Lamictal oireet

1813

Olen yrittänyt etsiä kokemuksia lamictalista(epi palsta jo luettu). Lähinnä sivuvaikutuksista, en niinkään sen tehosta. Itse siis syön epilepsiaan 400mg eli täys satsi.

Haluaisin tietää miten on vaikuttanut silmin tai näköön. Onko ollut lihasoireita?

Itsellä näkö samentunut/huonontunut mut silmälasit ei paranna näköä. Sit ihmeellisiä lihaskipuja, tärinää, värinää, lihasten nykimisiä, lihas jäykkyyttä/jännittymistä, iholla viiltävää kipua... kuulostaako tutulle?

8

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KiukkuinenKaikesta

      Minullakin on näkö mennyt tosi huonoksi. Silmät eivät meinaa sopeutua lähelle ja kauas katsomiseen, vaan aina menee aikaa, ettei näe kunnolla. Joskus, jos katson pitkään lähelle (esim. luen), en pysty enää koko iltana katsomaan telkkaria laseilla. Katse ei vaan tarkennu. Eipä silti ole tullut mieleen syyttää Lamictalia tuosta. Söin monta monituista vuotta... ja näkö huononi sinä aikana. Ajattelin kyllä, että on enemmän vanhenemisen mukanaan tuoma juttu.

      Iho-oireet on kai niitä tyypillisimpiä Lamictalin sivuoireita. Mulla todettiin kesällä ihovaskuliitti, joka on v-ttumainen pahimmillaan loppuelämän sairaus. Niin harvinainen, ettei lääkäritkään keksineet ennen kuin koepalasta. En tietysti voi olla yhteydestä varma, mutta jotenkin vaan tuntuu, että voisi olla Lamictalin syy. Lopetin kesällä Lamictalin, ja aloitin kortisonin (jota syönkin sitten pitkään tai loppuelämän?), ja iho-oireet ovat vähentyneet.

      Mistä näistä voi koskaan olla varma?

      • elmerixxxz

        Kortisoni se ihosi on parantanut. Mutta lääkkeen haitan voi aina kokeilla itse, mikäli ei ole varma, onko haitta vaiko ei.
        Jättää lääkkeen muutamaksi viikoksi pois. Jos on haitta niin iho paranee ja näkökyky myös palautuu ( jos palautuu ). Sitten udelleen lääke päälle ja seuraamaan ilmaantuko iho- oireita ja näköoireita.
        Kun olet tehnyt testin, päätät sitten itse syötkö lääkettä vaiko et. Nyt vaan on niin että on olemassa paljon erilaisia lääkkeitä, ei Lamictal ole ainoa vaihtoehto.


    • lamiktaali

      Olenkin jo johonkin samantapaiseen kysymykseen vastannut, mutta laitan uudelleen jos et ole huomannut.
      Minulla menee Lamictal 200mg*2. Lamictal on selvästi huonontanut näköä, silmälaseilla ei saa korjattua tarpeeksi. Neurologi sanoi, että koska vaikutus johtuu Lamictalista, lasit eivät saisi olla niin vahvat kuin mitä ne olisivat normaalisti. Teksti näkyy helposti "rinnakkain" eli se tavallaan hajoaa ja tulee sama sana monena päällekkäin. En tiedä huonontaako lamictal kuitenkaan näköä nopeampaa mitä se huononisi ilman.

      Toinen, ei niin hankala asia on se, että en näe enää tavaroiden rajoja. Eli jos katson vaikka kynää, en erota sitä tarkkaa reunaa kynästä vaan se on sumea, vaikka itse kynän näkisinkin.
      Kaikkein hankalin asia on ollut etäisyyden hahmottaminen. Varsinkin autoa ajaessa saa olla hyvinkin tarkkana ja körryytellä varovasti.

      Lamictalista on tullut nopealla nostolla myös iho-oireita, mutta hitaammalla nostolla niitä ei tullut. Tuli pientä punaista näppylää ylävartaloon, lähti kun lamictalin määrää laskettiin.

      Piirsin nuorena paljon lyijykynällä ja tein pikkutarkkoja asioita. Lopetin piirtämisen, kun kädet tärisevät niin paljon, ettei siitä tule mitään. Kyllästyin aina pyyhkimään ja aloittamaan alusta. Lopulta paperi oli jo niin suttuinen että se oli käyttökelvoton.
      Että jollekkin koruhiojalle oikein mahtava troppi...

      Vaikka Lamictalista on tullut haittavaikutuksia, ne ovat kuitenkin sen verran pieniä hyötyyn nähden, että parempi vain tottua. Olen kiitollinen että ko.lääke on keksitty, saattaisin olla ruumisarkussa ilman sitä.

    • 1813

      Totta et ei voi tietää johtuuko joku oire lääkkeestä vai ei. Jotenkin sitä etsii epätoivoisena et jo oireet johtuis vaan lääkkeestä... lääkärit kun ei syytä osaa sanoa oireille. Eikä kyllä vaikuta kiinnostavan kun eivät ala tutkiin aiheuttajaa.

      Tuo rajojen sumentuminen on tuttua. Näen kyllä kaiken mutta epäselvästi. Myös värien näkeminen ja valojen kirkkaus vääristyy. Musta teksti rakeista.

      Näkö testattu, häikkää on mut syytä ei löydy.

      • sopivalääkeilmanhaittoja

        Tosiasia nyt on, niin kyllä lääkkeen haittavaikutuksen huomaa. Lääkäreiden on ihan turha edes miettiä muuta vaihtoehtoa varsinkaan silloin kun haitta esiintyy viikon tai kahden viikon kuluttua lääkityksen aloittamisesta. Toisille haitat alkavat esiintyä myöhemmin. Ja toisilla jo matalat annokset saavat aikaan sivuvaikutuksia.

        Oire toki johtuu lääkkeestä, jos ko oiretta ei ennen lääkkeen aloittamista ole ollut.

        Näköoireet ihan tavallisia Lamotriginilla/ Lamictalilla. Iho- oireet ihan tavallisia myöskin ja paljon muita haittoja voi tulla.

        Ite oon melkein kokonaan lopettanut Lamictalin juuri iho- oireiden ja näköoireiden takia. Miksi antaisin mennä ihoni pilalle ja näköni huonoksi. Ajan mittaan tilanne kuitenkin haittojen kanssa tulee yhä pahemmaksi. Voiko kukaan olla varma, parantuvatko silmäoireet ja iho milloinkaan, kun pahaksi pääsevät.

        Sitten täytyy van hakea se sopiva lääke!!!!!!!

        No, niinhän se on Litiuminkin kanssa, joka on alkuaine ettei ilman haittoja kaikki lankaan selviä. Ja onkos ihme jos haittoja tulee, sillä Litiumia käytetään pattereissa ja kuten tiedetään niin sen valuesa ulos on varottava iholle pääsyä ettei iho syövy.

        Mites sitten, kun Litium joutuu mahalaukkuun ja suolistoon?????


    • 1813

      Lisäyksenä et muuten hyvä lääke. Muissa epilepsia lääkkeissä psyykkisiä sivuvaikuuksia ihan yleisesti, mutta tämä on eri luokkaa. Mut jos teho loppuu joskus niin sit en tiiä mitä tehdä... nimimerkillä eka oikea paniikkikohtaus kepprasta(epilepsialääke) ja muita hirveitä oireita tullut aiemmilla lääkkeillä. Muistan kun neurologi lupas et tällä lääkkeellä nuo vaivat loppuu ja elämä hymyilee :D Täähän ei ole kolmiolääke, mikä myös hyvä juttu.

    • lamiktaali

      Itse sain lähetteen silmäpolille, jossa tutkimuksissa todettiin mm. tuo lääkityksen aiheuttama näkövika ja erotettiin se rakenteellisesta näköviasta. Näin saatiin selville mikä johtuu mistäkin ja minkä voi korjata laseilla ja minkä kanssa pitää joutua elämään. Silmäpolilla sain myös paperit, jotka vein silmälääkärille kun vaihdoin lasit vahvempiin.

      kannattaa yrittää päästä silmäpolille, auttoi ratkaisevasti ainakin minua.

      Vielä lamictalista:Minulla riitti tosi pitkään pelkkä satanen lamictal*2, mutta yhtäkkiä alkoi kohtauksia tulla ja se nostettiin 150*2. Sillä annoksella meni pitkään, mutta kun sain pahan päävammaa tuli kuvioihin lisää lamictalia ja keppra (mitä pelkäsin hirveästi, koska se aiheuttaa masennusta ja kun lääkkeiden vaihdosta ei ole kauhean hyviä kokemuksia...). Keppra kuitenkin sopi tosi hyvin, senkin määrää on kuitenkin jouduttu lisäämään.

      on se v-mäistä, kun juuri kaiken mennessä hyvin epilepsian osalta, tuleekin jotain odottamatonta ja kaikki menee sitten päin peetä. Voi että kun pärjäiskin tällä lääkityksellä loppu ikänsä. Nyt olen ollut kohtaukseton jos ei ole provosoivia tekijöitä. Mutta jos joutuu esim. olemaan tietokoneella, on stressaantunut ja väsynyt tai olemaan pimeällä liikenteessä ja valot häikäisevät niin sitten taas mennään...

    • 1813

      Minäkin olen silmäpolilla tutkituttanut näköni, ei mitään syytä löydy näille sumentumisille, epätarkkuudelle, valoarkuudelle, värien vaaleanpana näkemiselle.

      Mutta nyt tullut sit uus oire, tai ei tää uus oo mut nyt jääny päälle useammaksi päiväksi(joskus välillä ollut mut ei näin paljon mitä nyt). Kaikki liikkuva mikä on max.10m. päässä minusta näkyy oudosti, ikäänkuin silmä(t) ei pysyis liikkuvan kohteen perässä tai et toinen pysyy toinen ei tms. Aivan hirveää, koko ajan pitäs olla toinen silmä kii. Ja kun ihmisiä on paljon niin aivan alkaa pyörryttään ku ne liikkeet alkaa viliseen silmissä. Onko teillä tämmöistä et liike näkyy oudosti? Tai johtuuko tääkään lääkkeestä...
      Itse oon syönyt Lamictalia melkein 10v... Aloitusoireista tässä ei ole kysymys :D Mutta pikku hiljaa nosteltu kun alkanut auroja tuleen... Nyt siis täyssatsi... Mut voikai ne haittavaikutukset tulla sit ku se annos on liian suuri vaikka oiski pitempään syönyt.. Toivon mukaan.

      Miten sulla "lamiktaali" siis pystyttiin tutkiin et näkö oireet oli just lääkkeestä? Ei mulle sanottu tommoisesta mitään... Perustuko siihen et jos mitään silmäsairautta tms. selittävää syytä ei löydy mut oiretta on, niin silloin johtuu lääkkeestä?

      Onhan tuo nuppi mri kuvattu muutaman kerran eikä syytä löydy... Lääkärit ei sano mitään ku kysyn voisko tää lääke nämä aiheuttaa. Siks täällä siis epätoivoisena kyselen kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3090
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2101
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1583
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe