onko kukaan joutunut syömään näitä samoja lääkkeitä.?
alprox 0,5mg 4 kertä päivässä 3 vuoden ajan paniikki ja ahdistus kohtauksiin.
minulla olisi nyt kyseisten lääkkeitten lopetus (ollut ottamatta 3päivää) ja aivan kamalat viekkarit.
pelkotiloja,en saa nukutuksi,hikoilen ym ym...kamalaa
olisin kysynyt teiltä koska nämä vieroitus oireet helpottaa/loppuu
ja minkä laisia tiloja ollut muilla?
help me........... :(
t.nainen
34
turku
alprox 0,5mg 4 kertä päivässä 3 vuoden ajan paniikki ja ahdistus kohtauksiin.
minulla olisi nyt kyseisten lääkkeitten lopetus (ollut ottamatta 3päivää) ja aivan kamalat viekkarit.
pelkotiloja,en saa nukutuksi,hikoilen ym ym...kamalaa
olisin kysynyt teiltä koska nämä vieroitus oireet helpottaa/loppuu
ja minkä laisia tiloja ollut muilla?
help me........... :(
t.nainen
34
turku
Vastaukset 12
Vanhimmat
3 vuoden riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä EI lopeteta kertaheitolla.
Ei todellakaan.
Oikea metodi on varata aikaa näin aluksi vaikka kuukausi. ja se ei välttämättä ole vielä tarpeeksi mutta saattaa olla mahdollsita kuukaudessa, ellei ole niin sitten ei, sitten pitää ajaa alas pidempään.
Alustava Annostus (nopea):
5 päivää 1.5mg
7 päivää 1mg
13 päivää 0.5mg (8 päivän kohdalla voi koittaa pitää välipäiviä kokonaan ilman)
Huom: tämä tahti on usein liian nopea. Voit varautua kertomaan ajat kahdella tai kolmellakin. Jos vieroitusoireet muuttuvat sietämättömiksi niin silloin annostus on pyrittävä pitämään samalla tasolla eikä sitä pidä väkisin entisestään vähentää. Mikäli ne vieroitusoireet ovat täysin kestämättömät pitää annostusta nostaa taas (tai käydä lääkäriltä hakemassa jotain muuta. Esim. diapameja.) mutta silloin vain minimiaskeleen verran niin että oireet pysyy kurissa.
Alussa tiputetaan suhteellisen nopeasti annostusta. Keho sopeutuu helposti suhteelliseen annostuksen vähentämiseen kuin siihen että lopetetaan kokonaan. Jos sinulla oli aikaisemmin 4 kertaa päivässä niin vähennetään annostuskertoja. Illalla otetaan suurin annos ennen nukkumaanmenoa.
Rauhassa...
Toisaalta jos olet jo kärsinyt viekkareista ja haluat nyt ne pois niin voit kokeilla hypätä "kelkkaan" vaikka 1mg annostuksella iltaisin.
Annostuksen tulisi kuitenkin aina olla tasainen ja hitaasti laskeva. Syy tälle on se että muutama päivä viekkareita ja sitten taas nappeja lähinnä vahvistaa riippuvuutta.
kiitokset sinulle.
olen nyt päivät ottamatta ja illalla otan puolikkaan.haluan vaan äkkiä päästä näistä oloista pois.
kaiken lisäksi näitä oireitani hankaloittaa kun yh-äitinä joudun katsomaan 3 lastani.
Mä oon syöny Xanoreita 0,5 mg 2-3 x päivässä vähän vajaa yhdeksän vuoden ajan? Kerran yritin lopettaa ja toista vastaavaa "kylmää kalkkunaa" en viitti (lievä termi) yrittää.
Tarvitsen näit lääkkeitä tosiaan, mut ihan uteliaisuudesta kysysin, et millaset viekkarit (saisko tarkan kuvauksen?) ois meitsillä odotettavissa jos nyt lopettaisin ku seinään?
Oon käyttäny silleen et välillä per päivä vähemmän ja välillä enemmän jos paha paniikki iskee päälle, mut aattelin et jos nyt yrittäis vähitellen vähentää pienempään päivittäisainnokseen tai vaikka silleen et ottas sit jatkossa ihan vaan tarvittaessa? Tosin tulen kyllä varmasti näit tarvitsemaan, ku tää on mulle spesifinen ja paras lääke, muitaki on kokkeiltu.
minulla kanssa ollut noita xanoreita joskus ja niissä on aivan samat vaikuttavat aineet kuin alproxseissakin.
minullakin ollut päiviä ,että olen ottanut lääkettä vähemmän.
mulla oli tossa vuosi kun en syönnyt lääkkeitä ollenkaan,koska odotin vauvaa.lapsen syntymän jälkeen alkoivat paniikki oireeni taas ja jouduin aloittamaan lääkkeet uudestaan.
nyt olen vakaasti päättänyt,että lopetan pillerien popsimisen vaikka tulisi maailmanloppu.
ja siltä kyllä tuntuu.nyt en ole viikkoon nukkunut kuin muutaman 15min ajan, mutta pidän pintani ja uskon et se uni viellä tulee.
olen aivan varma ,että sinulle tulee nämä samat kamalat olot jos lopetat.pitää vaan ajatella,että mielummin kärsin 2 viikkoa kun popsin lääkettä koko elämän ajan.
terveisin:
34
nainen
turku
Toivotan RUTKASTI voimaa ja rohkeutta. Pidän peukkuja.
Ja hyvää uuttavuotta, tietenkin :-)
Mä en uskalla tolleen lopettaa kertaheitolla, kerran oon yrittäny, oli karmee olo. Voi tulla jopa epilepsiakohtaus, oon kuullu, yks oli joka lopetti jonku bentson ja sit viimeseks diapamit ja oltuaan kaks viikkoo ilman diatsepaamia, tuli epilepsiakohtaus ja eiku pillit ulvoen sairaalaan. Eli vähitellen vähitellen parin vuoden aikana, oon ajatellu.
Eikä mul oo aikaa eikä mahollisuutta tollaseen et nukkusin vaan 15 min yössä, täs on niin paljon kaikkee tekemistä. Kyl se ois A-klinikan hoitolaitoksen paikka jos kerrasta yrittäisin lopettaa, eikä ne kai sielläkään sellasta suosittele. Siel tehdään joku vähittäislopetussuunnitelma.
Oisin vaan kysyny jos joku on kerrasta yrittäny lopettaa käytettyään 10 vuotta.
suuret kiitokset sinulle sanoistasi :)
Hei!
Itse vierottauduin vuosia sitten kertalaakista erittäin voimakkaasta lääkeriippuvuudesta jossa yksi muuttujista oli Xanor.
Olin jo kerran aikaisemmin vierottautunut hieman vastaavasta, lievemmästä koukusta joten uskalsin lähteä leikkiin mukaan sen isommin miettimättä. Minut lääkärit puhuivat ympäri käyttämään uudelleen lääkkeitä joihin olin ollut riippuvainen.
Ensimmäisten 4 viikon aikana tulivat kaikki pahimmat jutut vastaan, kuten tajuttomuuskohtaukset joihin liittyi epilepsiaa muistuttava kramppailu, paikoitellen lähes täydellinen unettomuus, hyvin voimakkaat ahdistustilat, hikoilu ja levottomuus. En kyennyt yhtään mihinkään vaikka olisin halunnutkin. Kokemukset olivat niin voimakkaita, että vielä tänäkin päivänä mieluummin hyppään vaikka sillalta alas, kuin että napsisin nappeja ahdistuksiini.
Kesti reilun vuoden parantua tuosta kaikesta. Niinkin pikaisesti sen takia, koska löysin helpotusta hampusta, joka auttoi minua vaikeina aikoina, vieroitusoireiden loputtua.
Toivon sinulle menestystä ja voimia hankkeeseesi. Tulos joka tien päässä odottaa, on sen arvoinen. Usko minua.
Naapurin äijä
h u u m e v a s t a i n e n
- hampun kotikasvatuksen puolesta
ei ole sinullakaan mukavaa ollut.naapurin äijä.
minua oikeen kiukuttaa (lievä sana) kun lääkäri määräsi näitä pillereitä uudestaan kun olin ollut jo vuoden ilman.(silloin söin lääkettä xanor ja välillä alprox n,5-vuotta).outoa,että silloin kun lopetin lääkkeen niin olot eivät olleet näin kamalat ,raskaudella oli jotain arpaa asiaan. nyt en enään ikinä niihin lääkkeisiin koske.!!!!
ajattelin nyt kirjoittaa tänne vähän tuntemuksiani:
3 ensimmäistä päivää ilman lääkettä kamalia oloja ja valvoin koko vuorokaudet.
4 päivä tuli niin hirvittävät mörkö olot ,että ensimmäisen kerran teki mieli mennä ottamaan pilleri, mutta sinnittelin enkä ottanut.hain lääkäriltä pari nukahtamis taplettia ja nukuin yöllä jopa 8 tuntia :)
5.päivä olotila vaihtelee on jo hyviä oloja ja sit taas yht äkkiä pahoja.
ja päivät eteenpäin samoja kun 5
pahoja oloja mitä minulle tuli ja varmana viellä tulee: hikoilee,välillä kuuma ja sit kylmä,keho menee turraksi kädet niin sanotusti puutuvat,huimausta,pään särkyä,unettomuutta,sydän vetää 500,tärisyttää,ahdistaa,hetkellisiä pelkotiloja,illalla kun menee sänkyyn ei saa oikeaa asentoa vaan pyörii ja iho kutisee,mihinkään ei voi keskittyä(esim,tv) ym ym...
oloihini on kovasti auttanut sauna ja nukahtamislääke jota en rupea ottamaan joka ilta.siivoileminen.ruoka.karkkia välillä saa sokeria.pieniä kävelylenkkejä.
voisin kuvata näitä oloja samoiksi kun rapula x 10.
tää texti on nyt aikas sekavaa,mutta niin on olonikin ;)
sinnikkäästi tässä pyristelen ja ainakun uusi aamu koittaa onnittelen itseäni kun olen taas pystynyt olemaan ilman pillereitä :)
näistä oloista kun pääsen kokonaan eroon annan itselleni ansiomitalin :)
Ihan tutulta kuulostaa kokemuksesi. Ei ole taatusti helppoa sinulla.
Muistuttaisin yhdestä jutusta. Siitä, että vaikka (ja kun) pääset eroon lääkkeistä, jäljelle jää siitä huolimatta totuttu toimitapa hoitaa pahaa oloaan. Lääkkeiden käyttäminen psyykeen hoidossa muodostaa tämäntyyppisen tottumuksen käyttäjälleen. Siinä missä lääkärit ovat huolissaan johonkin yksittäiseen aineeseen addiktoitumisessa, se suurin huolehdittava on addiktoituminen ylipäätään. Kun olet päässyt raittiiksi, pidä suurta huolta siitä, ettet enää addiktoidu mihinkään. Jos tarvetta lääkitsemiselle tulee, pyri aina ennen toimia tutustumaan aiheeseen, ja jos se vain on mahdollista, valitsemaan vähähaittaisimman vaihtoehdon. Tässä työssä varsin moni lääkäri laistaa velvollisuutensa mennen tullen. Tulee vaan sellaista monotonista höpinää siitä kuinka hyvä ja turvallinen lääke aine x on.
Paluuta aikaisempaan ei siis ole. Sen sijaan matka uuteen tasapainoon on edessäsi. Matka on suhteessa niihin pillereihin mitä syöt toipuaksesi. Mitä vähemmän pillereitä, sitä enemmän tuskaa, mutta myös vähemmän matkaa. Mitä enemmän tuskaa, sitä todennäköisemmin muutos on pysyvä. Mutta vaikka lopettaisit kaiken kerralla, silti talsittavaa löytyy.
Parantumisesi tärkein asia on ajattelu. Opettele tuntemaan itsesi ja heikkoutesi. Kouluta itsestäsi kovempi luu kuin mitä olet ollut. Opettele pitkänäköiseksi, aseta tavoitteet ja taistele niitä kohti.
Hyvää alkuvuotta sinulle ja perheellesi.
Naapurin äijä
h u u m e v a s t a i n e n
- hampun kotikasvatuksen puolesta
6mg xanoria päivässä. Lopetin hetkessä, en tosin suosittele voi olla vähän epäterveellistä ja ne olot.