin sen ja sanoin, että sinne ei saa kääntyä? Opettaja ihmetteli sitä ja käviköhän armo oikeuden edessä, että selvisin ajokokeesta?

Olihan meilläkin, siis miehelläni hankittu opetuslupa minulle, mutta kun se ensimmäinen opetus ajosta päättyi siihen, että minä jätin auton ja kävelin kotiin.

ps. paljon älypuhelimesta tulee noinkin paljon juttua?:))

• Vakoillaanko

Uskaltaako ja voiko älypuhelimella toimittaa pankkiasioita eli maksaa laskuja?

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      53
      1595
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      174
      1346
    3. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      10
      1285
    4. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      69
      1218
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      284
      1192
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      16
      1116
    7. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      33
      913
    8. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      908
    9. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      56
      905
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      815
    Aihe