Henkilökohtainenavustaja ja työttömyysturva

Turhautunuthoitaja

Hei!
Olen yrittänyt nyt selvittää että menetänkö työttömyystuen se on jälkeen jos otan vastaan avustajan pestin. Faktahan on se että minulle ehdotettu työ ei elätä jos näin se menee ? Laskin pikaisesti että 770 olisi kuukauden tulot ja jos muistan oikein niin Kelassa oli 300 euron suojaraha ennekuin tuet menettää. Ihanaa kun työkkärissä ajatellaan ihmisen pärjäämistä tällaisilla haista vittu sopimuksilla .

9

252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osaaikaa

      Riippuu jonkin verran siitä, että saatko nyt työmarkkinatukea, peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista. Jos saat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa, tukesi putoaa 235 eurolla kuukaudessa. Eli suojaosan ylittävä tulo laskee tukea siten, että ansaittu euro pienentää tukea 50 sentillä. Käytännössä saisit siis palkan 770 € tukea n. 450 €. Miinus verot luonnollisesti. Ansiosidonnaiseen pätee muuten sama laskukaava, mutta palkka ja tuki eivät saa ylittää työttömyyttä edeltänyttä palkkaa. Tätä seikkaa moni ei välttämättä tiedä.

      • osaaikaa

        Ja laskin siis tuon sillä oletuksella, että 770 € olisi palkkasi ENNEN veroja.


      • Turhautunuthoitaja

        Juu tuo oli lasketty ilman veroja ja mahdollisia lisiä, saan työmarkkinatukea ku ei ole päivät tulleet täyteen vielä. Jotenkin ahistaa kun en osaa laskea näitä itse ku ei ole ikin tullut vastaan vielä tämmöist valmistumisen jälkeen.


      • osaaikaa

        Kyllähän tuosta jonkin verran tulee hyötyä. Lapsettomalla työmarkkinatuki on n. 670 €/kk. Karkeasti arvioiden saisit ehkä n. 400 euroa enemmän käteen. Ja tietysti tärkeää työkokemusta. Yleensähän se on niin, että töissä oleva saa helpommin töitä kuin työtön.


    • Anonyymi

      Henkilökohtaisenavustajan työ on aliarvostettua. Jos onnistuu ja sattuu löytämään avustettavan, jonka kanssa kemiat kohtaa, tämä työ voi olla kuin kaverin kanssa aikaa viettämistä. Palkka tuntuu bonukselta. Meillä on nyt tilanne, että asiakkaalle peräkylän rajaseudulle on lopulta saatu kaksi avustajaa. Toisesta pitäisi päästä eroon, koska hän valhetelee, on laiska, saamaton, ei osaa perusjuttuja kuten laittaa ruokaa tai siivota. Tällä hetkellä tuo huono avustaja pitää avustettava-raukkaa panttivankinaan, tavallaan. Kuitenkin kunnassa on työttömiä. Miten ehdottaisitte, että saisimme sanan kiertämään jonkun normaalin, kunnollisen työttömän ihmisen korviin? Palkka ei ole häävi, nippa nappa yli 12e/t, mutta saa tuntea olevansa tarvittu, ja työkokemusta karttuu.

      • Anonyymi

        Kunnollinen työtön ihminen? Aivan mahdoton kriteeri täytettäväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnollinen työtön ihminen? Aivan mahdoton kriteeri täytettäväksi.

        Minäkin olin kauan työttömänä. Ei se ole satojen tuhansien suomalaisten syy, että työmarkkinoita on muutettu niin, ettei kaikille palkkatyötä löydy. Tässä tilanteessa avustajan työ voi olla kaikille osapuolille hieno juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnollinen työtön ihminen? Aivan mahdoton kriteeri täytettäväksi.

        Avustajan työ sopii myös esimerkiksi lähihoitajalle, joka haluaa hektisestä työstä pois.


      • Anonyymi

        Jos tuo toinen avustaja on kunnollinen työssään, hän voisi kertoa, että avustettavan kanssa sujuu hyvin ja kaikki on ok. Hän voi kertoa sen tuttavapiirissään ja työn hakijoille. Leviääkö sana sitten riittävästi, on toinen juttu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe