AMK-Rakennusinsinööri pääsykokeisiin lukeminen

AMKALEX

Hei! Tarvitsisin apua.. olen 19v ja valmistunut rakennusalalta viime vuonna. Rakennusalalla töissä ollut nyt 3vuotta (sain töitä koulun aikana). Pitkä haaveeni on ollut päästä opiskelemaan rakennusinsinööriksi, mutta kun aloitin ammattikoulun, en ajatellut meneväni jatko-opiskelemaan niin en valinnut lukion opintoa ammattikoulun rinnalle ja nyt tarvitsisin apua että mitä tarkalleen minun pitäisi lukea tekniikan ja liikenteen alan pääsykokeisiin. esim mitä matikan kirjoja kannattaa ostaa ja opiskella, mitä matikkaa,fysiikka kannattaa opiskella jne.
tiedän että tulee olemaan vaikeeta mutta laitan tähän kaikkeni.

toivon että tähän vastaisi joku ja asiallisesti:) muuten joudun tilaamaan itseopiskelupaketin.

14

5757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukkakauppa

Katso opetus.tv:n videoita.

• ogkfjf

Osta lyhyen matikan kirjat 1-6 ja jätä välistä tilastot ja todennäköisyys. Parempi vaihtoehto olis pitkän matikan kirjat 1-4, mutta kumpikin käy. Kannattaa ostaa sitä kirjasarjaa, jossa kirjoittajana mm. Kangasaho en muista kirjan tai kustantajan tarkkaa nimeä. Jos tän matikan hanskaat olet melkein varmasti sisällä ja jos haluat pelata varman päälle niin fysiikan ekan kurssin kirja olis kans hyvä osata ja sitten myös sähkökurssin, jossa pyöritellään mm. virran ja jännitteen kaavoja. Mutta pelkkä matikan osaaminenkin riittää sisälle pääsemiseen. Kantsii muistaa, että enää 2016 amiksen todistuksista ei saa enää kaikissa kouluissa lähtöpisteitä, joten pääsykoekiintiössä joudut pärjäämään aikaisempia vuosia paremmin päästäksesi sisään.

• opettajaamks

Ja toi pääsyopas insinöörikoulutukseen on kyllä aivan paska kirja enkä sitä suosittele. Sopii ehkä jollekin, mutta ei kaikille. Siinä ei paljoa asioita opeteta kuin ne menee, siinä vaan kerrotaan ja pitää itse rivien välistä päätellä miksi missäkin tilanteessa tehdään niin tai näin. Lue eka lukion kirjat, laske ja ymmärrä kaikki esimerkkilaskut ja kirjojen kertaustehtävät. Nää kaikki kun oot oppinut niin vasta tämän jälkeen se pääsyopas insinöörikoulutukseen vois olla asioiden kertaamiseen ihan kätevä.

• kshdkd

Niin ja yks vaihtoehto on tietysti se, että jos paikkakunnallas on aikuislukio tai iltalukio millä nimellä se nyt mahtaa olla niin ilmoittaudu heti tammikuussa muutamalle matikan kurssille. Tampereella toimii hyvää opetusta antava aikuislukio http://aikuislukio.tampere.fi

• qltoiseenper8

Come on! Jos ei tolla se pääsyoppaalla selviä niin kannata mennä ollenkaan. Se pääsykoe nyt kuiteskaan niin vaikee ettei peruskoulu/amispohjalla selviä. Kaikki osaa lukee, laskut on helppoja ku mitkä ja ainoo ehkä missä jäätää on fysiikka/kemia. Aina on sähkölaskuja jotka on ihan älyttömän helppoja ja joku teho/lämpö/jäähdytys lasku fysiikassa. Kemiaa en osannut enkä osaa vieläkään amiksen lapuilla keväällä valmistutaan. Päivääkään lukion kirjoja lukenut.

• qltoiseenper8

Ja matikasta ainakin jamk pitää preppauskurssia jossa sisältö on pelkästään pääsykokeeseen. Hintaa kyllä löyty muistaakseni 120e. Ite kävin tuon.

• ksvdnf

Niin no miten sen nyt ottaa. Kannattaa kuitenkin muistaa et koulun matikan kursseilla edellytetään, että pohjana on vähintään lukion lyhyen matikan oppimäärä. Kouluun tietenkin sisälle pääsee itse oppimalla sen mini pääsykokeista vaaditaan läpipääsemiseksi, mutta ongelmia tulee sitten siinä itse opiskelussa. Kyl meillä ainaski opiskellaan jo ekana vuonna differentiaaliyhtälöitä, integrointia ja matriiseja. Siitä sitten vaan amiksen pohjalla laskemaan. Ykkösellä saattaa säkällä läpi päästä jos hommia tekee, mutta niillä papereilla mihinkään vähänkään vaativimpiin suunnitteluhommiin et tuu koskaan pääsemään.

• ootkoihantosissas

Mikä pelle tämä on? Ihan niin kun niitä asioita ei opetettais siellä tunnilla? Jos ei niin kyllä olet paskassa AMK.ssa! Eikä kyllä millään matikalla tai fysiikalla ole paljoa painoarvoa työtä hakiessa. Sä et tule tekemään mitään noilla integraaleilla vaikka ne kovasti trollaa, että tarvitaan esim. palkin taipumassa. Kumma kun by.ssä, lso.ssa/hallirakenteissa tai hp.ssa integroida mitään. Mekaniikassa "integroidaan" helpotetuilla kaavoilla. Fysiikassa opetetaan joku g=9,81m/s2 kappas kun sekin on 10m/s2 raksalla toisaalta hittoako silläkään tielolla teet kun kuormat on jokatapauksessa kN. Jos nyt itse joskus pääset sinne toimistoon niin mitä sä tuut siellä tekemään on Cadin ja Teklan kanssa säätämistä. Jos jotain PÄÄSET laskemaan niin niissäkin se laskeminen on ohjelmaan/valmiiksi tehtyyn exceliin arvojen syöttöä. Mekaniikankin voit jättää Robotin tms. huoleksi. Semmonen laitos kun Fise tulee varmasti tutuksi kun jatkat opiskeluasi. Mitä tulee niihin vaativimpiin niin, et pääse edes AA-luokkaan AMKin lapuilla, joten voidaan lopettaa siitä trollaaminen. Eräs luokkakaveri pääsi Rambollile harjoittelemaan ilman, että oli vielä käynyt yhtään suntauttavaa suunnittelukurssia vaihdon takia, niin arvaa kiinnostaako Rambollia enään kyseisen tyypin todistuksen numerot kun on tuntitöissä heillä? Sama vetää ykkösiä kaikista ja toista työnantajaa ei se todistu enään kiinnosta vaan se Rambollin nimi siinä työtodistuksessa. Olen maininnut tämän aikasemminkin täällä eli tiedoks vaan, että tälläkin hetkellä TTY.n maisterivaiheessa on tyyppi joka veti AMK.sta about 4,7 keskiarvon AMIKSEN lapuilla ja heittämällä TTY.hyn jonon ohi. Päivääkään tyyppi ole lukion kirjoihin koskenut. TTY.n tyypit kyllä tietää kuka on kyseessä. Kyseinen tyyppi oli myös luokkakaverini.
        Itse olen viidennen vuoden paska joka jätti opparin myöhäseksi ja yhden kurssin keväälle. Joten todellakin tartte mustamaalata raksaa taikka ylistää sitä käytyä lukiota, vaikka fakta onkin, että raksa ja kone on vaikeimmat insinöörialat.

• fae3412312
        ootkoihantosissas kirjoitti:

Mikä pelle tämä on? Ihan niin kun niitä asioita ei opetettais siellä tunnilla? Jos ei niin kyllä olet paskassa AMK.ssa! Eikä kyllä millään matikalla tai fysiikalla ole paljoa painoarvoa työtä hakiessa. Sä et tule tekemään mitään noilla integraaleilla vaikka ne kovasti trollaa, että tarvitaan esim. palkin taipumassa. Kumma kun by.ssä, lso.ssa/hallirakenteissa tai hp.ssa integroida mitään. Mekaniikassa "integroidaan" helpotetuilla kaavoilla. Fysiikassa opetetaan joku g=9,81m/s2 kappas kun sekin on 10m/s2 raksalla toisaalta hittoako silläkään tielolla teet kun kuormat on jokatapauksessa kN. Jos nyt itse joskus pääset sinne toimistoon niin mitä sä tuut siellä tekemään on Cadin ja Teklan kanssa säätämistä. Jos jotain PÄÄSET laskemaan niin niissäkin se laskeminen on ohjelmaan/valmiiksi tehtyyn exceliin arvojen syöttöä. Mekaniikankin voit jättää Robotin tms. huoleksi. Semmonen laitos kun Fise tulee varmasti tutuksi kun jatkat opiskeluasi. Mitä tulee niihin vaativimpiin niin, et pääse edes AA-luokkaan AMKin lapuilla, joten voidaan lopettaa siitä trollaaminen. Eräs luokkakaveri pääsi Rambollile harjoittelemaan ilman, että oli vielä käynyt yhtään suntauttavaa suunnittelukurssia vaihdon takia, niin arvaa kiinnostaako Rambollia enään kyseisen tyypin todistuksen numerot kun on tuntitöissä heillä? Sama vetää ykkösiä kaikista ja toista työnantajaa ei se todistu enään kiinnosta vaan se Rambollin nimi siinä työtodistuksessa. Olen maininnut tämän aikasemminkin täällä eli tiedoks vaan, että tälläkin hetkellä TTY.n maisterivaiheessa on tyyppi joka veti AMK.sta about 4,7 keskiarvon AMIKSEN lapuilla ja heittämällä TTY.hyn jonon ohi. Päivääkään tyyppi ole lukion kirjoihin koskenut. TTY.n tyypit kyllä tietää kuka on kyseessä. Kyseinen tyyppi oli myös luokkakaverini.
        Itse olen viidennen vuoden paska joka jätti opparin myöhäseksi ja yhden kurssin keväälle. Joten todellakin tartte mustamaalata raksaa taikka ylistää sitä käytyä lukiota, vaikka fakta onkin, että raksa ja kone on vaikeimmat insinöörialat.

Raksa ja kone mukamas vaikeimmat insinöörinalat :D Kuuluvat aloista helpoimpiin. Ei voi edes verrata sähkö- tai tietoliikennetekniikkaa.

• kkflwös

Kuulostit uskottavalta siihen asti kun mainitsit tietoliikennetekniikan.

• Jarampollin

– Rambollin selvitys oli aivan höpöhöpöä. Nollatutkimus ei tarjonnut mitään lisäarvoa, Tampereen yhdyskuntalautakunnan jäsen Aarne Raevaara lyttää.
        Raevaara on aiemminkin kritisoinut kaupungin ostamien konsulttitöiden laatua. Hän on useita kertoja esittänyt erilaisten selvitysten lähettämistä uudelleen tehtäviksi, mutta jäänyt lautakunnassa ilman tukea.
        – Tällä kertaa selvitys oli niin luokaton, että närkästys yhdisti kaikkia. Lähetimme selvityksen takaisin Rambollille yksimielisesti.

• amk-opiskelija
    • jepjepjepjepje

Mielenkiintoista miten vähän osa arvostaa sitä, että osaa itse laskea ja ymmärtää asioita. Ei ihme, että suomessa rakennetaan nykyään paskaa, jos tuollainen asenne valitsee. Iso osa menee sieltä mistä aita on matalin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4282
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3211
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      170
      2590
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1976
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1482
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1150
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      862
    Aihe