Lyhyesti selitettynä olen kärsinyt 1,5 vuoden ajan alaselän, lonkkien, nivusten ja jalkojen elämää häiritsevistä kovista säryistä. Kaikki alkoi yhtäkkiä samoihin aikoihin joten en usko että monta eri "sairautta". Osaisiko joku vinkata mistä kyse?
Selkäkipu pahimmillaan makuulla ja istuessa; suoliluiden päällä, ristiselässä ja häntäluussa. Aamulla hieman parempi kun kaikki paikat rentona.
Jalkakivut pahimmillaan makuulla, seistessä ja hetken kävelyn jälkeen. Voin kävellä n. 200 m, jonka jälkeen pakko päästä istumaan kun jalkoja pakottaa ja lihakset tuntuu todella tukkoisilta. Jalkapohjiin koskee jo seisominen. Makuulla kipu on kasvukipumaista kolottavaa särkyä(ei tuikkivaa hermokipua) koko jalkojen alueella. Tekee mieli puristella ja venytellä. Lihakset nykii ja on levossakin kovana(ei kuitenkaan spastisuutta).
Nivuskipu tuntuu särkynä nivustaipeessa, joskus alavatsalla. Lihakset tuntuu painellessa kireiltä ja kipeiltä häpyluun ja nivusen alueella.
Selkä kuvattu päästä varpaisiin ja tehty kaikki neurologiset testit. Ms suljettu pois. Lihastaudit suljettu pois. Fibropisteet eivät täyty. Olen yrittänyt venytellä mutta lihakset jumii heti kun liikkuu.
Voisiko kaikki johtua nelipäisten lantiolihasten kireydestä?? Jalkakivutkin? Selkälihakset ovat nimittäin aivan kovat ja aluksi selkäkipu oli enemmän vyötärön korkeudella.
Kiitos vastauksista!
Alaselän, jalkojen, lonkkien ja nivusten särky
16
11945
Vastaukset
- menisinmagneettiin
Röntgenkuva näyttää vain luut, ei muuta.
Mene magneettiin cityterveyteen, koska on halpa.
http://personal.inet.fi/koti/eve/skolioosi.htm#Tuki-_ja_liikuntaelinvaivoihin_apua_ja
Joku vika sulla jossain on.
Sun täytyy vaan löytää se oikea osaaja. - Apuvalöytyykunetsii
Oisko lihakset jumissa,kannattaisko kokeilla hierojaa?Itellä löyty skolioosi ja oli hermokipu,tuikkiva sellainen mutta sulla kipu erillaista.Myös naprapaatti tai kiropraktikko vois löytää avun vaivaan.
- soffa19
Etsi Kalevainen jäsenkorjaaja , taitaa hommat , usein pelkkä jalkapohjien käsittely auttaa ,, ;);)
- efd
Et kerro ikääsi. Itse luulen, että tuon nelipäisen lannelihaksen lisäksi myös lonkankoukistajat kiristävät. Kun koko lantio on väärässä asennossa, niin se vaikuttaa myös jalkoihin. Tuo nivuskipu voisi kyllä viitata lonkkanivelten ongelmaan. Keskivartalon lihasten vahvistaminen esim. lankuttamalla (googleta) on aina hyvästä.
- Hr35
Itsellä vastaavan tyyppistä ongelmaa mutta vain vasemmalla puolen. Alaselkä puutuu helposti. Kivut lamaannuttaa, viiltäviä ja äkillisiä nykäisyjä. Ikää 34 ja kivut ollut jo nelisen vuotta. Arcoxia on mennyt aika pari viimeistä vuotta putkeen. Ilman sitä ei pysty nukkumaan. Magneetti, röntgen kuvat käyty. Kolmos nikamassa lievää pullistuma. Kiropraktikko ja jäsenkorjaaja totesi lantion olevan hieman vinossa. Myös fibro ja keliaki on pois suljettu. Sterssi myös ruokkii kipuja. Alkoa ei tule käytettyä koska sen jälkeen kivut on melko tuskaiset.
Ruumiillista työtä on kohta parikymmentä vuotta tullut tehtyä. Mitään suoraa ja selkeää vastausta ei ole tullut mihinkään. Viimeksi lääkäri löi lisää lääkkeitä olikohan nortriptyleeniä, mutta se vain nukutti ja kivut tuli läpi.
Mystisiin kipuihin itsekkin toivoisin kokemuksia ja vastauksia - tightn
Tämä kuva kertoo miksi alaselkää särkee. Kun psoaslihas on kiristynyt toispuoleisesti, niin silloin sen puolen selän lihakset ovat myös jumissa. Lantion vinous on selviö. Syy voi olla lonkkanivelessä, mutta ihminen on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.
https://www.google.fi/search?q=hip psoas back pain&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=EDZlVoeJA4O4sQG-0KHABQ#gws_rd=cr&imgrc=StJQ5JXF-lZ0pM: - ggbtbrteeyty
Onko lannranka/SI-nivelet kuvattu (magneetissa siis) ? Itselläni samat oireet edelleen, vaikka sakroiliitti ohi jo muutama vuosi sitten. Jälkitila näkyi kuvissa. Aamuöisin kuitenkin kamalat lepokivut jotka säteilevät alaraajoihin sekä nivusiin. Viimeksi tänä yönä. Viheliäistä.
- Hr35
Minulla ainakin on otettu lanneranka kuvat ja si nivel tutkittu eikä myöskään selkäranka reumaa tai rappeumaa ole.
Jos en arcoxia ota niin herään öisin vasemman jalan viiltäviin kipuihin ja seuraava päivä on yhtä tuskaa. Ois kiva löytää oikea syy/ vika jotta pääsisi arcoksista eroon. Kyllähän se välillä menttaali puolelle vaikuttaa kun ratkaisua löydy ja useampi vuosi taisteltu.. - Epätoivoinenkipuilija
Paljon kiitoksia kaikista vastauksista!
Olen miettinyt tuota lonkankoukistaja ongelmaa mutta voisikohan se selittää jalkojen kivut aina jalkapohjiin saakka? Olen kyllä yrittänyt venyttää niitä. Ainakin lannelihakset täysin jumissa ja kovat kuten myös takareidet ja alaselkä. Venyttely ei oikein tunnu auttavan kun koko kroppa lantiosta alaspäin tukossa ja kolottaa :( Ristiluu aristaa ja tuntuu välillä naksuvalta. Suoliluut tulessa makuulla.
Joku puhui myös iästä elikkäs olen 32 v. eli mistään ikään liittyvästä kulumisesta(esim. lonkissa) ei voi olla kyse. Selässä ei ole ennen näitä mysteerikipuja ollut mitään vikaa, ikinä. Magneettikuvankin mukaan pää, koko ranka ja ydin si-nivelet täydellisessä kunnossa! "Lantiorengasta" tai lonkkia ei kuvattu.
Kivut alkoivat niin ihmeellisesti keskiselästä käytännössä YHDESSÄ YÖSSÄ. Jalkapohjat ja jalat tosin kipeytyivät seistessä jo vähän aiemmin. Sitten kipu siirtyi häntäluuhun jonka jälkeen suoliluiden päälle alaselkään jossa se nyt on pahimmillaan. Pahinta tällä hetkellä tuo jalkojen kolotus ja jalkapohjien aristaminen jotka estää yli 200m kävelyn ja kasvukipumaiset säryt makuulla :(
Diagnoosi-ehdotuksia otetaan vastaan!- Hr35
Minulle hermorata tutkija sanoi että jos on astunut "tyhjää" esim porras tai kuoppa voi kipu tulla vasta 3kk jälkeen äkillisesti, sillä kyllä oli looginen selityskin siihen mutten muista sitä. Lonkan bursiittia epäilivät minulla ja kaksi kortisooni piikkiä olen saanut, toinen meni pahasti pieleen. Ensimmäisellä olo oli kyllä hyvä, tästä aikaa 2-3vuotta. Muistelen että esim korttelin kävely oli tuskaa ja töiden jälkeen vaan makasin kipujen kanssa. Silloin söin parasetamolia. Nykyään parasetamoli ei enään tehoa.
Ikä on tuottanut lääkäri käynneillä ongelmia. Eräskin sanoi suoraan ettei sulla mikään ole kun olet nuori. Toinen sanoi että tule sitten kun jalat ei toimi ja ulostat housuun.
Onko sinulle määrätty kipu lääkkeitä? Lanne ja lonkat kannattaa kuvattaa ja lonkan nivelpussin tulehdus voi säteillä moneen paikkaan jos tietämättä tekee asento virheen ja keho pistää hanttiin.
Tsemppiä kivunhallintaan!
- Kipujakipuja
Voisiko olla fibroa?
- Noonis
Minuakin kiinnostaisi mitä kaikkea kireät lonkankoukistajat voivat aiheuttaa! Voiko aiheuttaa kipuja alempana jaloissa? Itsellänikin selkä, nivus, lonkka ja pohje/sääri kipuja.
- Epätoivoinenkipuilija
Anyone? :/
- eikukaanjoopajoo
Kuten tossa jo yllä epäiltiin lihasjumeja väärää asentoa...Eli lonkankoukistajaa, reisihaboja, pakaraa jnevenyttelemään.
Sitten piriformis voi vaatia siihen venyttelyjä gooleta siihen ohjeet.
Sokkona suolaamista, mutta harmiton on lääke.
Käyt hakeen ressun kunnon särkylääkkeisiin opiaatit kehiin, sitten 2-3 kertaa viikossa otat pöllyn päälle ja kun pääset venytteleen ilman, että kivut heti kiristää ni alat kuntoutumaan.
Eli venyttelyt ei nyt toimi koska kipu-lihasjumi-entistä pahempi kipu noidankehä iskee. Se kehä täytyy rikkoa ja sit venytellä aineiden vaikutuksen alaisena maltillisesti.
Lääkärit ei tätä oikein ymmärrä, ni jos tarpeeksi vahvoja pillereitä ei irtoa ni ota viinaa kaverina, tai sitten viina lääkkeeksi vaan. Tätä ei sitten tarvi tehdä kun sen 2-3 kertaa viikossa ja hyvin jos menee parissa viikossa jo helpottaa ni aineet pois.
parempi vetää tarpeeksi pilleriä se 4 kertaa ko jäädä kipukroonikoksi. - Hr35
Pientä päivitystä omaan stoorini. Diagnoosi tuli hermojen tutkimisien yhteydessä kun olin lapsia hakemassa tarhasta lääkäri soitti ja ilmoitti että sinulla on kasvain jalassa. Hän ei osaa enempää sanoa ja aika tulee parin viikon sisään. Ois tuonkin paremmin voinut hoitaa. Anyway kyseessä loppujen lopuksi oli osteoidi osteamo. Vasen reisi luu oli kolme kertaa toista paksumpi. Kuvat nähtyäni tämä myös näkyi selkeästi kolme vuotta vanhoissa kuvissa, joten tarkkailkaa vanhoja ja uusia kuvia kun lääkäreihin ei ole luottamista. Itse tämän vuoksi kävin 29 kertaa lääkärissä ja monen vuoden kipulääkeet. Ongelma olisi havaittu ensimmäisen kuvien jälkeen jos lääkäri olisi ollut hereillä.
Kyseessä kuitenkin on erittäin harvinainen ja hyvälaatuinen kasvain joka nykyisin poistetaan radio/ poltto menetelmällä. Operaation jälkeen pystyi kävelemään kohtalaisesti heti. Näitä tehdään pääasiassa Helsingissä, mutta myös Oulussa. Kymmenkunta lääkäriä/ kandia oli seuraamassa ja toimittamassa operaatiota. Toimenpide tehtiin röntgenissä.
Painon varaus oli jalalle kuukausi operaation jälkeen.
Myös polvessa oli yli liikkuvuutta, mutta senkin kivut häipyi operaation jälkeen.
Kaikki jalka/ selkä kivut häipyvät n kuukausi operaation jälkeen. Olo oli kuin uudelleen syntyneellä.
Kuukausi meni tosi hyvin ja virtaa piisasi.
Missään vaiheessa ei sanottu että etäpesäkkeitä olisi eikä niitä kyllä tutkittu kun kontrollissa kävin. Maha tuli todella kipeäksi rintalastan alta ja pisteli vasemmalle puolen todella paljon. Lääkärissä kävin taas useamman kerran ja sanoivat että ilma ei kulje, mutta sen suhteen onglmaa ei juurikaan ollut. Onneksi kuitenkin rajatulla sairasvakuutuksella pääsin yksityiselle tähystykseen ja viittä vaille mahahaavaa oltiin menossa. Tämä johtui aika pitkälti arxcoksin ja buranan/ parasetamolin syömisestä.
Vinkkinä jos on näitä ongelmia jalka/selkä säryn kanssa niin kokeile asperiinin syömistä 3 krt päivässä. Näin sain kivut pois viikoksi, mutta kun lähtöjään oli tullut syötyä melkoiset määrät lääkkeitä niin kivut tuli takaisin.
Maha saatiin pari kuukautta kestäneellä happo lääkkeillä ehkä zovac ja joku toinen kuntoon.
Summasummarun:
Fyysisesti tällä hetkellä kulkee hyvin, mutta rintassa on kipuja jotka ehkä johtunee lihaskivuista. Henkisesti jäi melkoiset traumat joiden käsittely on edelleen kesken. Ilnoitustapa sairalaasta, sulla on kasvain ja aika tulee joskus ei todellakaan ollut paras tapa ilmoittaa asiasta. Missään vaiheessa ei tutkittu on etäpesäkkeitä, joten kivun tullessa vaikka käteen tai hengästyminen huolestuttaa.
Otetaan huomioon että menthol tupakkia meni aikaisemmin aski päivässä ja töissä olin todella paljon eri kemikaalien/ pölyn kanssa tekemissä (suojaimet tietty).
Sairaalakammo tästä nyt tavallaan on saatu aikaiseksi.
Saattaa olla että joka tunti jostain asian yhtenäisyydestä oli radio tai keskustelua ihmisten kanssa, miettii sanomatta onko minulla syöpä josta ei selviä.
Henkinen kuorma on raskain.
Lapseni ovat kuitenkin alle koulu ikäisiä joten tulevaisuus huolettaa.
Joku reipas vois heittää heittää että mene psykoterapiaan, sielläkin on ja kahdessa eri paikassa tullut käytyä ei niinkään omista ongelmista vaan niitä on ohessa käsitelty.
Lyhyesti reilu neljä vuotta 29 kertaa lääkärissä, jatkuva arxocia 90mg, psykoja joka kolmas kk keskimäärin, hierojat/omt terapeutti/fysiot/kansantohtorit/niksauttajat 2krt kuukaudessa minimissään. Kaikki omasta pörssistä. Sen olen oppinut näistä että venytelkää ihmiset! Edes 5 min päivässä, helpottaa varmasti moneen. - Kipuilija
Itselläni samankaltaisia kipuja. Sanottu olevan fibromyalgiaa..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2231397- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!62985Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809