Tiivis vedenerotin - onko sellaista?

Racorko

Käpy palaa. Heitin pari vuotta sitten vanhan vedenerottimen pois. Erotin oli mallia "pohja - lasi - suodatin - kansi" ja koko läjä kiristettiin vaihtelevalla menestyksellä yhteen. Erotin tihkui aina jostain, ei kuitenkaan käyntiä häiritsevästi. Vaihdoin erottimen yksinkertaisempaan. Pumpullinen hattu, johon ruuvataan suodatin kiinni. Suodattimen pohjassa on ruuvi vedelle. Pumppu oli syy vaihtoon (helpotti kummasti ilmausta), mutta kuvittelin, että simppelimpi systeemi olisi helpompi saada tiiviiksi. Turha toivo. Ei pitäisi olla vaikeaa, mutta silti tihkuu. Dieselin käry alkaa kyllästyttämään.

Millaisia erottimia teillä on ja saatteko ne aina tiiviiksi? Pumpullinen pitäisi olla. Onko Racor takuuvarma?

76

4219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Racoriintyytyväinen

      Samoja harmeja mullakin oli CAV:n kanssa. Vuoti, jos kiristi liikaa tai liian vähän. Toisinaan oli ongelmia siinä, että suotimen mukana tullut kumirengas ei tahtonut pysyä paikallaan lasikupin ja suodatinpatruunan välissä. Jostain syystä vanha tiiviste saattoi olla parempi kuin uusi.
      Lopulta kyllästyin ja ison ulkolaisen telakan suosituksesta vaihdoin tilalle Racorin. Harmit loppuivat siihen. Racorin suodatinpatruunan vaihtosuositus on 500 tuntia tai, jos ilmaantuu käyntihäiriöitä. Racorilla on suodattimia, joiden asennus moottoritilaan on turvallista ja sallittua. Kaikissa suodattimissa ei ole näin.

    • Varohalpojakopioita

      Racor 500 on varma ja turvallinen valinta. Maksaahan se tietysti enemmän kuin CAV tai Kiinalaiset tai Intialaiset Racorin kopiot, mutta tässäkin pätee sama totuus kuten monessa muussakin asiassa, eli hanki alkuperäinen Racor eikä mitään Kiinankopiota.

    • seppomartti

      Racorin kanssa ei ole ollut ongelmia mutta CAV:llä usein.. Haittana Racorissa on ollut, etten tiedä suomalaista suodatinmyyjää vaan tilaan Saksasta. Pumppua ei ole enkä ymmärrä miksi pitäisi ilmata suodattimesta kun normaalisti pa-pumppu on moottorissa. Suodatinvaihdon jälkeen ei välttämättä arvitse ilmatakaan.

      • Racorko

        Oman Nanni-Kubotan "ilmausvipu/nipusutin" on niin turkaisen tehoton ja aivan onneton, että molempien suodattimien vaihdon jälkeen sitä on saanut naputella jäätävän pitkään, vaikka uudet suodattimet olisi täytetty etukäteen -> veden erottimessa oleva lisäpumppu on helpottanut hommaa valtavasti. Siksi haluaisin vastaavan systeemin kuin Racor 460:ssä on. Ovatkohan nuo Racorin Spin-On -vaihtoehdot yhtä päteviä kuin esim. 500. Tiedättekö, missä muissa malleissa kuin 460 on pumppu?


      • Nanninnipsutin
        Racorko kirjoitti:

        Oman Nanni-Kubotan "ilmausvipu/nipusutin" on niin turkaisen tehoton ja aivan onneton, että molempien suodattimien vaihdon jälkeen sitä on saanut naputella jäätävän pitkään, vaikka uudet suodattimet olisi täytetty etukäteen -> veden erottimessa oleva lisäpumppu on helpottanut hommaa valtavasti. Siksi haluaisin vastaavan systeemin kuin Racor 460:ssä on. Ovatkohan nuo Racorin Spin-On -vaihtoehdot yhtä päteviä kuin esim. 500. Tiedättekö, missä muissa malleissa kuin 460 on pumppu?

        Onhan se hervoton kuin muutkin riippuen missä asennossa akselin epäkesko on. Ihan tyhjää sutiessa kierretään konetta puoli varvia. Nannivinkki lisättynä siihen, jos tankki on alhaalla ja CAV korkealla: Nannissa on öljynvaihtopumppu tarpeeton kun siinä on omansa. Sattuuko olemaan ennestään tai hankkien sellainen öljyntyhjennyspumppu - ihan käsipeli. Se kiinni löpöletkuun suodattimen jälkeen ja jokunen veto tai hukkaputeliin enemmänkin niin siinä. Konepuolen suodatin, jos tyhjenee (ei yleensä) lutkutellaan pumpun nipsulla kunnes sen suodattimen ilmaruuvista tulee ainetta. Mutta kun sattuu tankki olemaan ylempänä kuin suodatin - kukaties konekin syväpilssisessä niin heitä ennen on sulkuhana. Se kiinni ennen operaatiota ja on aika helppoa suodattimen vaihto.

        Eihän CAV, Delphi - millä nimellä nyt filttereita saakaan tiivistyksissä isompaa ihmettä ole - ylä ja alapuoli vissiin vähän eri ja saisi sipaista vähän kiisseliä uusiin paikalleen laittaessa ja uraansa. Mulla on kyllä se alapään muovinen vesihana niin jumissa ettei uskalla vääntää.

        Ja vaihtoväli - kun tuo Nanni apukone, jota oikeissa velheissä käytetään generaattorin tai betonimyllyn pyöritykseen särpii mulla kesässä vajaat sata litraa ainetta niin miksi vaihtaa suodinta, joka on suunniteltu mottimäärille, joka kesä?


    • RacoriaMinäkin

      Racorin 1000 on pelittänyt hyvin. Siihen saa myös täydellisen tiivistesarjan. Suodattimein saanti ei ole ongelma, niitä voi ostaa vaikka Marineasta

      • seppomartti

        Marinean valikoimiin ei kuulu Racor tai muukaan polttoainesuodarin tai vedeneroitin


      • OletpasNokkela
        seppomartti kirjoitti:

        Marinean valikoimiin ei kuulu Racor tai muukaan polttoainesuodarin tai vedeneroitin

        En sanonut, että kuuluisi valikoimaan, sanoin että sieltä saa. Kerro, mitä haluat ja tilaavat sen sinulle Wihurilta. Wihuri ei myy suoraan yksityisille.


    • caville_ääni

      Itsellä CAV-suodatin ja hyvin pelittää. Ainoa harmi tuli kun lasikulho sai osuman ja sen jälkeen ei ollut enää tiivis. Hankin uuden kulhon ja hyvin toimi taas. Näitä saa alan liikkeistä, ebaysta jne. Tiivisterinkuloita voi vähän öljytä ennen asennusta, mutta tiiviitä ovat olleet muutenkin. Suodatinta ei tarvitse ihan hirveästi kiristää kun on jo tiivis. Näin siis itsellä.

      CAV-suodattimen huono puoli on toki vähän sotkuinen vaihto, mutta keskivertoveneilijää koskettaa vain kerran vuodessa. Lisäksi 1,5l muovipullosta leikattu astia alapuolella toimii hyvin vaihdossa ja kerää oikeastaan kaiken. CAV-suodattimia puoltaa hyvin edullinen hinta sekä maailmallakin hyvä saatavuus. Lisäksi jos se on jo veneessä niin en näe syytä vaihtaa muuhun, mutta jos systeemi menee uusiksi niin silloin ihan järkevä miettiä muitakin vaihtoehtoja, joista racor lienee suosituin.

      • CAVonhyvä

        CAV toimii, varmaannii maailman suosituin dieselfiltteri, kertoo mutupedia. Veneessä tietysti asennuspaikat voivat olla sellaisia että tupelompi voi saada vuotavan suodatinpanoksen aikaan. Siinä tapauksessa pitää tietysti harkita muita vaihtoehtoja. Mutta suodattimen rakenne on tiivis, eli vika ei ole raudassa vaan käyttäjässä. Minulla on samat suodattimet traktorissa ja veneessä, eikä kumpaankaan Perkinssiin osteta suodatinpanoksia volvopenteleen riistohinnoin, vaikka toinen moottori on vihreäksi maalattu :)


      • paloturvallisuus
        CAVonhyvä kirjoitti:

        CAV toimii, varmaannii maailman suosituin dieselfiltteri, kertoo mutupedia. Veneessä tietysti asennuspaikat voivat olla sellaisia että tupelompi voi saada vuotavan suodatinpanoksen aikaan. Siinä tapauksessa pitää tietysti harkita muita vaihtoehtoja. Mutta suodattimen rakenne on tiivis, eli vika ei ole raudassa vaan käyttäjässä. Minulla on samat suodattimet traktorissa ja veneessä, eikä kumpaankaan Perkinssiin osteta suodatinpanoksia volvopenteleen riistohinnoin, vaikka toinen moottori on vihreäksi maalattu :)

        Varmastikin CAV on traktoriin oikein hyvä.
        Veneessä CAV:n suodatinpatruunaa ei ole läheskään yhtä helppo vaihtaa kuin Racorin suodattimessa (oma kokemus). Pa-järjestelmän joutuu ilmaamaan, kun CAV-filterin vaihtaa. Racorin suodatinpatruunan vaihto ei edellytä ilmaamista.

        Toinen juttu, joka ehkä kannattaa suodatintyypin valinnassa ottaa huomioon, on EC-huvivenedirektiivi paloturvallisuudesta. Veneen moottoritilaan asennettavan suodattimen pitäisi olla ISO 10088 stardardin mukainen. CAV ei taida olla?


      • CAVonhyvä

        "Veneen moottoritilaan asennettavan suodattimen pitäisi olla ISO 10088 stardardin mukainen..."
        Minkä ihmeen takia se suodatin pitäisi asentaa moottoritilaan? Siellähän on monesti ahdasta, ja suodattimen vaihtokin saattaa olla hankalaa. Nykyisessä veneessä suodatin on sitlootan penkin säilytystilan seinällä, filtterin vaihdossa on helppo laittaa vuodonkeräysastia (esim. halkaistu öljypänikkä) suodatinpanoksen alle, eikä tippaakaan pääse pilssiin. Työskentely on myös helppoa, kun on tilaa. Letkuilla saa suodattimen ihan mihin haluaa, pitempi letku tietysti hidastaa ilmausta mutta sitä varten on löpöpumpussa käsipumppausvipu. Tämä CAV suodatin siis imupuolella, ja tietysti koneen oma suodatin painepuolella on lisäksi, konetilassa heh, eh...

        Sorry vaan mikat ja muut, mutta en vieläkään ymmärrä sitä että CAV vuotaisi, etenkään löpöä, jos se on imupuolella ja tankkia korkeammalla. Ilmavaivat on olleet vain kipparilla tai letkuliitoksissa, kerran kone sammunut hyytelön tukittua tankissa imuputken pään (tankista puuttui karkeasiivilä imuputkesta). CAV toimii OK, lasikupista näkee epäpuhtaudet ja veden, kumiletkut kannattaa keväisin tarkistaa silmämääräisesti, ne hapristuvat vanhetessaan ja voivat aiheuttaa ilmavaivaa.

        Tiätyst voi olla hieanoo laittaa viltteri jonka kapasiteetti on 600 litraa tunnissa (10 l/min) kun tiisseli vie vähän reilun litran tunnissa ;) Jokainen sijoittakoon niihin asioihin mihin haluaa, ja jos suodatin ei mahdu muualle kuin konehuoneeseen niin asentakaa suositusten mukaan teräsvaippaiset sakkakupit joiden suodin on "helppo" vaihtaa silmät ummessa ja pää alaspäin roikkuen kun se merenkäynnissä tukkeutuu :) Jokainen taaplaa tyylillään, ja jos minulle CAV on riittävä, ja osaan sen suodattimen vaihtaa, niin haitanneeko? Toisin ajattelevat saavat minun puolesta tulla onnellisiksi omilla teknisillä ratkaisuillaan, ei haittaa minua eikä minun lompsaa :)

        Hyvää purjehduskautta 2016!


    • Kivenlahdesta

      Racorin vaihtosuodattimia kuten myös itse laitteita saa ainakin Teknomarinesta Kivenlahden satamasta, siellä niitä on suoraan hyllyssä.

    • seppomartti

      Tarkemmn mietittynä nykyinen suodattimeni ei olekaan Racor vaan Separ 2000. Sen filtterit joudun tilaamaan Saksasta mutta muutoin on hyvä ja ilmeisesti puolet halvempi kuin Racor. Filtteripanos vaihdetaan kannen kautta täysin siististi ja tiiviisti eikä tarvitse ilmata.

      • Separ_Racor

        Miten teit Separ vs Racor hintavertailusi?
        Separ 2000/10 single (suodatuskapasiteetti 10 l/min) maksaa n. 245e. Jos vertaat sitä esim. Racor 500:aan, jonka hinta kyllä on kalliimpi (345 e), ero näyttää olevan ainakin kapasiteetissä (227 l/min). Onko suodatinpatruunoissa kokoeroa vai mitä muita eroja Separissa ja Racorissa on? Racor 900 maksaa 450 e, mutta kapasiteetti on 340 l/min.
        Racor 500:n suodatinpatruuna näyttäisi olevan samassa hintaluokassa kuin Separi 2000:n. Olisikohan Racorin patruuna helpompi vaihtaa, koska kansilevyn avaamisessa ei tarvita työkaluja?


      • Kfkf

        Sain vanhan racorin/volvo pentan laiturikaverilta. Vaihdoin siihen suodattimen ja tiivisteet, mutta en saanut ikinä tiiviiksi. Hieno peli oli, mutta mulla vaihtui caviin ja homma toimii! Racor on vanhemmiten ongelmallinen monimutkaisuutensa vuoksi. Tiivisteitä on läjäpäin ja kaikki kovettuu aikanaan. Purkkariin riittää ihan se cavin traktorimalli...


      • tekmep.fi Liedossa Turun lahella on Separin patruunoita já tiivistesetteja hyllyssa.


      • tarkoitatkoRacor500
        Kfkf kirjoitti:

        Sain vanhan racorin/volvo pentan laiturikaverilta. Vaihdoin siihen suodattimen ja tiivisteet, mutta en saanut ikinä tiiviiksi. Hieno peli oli, mutta mulla vaihtui caviin ja homma toimii! Racor on vanhemmiten ongelmallinen monimutkaisuutensa vuoksi. Tiivisteitä on läjäpäin ja kaikki kovettuu aikanaan. Purkkariin riittää ihan se cavin traktorimalli...

        Racor-suodattimia on monenlaisia. Kerroitko nyt Racor 500 mallista, josta keskuetelua käydään? Sen suodatinpatruunan vaihto on paljon helpompi ja nopeampi kuin CAV:ssa. Mikä siinä on monimutkaista?


      • Paremmintätäjä
        Separ_Racor kirjoitti:

        Miten teit Separ vs Racor hintavertailusi?
        Separ 2000/10 single (suodatuskapasiteetti 10 l/min) maksaa n. 245e. Jos vertaat sitä esim. Racor 500:aan, jonka hinta kyllä on kalliimpi (345 e), ero näyttää olevan ainakin kapasiteetissä (227 l/min). Onko suodatinpatruunoissa kokoeroa vai mitä muita eroja Separissa ja Racorissa on? Racor 900 maksaa 450 e, mutta kapasiteetti on 340 l/min.
        Racor 500:n suodatinpatruuna näyttäisi olevan samassa hintaluokassa kuin Separi 2000:n. Olisikohan Racorin patruuna helpompi vaihtaa, koska kansilevyn avaamisessa ei tarvita työkaluja?

        Racorin suodatinteho ei ole 227 litraa minuutissa vaan tunnissa. Separin 2000/10 filtterin suodatustehoon 10 micronia. Polttoainetta menee läpi lähes yhtä rivakasti kuin Racorillakin.


      • seppomartti
        Paremmintätäjä kirjoitti:

        Racorin suodatinteho ei ole 227 litraa minuutissa vaan tunnissa. Separin 2000/10 filtterin suodatustehoon 10 micronia. Polttoainetta menee läpi lähes yhtä rivakasti kuin Racorillakin.

        Svb.de hintoja: Separ 2000=190€ ja Lucas, mikä näyttää samalta kuin CAV=20€. Hinta- arvaukseni osui lähelle. Virtauksen määrällä ei ole merkitystä koska 3-sylnterinen pikkudiesel tarvitsee noin 0.04 L/ min ja suodatin sallii 10L/ min tai enemmän. Separissa on separaattori eli keskipakovoimaan perustuva veden ja roskien erottelu, helppokäyttöinen sakkakupin kääntöhana ja kannen alla filtterit. Ne saasiististi vaihdetuksi. Ei tarvitse alle astioita.


      • filtterinvaihto
        tarkoitatkoRacor500 kirjoitti:

        Racor-suodattimia on monenlaisia. Kerroitko nyt Racor 500 mallista, josta keskuetelua käydään? Sen suodatinpatruunan vaihto on paljon helpompi ja nopeampi kuin CAV:ssa. Mikä siinä on monimutkaista?

        Tässä näytetään suodatinpatruunan vaihto Racor 500:aan
        https://www.youtube.com/watch?v=HukStYKQF6Y

        Mikä siinä on mutkikasta tai vaikeaa?


      • virtauskapasiteetti
        seppomartti kirjoitti:

        Svb.de hintoja: Separ 2000=190€ ja Lucas, mikä näyttää samalta kuin CAV=20€. Hinta- arvaukseni osui lähelle. Virtauksen määrällä ei ole merkitystä koska 3-sylnterinen pikkudiesel tarvitsee noin 0.04 L/ min ja suodatin sallii 10L/ min tai enemmän. Separissa on separaattori eli keskipakovoimaan perustuva veden ja roskien erottelu, helppokäyttöinen sakkakupin kääntöhana ja kannen alla filtterit. Ne saasiististi vaihdetuksi. Ei tarvitse alle astioita.

        Sanot ettei suodattimen maksimivirtauksella olisi merkitystä, kun moottori on pikkudiesel, vaikkapa 3-sylinterinen. Käytännössä maksimivirtauksella on merkitystä. Suodatin, jonka maksimivirtaus on suuri, sietää paljon enemmän likaa/sakkaa ennenkuin moottorin pa-saanti alkaa heiketä. Eli pieni filtteri tukkeutuu herkemmin kuin iso. Isommissa suodatinmalleissa on alipainemittari, josta virtauksen vaikeutumisen voi todeta jo ennen käyntihäiriön ilmaantumista.

        Kun suodatin alkaa tukkeutua, kone voi pudottaa kierroksia tai pysähtyä yllättäen. Se kyllä saattaa startata, mutta samuu kierroksia lisätessä.

        "Peltipurkkimaisia" suodatinpatruunoita käyttävissä suodattimissa ei pysty näkemään paljonko töhnää filtterin sisällä on. Niissä suodattimissa, joissa patruunassa ei ole peltikuorta (esim. Racor 500), on helppo nähdä onko suodatusmateriaali mustunut vai puhdas.


    • Vaikka nyt noita Racoreita itse myynkin, olen kyllä ihan omakohtaiseen kokemukseen perustuen tuon Racorin kannalla. Mulla on ollut se perus CAV vuodesta miekka ja kilpi veneessä ja olen ollut aina innoissaan siitä, että suodattimia saa joka paikastaja ne ei maksa paljoa. Vaihto on kumminkin sotkuinen ja ne tiivisteet tihkuu aina vähän joko A) läpi dieseliä ulos B) ilmaa kiertoon.

      Vaihdoin viime kesänä Racor 500 suodattimen ja ongelmat loppui siihen paikkaan. Suodatin on kookas ja siellä on iso tilavuus dieseliä sisällä, toki sitten sillä on mahdollisuus hyvin erottaa vesi ja sakka sinne pohjalle. Iso näppiruuvi päällä, josta pakkaus aukeaa ja suodatinpatruunan vaihto päältä käsin. Suodatinpatruunakaan ei maksa maltaita. Racor 500 löytyy tästä.

      http://www.heater.fi/fi/venetarvikkeet/moottorivarusteet/polttoainesuodattimet/racor-polttoainesuodin-vedenerotin-2514.html

      Toinen vaihtoehto on tuo Racor Snapp, joka sopii hyvin pienemmille koneille. Suodatin on kalliimpi, mutta vaihto on helppoa

      http://www.heater.fi/fi/catalogsearch/result/?q=snapp

      • Eivastaakuvansuodatinta

        Sivuillasi myynnissä oleva Racor 500 on näemmä kuvasta poikkeava halvempi malli, jota ei saa asentaa veneen konetilaan. Ainakin tekstissä kerrotaan näin. Kuva on siis erittäin pahasti harhaanjohtavaa markkinointia.


      • Racor500

        Hinnoissa näkyy olevan jkv vaihelua:
        https://www.marineparts.fi/venetarvikkeet/moottorivarustus/vm-polttoainesuodattimet/racor-500-pa-suodatin-vedenerotin-sarja-diesel-suodatin-lyhyt-malli-rac500ma30
        345 e

        http://www.tekno-marine.fi/netTuote08sivu84.htm
        329 e

        http://www.mepratuote.fi/polttoainesuod-vedenerotin-iso-10088-hyv.html
        285 e

        Kuvien perusteella kaikissa linkeissä näyttäisi olevan sama Racor 500 malli, joka ainakin Mepratuotteen esitteen mukaan on ISO 10088 hyväksytty malli.

        En tiedä mitä nimimerkki "Eivastaakuvansuodatinta" tarkoitti kerteoessaan, ettei sitä saa asentaa konetilaan. Tiedätkö sinä selityksen?


      • Racorilla on kahta eri suodatintyyppiä XXXMA ja XXXMAM

        xxxMA suodattimessa on lasikuppi, josta näkee vedenerottimen sakka ja vesitilanteen. Tätä mallia ei saa asentaa konetilaan.

        Linkki Racor 500MA
        http://www.heater.fi/fi/racor-polttoainesuodin-vedenerotin-2840.html

        xxxMAM suodattimessa on sakkakuppi umpivalua, josta ei näe läpi. Tämä malli on hyväksytty asennettavaksi konetilaan.

        Linkki Racor 500MAM
        http://www.heater.fi/fi/racor-polttoainesuodin-vedenerotin-2841.html

        Voisiko "Eivastaakuvansuodatinta" tarkentaa mitä hän nyt mahtaa tässä harhaanjohdossa tarkoittaa?


      • Hgkfu

        Eipä mene noin. Racor 500 suodattimesta on kolme versiota FG, MA ja MAM

        Mallit MA ja MAM saa asentaa konetilaan, MA mallissa on lämpökilpi, siis se peltikuppi siellä suodattimen pohjassa ja MAM on kokonaan metallisella kupilla

        FG mallissa ei ole lämpökilpeä, eikä se ole hyväksytty asennettavaksi moottoritilaan.

        Tuotekuvauksessa oli mainittu, että ei saa asentaa konetilaan, mutta kuvassa oli kuitenkin MA malli, jonka saa asentaa konetilaan. Tästä syystä luulin kuvan olevan virheellinen.


      • Kyllä ja ei. Lasikuppimallisen suodattimen saa asentaa huvivenedirektiivin mukaan yksityiskäyttöön menevien huviveneiden konetilaan. Jos vene menee vuokravene tai ammattikäyttöön, tulee aina vedenerottimen kupin olla umpimetallia. Siellä iskee sitten meriturvallisuusmääräykset vastaan.

        Eli matti meikäläinen saa ruuvata omaan veneeseen tuollaisen lasikuppimallin huoletta, mutta jos mielii katsastaa sen TRAFI:n rekkareihin, ei onnistu.

        Racorin SPIN-ON suodattimissa on sitten taas ihan suora määrite spekseissä, että lasikuppimallia ei saa asentaa konetilaan.


      • ISO10088
        vanhami kirjoitti:

        Kyllä ja ei. Lasikuppimallisen suodattimen saa asentaa huvivenedirektiivin mukaan yksityiskäyttöön menevien huviveneiden konetilaan. Jos vene menee vuokravene tai ammattikäyttöön, tulee aina vedenerottimen kupin olla umpimetallia. Siellä iskee sitten meriturvallisuusmääräykset vastaan.

        Eli matti meikäläinen saa ruuvata omaan veneeseen tuollaisen lasikuppimallin huoletta, mutta jos mielii katsastaa sen TRAFI:n rekkareihin, ei onnistu.

        Racorin SPIN-ON suodattimissa on sitten taas ihan suora määrite spekseissä, että lasikuppimallia ei saa asentaa konetilaan.

        Työveneohjeistuksen mukaan ISO 10088 on riittävä ja Racorin malli MA täyttää tämän. Sitä FG mallia ei saa käyttää mutta MA ta MAM on luvallista käyttää.

        Vedenerotin on myöskin pakollinen työveneissä, ja sinne kertyvä vesi tulee olla joko visuaalisesti, tai hälytysanturilla havaittavissa.

        Ohjeistuksessa ei mainita sanallakaan, että vedenerottajan kupin pitäisi olla metallia.


      • Joudun nostamaan kädet pystyyn. Minulle tuo asia on kerrottu maahantuojalta käsin ja varmistin vielä asian, sieltä ennenkuin aloin vastaamaan tähän uudelleen. Kävin läpi TRAFI:n määräykset illalla ja todellakaan en asiasta löytänyt mainintaa. En jaksanut alkaa käymään sitten SOLAS puolen määräyksiä läpi, mitä siellä tulee vastaan, mutta nähtävästi lasikuppimallisia saa käyttää konetilassa.

        Jokatapauksessa mattimeikäläinen voi käyttää niitä anyway, eli ongelmaa ei ole, kunhan muistaa ottaa mallin, jossa on se peltikuppi alla.


    • Suotimia ei kannata vaihdella kovin usein. Lahes kaikki koneen kayntiongelmat tulevat nimenomaisesti ilmavuodoista já ne johtuvat oikeastaan aina suodatinvaihdoista. Silti se ennakkoon tehty suodinvaihto ei auta jos jalkeenpain tulee tankanneeksi sotkuista polttoainetta, vaan taas on patruunat vaihdettava.

      Omien kokemuksieni pohjalta niin veneista kuin traktoreistakin sanon etta alle 1500 konetunnin valein ei polttoaineen karkeasuodinta tarvitse normioloissa vaihtaa. Tyo on toki osattava tehda já suotimia já varatiivisteet on syyta pitaa veneessa, tottakai. Jos tuo 1500 tuntia kestaa lahemmas 10 vuotta tulla mittariin niin aiempi suodinvaihto voi hyvinkin olla viisasta.

      Putsailkaa mieluummin polttoainetankin pohjat kevaalla ennen vesillelaskua! Sekaan ei ole tarpeen joka kevat.

      • aivanerilainenkokemus

        Nyt Ariel37 taitaa muistella vanhoja aikoja, jolloin bio-dieseliä ongelmineen ei ollut. Don Casey, jota aika yleisesti pidetään asiantuntijana veneen tekniikoissa, suosittelee aivan muuta kuin Ariel37.
        Omissa venedieseleissäni käyntiongelmat ovat poikkeuksetta johtuneet suodattimien tukkeutumisista, ei koskaan suodattimien vaihdoista.
        Varmaankin CAV-suodin imee helposti ilmaa, jos se sijoitettu pa-tankkia korkeammalle.
        Ammattiveneissä, esim. luotsiveneissä, pa-suodattimet on tuplana ja niiden välillä on vaihtokytkin. Usein on lisäksi virtausvastuksen kasvusta ilmoittava mittari. Kun merkkejä on suodattimen tukkeutumisesta, vaihtohanasta käännetään pa-saanti toiselle suodattimelle. Tukkeutumassa olevan voi vaihtaa moottoria pysäyttämättä. Esim. Racorissa suodatinpatruunan vaihto ei edellytä ilmaamista.


      • Fgh

        Olen viimevuosina tehnyt "tutkimustyötä"tässä dieselpolttoaineasiassa. Havaintoni on että useimman vuoden kestää ennenkuin asiallisesti rakennetusta pa-järjestelmästä ne töhnät tulevat sinne esisuodattimeen ja siitä vielä lisää ennenkuin meno tökkää.
        Asiallisella systeemillä tarkoitan sitä, että imuputkenpää on selvästi erossä tankin pohjassta ja siellä tankissa on loiskelevyjä oikea määrä verrattuna tankin kokoon. Lasikupillinen esisuodatin on minun suosikkini, sillä siitä on helppo tarkkailla koska on ryhdyttävä siivoustöihin.
        Oikea tapa on huuhdella se tankki sillointällöin kuten Ariel37 sanoo. Tankkiin kannattaa teettää/tehdä poistohana johon on helppo kytkeä imuletku kiinni ja imaista ne aineet pois. Sen imemisen aikana on hyvä kaataa puhdasta polttoainetta täyttöaukosta sisään, joka auttaa työntämään siellä lymyilevät sakat pitkin pohjaa sinne poistoaukolle.
        Varasuodattimet tietysti aina mukana ja ilmausmenetelmät hallinnassa, niin ei matka katkea.


      • suodatin345eur

        Korjaan hieman. Racor 500 suodattimen hinta näkyi olevan 345 e mikä on korkeampi kuin muutaman muun firman hinta (ks. eräs aikaisempi viesti).
        Tuo 15 e oli siis suodatinelementin hinta niinkuin saatoin arvata.


    • tumpelotumppi

      Kumpi suodatin kannattaa laittaa 10 micron vai 30 micron. Suodattaako 30 micron tehokkaammin?

      • Efg

        Racorin suositus on käyttää 30mikron suodatinta silloin kun se on ennen polttoainepumppua. Tiheämpi 10 mikronin suodatin on tarkoitettu asennettavaksi pumpun jälkeen.


      • 10mikroninesisuodatin
        Efg kirjoitti:

        Racorin suositus on käyttää 30mikron suodatinta silloin kun se on ennen polttoainepumppua. Tiheämpi 10 mikronin suodatin on tarkoitettu asennettavaksi pumpun jälkeen.

        Riippuu kyllä mitä tietolähdettä käytät. Suositus esisuodattimeksi on 10-30 mikronia ja sekundaarifiltteriksi 2 mikronia. Löytänet suosituksen netistä, josta haluat varmistaa asian.
        Itse sain suosituksen, että tiheämpi suodatin primaarifiltterinä on parempi, koska primaarifiltteri on yleensä helpompi vaihtaa kuin koneessa oleva 2 mikronin filtteri. Raconin 10 mikronin suodattimen suodatuskapasiteetti kyllä riittää. 30 mikronin suodatin tietenkin päästää lävitseen yli 10 mikronin moskan.
        CAV taitaa olla30 mikronia.


      • kokemus10mikronista
        10mikroninesisuodatin kirjoitti:

        Riippuu kyllä mitä tietolähdettä käytät. Suositus esisuodattimeksi on 10-30 mikronia ja sekundaarifiltteriksi 2 mikronia. Löytänet suosituksen netistä, josta haluat varmistaa asian.
        Itse sain suosituksen, että tiheämpi suodatin primaarifiltterinä on parempi, koska primaarifiltteri on yleensä helpompi vaihtaa kuin koneessa oleva 2 mikronin filtteri. Raconin 10 mikronin suodattimen suodatuskapasiteetti kyllä riittää. 30 mikronin suodatin tietenkin päästää lävitseen yli 10 mikronin moskan.
        CAV taitaa olla30 mikronia.

        Olisikohan nimim. Efg:n tulkinta Racorin suosituksista peräisin Racorin esitteestä? Siellä todetaan näin:
        30 micr. primary
        10 micr. secondary
        2 micr. final filter.
        Onko jokaisen venedieselin pa-järjestelmässä kolme pa-suodatinta? Nykyisessä ja aikaisemmissa veneissäni on ollut vain primaarifiltteri (lasikupilla varustettu esisuodatin) sekä moottoriin kuuluva hienosuodatin.

        Itse satuin eräällä pitkänmatkan purjehduksella saamaan likaista dieseliä bunkkeriproomusta tankatessani. Se tukki moottorin hienosuodattimen toistuvasti, mutta ei CAV:n 30 mikronin esisuodatinta. Muutamien suodattimien vaihtojen ja tankin pohjasakan poistamisen jälkeen kysyin neuvoa ammattitelakan dieselasentajalta. Hän suositteli esisuodattimeksi isokokoista Racoria ja siihen 10 mikronin filteriä eikä 30 mikronia. Hyvin on sen jälkeen toiminut n. 3000 tuntia, joten ei ainakaan ole haittaa 10 mikronin esisuodattimesta. Esisuodattimen patruunan olen vaihtanut Racorin suositusta noudattaen (vaihto 500 h tai aikaisemmin, jos käyntihäiröitä). Koneen hienosuodattimen vaihdon teen harvemmin, koska se on hanakalssa paikassa ja vaatii ilmaamisen. Racor ei vaadi.

        Vedenerottimella varustetun esisuodattimen virtauskapasiteettikin vaikuttaa valintaan, samoin siirtopumppu. Aiheesta löytyy satoja keskusteluja sekä ohjeita. Tässä on cruisingworldin laatima ohje:
        http://www.cruisingworld.com/how/keep-it-clean


      • Racor900MA
        Efg kirjoitti:

        Racorin suositus on käyttää 30mikron suodatinta silloin kun se on ennen polttoainepumppua. Tiheämpi 10 mikronin suodatin on tarkoitettu asennettavaksi pumpun jälkeen.

        Racor 900MA:n tiedoissa todetaan, että sen suodatin on joko 2 tai 10 mikronia. Racor900MA on varustettu lasisella vedenerottajakupilla, jossa on metallisuojus. Eikö kyseinen suodin ole tarkoitettu nimenomaan esisuodattimeksi?


      • Ngjgjhj
        Racor900MA kirjoitti:

        Racor 900MA:n tiedoissa todetaan, että sen suodatin on joko 2 tai 10 mikronia. Racor900MA on varustettu lasisella vedenerottajakupilla, jossa on metallisuojus. Eikö kyseinen suodin ole tarkoitettu nimenomaan esisuodattimeksi?

        900MA löytyy 2, 10 ja 30 mikronin suodattimella


    • Hyvä-henkivakuutus

      On huolehtia joka kevät siitä että polttoainetankissa ei ole töhnää pohjalla. On nimittäin leikki kaukana ja hengenlähtö lähellä kun se moska lähtee todella kovassa kelissä liikkeelle ja tukkii suodattimet kerralla niin että kone hyytyy.

      • tankinpesu

        Oikea asia, mutta ylidramatisoitu. Mulle on useamman kerran sattunut, että moottori ei ole käytettävissä. En ole huomannut, että hengenlähtö olisi ollut lähellä. Kyllä siihen on osattava varautua ettei moottori, startti, voimansiirto tai potkuri toimi. On paljon muitakin syitä kuin polttoaineen saannin häiriintyminen filtterin tukkeutumisen takia. Kerran starttiakku oli yllättäen tyhjentynyt, joskus starttimoottorin solenoidi oli syyllinen, kerran potkurin lapa oli pudonnut jne. Purjeilla sentään selviää…

        Omassa paatissani on dieselin päivätankki. Sen pohjahanasta on helppo laskea polttoainetta muovikippoon ja katsoa onko moskaa tai vettä. Tsekkaan ennen pitempiä etappeja eli muulloinkin kuin talviseisokin jälkeen. Joskus on ollut mustia hiutaleita tankin pohjalla. Tuntuu helpottavalta, kun tankin pohjalla oleva diesel on kirkasta.
        Hiukan hankalampi on tarkistaa sellaisen tankin tilanne, jossa ei ole pohjahanaa (kuten oman paattini kölitankki). Jos käyttää jäykkää putkea ja imuruiskua, pitää avata manusluukku (jos sellainen on) tai täyttöletkun liitos pa-tankkiin.

        Ison pa-tankin puhdistus pitänee teettää ammattilaisilla. Onko kellään kokemusta miten tankin tyhjennys ja puhdistus siinä tapauksessa suoritetaan?


      • poistettupolttoaine
        tankinpesu kirjoitti:

        Oikea asia, mutta ylidramatisoitu. Mulle on useamman kerran sattunut, että moottori ei ole käytettävissä. En ole huomannut, että hengenlähtö olisi ollut lähellä. Kyllä siihen on osattava varautua ettei moottori, startti, voimansiirto tai potkuri toimi. On paljon muitakin syitä kuin polttoaineen saannin häiriintyminen filtterin tukkeutumisen takia. Kerran starttiakku oli yllättäen tyhjentynyt, joskus starttimoottorin solenoidi oli syyllinen, kerran potkurin lapa oli pudonnut jne. Purjeilla sentään selviää…

        Omassa paatissani on dieselin päivätankki. Sen pohjahanasta on helppo laskea polttoainetta muovikippoon ja katsoa onko moskaa tai vettä. Tsekkaan ennen pitempiä etappeja eli muulloinkin kuin talviseisokin jälkeen. Joskus on ollut mustia hiutaleita tankin pohjalla. Tuntuu helpottavalta, kun tankin pohjalla oleva diesel on kirkasta.
        Hiukan hankalampi on tarkistaa sellaisen tankin tilanne, jossa ei ole pohjahanaa (kuten oman paattini kölitankki). Jos käyttää jäykkää putkea ja imuruiskua, pitää avata manusluukku (jos sellainen on) tai täyttöletkun liitos pa-tankkiin.

        Ison pa-tankin puhdistus pitänee teettää ammattilaisilla. Onko kellään kokemusta miten tankin tyhjennys ja puhdistus siinä tapauksessa suoritetaan?

        Kiinnostaa sekin, voiko tyhjennetyn pottoaineen suodattaa ja panna takaisin tankkiin (kun tankki on pesty). Vai onko ongelmajäte?
        Ei ole ihan pikkujuttu, koska tankissa taitaa olla jäljellä n. 300 l dieseliä.


      • Fgh

        Minä tein 1000 litran tankin kanssa, siten että nostin imuputken n. 10 cm tankin pohjasta ylöspäin. Sitten ajoin sillä puhtaalla osalla kunnes polttoainetta oli alle 200 litraa, sitten pumppasin pienellä uppopumpulla taas sen puhtaamman osan siitä tavarasta yhteen tynnyriin ja lopuksi pohjia myöten toiseen pyttyyn.
        Siilasin sen puhtaamman tynnyrillisen taas uusiin puhtaisiin 30l kannuihin ja ajoin ne pois.
        Nyt jäljellä oli se paskanen osuus jota oli noin 80-90 l . Annoin sen seisoa muutaman viikon ja pumppasin sitten varovasti siitä sen puhtaan osuuden pois ja siilasin kaman taas puhtaaseen astiaan. Ajoin senkin myöhemmin pois.
        Annoin sen lopun, jota oli vielä n. 40l , seisoa taas jonkun aikaa ja pumpasin taas puhtaan siitä pois. Jatkoin tätä vielä pari kierrosta kunnes minulla oli 10 l aivan helvetin mustaa lientä jäljellä, jonka vein ongelmajäte keräykseen.
        Olihan siinä työtä, mutta periksi en antanut ja tietysti huuhtelin tankin
        kunnes poistoventtiilistä tuli puhdasta tavaraa ulos. Mainittakoon että rosteritankki tuli aivan puhtaaksi, eikä siellä ollut mitään kalvoa tai syöpymiä. Pyyhin sen vielä lopuksi rätillä sieltä mihin pääsin käsiksi.
        Se miksi siellä oli niin paljon sitä sontaa johtui edellisestä omistajasta, joka ei ollut puhdistanut tankkia kertaakaan 20vuoden aikana - siellä ei ollut huoltoluukkuja eikä alapäässä poistoventtiiliä.
        Huomasin siin saasteessa sen hyvän ominaisuuden että se laskeutuu nopeasti astian pohjalle ja sitä on helppo tarkkailla läpinäkyvassä astiassa. Huono asia on, että se lähtee myös helposti liikkeelle jos astiaa vähänkin liikkuttaa - sitten taas odotellaan. Voi hyvin kuvitella kuinka se velloo siellä tankin pohjalla merenkäynnissä ja hakeutuu sieltä tukkimaan suodattimet.


      • isontankinpuhdistus
        Fgh kirjoitti:

        Minä tein 1000 litran tankin kanssa, siten että nostin imuputken n. 10 cm tankin pohjasta ylöspäin. Sitten ajoin sillä puhtaalla osalla kunnes polttoainetta oli alle 200 litraa, sitten pumppasin pienellä uppopumpulla taas sen puhtaamman osan siitä tavarasta yhteen tynnyriin ja lopuksi pohjia myöten toiseen pyttyyn.
        Siilasin sen puhtaamman tynnyrillisen taas uusiin puhtaisiin 30l kannuihin ja ajoin ne pois.
        Nyt jäljellä oli se paskanen osuus jota oli noin 80-90 l . Annoin sen seisoa muutaman viikon ja pumppasin sitten varovasti siitä sen puhtaan osuuden pois ja siilasin kaman taas puhtaaseen astiaan. Ajoin senkin myöhemmin pois.
        Annoin sen lopun, jota oli vielä n. 40l , seisoa taas jonkun aikaa ja pumpasin taas puhtaan siitä pois. Jatkoin tätä vielä pari kierrosta kunnes minulla oli 10 l aivan helvetin mustaa lientä jäljellä, jonka vein ongelmajäte keräykseen.
        Olihan siinä työtä, mutta periksi en antanut ja tietysti huuhtelin tankin
        kunnes poistoventtiilistä tuli puhdasta tavaraa ulos. Mainittakoon että rosteritankki tuli aivan puhtaaksi, eikä siellä ollut mitään kalvoa tai syöpymiä. Pyyhin sen vielä lopuksi rätillä sieltä mihin pääsin käsiksi.
        Se miksi siellä oli niin paljon sitä sontaa johtui edellisestä omistajasta, joka ei ollut puhdistanut tankkia kertaakaan 20vuoden aikana - siellä ei ollut huoltoluukkuja eikä alapäässä poistoventtiiliä.
        Huomasin siin saasteessa sen hyvän ominaisuuden että se laskeutuu nopeasti astian pohjalle ja sitä on helppo tarkkailla läpinäkyvassä astiassa. Huono asia on, että se lähtee myös helposti liikkeelle jos astiaa vähänkin liikkuttaa - sitten taas odotellaan. Voi hyvin kuvitella kuinka se velloo siellä tankin pohjalla merenkäynnissä ja hakeutuu sieltä tukkimaan suodattimet.

        Olipa aikaa ja kärsivällisyyttä vaativa homma! Kummastelen selostuksesi sitä osaa, jossa kerroit pyyhkineesi rätillä 1000 litran rosteritankkisi sieltä mihin yletyit.
        Tuon kokoisessa tankissa lienee loiskumista estäviä välilaipioita. Miten rätillä pyyhkiminen on käytännössä mahdollista, niin että siitä on jotain hyötyä? Eniten pyyhkimisen tarvetta on tankin pohjaosissa, vähiten siellä mihin huoltoluukusta voi ulottua.
        Edellisen veneeni rosteriset vesitankit (2 kpl) olivat 150 l kokoisia. Huoltoluukun kautta ei ollut minkäänlaista mahdollisuutta päästä puhdistamaan niitä rätillä. Välilaipiot olivat este.
        Joku muu ratkaisu 1000 litran dieseltankin puhdistukseen olisi varmastikin nopeampi kuin selostamasi tee-se-itse-menetelmä.
        Miten esim. bensa-asemien isot tankit puhdistetaan? Tai miten ja kuinka usein ammattimerenkulun dieseltankit huolletaan? Tuskin rätillä pyyhkimällä ;-)


      • Fgh

        Terve, siihen tankkiin tehtiin uudet holtoluukut jokaiseen osastoon ja ne loiskelevyt eivät ulotu pohjaan asti. Eihän sinne jokapaikkaan tietysti ylety, mutta painepesurilla ja liuottimella siitä tuli aivan kiiltävä. Sitä pesuvettä tuli muuten myös melkein täysi tynnyri, josta piti maksaa useampi kymppi jätemaksua.
        Aikaa oli käytettävissä ja kun on aina opetettu, ettei mitään saa heittää hukkaan, niin siitä sai uskoa tehdä se loppuun.
        Nyt en kyllä enää päästä sitä noin pahaksi, siivoan tiheämmällä aikataululla. Halusin myös käydä tämän "bakteeri" asian pohjia myöten läpi.


    • pumppu

      Olen ajatellut tyhjentää ja putsata tankkini kevääseen mennessä. Homma pitäisi tehdä tarkastusluukun kautta. Millaista pumppua olette hommassa käyttäneet?

    • seppomartti

      Tankin putsausta miettivien kannattaa ehkä lähteä Duesseldorfin messuille. Joka vuosi on ollut esitelmä aiheesta "Dieselpest" eli dieselpolttoaineen "rutosta". Meillä useat kutsuvat leväkasvustoksi, vaikka ilmeisesti pikemmin on bakteeriongelma. Sama virhe meillä on meren "sinileväkukinnoissa" , ei ole levä eikä kukka vaan bakteeri. EU:lla ilmeisesti on aikataulu bio-osuuden tuplaamisesta lähivuosina?. Eli ongelma lisääntyy?. Nytkin voi yhdellä tankkauksella Kanarialla ti Karibialla saada tankin niin täyteen moskaa, ettei moottori toimi. Onneksi ei vielä Suomessa.
      Ruttoontunut tankki pitää paitsi tyhjentää niin myös pestä. Ammattiliset tekevät puhdistusta varten luukut, jos ei ole kunnollisia. Paha dieselrutto pilaa jopa rosterin pinnan. Mustan massan poiston jäljiltä se on syöpynyt ja edistää uusiintumista, mikä voi tapahtua jopa 2-3 vuodessa.
      En tiedä, millä keinolla ammattilaiset putsaavat kirkkaalle metallille tankin, jonka pinta on kauttaaltaan tumman kelmun peitossa. Liekö tällaisia firmoja vielä Suomessa laisinkaan?. Meille tavallisille veneilijöille riittää tarkkailu ja biosidin käyttö. Kun suodattimeen, sakkakupin näytteeseen tai tankkiin tähystämällä katsottuna ilmestyy sakkoja voi tankin tyhjentää. 2X olen tyhjentänyt ajamalla tankin aika tyhjäksi ja pumppaamalla loput käsipumpulla jerrykannuihin. Suorakaiteen muotoisen tankin tyhjentäminen valuttamalla ja pumppaamalla on hankalaa. Puhtaat filtterit ja polttaineet tilalle myrkyt.. Jerryjen dekantoituneen ja vahvemmin myrkytetyn polttoaineen olen pienissä erissä polttanut veneessä ja ja autossa.

    • MerCruiser suosittaa 10 micronia diesel v-95 ennen pumppua.
      http://www.bmwmarine.com/media/merc_serv_bul.pdf

      Diesel Fuel Filters and Fuel Additives
      Models
      MCM/MIE D3.0L, D3.6L, D4.2L and D7.3L Diesels
      Situation
      Possible contamination of diesel fuel and algae growth in the diesel fuel that could cause the blockage
      of the lift pump resulting in poor performance.
      Recommendation
      It is recommended that in MerCruiser Diesel applications listed, a fuel filter be installed before the
      lift pump. MerCruiser recommends a Racor Model 500 with a 10 micron rating or equivalent type
      filter. This will help to filter out contaminants in diesel fuel. It is also recommended that a diesel fuel
      additive be added (to combat algae growth) particularly in warmer climates to reduce the chances
      of algae growth in the diesel fuel.

      • Puurjehtija

        Tilasin Alibabasta Racor 500:sen, alle 100 euroa ja hyvin on pelittänyt monta kesää.


      • USA_EU
        Puurjehtija kirjoitti:

        Tilasin Alibabasta Racor 500:sen, alle 100 euroa ja hyvin on pelittänyt monta kesää.

        Hintavertailuissa pitää tietysti laskea mukaan kaikki kustannukset. Tässä esimerkki 99 USD hintaisesta Racor500MA:sta
        http://www.aliexpress.com/racor-500ma_reviews.html
        Postikuluiksi ilmoitetaan 47USD. Lisäksi joudut tekemään postitullauksen ja maksamaan alv:n.
        Eurooppalaisten verkkokauppojen hinnat sisältävät yleensä alv:n eikä tulliselvitystäkään tarvita.
        Kovin pienen hintaeron ollessa kyseessä, valitsen mielluumin sen jonka saaminen on vaivattominta. Siitä olen samaa mieltä, etta Racor500MA on ollut hyvä valinta!


      • 10mikronia_grotamar

        Mercruiser ei taida olla kovin yleinen purjeveneiden moottorina. Tuo vedenerottimella varustettu 10 mikronin suodatin pa-tankin ja siirtopumpun välissä on kyllä hyvä ratkaisu muihinkin kuin Mercruiserin koneisiin!
        Paitsi kotimainen myös ulkolainen dieselfiltterikeskustelu lisääntyi bio-dieselien takia. Kunnollinen suodatusjärjestelmä on entistä tärkeämpi samoin kuin mikrobikasvua estävien lisäaineiden käyttö (Grotamar yms.).


      • alibabastapa
        USA_EU kirjoitti:

        Hintavertailuissa pitää tietysti laskea mukaan kaikki kustannukset. Tässä esimerkki 99 USD hintaisesta Racor500MA:sta
        http://www.aliexpress.com/racor-500ma_reviews.html
        Postikuluiksi ilmoitetaan 47USD. Lisäksi joudut tekemään postitullauksen ja maksamaan alv:n.
        Eurooppalaisten verkkokauppojen hinnat sisältävät yleensä alv:n eikä tulliselvitystäkään tarvita.
        Kovin pienen hintaeron ollessa kyseessä, valitsen mielluumin sen jonka saaminen on vaivattominta. Siitä olen samaa mieltä, etta Racor500MA on ollut hyvä valinta!

        Nuo on kiinalaisia Racor Look-a-like suodttimia. Alibabasta saa ihan kaikkea ja halvalla. Laatu on sitten tasaisen epätasaista.


      • halpisostojenriski
        alibabastapa kirjoitti:

        Nuo on kiinalaisia Racor Look-a-like suodttimia. Alibabasta saa ihan kaikkea ja halvalla. Laatu on sitten tasaisen epätasaista.

        Niin juuri. Tuon aliexpressin linkissäkin oli monen hintaisia Racor500MA tuotteita. Jonkun kohdalla tuotteen mainittiin olevan Racor equivalent, jonkun kohdalla väitettiin Parkerin tuotteeksi.
        Kyllä yleensä on looginen syy siihen, miksi joku tuote on poikkeuksellisen edullinen. Pääasia kai tässä tapauksessa on, että alibabasta Racorinsa ostanut on ollut jo usean vuoden ajan tyytyväinen omaan valintaansa. Varmastikin se on parempi kuin CAV:n kiinalaiskopio.


      • YritätPäteäVai
        halpisostojenriski kirjoitti:

        Niin juuri. Tuon aliexpressin linkissäkin oli monen hintaisia Racor500MA tuotteita. Jonkun kohdalla tuotteen mainittiin olevan Racor equivalent, jonkun kohdalla väitettiin Parkerin tuotteeksi.
        Kyllä yleensä on looginen syy siihen, miksi joku tuote on poikkeuksellisen edullinen. Pääasia kai tässä tapauksessa on, että alibabasta Racorinsa ostanut on ollut jo usean vuoden ajan tyytyväinen omaan valintaansa. Varmastikin se on parempi kuin CAV:n kiinalaiskopio.

        Racor on Parkerin tuote.


      • feikkiRacorit
        YritätPäteäVai kirjoitti:

        Racor on Parkerin tuote.

        Enpä yritä päteä millään tavalla, vaan kehotan sinuakin tarkkuuteen aivan kuten nimimerkki "alibabastapa" viestissään jo huomautti.
        Jospa itse pohtisit, tarkoittaako Shangain tuote "Racor equivalent" samaa kuin, että se olisi Parkerin valmistama Racor!
        "Equivalent" on suomeksi "vastaava".


      • Kätevää

      • oletpanerokas
        Kätevää kirjoitti:

        Tilaan tämän satsin, ei tarvitse ostaa kalliita suodattimia kun voi vaihtaa koko paketin kestää kymmenen seuraavaa vuotta.
        http://wholesaler.alibaba.com/product-detail/Racor-fuel-filter-water-separator-500FG_1262182802.html?spm=a2700.7782932.1998701000.1.I3COZn

        Laskitko, mitä tuo sinun Racorin kiinalaiskopiosi tulee maksamaan ennenkuin pääset sitä asentamaan? Huomasit kai senkin, että kyseistä Racor 500FG mallia ei pidä asentaa moottoritilaan!
        Kiinalaisen suodatinpakettisi hinta oli siis 21.50 USD ja postitus Kiinasta USA:han oli 127 USD. Lisääpä siihen postimaksu Suomeen (ehkä 30 USD tai enemmän) ja lopuksi vielä ALV. Oletko mielestäsi tehnyt hyvän kaupan? Olet jopa valmis tekemään saman uudelleen mieluummin kuin vaihtamaan suodatinelementin?

        EU:n alueelta saisit aidon Parker Racor 500FG:n halvemmalla. Suunnilleen samalla hinnalla kuin kiinalaiskopion USA:sta voisit ostaa EU:sta moottoritilaan asennettavaksi hyväksytyn Racor 500MA:n.
        Mikä mahtoi olla esim. Mepratuotteen hinta Parker Racor 500MA:sta?


      • Posteljoooni

        Tyhmää tilata USA:aan kun voi tilata Suomeen suoraan.


      • en_ostaisi
        Posteljoooni kirjoitti:

        Tyhmää tilata USA:aan kun voi tilata Suomeen suoraan.

        Tarkoitatko, että tilaamalla kiinalaisen kopiotuotteen jenkkifirmasta voit olla käyttämättä ko jenkkifirmaa? Eikö nimim. Kätevää kertonut tilaavansa Racorin kiinalaiskopion Alibabasta eikä suoraan Kiinasta?
        "Posteljoonina" varmaankin tunnet postimaksun, kun tilaat tavaroita Kiinasta kotiosoitteeseesi?

        En ymmärrä koko ajatusta. Mikä idea on suosia Racorin kiinalaiskopiota, jonka laatu voi olla kyseenalainen ja hintaro Parkerin Racoriin ilmeisesti vähäinen?


    • Racor500

      Polttoainesuodatin on väärä paikka säästää. Racor 500 on hyvä ja varma valinta, vaikka se onkin ylimitoitettu lähes kaikkiin purjeveneiden moottoreihin. Kun suodatin on reilusti ylimitoitettu, niin imupuolellekin voi laittaa 10 mikroonin suodattimen

      • riittävä_eiylimitoitettu

        Ei Racor 500 ole "ylimitoitettu"! Se on riittävä purjeveneiden moottoreihin, jotta voidaan käyttää 10 mikronin suodatusta imupuolella! Jotkut engl. kieliset lähteet pitävät esisuodattimen nykyisinä vaihtoehtoina 2 tai 10 mikronin suodattimia entisen 30 mikronin tilalla. Jos suodatin on "perinteinen" 30 mikronia, suodattimen koko voi tietysti olla pienempi. Yleisimmin käytetty pienikokoinen esisuodatin on 30 mikronin suodatin (CAV ja en kopiot).
        Biodieselien mukana tuli ongelmat ja niiden takia esisuodattimien kokosuosituksetkin muuttuivat. Jos harrastaa kaukopurjehduksia, esisuodattimeksi kannattaa valita 10 mikronia (ehkä 2 ?) ja sellainen suodatinmalli, joka on helppo vaihtaa merellä.


      • Ojbvhbvg
        riittävä_eiylimitoitettu kirjoitti:

        Ei Racor 500 ole "ylimitoitettu"! Se on riittävä purjeveneiden moottoreihin, jotta voidaan käyttää 10 mikronin suodatusta imupuolella! Jotkut engl. kieliset lähteet pitävät esisuodattimen nykyisinä vaihtoehtoina 2 tai 10 mikronin suodattimia entisen 30 mikronin tilalla. Jos suodatin on "perinteinen" 30 mikronia, suodattimen koko voi tietysti olla pienempi. Yleisimmin käytetty pienikokoinen esisuodatin on 30 mikronin suodatin (CAV ja en kopiot).
        Biodieselien mukana tuli ongelmat ja niiden takia esisuodattimien kokosuosituksetkin muuttuivat. Jos harrastaa kaukopurjehduksia, esisuodattimeksi kannattaa valita 10 mikronia (ehkä 2 ?) ja sellainen suodatinmalli, joka on helppo vaihtaa merellä.

        Biodieselin ongelmat eivät ratkea hienommalla suodattimella, se biomassa tukkii yhtälailla kaikki suodattimet. Ratkaisu ongelmaan on tankin pitäminen puhtaana ja mahdollisimman vedettömänä, lisäksi polttoaineen sekaan kannattaa lisätä biosidiä, esim. grotamar.

        Tietenkään koskaan ei voi tietää mitä sieltä huoltoaseman tankista tulee ja siksi on tärkeää pitää myös suodattimet kunnossa.

        10 micron Racor 500 on hyvä näihin pieniin koneisiin, joita purjeveneissä yleisesti käytetään. Omassa veneessä on ennen pumppua Racor 500 30 micron suodattimella ja pumpun jälkeen toinen samanlainen mutta 10 micron suodattimella. Lisäksi vielä moottorin oma suodatin.

        Kaikkiin on aina myös varasuodattimia mukana.


      • Pitkienreissujenriesa
        Ojbvhbvg kirjoitti:

        Biodieselin ongelmat eivät ratkea hienommalla suodattimella, se biomassa tukkii yhtälailla kaikki suodattimet. Ratkaisu ongelmaan on tankin pitäminen puhtaana ja mahdollisimman vedettömänä, lisäksi polttoaineen sekaan kannattaa lisätä biosidiä, esim. grotamar.

        Tietenkään koskaan ei voi tietää mitä sieltä huoltoaseman tankista tulee ja siksi on tärkeää pitää myös suodattimet kunnossa.

        10 micron Racor 500 on hyvä näihin pieniin koneisiin, joita purjeveneissä yleisesti käytetään. Omassa veneessä on ennen pumppua Racor 500 30 micron suodattimella ja pumpun jälkeen toinen samanlainen mutta 10 micron suodattimella. Lisäksi vielä moottorin oma suodatin.

        Kaikkiin on aina myös varasuodattimia mukana.

        Nyt ymmärsit hiukan väärin!
        - Vaikka pidät tankin puhtaana, voit tankatessa saada huonolaatuista polttoainetta.
        - kun esisuodatin on 2 tai 10 mikronia, polttoainepumpussa oleva suodatin (joissakin koneissa on sellainenkin) ja moottorissa oleva sekundaarisuodatin säilyvät puhtaina, vaikka polttoaine olisi huonoa.
        - Esisuodatin on helpoin ja nopein vaihtaa. Ammattialuksissa on tavallisesti kaksi esisuodatinta ja painemittari. Moottoria ei edes tarvitse pysäyttää suodattimen osoittaessa tukkeutumisen mekkejä (painemittari tai käyntihäiriö).

        Kotivesillä polttoaine on toistaiseksi ollut puhdasta ja hyvälaatuista. Siksi ongelma ei ole kaikille tuttu.


    • asian-tiimoilta

      Tuosta cav: suodattimesta senverran että olin huoltomies ennen eläkkeelle jäämistäni ja huomasin silloin tällöin suodatinta vaihtaessani että oli kaksi tiivistettä päällekkäin siellä tiivisteurassa, sen saa noinkin pitämään mutta usein ei kunnolla, tiivisteura on niin syvä että vanhan tiivisteen päälle kyllä saa uuden että se pysyy siellä urassa mutta vaikea saada pitämään kunnolla, tiiviste pitää muistaa kaivaa suodattimen irroituksen yhteydessä terävällä piikillä tms pois urasta, kun urassa on vain yksi tiiviste ei pitävyydessä ole mitään ongelmia, cav on yleisin suodatin työkoneissa, eipä nuo jalkoineenkaan maksa paljoa, taitaa olla alle kolmenkympin.

      • Hyva.suodatin

        Juu. Omassa veneessä CAV suodattimia kaikkiaan 5 kpl eikä ne vuoda, kun on riittävän huolllinen niiden kasauksessa. Mikään ylihuolellinen ei tarvi olla, mutta jso vaan roimasee kaikki paikoilleen jotenkin siihen suuntaan, niin vuotaahan se. Tiivisteitäkään ei aina tarvi vaihtaa, ei ne kovetu vielä vuodessa (vaihdan vuosittan, kulu kun on niin mitätön).

        12 vuotta kokemusta noista CAV suodattimista. Nykyinen nimi on muuten Delphi. Ja saa eri suodatuskarkeuksia.


    • Suodatinmies

      CAV:n suodattimen vaihdossa pitää vain olla huolellinen. Homma onnistuu kun kasaa paketin valmiiksi käteen ja siirtää sen ruuvattavaksi. Jos paketti aukeaa ruuvauksen aikana, pitää aloittaa alusta. Pakettia ei millään saa koottua tiiviiksi siinä pultin kiristysvaiheessa. Asennus onnistuu kyllä oikein hyvin kun osaa kasaustekniikan.
      Kerran ajelin puoli kesää ilman ylintä tiivistettä. Unohtui asennuksen yhteydessä. Sotkua saikin sitten pestä liuotinpesulla loppukesän pois.

    • NäinAsiatHoituu

      Ihmeellisia kirjoituksia suodattimista ja ilmauksestakin? eikö suurin osa osaa tehdä noin yksinkertaisia huoltotoimenpiteitä oikein vai missä vika?

      Olen yli 30 vuotta ajanut 5,8litran kuutosdieselillä jossa on CAV; lasi/muovikuppi vedeneroittimena ja saman merkin paperisuodatin hienosuodattimena, kummassakaan ei ole koskaan ollut mitään vuoto ongelmia.

      Sitten "ilmauksen" olen lähes aina jättänyt hoitamatta hyvin monilla eri merkkisillä ja mallisilla
      dieselmoottoreilla, ei tarvitse kuin täytää suodatin polttoaineella ja käsikäyttöisellä siirtopumpulla
      pumpppaa paineen putkistoon sekä käynnistää moottorin samalla muutaman kerran pumpaten käsipumpulla niin moottorit toimii ilman mitään kummempia ilmaus "rituaaleja", suosittelen kokeilemaan ja käyttämään maalaisjärkeä tällaisissa hommissa.

      • Reiska2K

        Ei se mene aivan noin yksinkertaisesti. Moottoreissa on eroja ja siinä kuinka ne sietävät ilmaa pa- järjestelmässä.
        Jotkut pienet dieselit voivat olla erittäin arkoja ilman kanssa. Siinä ei auta pitkät starttaukset - jotka ovat muuten haitallisia ja lyhentävät starttimootorin elinaikaa.
        Näiden mootoreiden kanssa on osattava ne tarkat ”rituaalit” , muuten ei savu pöllähdä putken päästä.
        Kuten noista edeltävistä kommenteista käy ilmi, niin CAV : kanssa täytyy olla vain ” hieman” huolellisempi, jotta se asettuu paikoilleen. Mitään ylivoimaista sen vaihdossa ei ole. Jokainen koneista kiinnostunut pystyy oppimaan vaihtamisen.
        Minä olen yhteen VP koneen mukaan asentanut sähköisen pa- pumpun sinne rinnalle, jota voi käyttää ilmaukseen ja tarvittaessa se toimii varapumppuna, jos kalvopumppu sanoo reissussa itsensä irti.
        Sähköpumpulla suodatin täyttyy helposti ilman sormella nylkytystä ja jää samalla käsiä vapaaksi keräilyastian pitämiseen, sekä kuivaamiseen.


    • seppomartti

      "NäinAsiaHoituu" kertoo 5.8 litran kuutosdieselistään ja ilmaamisen turhuudesta.. Väärää "tietoa". Purjeveneen pikkudieselit eivät käynnisty ilmaamatta .

      • NäinAsiatHoituu

        Olen kyllä edelleenkin eri mieltä "seppomartti" ja "Reiska2K" kirjoittamistanne pikkudieseleiden ilmaamisen tarpeellisuudesta, vai onkohan minun kohdalleni sattunut jotain erikois moottoreita kun lähes kaikki on käynnistyneet muutamassa sekunnissa ja ei ole tarvinnut käynnistin moottorilla pyöritellä juurikaan muuta kuin muutaman kerran ympäri ja sitten vaan antaa käydä.
        Voihan lisäksi imusarjaan ruiskauttaa hieman vaikka teelusikallisen dieselpolttoainetta niin jopas käynnistyy eikä tarvi sotkea käsiään dieselöljyyn eikä ilmaruuvien näpräilyyn...... ja kyse on ollut hyvin useista purje-ja moottoriveneiden pienistäkin moottoreista.
        Ellette usko niin kokeilkaapas kun sattuu kohdalle muitakin kuin omat moottorinne niin toteatte kuinka helposti ne käynnistyy, edellyttäen tietysti että moottori on kunnossa, kokemusta on jo
        -60 luvun alusta alkaen


      • Simppelihomma
        NäinAsiatHoituu kirjoitti:

        Olen kyllä edelleenkin eri mieltä "seppomartti" ja "Reiska2K" kirjoittamistanne pikkudieseleiden ilmaamisen tarpeellisuudesta, vai onkohan minun kohdalleni sattunut jotain erikois moottoreita kun lähes kaikki on käynnistyneet muutamassa sekunnissa ja ei ole tarvinnut käynnistin moottorilla pyöritellä juurikaan muuta kuin muutaman kerran ympäri ja sitten vaan antaa käydä.
        Voihan lisäksi imusarjaan ruiskauttaa hieman vaikka teelusikallisen dieselpolttoainetta niin jopas käynnistyy eikä tarvi sotkea käsiään dieselöljyyn eikä ilmaruuvien näpräilyyn...... ja kyse on ollut hyvin useista purje-ja moottoriveneiden pienistäkin moottoreista.
        Ellette usko niin kokeilkaapas kun sattuu kohdalle muitakin kuin omat moottorinne niin toteatte kuinka helposti ne käynnistyy, edellyttäen tietysti että moottori on kunnossa, kokemusta on jo
        -60 luvun alusta alkaen

        Ilmauksensa on minulla riittänyt aina ilmaruuvin kierto hieman auki ja muutama pumppaus. Talouspaperi valmiina ottamaan ensimmäiset pisarat talteen ja sitten ruuvi kiinni. Ei siinä mitään ruuvin kanssa näpertelyä ole, eikä dieselin kanssa lotraamista. Suodatinvaihdon siisteintä hommaa se on. Dieselin sumuttaminen imuaukkoon kuulostaa isolta ja sotkuisesta hommalta tähän verrattuna.


    • seppomartti

      Volvon erityyppisiä 1,2 ja 3 sylinterisiä dieselmoottoreita olen 70- luvun alusta käyttänyt 7 kpl ja Yanmaria ensi kesänä toinen. Eli kahdeksan dieselin perusteella väitän, että pa- filtterien vaihto tai polttoaineen ajaminen loppuun vaatii ilmauksen ennen kuin käynnistyy uudelleen.
      NäinAsiaHoituu kertoo täyttävänsä filtterin käsipumpulla ja avustavansa startatessa käsipumpulla. Monta purtta omistaneena tällainen menettely ei yksin ole ollut mahdollista yhdessäkään. Startti on istuinlaatikossa ja käsipumppu moottorissa. Ja mitäpä muuta tuo toiminta on kuin ilmaamista, mikä helpottuu kun avaa ilmausruuvin. Muutoin ei täyty.

      • Reiska2K

        Minä kokeilin tahallani joku vuosi sitten, miten paha ilmavaina tulee siitä, kun antaa Volvo Penta 2001 mallisen pikkudieselin sammua polttoaineen puutteeseen.
        Tein aluksi normaalit ilmaustoimet - ei lähtenyt käyntiin.
        Löysäsin tämän jälkeen suuttimen putkea - ei lähtenyt käyntiin.
        Lopuksi ilmasin ruiskutuspumpun kyljestä. Sieltä tuli selviä ilmakuplia ulos ja tämän jälkeen moottori lähti sitten käymään.
        Oudolta kuullostavat nimimerkki ”NäinAsiatHoituu” kommentoinnit dieselin ilmauksesta.
        Olen itse ollut tekemisissä suurten ja pienten dieselmoottoreiden kanssa (kaivoskoneita, kuorma-autoja, venenoottoreita) n. 48 vuoden ajalta.
        Korostan vielä sitä, että olen niitä myös huoltanut ja korjannut ajamisen ohella.
        Kyllä niitä on aina joutunut ilmaamaan suodattimen vaihdon jälkeen tai, jos on ajettu tankki tyhjäksi.
        Otetaan tähän vielä eräs seikka mukaan. Miksi käsikirjoissa on aina seikkaperäiset ohjeet ilmauksesta ja sinne moottorin kylkeen on asennettu se pieni käsipumppu sitä ilmaustehtävää varten, jos ne moottorit lähtevät kuitenkin käyntiin ilman ilmaustoimia?
        Minä en ainakaan ole koskaan saanut yhtään dieseliä käyntiin ilman noita ”rituaaleja”.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1884
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      236
      1555
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      243
      1507
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      53
      1406
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1338
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      11
      1189
    7. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1142
    8. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      154
      1139
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1133
    10. Trallalaa kesä on

      Helteinen ja kuuma. Hyvää huomenta. ☀️😊🫶🏼🍍❤️🐦‍⬛
      Ikävä
      190
      909
    Aihe