Joulujuhlassa eläkeläiskerhossa kuultua

TOTUUS-EI-PALA-tulessaka

Joku kertoi että ruotsinkielisellä Pohjanmaalla oli joku nuori teologi kertonut lapsille ettei joulupukkia ole eikä se tuo lahjoja, vaan isä ja äiti ne tuo.

Oli joutunut puhutteluun ja saanut muistutuksen.

Totuutta ei saa lapselle kertoa!

40

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iilimuori3

Lasten pitää saada uskoa joulupukkiin, pääsiäispupuun, keijuihin, tonttuihin ja menninkäisiin. Kyllä tämä aikuisten julma kova maailma paljastuu lapsille muutenkin jo turhan aikaisin nykyisin.

• En minäkään pukkiin usko, mutta tonttuja on.
      Lapsenlastani ei huijata, hän tietää joulupukin olevan satuolento.
      Vähän niin kuin jeesuskin on.

• siilimuori3

Meidän pikkukaksoset uskovat vielä joulupukkiin mut isosisarensa ei. Isosisko kuitenkin ymmärtää että pilluveljiltä ei saa viesä sitä lapsuuteen kuuluvaa satu-uskoa :).

• siilimuori3 kirjoitti:

Meidän pikkukaksoset uskovat vielä joulupukkiin mut isosisarensa ei. Isosisko kuitenkin ymmärtää että pilluveljiltä ei saa viesä sitä lapsuuteen kuuluvaa satu-uskoa :).

Minulta meni lapsena yks joulu ihan pilalle, kun hoksasin että joulupukilla oli ihan samanlainen nenä kuin Tauno-sedällä. Siihen sortui lapsenusko sekä joulupukkiin että vanhempiin ja muihin valehtelijoihin.

• onko-siis-homo
        siilimuori3 kirjoitti:

pilluveljiltä ?

• siilimuori3
        onko-siis-homo kirjoitti:

pilluveljiltä ?

Sorisorisori kirjoitusvirheestä. Pikkuveljiltä piti kirjoittamani. :(.

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Minulta meni lapsena yks joulu ihan pilalle, kun hoksasin että joulupukilla oli ihan samanlainen nenä kuin Tauno-sedällä. Siihen sortui lapsenusko sekä joulupukkiin että vanhempiin ja muihin valehtelijoihin.

Sadut ja usko joulupukkiin kuuluvat lapsuuteen ja ruokkivat lapsen kehitystä. Mutta makuasia tämäkin lienee. Kaikkihan eivät edes juhli joulua mitenkään. mitenkään.

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Minä taas muistan kaikki satuolennot ja niihin liittyvät satumaailmat lämmöllä ja rakkaudella. Lapsilleni tätä myös jaoin ja he nauttivat ja uskon että saivat myös niistä elämäänsä eväitä.

• Ancelina kirjoitti:

Mun mummoni kertoi minulle lapsena totuuden joulupukista. Muistan, miten nolo ja itseeni pettynyt olo minulla oli, kun olin tullut huijatuksi. Lapsia ei pidä alirvioita narraamalla heitä edes joulupukilla. Paljon mieluummin voi jakaa lahjat keskenään ja kertoa heille joulun todellisen sanoman.

• Briljantti kirjoitti:

Mun mummoni kertoi minulle lapsena totuuden joulupukista. Muistan, miten nolo ja itseeni pettynyt olo minulla oli, kun olin tullut huijatuksi. Lapsia ei pidä alirvioita narraamalla heitä edes joulupukilla. Paljon mieluummin voi jakaa lahjat keskenään ja kertoa heille joulun todellisen sanoman.

korjaus: aliarvioida

• siilimuori3 kirjoitti:

Minä taas muistan kaikki satuolennot ja niihin liittyvät satumaailmat lämmöllä ja rakkaudella. Lapsilleni tätä myös jaoin ja he nauttivat ja uskon että saivat myös niistä elämäänsä eväitä.

No satuolentona lapsi joulupukin ottaakin, ei hän usko muumien ja Nalle Puhinkaan oikeita olevan. Hyvinkin lämmöllä niitä katselee ja Cars-juttuja myös, Dustysta puhumattakaan.
        Hän on fiksu poika.

• Briljantti kirjoitti:

Aivan, vaan jos se onkin kostoa kun itsekin on joutunut lapsena huijatuksi, niin tekee saman tempun omille lapsilleen. Ähä kutti, menittepä lankaan.

• siilimuori3
        Ancelina kirjoitti:

Aivan, vaan jos se onkin kostoa kun itsekin on joutunut lapsena huijatuksi, niin tekee saman tempun omille lapsilleen. Ähä kutti, menittepä lankaan.

Tuollainen näkökuloma ei ole juolahtanut kyllä mieleen. Mutta kaikkea ppii kun saa elkää :D.

• siilimuori3 kirjoitti:

Tuollainen näkökuloma ei ole juolahtanut kyllä mieleen. Mutta kaikkea ppii kun saa elkää :D.

No justiinsa äsken se minunkin mieleeni juolahti, enkä ihan tosissani kirjoittanut :)

• onko-siis-homo
        siilimuori3 kirjoitti:

Sorisorisori kirjoitusvirheestä. Pikkuveljiltä piti kirjoittamani. :(.

Sorisorisori kirjoitusvirheestä, saat anteeksi tämän kerran:))

Pitäiskö´sun hankkia/laittaa se oikolukija, vaikka tuota virhettä se tuskin olisi korjannut, mutta kieltämättä joskus on vaikea lukea kirjoitustasi, kun "suunapäänä" hökellät joka asiaan, ....kuten minäkin joskus ennen.! Kiitos kuitenkin päivän nauruista, joten sainkohan hieman "ikälisää", vaikka en sitä tarvitsekkaan.

Joulupukista oli aloitus ja minä uskoin vielä 10 -v tähän ihme ukkoon ja Jeesus olennosta en taida päästä koskaan irti, vaikka kuinka järki sanoisi toista, niin lapsena saatu usko ei vain luovuta.

Joulupukista ja lapsen syntymästä taisin saada selvyyden silloin 10 v ja oli se järkytys, no, ei aivan, mutta kuitenkin. Veljeni on minua 10v nuorempi ja silloin todella en tiennyt, mistä moinen huutaja meille ilmestyi?

Joulupukki leikkejä leikimme kyllä aikuisenakin, siis me isän ja äidin lapset, ollessamme porukalla lapsuuskodissa. Joku aina "rakennettiin" Joulupukiksi ja kerran oli "pukki" saada oksennuksen, kun lehmän hännästä (siis se paskaisin osa sieltä alhaalta) olimme laittaneet hänelle partakarvoja!!

Nyt vietän (kuten viimeiset 9 vuotta) joulun ajan yksin, enkä kaipaa mihinkään. Suljen silmäni ja korvani (mikä ei ole mahdollista, koska naapurista kuuluu musiikkia) kaikesta ja laskeskelin eilen ja tänään ja ehkä huomenna, mitä ostan, että en tarvitse käydä kaupassa ainakaan kuukauteen. Maito/hiiva/jauhot/säilykkeet riittää helmikuuhun!

• siilimuori3

Sorisorisori kirjoitusvirheestä, saat anteeksi tämän kerran:))

Pitäiskö´sun hankkia/laittaa se oikolukija, vaikka tuota virhettä se tuskin olisi korjannut, mutta kieltämättä joskus on vaikea lukea kirjoitustasi, kun "suunapäänä" hökellät joka asiaan, ....kuten minäkin joskus ennen.! Kiitos kuitenkin päivän nauruista, joten sainkohan hieman "ikälisää", vaikka en sitä tarvitsekkaan.

Joulupukista oli aloitus ja minä uskoin vielä 10 -v tähän ihme ukkoon ja Jeesus olennosta en taida päästä koskaan irti, vaikka kuinka järki sanoisi toista, niin lapsena saatu usko ei vain luovuta.

Joulupukista ja lapsen syntymästä taisin saada selvyyden silloin 10 v ja oli se järkytys, no, ei aivan, mutta kuitenkin. Veljeni on minua 10v nuorempi ja silloin todella en tiennyt, mistä moinen huutaja meille ilmestyi?

Joulupukki leikkejä leikimme kyllä aikuisenakin, siis me isän ja äidin lapset, ollessamme porukalla lapsuuskodissa. Joku aina "rakennettiin" Joulupukiksi ja kerran oli "pukki" saada oksennuksen, kun lehmän hännästä (siis se paskaisin osa sieltä alhaalta) olimme laittaneet hänelle partakarvoja!!

Nyt vietän (kuten viimeiset 9 vuotta) joulun ajan yksin, enkä kaipaa mihinkään. Suljen silmäni ja korvani (mikä ei ole mahdollista, koska naapurista kuuluu musiikkia) kaikesta ja laskeskelin eilen ja tänään ja ehkä huomenna, mitä ostan, että en tarvitse käydä kaupassa ainakaan kuukauteen. Maito/hiiva/jauhot/säilykkeet riittää helmikuuhun!

Joo, tunnustan virheeni (siis myös kirjoitus- ja samassa syssyssä kaikki muut :D) ja pyyvän anteeksi ja taas koitan parantaa kirjoitustani. Sinulta on muuten helppoa pyytää anteeksi kun kirjotat ja ojennat niin asiallisesti ja positiivisesti et ei voi muuta. Siis pidän tyylistäsi kirjoittaa.

Minä olen viimeisistä kolmestakymmenestä joulusta ollut suurimman osan ainakin osan töissä, oli omat lapset isoja tai pieniä. Töissä ei joulusta aina tiedä onko pyhä vai arki, vaikka kuinka koittaa päästä ja auttaa muista pääsemään siihen joulutunnelmaan, lähinnä rauhaan. Etenkin he, joita kukaan ei muista ovat sydäntäni lähellä. Jumalanpalvelus kuluu työpaikalla suoralähetyksenä kirkosta, vien yleensä omia joululaulucd:tä myös.

Meillä on aina ollut perinne et kukin viettää joulun oman perheensä kesken, kukin kodeissaan. Muina päivinä sitten voi vierailla. Nyt kun omat vanhemmat ovat jo tulleet lapsiksi jälleen, he toivovat että ei tarvitsisi olla joulua yksin/kaksin, olemme sisarusten kanssa järjestäneet niin että siellä on aina joku, sovitaan aina kunkin aikataulun mukaan. Omat lapset ovat jo isoja ja eivät aina pääse käymään juuri jouluna mutta muulloin kyllä.

Jos ihan itseäni vaan ajattelisin, viettäisin joulun ihan kotona rauhassa. Vanha muovikuusi, perinteiset koristeet siihen (myös lasten pieninä väsäilemät koristeet) , kynttilöitä. Turun joulurauhan julistus ja sauna muualla -nukkuvien haudoilla käynti. Pikkasen kinkkua ja lanttulaatikko. Ihan vaan normiannos hengenpitimeksi.Ulkotulet. Siitä olisi minun jouluni tehty. Yksinkertaista ja arkistakin ehkä ja muille itsestäänselvyyksiä mutta ei vuorotyöläiselle.

• onko-siis-homo
        siilimuori3 kirjoitti:

Joo, tunnustan virheeni (siis myös kirjoitus- ja samassa syssyssä kaikki muut :D) ja pyyvän anteeksi ja taas koitan parantaa kirjoitustani. Sinulta on muuten helppoa pyytää anteeksi kun kirjotat ja ojennat niin asiallisesti ja positiivisesti et ei voi muuta. Siis pidän tyylistäsi kirjoittaa.

Minä olen viimeisistä kolmestakymmenestä joulusta ollut suurimman osan ainakin osan töissä, oli omat lapset isoja tai pieniä. Töissä ei joulusta aina tiedä onko pyhä vai arki, vaikka kuinka koittaa päästä ja auttaa muista pääsemään siihen joulutunnelmaan, lähinnä rauhaan. Etenkin he, joita kukaan ei muista ovat sydäntäni lähellä. Jumalanpalvelus kuluu työpaikalla suoralähetyksenä kirkosta, vien yleensä omia joululaulucd:tä myös.

Meillä on aina ollut perinne et kukin viettää joulun oman perheensä kesken, kukin kodeissaan. Muina päivinä sitten voi vierailla. Nyt kun omat vanhemmat ovat jo tulleet lapsiksi jälleen, he toivovat että ei tarvitsisi olla joulua yksin/kaksin, olemme sisarusten kanssa järjestäneet niin että siellä on aina joku, sovitaan aina kunkin aikataulun mukaan. Omat lapset ovat jo isoja ja eivät aina pääse käymään juuri jouluna mutta muulloin kyllä.

Jos ihan itseäni vaan ajattelisin, viettäisin joulun ihan kotona rauhassa. Vanha muovikuusi, perinteiset koristeet siihen (myös lasten pieninä väsäilemät koristeet) , kynttilöitä. Turun joulurauhan julistus ja sauna muualla -nukkuvien haudoilla käynti. Pikkasen kinkkua ja lanttulaatikko. Ihan vaan normiannos hengenpitimeksi.Ulkotulet. Siitä olisi minun jouluni tehty. Yksinkertaista ja arkistakin ehkä ja muille itsestäänselvyyksiä mutta ei vuorotyöläiselle.

siilimuorille ja kiitos, että valaisit teidän perheen tapoja. Meillä oli kuitenkin toisin, koska, sanoisinko nyt, että ikävä (tai ei) kyllä, olimme saman kylän lapsia, jotka menivät avioon ja silloin oli luonnollista, että menimme vanhempieni kotiin a i n a Jouluksi.

Jos nyt kerron enemmän, niin aina täällä joku rekisteröi kirjoitukseni, että nyt sanoit niin ja nyt sanoit näin ja se kuuluisa "joku", voi pistää kirjoitukseni sinne "hullun päiväkirjaan", jota hän kirjoittaa meistä, jotka emme ole hipsereitä, tai maailman matkaajia?!

• siilimuori3

siilimuorille ja kiitos, että valaisit teidän perheen tapoja. Meillä oli kuitenkin toisin, koska, sanoisinko nyt, että ikävä (tai ei) kyllä, olimme saman kylän lapsia, jotka menivät avioon ja silloin oli luonnollista, että menimme vanhempieni kotiin a i n a Jouluksi.

Jos nyt kerron enemmän, niin aina täällä joku rekisteröi kirjoitukseni, että nyt sanoit niin ja nyt sanoit näin ja se kuuluisa "joku", voi pistää kirjoitukseni sinne "hullun päiväkirjaan", jota hän kirjoittaa meistä, jotka emme ole hipsereitä, tai maailman matkaajia?!

Mitä muista. Antaa vaan kirjoitella. Met ite tllämmä mitä met oomma. Uusperhekuviot monimutkaistavat joulunvietotkin.

• araratila

Väärin Ancelina! Jeesus ei ole satuolento. Älä levitä omia satujasi!

• araratila kirjoitti:

Väärin Ancelina! Jeesus ei ole satuolento. Älä levitä omia satujasi!

Saathan sinä uskoa tai olla uskomatta ihan mihin haluat, salli sama minulle.
        En usko joulupukkiinkaan ja sellaisia sentään olen nähnytkin.

• kivanäytelmä

Pienestä pitäen näytimme pukiksi pukeutumisen lapsillemme. Silti ne mokomat eläytyivät niin paljon joulupukki-näytelmään, että ujostelivat jopa joulupukiksi pukeutunutta isäänsä.

• siilimuori3

Psykologin mukaan usko joulupukkiin kehittää tieteellistä ajattelukykyä.
      http://www.iltalehti.fi/perhe/2014121918941924_pr.shtml

Itse allekirjoitan ja haluan uskoa tähän:
      "Joulupukkimyytti on vanha traditio, joka siirtyy sukupolvelta toiselle. Pohjimmiltaan kyseessä on lasten ja aikuisten yhteinen fantasia, joka on tärkeä lapsen kehitykselle kuten myös sadut ja mielikuvitushahmot.

Mitä pienempi lapsi on, sitä tärkeämpää kulttuurisen kehittymisen kannalta yhteinen kokemuksellisuus on. Nykytutkimuksen mukaan lapsi tarvitsee mielikuvitusta ja satukokemuksia, jotta todellisuudentaju kehittyisi. On tärkeää, että lapsi voi jakaa mielikuvituskokemuksiaan aikuisen kanssa. Ja juuri siitä on joulupukkiuskossa kyse."
      http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/joulupukkiin-saa-uskoa/253186/

• Valhetta.vainen

Minua suututtaa niin vietävästi, että sanotaan, että ihmiset valehtelee, kun he puhuvat joulupukista lapsille. Meillä aina kerrottiin, että joulupukki on ihan kuin joulun henki, joka tuo lahjat. Leikimme vuorotellen joulupukkia eikä kenellekään siitä traumaa syntynyt.
      Lapsilla ei saa olla mielikuvitushahmoja, mutta aikuisilla kyllä saa. Me paasaamme jostakin hirmuanopista, verokarhusta, uskonnon hahmoista, puolison salaisesta ihastuksesta, ja vaikka ihan varmasti suurin osa on tietoisestikin mielikuvituksemme tuotetta, niin emme nimittele toisiamme valehtelijoiksi.
      Lapsen elämään liittyy sadut ja mielikuvituksen lento. Emme anna lapselle leluja ja samalla kerro, että ei toi nukke sitten ole oikea ihminen. Emme anna lapselle legopalikoita ja sano, että ei siitä rakennettu raketti ole oikea. Emme syytä lapsia valehtelusta, jos he kuitenkin leikkivät, että nukke on oikea vauva ja legoraketti pystyy ihan oikeasti lentämään.
      Lapsi haluaa leikkiä tonttuleikkejä ja haluaa uskoa joulupukkiin. Joulupukki edustaa hyvää, lahjojen pyyteetöntä antamista, ilon ja hyvän mielen tuojaa.
      Eikö joulun sanoma juuri se ole?
      Typerä pappi, typerät aikuiset. Itse lukevat raamattuaan ja väittävät sen joka sanaa totuudeksi, ja kuitenkin se on täynnä epäjohdonmukaisuuksia. Sanoma on siinä se tärkein: rakasta muita niin kuin itseäsi. Tee muille se, minkä haluat itsellesi tehtävän. Minkä teet näille pienimmille, sen teet minulle.
      Aikuiset katsovat typeriä tv-sarjoja, huitaisten tehtyjä dokumentteja, politiikkaa, uskonnollisia ohjelmia, raportteja konfliktialueilta, ja tietävät ihan hyvin, että samaa pataa kaikki. Silti seuraavat, silti ovat uskovinaan, koska ihan teeveessä sanotaan.
      Kun joskus aikojen päästä tutkimukset osoittavat, että oikeaksi luulemamme asiat eivät olekaan kuten uskoimme, emme kuitenkaan syytä uutisten lukijaa valehtelijaksi.

• siilimuori3

Hyvä kantaaottava kirjoitus.

• Valhetta.vainen, ..ja kuitenkin niin totta, mitä kirjoitit. Kuka lienetkään, niin kirjoita tänne useammin.

Muistuttaisin myös näistä aprillipiloista, joista isäni oli sitämieltä, että se kasvattaa lasta tajuamaan jo nuorena, kuinka maailma voi olla petollinen?

Ainakin se veljeeni tehosi hyvin, kun hän jotain 5-6v hiihti kilometrin matkan hakemaan naapurista "siansaparoleikkuuveistä"? Meitä tyttöjä isä ei sentään huijannut, mutta äiti oli mestari aina isän saamaan "lankaan" juttuineen.

• näinmummielestä

Onhan se silkkaa valhetta kun väitetään joukupukin oikeasti elävän ja asuvan jossain tunturissa. Väitättekö tuhkimon ja lumikinkin olevan oikeita? Lapselle voi kertoa joulupukista satuhahmona kuten muistakin mielikuvitusolennoista.

• Viatonsivullinen

Sadut kuuluu elämään. Aikuiset lukee
      kirjoja, romaanit ja dekkarit satua, elokuvista suurinosa satua.
      Pelkkä todellisuus on liiankova. Onneksi on
      mielikuvitus ja tunteet.

• "Viatonsivullinen"

Eikö olekin hauskaa, mitä kaikkia aloituksia minuun kohdistuva kateellisuus saa aikaan :)
        Minun loistavat kirjoitteluni.
        Niin rakastettavat riimittelyni.

H.

• eppu2
        hunksz kirjoitti:

"Viatonsivullinen"

Eikö olekin hauskaa, mitä kaikkia aloituksia minuun kohdistuva kateellisuus saa aikaan :)

H.

Eikö olekin hauskaa, mitä kaikkia aloituksia minuun kohdistuva kateellisuus saa aikaan:)

Hi-hii, olen jo pitkään halunnut tietää, miltä Hunkszin kopioiminen tuntuu.
        Nyt sen tiedän. :)

• Viatonsivullinen
        hunksz kirjoitti:

"Viatonsivullinen"

H.

~:-)

• sinun-typeryyttä
        hunksz kirjoitti:

"Viatonsivullinen"

H.

Eikö olekin hauskaa, mitä kaikkia aloituksia minuun kohdistuva kateellisuus saa aikaan :??

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Eikö olekin hauskaa, mitä kaikkia aloituksia minuun kohdistuva kateellisuus saa aikaan:)

Hi-hii, olen jo pitkään halunnut tietää, miltä Hunkszin kopioiminen tuntuu.
        Nyt sen tiedän. :)

Et ole aikaisemmin kokeillut?
        Minä olen muutaman kerran ja ei hasumpaa, ei hassumpaa... Aina on tullut palautetta. Se onkin ainut ja varmin tapa saada hänet vastaamaan kommentteihini.

• eppu2
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

Et ole aikaisemmin kokeillut?
        Minä olen muutaman kerran ja ei hasumpaa, ei hassumpaa... Aina on tullut palautetta. Se onkin ainut ja varmin tapa saada hänet vastaamaan kommentteihini.

Ai jaa, haluat, että H vastaa Sinulle.

• ent.siivoojaparka
        eppu2 kirjoitti:

Ai jaa, haluat, että H vastaa Sinulle.

Nii.
        Sainhan minä sinutkin vastaamaan.

• Aloittaja_

Ei johdu aloitus sinusta millään tavalla.

Muistin vain omien pienteni kanssa joulun tulon, kun isä halusi pukeutua pukin asuun suurine punaisine takkeineen, jossa valkeat karvakaulukset ja käänteet , lasten nähden, ettei tulisi valehtelua.

Olin itsekin samaa mieltä, sillä muistan pahana kolauksena nuoremman siskoni kanssa löytämämme joulupukin naamarin ja vaatteet.
      Luulin ettei Korvatunturiakaan sitten voi olla olemassa.

Surimme ihan oikeasti sitä, että meille oli valehdeltu.

• kauanmuahuijattiin

Minulle kävi myös niin, että pukin tamineet löytyivätkin auton takaluukusta.
        Usko Joulupukkiin karisi kyllä viimeistään sillä hetkellä, kun kaikki työkaverit repesivät nauruun.
        Tämä sattui eräällä ruokatunnilla.

• ent.siivoojaparka

En oikein tiedä, en muista, olenko koskaan uskonut joulupukkia olevan oikeasti. Aina sitä kuitenkin lapsena joka joulu teeskenteli uskovansa siihen, kun se tuli. Oli niinkuin juonessa mukana vähän silmää iskien.
      Olinhan minä nähnyt ne lahjalaatikot milloin saunakamarin pöydän alla, milloin äidin sängyn alla, milloin missäkin, tutkinut ja kopeloinutkin ne. Joulupukkisatuja luin niinkuin muitakin satuja.
      En kuitenkaan mennyt niin pitkälle totuuden torveilussa kuin tyttäreni meni pienenä ostoskeskuksen joulupukin eteen sanomaan: Kuuleppas, kun sinua ei ole olemasssakaan.
      Ainahan lapset ovat halunneet pukeutua itsekin milloin miksikin satuhahmoksi. Miksei sitten heille voisi pukeutua joulupukiksi vaikka tietävät siellä naamarin takana olevan tavallisen ihmisen. Sehän siinä sitä kivaa oli yrittää arvailla, kuka siellä naamarin takana on. Vähän niinkuin täällä, että kukas tuon nikin takana on.

• Viatonsivullinen

Muistan myös että haikea mieli tuli kun selvisi ettei pukki ole oikea
        pukki, vaan isä joka meni saunalla käymään, laittamassa oven kiinni.
        Vaikka tiesin, veti pukki silti aina voiton, sillä hetkellä unohdin, valepukki meni täydestä, siinä sadussa oli taikaa....:)

• tuttujuttujoulunuttu
        Viatonsivullinen kirjoitti:

Muistan myös että haikea mieli tuli kun selvisi ettei pukki ole oikea
        pukki, vaan isä joka meni saunalla käymään, laittamassa oven kiinni.
        Vaikka tiesin, veti pukki silti aina voiton, sillä hetkellä unohdin, valepukki meni täydestä, siinä sadussa oli taikaa....:)

Eiköhän ne lahjat jännittäneet eniten sama minkänäköinen ukko ne toi.

• mumminherkku
        tuttujuttujoulunuttu kirjoitti:

Eiköhän ne lahjat jännittäneet eniten sama minkänäköinen ukko ne toi.

Pukki kun ....pukki...aina sain...
        Jotakin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      24
      3313
    2. Sofia Virta: bänet!

Matkailuautoilija metsänomistaja puoliso on nyt entisen teeren poikia, ja Sofia tekee comebackin vapaille markkinoille.
      Maailman menoa
      89
      1827
    3. "Suomi voisi ottaa taloudessa oppia Espanjasta"

"Espanjassa talouspolitiikka on löysempää, mutta velka-aste on kääntynyt jopa laskuun.", pohdiskelee Suomen seuraava pää
      Maailman menoa
      140
      1687
    4. Kokoomus: SDP johtaa kansalaisia harhaan

(Umpityhmät palstademarit ovat taas uskoneet Lindtmanin höpötykset Espanjasta.) SDP harhaanjohtaa kansalaisia talouspol
      Maailman menoa
      21
      1351
    5. Talousasiantuntija sanoo säästämisestä

" parin kuukauden tulo on sellainen, joka voi olla vaikka tilillä tai jossain korkorahastossa, eikä se ole tuottohakuine
      Sinkut
      262
      1168
    6. Lieksa tukee kuntoutumista reilusti

Lieksan sosiaalitoimi käynnistää uuden tukihankkeen – työttömille veneitä hyvinvoinnin edistämiseksi Lieksan sosiaalito
      Lieksa
      65
      943
    7. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      78
      882
    8. Nato on käytännössä kuollut!

Puolustusliitto Nato on toki natissut liitoksistaan ennenkin, mutta koskaan aiemmin sen vahvin maa Yhdysvallat ei ole uh
      NATO
      269
      829
    9. Oot mun sielunpuolikas

Nainen. Harmi vaan että tavattiin väärään aikaan ja synnyttiin tälle planeetalle eri aikaan. 👩‍❤️‍👩❤️
      Ikävä
      39
      724
    10. Nyt se on varmaa tieoa - kuntaliitos

Alavus ja Ähtäri liitetään Seinäjokeen. Näin on erään edustajan mukaan päätetty ja asia tulee julkiseksi ensi viikolla.
      Ähtäri
      26
      723
    Aihe