Muurarin oppiin

muurariksi

Mistä saisi oppia muuraamiseen? Vähän olen itsekseni muuraillut, mutta sitäkin enemmän sitä sivusta seurannut. Näyttää kovasti helpolta, mutta taitaa ollakin sangen piilovaikeata. Niin , taidan olla aika tumpelo.

10

133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muur.ari

Se on helppoa, muistaa vaan laastia, tiili, laastia, tiili tuossa jos menee sekaisin tulee sutta ja sekundaa.

• 2jj2

Mene kurssikeskukseen!

• Eioppiojaankaada

Jos vähänkään enemmän kiinnostaa (ja on valmis vähän maksamaankin) niin varovaisesti voisi suositella brittiläisiä kurssikeskuksia, esim. https://www.ableskills.co.uk/bricklaying-courses-in-kent/
        Hollantilaiset tekisivät kyllä mahdottoman hienoja tiilijuttuja, kaduista lähtien, mutta kieli on haaste...

Itse kävin kahden viikonlopun "harrastemuuraus"-kurssin 'Introduction to Bricklaying', mutta jos ammatti on mielessä niin kuulemma 5-7 viikon kurssit ovat asiaa.

Eihän parissa vkl:ssa paljon opi, mutta saa kuitenkin vähän omaa näppituntumaa hyvin ohjattuna ja oppii hiukan katsomaan, mikä on oleellista, sekä välttämään tusinan tai pari aloittelijan virhettä. Senkin huomasi, että muuraamaan oppii muuramalla. Kummasti laastin rullaus ja vippaus seinään alkoi sujua toisena vkl paremmin kuin ensimmäisenä :-)

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että tiilirakennekulttuuri on Suomessa nykyisellään aika köyhää. Eihän Suomessa muurata kuin tulisijoja ja suoraa pintaa ulkoverhouksiin. Britit muuraavat vielä nykyäänkin mm. aitoja ja niihin erilaisia koristeita.

• uunilämmittäjä

rakennusala on helppoa, sekoittaa vaan laastit pakkauksien ohjeiden mukaan ja tekee. Vaimo muurasi hienon leivinuunin ja 7m piipun ilman mitään kokemusta rakentamisesta. Uuni on pysynyt kasassa jo 10 vuotta ja toiminut hyvin. Ohjeet ilmaisesta tiiliteollisuus ry:n vihosta nimeltään muuratut tulisijat, jota voi saada tiilikauppiaalta.

• muuruuttaja

Pitäisi kohtapuoliin muurata yli satavuotias hieno kaakeliuuni pystyyn. Millaista kiirutta pitää sun ämmälläs? Mahtaisto ehtiä tollasen helepon homman heittää?

• trollausta

rölli

• Muurausopit
    • muurari5

Katsoin edellä esitetyn videon. Eipä sormimuuraus näyttänyt kovinkaan vakuuttavalta.
      Työnvälitys-Kela tai mikä nykyisin lienee nimeltään, järjestäävät kauden mittaisija kursseja myös muurareiksi aikoville.
      Suomessa taitaa kohta loppua muurarit. Ulkoseinä muurausta ei juuri ole ollenkaan. Väliseinät useimmiten liimakivestä ja uunit valmiita kivipaketteja. Kuitenkin muuraamalla saa parhaat kestävimmät halvimmat seinät. Kun lasketaan 50:n vuoden ajalle.
      Puhdas muuraus näyttää helpolle mutta useamman vuoden sitä saa opetella ennenkuin se onnistuu ja tulee siedettävää jälkeä. Jos joku tuttu opettaisi ja pitäisi mukanaan niin muutamassa vuodessa oppisi. Yhden vuoden kurssikaan ei tee muuraria. Pitää myös oppia tuntemaan laastit, olosuhteet, ilmat, lämmitykset ym.
      Itse olen jo yli 40-vuotta opetellu. Nyt alkaisi jotenkin jo osata mutta paikat ei enää kestä, vaikka olenkin liikuntaa harrastanut ikäni.

• Kahionpaskakivi

Väliseinät liimakivestä, sillä tienaa, mitäs vikaa siinä?
        Joo, ei minusta julkisivulle. SE on sellaista linjoja ei jätetä natsismia. Ainakin oli, valossakin oli niin hämärää.

• hanslankariko

Mene Pohojanmaalle oppiin. Siellä ammattimuurareita syntyy yhdessä yössä. Niillä on tiilen kokoisia puupalikoita navetassa ja ne yön aikana lehmänpaskalla harjoittelevat ja aamulla olet ammattilainen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe