Missä kulkee sairaalloisen mustasukkaisuuden raja?

Olen 30v mies ja seurustelen 24v naisen/tytön kanssa. Hänellä piisaa miespuolisia kavereita joita tapailee kahden kesken, enkä edes tiedä keitä he ovat. Noh kysäsin kerran että kukas se oli ja mistä tunnetta toisenne niin sain kuulla että vanha säätö ja nykyään vain kavereita ja niitä vanhoja säätöjä löytyy useampia ja vain kaveraa kuulemma heidän kanssaan. Itse en kaveraa vanhojen säätöjen kanssa ja kyllä niitä minullakin piisaa. Minusta se ei vain kuulu asiaan. Joskus on kuitenki ollu pilkettä silmäkulmassa ja ihastumista niin miksi niihin enää pitää yhteyttä? Saattaa alkaa vaikka vanha suola janottaanki.. Olisko hullua mennä kieltämään hellulta vanhojen säätöjen tapailu? Ei kovin mieltä ylentävää että "kahvittelee" kahden kesken siellä ja jos ovat aikasemmin paneskelleet sun muuta niin jotenki vähän tuntuu inhottavalta koko ajatus. Mites muut tähän suhtautuisi?

12

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttuapuuhaa

      No toinen osapuoli voi tehdä toisen mustasukkaiseksi ihan vaan käytöksellään, toisin sanoen, kun on aloittanut pelin (parisuhteen) niin ei tiedä pelin sääntöjä, ei siinä tarvitse olla sairaalloisen mustasukkainen, joka tarkoittaa olemattomien luulemista.
      Vähän on vielä nuori tyttö, mutta ei se siitä vanhempanakaan miksikään muutu.

    • aikuinen39

      Minusta kumppaniaan kunnioittava ei tapaile entisiä panojaan ja muitakaan säätöjään! Jos minun kumppani tekisi noin, niin voisin ehkä kerran varoittaa ja seuraavasta kerrasta suhde poikki. Itse en tekisi rakkaalleni noin, enkä myöskään itse hyväksy tuommoista.

      Sinun tyttöystäväsi ei taida oikein tiedä kenenkä kanssa säätää. Hän haluaa pitää ovet auki joka suuntaan.. ei ole tosissaan sinun kanssasi, eikä kunnioita teidän suhdetta.

    • eräskinmies

      Kuulostaa siltä ettei tyttösi halua vielä vakiintua vaan on "avoin" vähän joka suuntaan. Jos olet todella rakastunut, niin aloitat pitkähkön väsytystyön ja saat ehkä saalista, mutta voipi käydä toisinkin. Huono idea on alkaa rajoittaa toisen toimintaa. Mikä on oikein/väärin suhteessa pitäisi olla täysin selvää molemmille sanomatta sitä ääneen. Luottamus kasvaa pidemmän yhteiselon myötä. Et tunne häntä vielä tarpeeksi hyvin...

    • Ellu11223344

      Riippuu täysin noiden vanhojen suhteiden laadusta. Jos kyseessä on ollut hyvin fyysisellä pohjalla ollut tai fyysisesti toiminut suhde, on tulella leikkimistä ja nykyistä kumppania loukkaavaa tavata eksää. Jos joku suhde on päättynyt fyysisen kemian puutteeseen ja esim. ystävyys on säilynyt, olisi hulluutta katkaista välit kokonaan. Miksi heittää ystävyys menemään? Tarkoittaako "säätö" entistä panoa, vai henkilöä, johon on tutustunut ja on osoittautunut ettei fyysinen yhteys toimi? Ainakin naisilla tämä jälkimmäinen vaihtoehto on myös mahdollinen ellei jopa yleinen.

      Huolestuttavaa tilanteessa(nne) on, jos eksiä tapaava henkilö ei halua puhua avoimesti ketä tapaa ja mistä on kyse. Jos eksä on kiva ihminen, miksei voi tavata joskus vaikka niin, että nykyinen kumppani tapaa hänet myös? Samoin on huolestuttavaa, jos toinen kokee, että voi kieltää toista tapaamasta jotakuta. Johtuuko toisen vaikeneminen tapaamisistaan siitä, että keskustelutilanne on heti syyttelevä tai uhkaava?

      Kerro siis tyttöystävällesi rauhallisesti (ei siis kesken riidan), että sinua loukkaa "salaileva" tapa tavata ihmisiä. Keskustelkaa mitä pidätte sopivana käytöksenä parisuhteessa. Tavallista on, että eri ihmiset pitävät eri asioita "normaaleina", eli kummankaan käsitys ei lähtökohtaisesti ole oikea tai väärä. Jos erot ovat liian suuria, sitten on pakko erota.

      Mustasukkaisuus on normaali tunne ja toiselle pitää voida kertoa jos ahdistaa. Mustasukkaisuus ja siitä johtuva ahdistus ei kuitenkaan oikeuta tekemään mitä vaan, esim. rajoittamaan toisen menoja. Et siis voi kieltää tyttöystävääsi tapaamasta ketään, mutta voit kertoa miksi tietyt asiat loukkaavat sinua ja hänen pitäisi ottaa tämä tekemisissään huomioon.

      Voi myös miettiä miksi tietyt asiat aiheuttavat itselle niin paljon mustasukkaisuutta tai ahdistusta. Yleensä kai on kyse menettämisen pelosta tai häpeän tunteesta. Voiko omaa itsetuntoa vahvistaa jotenkin ilman toisen käyttäytymisen muutosta?Jos mustasukkaisuudessa on pohjimmiltaan kyse menettämisen pelosta, on parempi sanoa "Pelkään, että jätät minut, ja siksi olen ahdistunut. Olet tärkeä minulle." kuin "Vitun huora, et lähde mihinkään kahville."

    • Nnnn33

      Minusta ei kunnioita sinua, jos tapailee useampaa vanhaa säätöä ilman, että edes kutsuu sinua mukaan. Ja riippuu myöd kuinka pitkä aika säädöistä on.
      Minulla on miespuolisia kavereota joiden kanssa ei koskaan ole ollut mitään sutinaa ja 1 noin 8 vuoden takaa, jonka kanssa kootettiin suhdetta.
      Jos näitä parisuhteessa tapaisin, niin tottakai kumppani olisi tervetullut mukaan. En missään nimessä haluaisi loukata miestäni.
      Jos ei oyydetä edes mukaan, niin minusta ei kunnioita omaa kumppania.

    • eimitäänsäätöi

      Olen sitä mieltä, että ne vanhat säädöt on parempi jättää taakse kokonaan. Eiköhän noita muitakin kavereita jokaisella ole. Toinen tapa on kertoa avoimesti omasta tunnemaailmastaan niitä tai sitä vanhaa säätöä kohtaan ja jos tapaa, niin tapaa häntä yhdessä, ei yksin. Ratkaisevaa on tietysti, miten paljon viettää ja lohkaisee aikaa siitä omasta suhteesta muiden vuoksi.

    • MoreTalkLessWalk

      Tunteella sitä seurustellaankin.... mustasukkasuus o normaalia, mut sitä pitää kyl työstää ettei piinaa seurusteluanne

    • pidäpääsi

      No olen kyllä ehdottomasti sitä mieltä että vanhat "säädöt" ei kuulu enää uuteen suhteeseen.
      Minkä ihmeen takia jonkun pitää tavata exiä(ellei lasten takia pakko), se on ollutta ja mennyttä....
      Seuraavaksi kun hän aikoo tavata niin ilmoita hänelle että joko mennään yhdessä tai sit ei mennä ollenkaan, ei itäisi olla pienintäkään yytä olla ottamatta sinua mukaan.
      Aika usein naisilla tahtoo nämä exät jäädä sinne roikkuun....jos is toistapäin niin naiset kyllä osoittaisivat mieltään....

      • happpadappaa

        Minusta taas on aika outoa, jos joku haluaa kategorisesti karistaa kaikki eksät kannoiltaan. Suhtautuuko sellainen ihminen toisiin ylipäänsä käyttötavarana: ei muuta kuin uutta putkeen ja vanhat unohdetaan? Vai onko sellaisen ihmisen asenne kumppaneihin pelkästään seksiin keskittyvä, jos suhteessa ei ole ollut mitään säästettävää? Vai ovatko entiset suhteet päättyneet niin huonosti (ko. ihmisestä johtuen?) ettei voi olla missään väleissä. En haluaisi olla sellaisen ihmisen kanssa...


      • Aikahauskaa

        Kuulostaa huoran perusteluilta sille että pitää yhteyttä kaikkiin vanhoihin säätöihin.

        Huora se vasta itseään ja toista käyttötavarana pitääkin.

        Ja nimenomaan seksiin keskittyvä.

        Älä selitä huora paskaa siis.

        Et haluis olla, no ylläripylläri huora ei halua sitoutua? :D


      • Voiraukkaa
        Aikahauskaa kirjoitti:

        Kuulostaa huoran perusteluilta sille että pitää yhteyttä kaikkiin vanhoihin säätöihin.

        Huora se vasta itseään ja toista käyttötavarana pitääkin.

        Ja nimenomaan seksiin keskittyvä.

        Älä selitä huora paskaa siis.

        Et haluis olla, no ylläripylläri huora ei halua sitoutua? :D

        Sieltähän se heti tuli, kun vähän pintaa raaputti. :D Jos nainen on eri mieltä kanssasi tai paljastaa epävarmuutesi ja vallanhalusi, nainen on huora. Eli jos mies ei kestä, että nainen säilyttää osan itsenäisyydestään parisuhteestaan, täytyy rajoittaa ja haukkua naisia noin yleisemminkin. Toivottavasti tajuat pysytellä yksin, parisuhde ei ole vankila, jonka vartija sinä olet.


      • upsjust

        Jos on kykenemätön luottamaan toiseen, niin ei sellaista "neitsyt mariaa" olekkaan, joka tuon vamman parantaisi. Omasta päästä se ongelma pitää tunnistaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe