Teräsveneen äänieristys

sdfgwtery34576

Ostin hollannista teräksisen purjeveneen.
Vene on eristetty uretaanilla ja on kyllä lämmin mutta äänieristys ei ole häävi.

Olen uusimassa kaikki verhoilulevyt sisältä ja samalla ajattelin lisätä äänieristysksen.
Mikä olisi hyvä äänieristys, joka ei kuitenkaan olisi tuhottoman raskas.

Paksuus saisi olla n. 10-15 mm.

8

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisällähiljaista

Itselläni on myös teräsvene. Sen ääni- ja lämpöeristys on milestäni parempi kuin missään aikaisemmassa lasikuituveneessäni. Olisiko veneesi uretaanieristys liian ohut? Omassani se on 50 mm paksuinen sekä kannessa että rungosssa vesilinjaan asti. Sisustus on umpimahonkia, joka myös taitaa eristää ääniä.
      Jos urataanieristys on ohut, eikö kannattaisi harkita vaahtokerroksen lisäämistä?
      Tuskin äänieristysmattojen lisääminenkään olisi huono vaihtoehto. Moottoritilaan tarkoitettua itseliimautuvaa äänieristettä taitaa löytyä Motonetin tai bilikan myyntilistoilta. Ehkä jollain on kokemusta siitäkin materiaalista?
      Turkkilevyjen alapintaan voi kiinnittää raskasta kumimattoa. Omassa paatissani sitä on moottoritilan lähellä olevissa turkkilevyissä telakan alkuperäisasennuksena. Ehkä samaa ideaa voisi soveltaa sinunkin veneeseesi? Autoissakin taidetaan käyttää kumimattoa äänieristeenä.

• juu_nääs

Meren äänet, tuulen ulina takilassa ja aaltojen pauke keulan alaosiin on normaalia elämää. Myös myötäisessä voi joskus kolahtaa, jos putoaa aallon harjalta laaksoon; parasta purjehdusta sekin. Kun on ollut pari vuorokautta merellä, niin pikku äänet ei enää häiritse ollenkaan.

• Muuäänimaailma

Äänieristyksessä on kysymys enemmänkin siitä, että naapurien metelöinti ei kuulu häiritsevänä vierassatamissa yöpyessä.
        Toinen käytännön hyöty on se, että äänieristys toimii myös hyvänä lämpöeristeenä.

• max_min

Ai jaa. Pitääkö sillä hollantilaisella teräsveneellä mennä meluisiin vierassatamiinkin? Ei se alkuperäinen kysyjä sellaista prejudikaattia laittanut.

Toinen juttu vielä: Eihän siellä vieras(vene)satamissa saa metelöidä. Niissähän on hiljaisuus yleensä klo 22 tai viimeistään klo 23:00.

• puomikoveteen

Itsellä suurin meluhaitta on veneen perään hakkaavat laineet parkissa ollessa (siis yöllä, ei valveilla nyt oikein mitkään äänet pahemmin häiritse). Olen miettinyt saisikohan veneen perään laskettua jonkun esteen pienentämään aaltoja ja sitä kautta niistä syntyvää ääntä, onkohan jollakin käytännön ideoita ?

• tulethuomaamaan
        max_min kirjoitti:

Ai jaa. Pitääkö sillä hollantilaisella teräsveneellä mennä meluisiin vierassatamiinkin? Ei se alkuperäinen kysyjä sellaista prejudikaattia laittanut.

Toinen juttu vielä: Eihän siellä vieras(vene)satamissa saa metelöidä. Niissähän on hiljaisuus yleensä klo 22 tai viimeistään klo 23:00.

Et ilmeisesti ole vielä sattunut vierassatamaan, jossa metelöinti, jytämusiikki tai yhteislaulu alkaa vasta klo 22-23 aikoihin ja jatkuu auringon nousuun asti! Opit aikanaan huomaamaan, ettei se hyvän äänieristyksen toivomus koske pelkästään hollantilaisvalmisteisia teräsveneitä ;-)
        Varma vinkki: poikkeapa heinäkuussa Skageniin.
        Ei taida ihan hiljaista olla Hangon itäsatamassakaan huippusesongin aikana.

• YachtingMonthlyDec2015
        puomikoveteen kirjoitti:

Itsellä suurin meluhaitta on veneen perään hakkaavat laineet parkissa ollessa (siis yöllä, ei valveilla nyt oikein mitkään äänet pahemmin häiritse). Olen miettinyt saisikohan veneen perään laskettua jonkun esteen pienentämään aaltoja ja sitä kautta niistä syntyvää ääntä, onkohan jollakin käytännön ideoita ?

Tuo on tyyppihaitta niissä veneissä, joissa perä on tasapohjainen. Tuoreimmassa Yachting Monthlyn numerossa on vinkki otsikolla "slapper stopper". Satamassa vedetään perän alitse ketju, jonka ympärillä on paksu solumuovinen putki. Ketjun idea on toimia painona. Ilman painoa on varmaankin vaikea saada kelluvaa muoviputkea perän alle.
        Joskus vuosia sitten venetarvikeliikkeissä (ei muistaakseni Suomessa) oli saman tapainen kaupallinen tuote, mutta siinä ei ollut ketttinkiä painona. Ei tainnut olla myyntimenestys, vaikka "lätkyperät" on nykyisen venemuodin harmina.
        Jotkut ovat sitoneet fendareita toisiinsa ja vetäneet perän alle.

• Iisakki55

PETO SE ON!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2323
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1402
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1320
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      271
      1304
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe