Sävytettyä akryylilevyä?

plexi

Mistä saisi sävytettyä akryyliä. Esim. Etralla on vain ohutta levyä. Tarve olisi 0.7 x 0.7 m palaan, mieluiten n. 30 % läpinäkyvyyden veden vihreään sävyyn. Jos edes pronssia tai savua löytyisi... Vain kirkasta 12 mm tuntuu olevan saatavilla.

22

1551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muovia

      Mistäpäin Suomenmaata kyselet?
      Pääkaupunkiseudulta varmaan löytyy useita paikkoja.
      Lahdesta ainakin kalustemuovi Virtala on aina osannut auttaa.

    • SitäKäyttänyt

      Miksi etsit akryylilevyä?? ei se sovellu veneissä juuri mihinkään koska särkyy helposti ja halkeilee vanhemmiten omia aikojaan.
      Hanki kovapintaista polykarbonaattilevyä ja tee siitä mitä haluat niin ei tarvitse veneesi käyttöaikana tehdä koskaan sitä uudelleen.

      Etralta on ainakin aiemmin saanut polykarbonaattia ja sellaisena kuin haluaa.

    • Plexi

      Akryylilevy löytyy kaikista merkki veneluukuista. Sen UV kesto on myös sisäänrakennettua, toisin kuin polykarbonaatin. Ainoa aikaa kestävä on siis PMMA. Minulla on 30 vuotiaita Lewmarin luukkuja, jotka on vieläkin ok kunnossa. Edellisessä veneessä oli PC ruffiluukut säröllä alle 10 vuodessa.

      • seppomartti

        Polymetylmetakrylaatti (PMMA) muuttuu yleensä säröiseksi, huonosti läpinäkyväksi ja mekaanisesti heikoksi aikaa myöten. Syy voi olla uv- valo. 20-25v. vanhoja kansiluukkujen ja runkoikkunoiden akrylejä olen joutunut vaihtamaan. Vene oli päasiassa Välimerellä. Suomessa uv on paljon vähäisempää kesällä ja talvella pressun alla 6-7 kk altistus=0. Tällä yhdellä esimerkillä arvattuna akryyli Suomessa voisi kestää n. 50v.


      • akryyli_sittenkin

        Polykarbonaattilevy on kalliimpaa kuin akryyli. Se ei kuitekaan ole syy siihen, että valmiit kansiluukut (Lewmar, Goiot ym) ovat yleensä akryyliä. PC:n haitta on naarmuuntumisen herkkyys ja akryyliä huonompi uv-kestävyys. Kirkas PC myös kellastuu paitsi, ettö säröilee ninkuin kerroit. Sen iskunkestävyys on kuitenkin parempi kuin akryylin.

        Se aloittajan ilmoitus, ettei Etralla enää olisi savunharmaata 12 mm akryylilevyä, kannattaa varmistaa. Kolme vuotta sitten ostin Etralta kyseistä materiaalia, kun uusin kansiluukkujeni 30-vuotiaat akryylit.


    • 36ft

      Kyllä Etralla on 12 mm sävytettyä akryylilevyä. Noin kuukausi sitten kysyin paikallisesta Etran kaverilta (Vaasa).

      • plexi

        Täytyy lähteä sitten kyselemään paikan päältä. Ei ainakaan heidän nettikaupan/sivun mukaan ollut. Samaa kirkasta on, niin kuin Saksan/Hollannin nettikaupoissa. Läpinäkyvän sävytettyä oli vain ohuissa levyissä ja aika rajallisesti myös niissäkin.


      • 36ft
        plexi kirjoitti:

        Täytyy lähteä sitten kyselemään paikan päältä. Ei ainakaan heidän nettikaupan/sivun mukaan ollut. Samaa kirkasta on, niin kuin Saksan/Hollannin nettikaupoissa. Läpinäkyvän sävytettyä oli vain ohuissa levyissä ja aika rajallisesti myös niissäkin.

        Ne löytyy nettisivulta mutta niin kryptisestä paikasta että en itsekkään löytänyt kotona vaikka myyjä näytti myymälässä.


    • Tunnustajostiedät

      Löytyikö sitä 12mm savu akryylilevyä mistään? Google ei löydä ainakaan Suomesta, eikä svbltä. Mistä löytyy?

      • uusavuttomuutta

      • Tunnustajostiedät

        Kiitos kovasti. Laita vielä tähän yksi linkki, josta saa oikeasti 12 mm sävytettyä akryylilevyä. Siis oikeasti, eikä googlen mielestä.


      • Tunnustajostiedät

        Kiitos kovasti. Tietänet, että Foiltek on maahantuontiliike, jonka omistaa Etra. Vähittäismyynti Etran Megasenttereiden kautta. Oliko muita ehdotuksia?


      • Tunnustajostiedät kirjoitti:

        Kiitos kovasti. Tietänet, että Foiltek on maahantuontiliike, jonka omistaa Etra. Vähittäismyynti Etran Megasenttereiden kautta. Oliko muita ehdotuksia?

        Tietänen. Tietänen myös ettei megacentereiden henkilökunnalla tunnu olevan mitään tiedon häivääkään todellisesta valikoimasta jos et osaa erikseen kysyä. Ja jos olet Kerttulitädin tapaan yhteiskunnan kantavia voimia eli yrittäjä voit ostaa suoraan Foiltekistä mitä mielesi halajaa. Ja silloin palvelu pelaa.


      • missäVinksahti
        Kerttulitäti kirjoitti:

        Tietänen. Tietänen myös ettei megacentereiden henkilökunnalla tunnu olevan mitään tiedon häivääkään todellisesta valikoimasta jos et osaa erikseen kysyä. Ja jos olet Kerttulitädin tapaan yhteiskunnan kantavia voimia eli yrittäjä voit ostaa suoraan Foiltekistä mitä mielesi halajaa. Ja silloin palvelu pelaa.

        Kait kerttulitäti tietää nämä nykyajan "nuoret" jotka älylaitteineen eivät osaa soveltaa ongelmanratkaisuja alkuunkaan, vaan ajatus laittaa toiset töihin ja kiitokseksi nokkavia vaateita....


      • aklyyli

        Kysymys kuului, tiedätkö mistä saa 12 mm sävytettyä akryyliä. Et selvästikään tiedä, joten lopeta jo se sönkötys.


      • missäVinksahti kirjoitti:

        Kait kerttulitäti tietää nämä nykyajan "nuoret" jotka älylaitteineen eivät osaa soveltaa ongelmanratkaisuja alkuunkaan, vaan ajatus laittaa toiset töihin ja kiitokseksi nokkavia vaateita....

        Tätähän se on. Ja vielä huonoa nokkailua.


      • aklyyli kirjoitti:

        Kysymys kuului, tiedätkö mistä saa 12 mm sävytettyä akryyliä. Et selvästikään tiedä, joten lopeta jo se sönkötys.

        Etkö osaa lukea vai onko ongelma luetun ymmärtämisessä? Seuraa saamaasi linkkiä Foiltekin sivuille, valitse haluamasi tuote ja tilaa se Etraan. Toisella tapaa ilmaistuna, sitä saa Foiltekistä suoraan tai kuluttajana Etrasta. Menikö perille vai onko snorkkeli niin syvällä etteivät ne kaksi aivosoluasi kohtaa? Vai onko liikaa vaivaa kun haluamaasi palaa ei saanutkaan suoraan maitokaupasta oluen vierestä?


      • siveydenSipula
        Kerttulitäti kirjoitti:

        Tätähän se on. Ja vielä huonoa nokkailua.

        Lopussa kiitos seisoo ja kyselijä tuputtelee, siksi pitäisi saada näkösuojat akkunoihin, kun on irvokasta menoa purren uumenissa?


      • Tunnustajostiedät
        Kerttulitäti kirjoitti:

        Etkö osaa lukea vai onko ongelma luetun ymmärtämisessä? Seuraa saamaasi linkkiä Foiltekin sivuille, valitse haluamasi tuote ja tilaa se Etraan. Toisella tapaa ilmaistuna, sitä saa Foiltekistä suoraan tai kuluttajana Etrasta. Menikö perille vai onko snorkkeli niin syvällä etteivät ne kaksi aivosoluasi kohtaa? Vai onko liikaa vaivaa kun haluamaasi palaa ei saanutkaan suoraan maitokaupasta oluen vierestä?

        Niin vaan se pissa-kakka-vaiheeseen henkiseltä tasoltaan jymähtänyt ja omasta seksuaalisesta suuntautumisestaan epävarma pelle jaksaa alter egoineen mussuttaa.

        Sääli, että täällä ei voi näinkään yksinkertaisesta asiasta käydä asiallista keskustelua, tai jakaa tietoa. Google löytyy toki joka koneesta, mutta toisilta saattaa löytyä myös tietoa ja kokemusta, jota tässä oltiin vailla.

        Eiköhän asia ole loppuun käsitelty. Plexi hommattu, kiitosta ei kuitenkaan heru tälle palstalle.


    • Vinkkivinkki

      Ootko Vinkiltä kysyny? www.Vink.fi

    • seppomartti

      Tähän kirjavaan muovikeskusteluun vielä loppukaneetiksi, ettei kaikki firmat suostu taivuttamaan polykarbonaattia vaikka akryliä kylläkin. Suoraa levyä on amatöörinkin helppo työstää molemmista materiaaleista. Aloittajan ajatus 30% värityksestä merkitsee, että muovilevy 12mm paksuudessa on lähes valoa läpäisemätön. 10% olisi jo tumma. Paksuuden lisääntyessä värjäyksen määrää pitää vähentää. Mikäli on tarnetta nähdä läpi olisi 12mm tähystysikkunan oltava kirkas. Muovien lämpölaajeneminen on suuri. Kiinitys liimalla vaatii paksuutta ja reunaan laajatumismahdollisuuden. Kiinnitys ruuvaamalla rikkoo monesti ruuvin ympäristön kun ei tehdä ruuvia isompaa reikää. Sitten tarjotaa joskus " lasiksi" polyeteeniä. Toivotonta liimata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      189
      1905
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      554
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      202
      479
    Aihe