Minulla on ja en ole kateellinen nelarinomistajille!!!!!
Mikä siinäkin on että pitää semmonen romukasa hankkia! ?
Onko kellään enää 2t koneita???
70
602
Vastaukset
- rintintintin
Onhan noita --> 3kpl 4hp,2kpl 10hp, 35 hp, 70hp, 120hp. nelareita(sisäperiä)-->205hp, 300hp
Niin, että kyllä pääsee vesillä liikkumaan. - mievaan1hhhh
On mulla, toiminta varma Jammu 90 hp. Sen minkä kulutuksessa häviää, huollossa säästää.. Ajan niin kauan kun menee fataalisti käyttökelvottomaksi. Ja jos saa vettä ja öljyä, siihen mnee aikaa
- jokaneljäs
No kato kun pellet luulee että4 tahtia on parempi kuin 2. Se kun on isompi numero.
- Jobbarit
Heh heh! Amispellet ja avohoidokit joilla ei lääkitys kohdallaan hehkuttaa noita vanhoja bensasyöppöjä 2t kun eivät reppanat paremmasta tiedä,ns ammattilaiset ja pro tason miehet siirtyneet 4t jo ennenkuin moni noista pelleistä on edes syntynyt.Epäilen kyllä vahvasti että moni vanhanliiton 2t mielipiteen julkaisia on ns jobbari joka yrittää hehkuttamalla pitää yllä tuota älytöntä hintatasoa joka on nyt kytetyissä koneissa joka palstalla.Meinasin lähteä Jouluna ja ehkä Uutenavuotenakin käymään mökillä ja on vielä vesillä 2 venettä ja molemmissa on 4t kone,vähäpäästöinen taloudellinen kone joka helppo huoltaa,Öljyt kun vaihtaa niin pelittää ja ihan turha on pelätä mitään hihna ja venttiili remontteja,olen ajellut niillä n v 86 lähtien ja yhtään hihna ym vaurioo ei ole ollut ja tunteja on tullut,Huhtikuulta-Joulukuulle uistellen matka ajoa ym.Jokainen ajaa sillä mikä on ja mihin varaa mutta lopettakaa tuo vanhojen 2t bensarosvojen hehkutus ja yrittäkää sopeutua nykyaikaan.Lääkitys kohdalleen,asenteet kohdalleen ym.Hullua on kylläkin yrittää myydä vanha 2t kone älyttömällä hinnalla ja saaduilla rahoilla ostaa hyvä tehokas taloudellinen 4t melkein samalla hinnalla mitä saanut vanhasta 2t.Tämä on aikalailla totuus tai provo/ota lääkkeet ja päätä sen jälkeen.
- 18-11
Kumpi on tehokkaampi: 40hp 2t vai 40hp 4t?
18-11 kirjoitti:
Kumpi on tehokkaampi: 40hp 2t vai 40hp 4t?
2t on ärhäkämpi ja kiihtyy nopeemmin.
- odotellaanvähänaikaa
Veneilijä14v kirjoitti:
2t on ärhäkämpi ja kiihtyy nopeemmin.
Kyllä sä nelarin ostat sitten kun alkaa parta kasvamaan!
Tuossaiässä vielä kaikki mitä itsellä on pitää kehua maailmanparhaaksi. odotellaanvähänaikaa kirjoitti:
Kyllä sä nelarin ostat sitten kun alkaa parta kasvamaan!
Tuossaiässä vielä kaikki mitä itsellä on pitää kehua maailmanparhaaksi.Perustele minkä takia vaihtaisin pois kevyen, luotettavan, tehokkaan ja yksinkertaisen koneen nelariin joka täytyy käyttää joka vuosi kalliissa huollossa, painaa liikaa, eikä tuoksu hyvälle uistelussa?
- jessusvanha
18-11 kirjoitti:
Kumpi on tehokkaampi: 40hp 2t vai 40hp 4t?
Silloin kun minä kävin koulua niin nuo esimerkin koneet ovat yhtä tehokkaita. Toki maailma on muuttunut niistä ajoista.
- vm41
Jobbarit kirjoitti:
Heh heh! Amispellet ja avohoidokit joilla ei lääkitys kohdallaan hehkuttaa noita vanhoja bensasyöppöjä 2t kun eivät reppanat paremmasta tiedä,ns ammattilaiset ja pro tason miehet siirtyneet 4t jo ennenkuin moni noista pelleistä on edes syntynyt.Epäilen kyllä vahvasti että moni vanhanliiton 2t mielipiteen julkaisia on ns jobbari joka yrittää hehkuttamalla pitää yllä tuota älytöntä hintatasoa joka on nyt kytetyissä koneissa joka palstalla.Meinasin lähteä Jouluna ja ehkä Uutenavuotenakin käymään mökillä ja on vielä vesillä 2 venettä ja molemmissa on 4t kone,vähäpäästöinen taloudellinen kone joka helppo huoltaa,Öljyt kun vaihtaa niin pelittää ja ihan turha on pelätä mitään hihna ja venttiili remontteja,olen ajellut niillä n v 86 lähtien ja yhtään hihna ym vaurioo ei ole ollut ja tunteja on tullut,Huhtikuulta-Joulukuulle uistellen matka ajoa ym.Jokainen ajaa sillä mikä on ja mihin varaa mutta lopettakaa tuo vanhojen 2t bensarosvojen hehkutus ja yrittäkää sopeutua nykyaikaan.Lääkitys kohdalleen,asenteet kohdalleen ym.Hullua on kylläkin yrittää myydä vanha 2t kone älyttömällä hinnalla ja saaduilla rahoilla ostaa hyvä tehokas taloudellinen 4t melkein samalla hinnalla mitä saanut vanhasta 2t.Tämä on aikalailla totuus tai provo/ota lääkkeet ja päätä sen jälkeen.
Jotenkin säälittä nuo persaukisten ikuiset valitukset kulutukseen vetoamisesta.
Niin kauan kuin pensaa saa ei kulutuksella ole väliä.
Se on ihan sama viekö kaudessa 4T 100 l tai sitten 2T 120 l, jätän mieluimmin pari kaljakoppaa virosta hakematta, kuin itken muutamaa kymppiä.
Turha hehkuttaa 4T puolesta liikaa, ikivanhaa painavaa tekniikkaa on, siitä ei mihinkään pääse.
Tulee poistumaan ennen pitkään epäkäytännöllisenä. - Anonyymi
vm41 kirjoitti:
Jotenkin säälittä nuo persaukisten ikuiset valitukset kulutukseen vetoamisesta.
Niin kauan kuin pensaa saa ei kulutuksella ole väliä.
Se on ihan sama viekö kaudessa 4T 100 l tai sitten 2T 120 l, jätän mieluimmin pari kaljakoppaa virosta hakematta, kuin itken muutamaa kymppiä.
Turha hehkuttaa 4T puolesta liikaa, ikivanhaa painavaa tekniikkaa on, siitä ei mihinkään pääse.
Tulee poistumaan ennen pitkään epäkäytännöllisenä.Osaatko sanoa, ettåämilloin poistuu ?
- Parifaktaa
2T koneet eivät ole kadonneet sen takia, että tekniikassa olisi jotain mekaanista vikaa. Niiden teho-painosuhde on paljon 4-tahtisia parempi johtuen siitä, että työtahteja on tuplamäärä.
2T koneiden katoaminen johtuu yksinkartaisesti päästöistä. Niitä ei saada taloudellsesti täyttämään nykyisiä eikä monia vahojakaan normeja. Koneita tehdään edellssn, mutta niitä myydään käyttöihin, joissa pakokaasulle ei ole rajoja.
4-tahtikoneet eivät siis ole muilta osian parempia kuin päästöiltään. Ääni on myös hieman miellyttävämpi- Venemies99
Uistelussakin se on ihan kelvollinen jos huudattaa karstat pois uistelu session jälkeen
- Yammu-setä
Lääkkeet!
- Onmullakin
mersussa nelitahti ja niin on emännän audissakin. Saapa nähdä milloin siirtyvät etec tai jamahan vanhoihin 2t koneisiin kun on niin pirun hyviä koneita?
Saako niitä varppureita edes enää missä oli kaksitahti?Oli kyllä paskoja vehkeitä. - Tyhjättynnyritkoliseeee
Olipas nerokas aloitus, kuume näytää nousseen puolesta ja vastaan.. Eiköhän se ole kuitenkin maku- tai mieltymys kysymys kumman hankkii, tai nauttii vanhasta koneestaan . Myös lompsan paksuus vaikuttaa, sitä joko kadehtii tai leuhkii. Veneillessä jäitä hattuun ja pois turha lämpeneminen toisen valinnasta.
- jammu90hp
No tämä tän saitin tasoa taas, lääkkeet on ottamatta ja aikaa työttömillä kirjoitella ja haaveilla.
Toimivan 2 tahtikoneen vaihto 4 tahtiseen. Aika vähissä on järkiperusteet. Toimimaton onkin toinen juttu.
Sama on toimivan (sisä)bensakoneen diesilöinti. Saa paljon ajella ennen kuin investointi on maksanut itsensä. Tulot pitää olla luottotiedottoman s24 huutelijan luokkaa, että rahkeet riittää - mäntäpalautuuu
te ajette siis aika fakkiintuneesti 2 ja 4 tahtisilla. kokeilkaa jotain luovaa. miten olisi wankelpersämoottori tai höyryperämoottori. ehkä ydinkäyttöinen?
niin ja 2t koneeseen saa tehoka lisää kun asentaa männänpalautusjousen. - Ei-enää-koskaan
2t konetta. Kokemuksella.
- Niin...._
Peryustele
- Ei-enää-koskaan
Perusteluna 4t koneen ylivoimainen käyttövarmuus.
Ja nyt on kysymyksessä nimenomaan uistelukäyttö.
2t koneilla on tullut uisteltua yli 30 vuotta, 4-tahti Hondalla nyt 5 kautta.
Normaalit huoltotoimet tehty molemmille konetyypeille ja silti 2t vehkeitten kanssa sai jatkuvasti tapella käyntiongelmien kanssa.
Nelitahti vehjes sitä vastoin on toiminut ilman mitään murheita.
Joten sen takia ei enää koskaan 2t konetta. - hummat
Ei-enää-koskaan kirjoitti:
Perusteluna 4t koneen ylivoimainen käyttövarmuus.
Ja nyt on kysymyksessä nimenomaan uistelukäyttö.
2t koneilla on tullut uisteltua yli 30 vuotta, 4-tahti Hondalla nyt 5 kautta.
Normaalit huoltotoimet tehty molemmille konetyypeille ja silti 2t vehkeitten kanssa sai jatkuvasti tapella käyntiongelmien kanssa.
Nelitahti vehjes sitä vastoin on toiminut ilman mitään murheita.
Joten sen takia ei enää koskaan 2t konetta.Minä olen "luistellut" Lidistä 6€ kg kalaa muuta merenelävää.
Joten ihan sama millä koneella tuolla vesillä uistelee.
- kakstahtisellaAjelen
Mualiman tappiin ! Mulla on kakstahtinen omssi-ja sitä en vaihda pois.
On uskomattoman tehokas ja miellyttävä moottori.
Ja saastutan taatusti vähemmän luontoa-kuin nuo nelitahtiset !
arvaatteko,-millä sen teen?- 4tnykyaikaa
Et ajele ollenkaan kun ei toimi.
- HetiBingo
Juuri näin!
- AjelenIHAN
4tnykyaikaa kirjoitti:
Et ajele ollenkaan kun ei toimi.
Tarpeeksi,ja joka haluun, ja omssini kuluttaa reippaasti vähemmän, kuin nelitahtiset.
Minä ajan aina menomatkoilla vastatuuleen uistellen ja palatessa jigittelen tuulen mukana, josta seuraa, että bensiiniä menee puolet vähemmän, eikä sitä muutenkaan paljon mene.
Seitsemän tunnin reissulla meni 4,1 litraa, ja siihen sisältyy myös täysillä ajoa n. 10 km, loput 5,5 tuntia uistelua kone käyden, kahvitauolla oltiin moottori sammutettuna puoli tuntia. Koneeni on 20hv viritetty, ja joka kerta ensinykäisyllä käyntiin-myös keväällä.
Hyvää joulunaikaa kaikille ja toimikoon moottorinne hyvin.
Mehän kaksitahtisen omistajat voisimme kehittää kilpailun ensikesäksi, miten kaksiTAUTISILLA nauretaan neliTAUTISET suohon.
- Minäajan
ETEC, testivoittaja 2 tahti. Tulevaisuuden moottori.
- TulevaisuusMeniJo
E-tec, loistava tulevaisuus takanaan...
- vm41
Minkähän takia 2T perämoottoreita yleensä alettiin valmistaakkaan ?
Kait siihen ny joku syy on täytynyt olla ?
Olikohan käyttäjät jotenkin varakkaimpia, kuin nykyiset tuella eläjät ?- Kerttutäti
Se ol ahvenanmaalaisten syytä
- hummat
Nykyiset uudet kaks`tahdit eivät enää ole sen kummempia saastuttajia kuin 4 T .
On painevoitelu niin kuin 4T suora suihkutus ilman venttiilikoneistoa.
On vain ajan kysymys koska jälkijunassa matkustavat uusavuttomat huomaavat asian, eivätkä revi nivusiaan 4T nostellessaan.
Konehan tuo 4T kin on, mutta ei kovin kummoinen. - Nykyaikaa
Ei. Toki jos vanha motti pelaa niin säähän sen loppuun käyttää. Monet ovat vaihtaneet nelariin koska haluavat yhdellä ja ainoalla moottorilla ajaa sekä hiljaa että kovaa. Kaksarin omistajallahan on usein kaksi konetta perälaudassa.
Uusien koneiden osalta valinta on helppo: saastuttavaa 2t voi olla kevyempi ja helpommin käynnistyvä mutta onhan se selvästi vesistön vihollinen.- bower
2t saastuttaa väkisinkin enempi kuin 4t sehän syö öljyä, ja mitä käynnistyvyyteen tylee niin 4t hörähtää 1.5 sekunnin tarttauksella ainakin suzuki.
Mulla on 40hv 2t jammu ja sen rinnalla 4hv Evari ja hyvin toimii ja rantaan pääsee pikkukoneella jos isommassa on jotain vikaa.
bower kirjoitti:
2t saastuttaa väkisinkin enempi kuin 4t sehän syö öljyä, ja mitä käynnistyvyyteen tylee niin 4t hörähtää 1.5 sekunnin tarttauksella ainakin suzuki.
Mutta onkohan sun susuki enää täydessä iskussa 30 vuoden päästä, mun Jamaha ainakin on ja mitä kylmäkäynnistykseen tulee Jammussa se kuuluu asiaan että talven jälkeen joutuu jonkin aikaa pyörittää(5 sek.)
Tottahan se on että mun kone vie 3 kertaa enemmän kun 50hv honda.- bower
Veneilijä14v kirjoitti:
Mutta onkohan sun susuki enää täydessä iskussa 30 vuoden päästä, mun Jamaha ainakin on ja mitä kylmäkäynnistykseen tulee Jammussa se kuuluu asiaan että talven jälkeen joutuu jonkin aikaa pyörittää(5 sek.)
Tottahan se on että mun kone vie 3 kertaa enemmän kun 50hv honda.Ei taida mikään kone olla 30v päästä täydessä iskussa jos niillä ajetaan. 700 tuntia takana ei moitittavaa eikä savua.
bower kirjoitti:
Ei taida mikään kone olla 30v päästä täydessä iskussa jos niillä ajetaan. 700 tuntia takana ei moitittavaa eikä savua.
Mulla tulee vuodessa reilu 300h ja tiedän että edellinen omistaja rääkännyt konetta kunnolla täyskaasulla huvikäytössä,muuta ei koneelleolla tehty kun tulpat ja siipipyörä vaihdettu. Perustele mikä 2t koneessa kuluu, ei ainakaan jakohihnat tai venttiilikoneistot!
- bower
Veneilijä14v kirjoitti:
Mulla tulee vuodessa reilu 300h ja tiedän että edellinen omistaja rääkännyt konetta kunnolla täyskaasulla huvikäytössä,muuta ei koneelleolla tehty kun tulpat ja siipipyörä vaihdettu. Perustele mikä 2t koneessa kuluu, ei ainakaan jakohihnat tai venttiilikoneistot!
jatkat vaan ajelua niin tulet huomaamaan, sitten voit kommentoida lisää.tietääkseni ikiliikkujaa ei ole keksitty, voin kuitenkin kertoa jos teillä on moottoritekniikka hämärän peitossa, niin moottoreissa oli sitten 4t tai2t niin niissä on männät,männänrenkaat,laakerit kampiakselissa, kiertokangessa,2t hyvin usein tuorevoitelu pumppu,lisäksi vanhemmissa 2t koneissa useita kuluvia vuotavia tiivisteitä ja stefoja enempi kuin 4t.
- 16-2
Nelareissa on yksi hyödyllinen ominaisuus, niissä öljy lisääntyy, kun ajetaan uistelunopeutta, saa lähteä myymään öljyä
- bower
16-2 kirjoitti:
Nelareissa on yksi hyödyllinen ominaisuus, niissä öljy lisääntyy, kun ajetaan uistelunopeutta, saa lähteä myymään öljyä
missä merkissä näin käy ?
- joojaaniinkö
bower kirjoitti:
jatkat vaan ajelua niin tulet huomaamaan, sitten voit kommentoida lisää.tietääkseni ikiliikkujaa ei ole keksitty, voin kuitenkin kertoa jos teillä on moottoritekniikka hämärän peitossa, niin moottoreissa oli sitten 4t tai2t niin niissä on männät,männänrenkaat,laakerit kampiakselissa, kiertokangessa,2t hyvin usein tuorevoitelu pumppu,lisäksi vanhemmissa 2t koneissa useita kuluvia vuotavia tiivisteitä ja stefoja enempi kuin 4t.
Siis täh? Kyllähän nelarissa on "kuluvia" tiivisteitä enemmän kuin 2t:ssa.
- 16-2
bower kirjoitti:
missä merkissä näin käy ?
40-60 Jammuissa on ainakin näin ollut, ei vielä parin tunnin/viikko uistelussa.
- bower
joojaaniinkö kirjoitti:
Siis täh? Kyllähän nelarissa on "kuluvia" tiivisteitä enemmän kuin 2t:ssa.
kerro missä kohtaa vuotavia tiivisteitä enenpi ?
- bower
16-2 kirjoitti:
40-60 Jammuissa on ainakin näin ollut, ei vielä parin tunnin/viikko uistelussa.
jammusta en tiedä, enkä jammua koskaan ostaisikaan se on jäänyt kehityksen jalkoihin.
- joojaaniinkö
bower kirjoitti:
kerro missä kohtaa vuotavia tiivisteitä enenpi ?
Esim. Nenuakselin stefa, öljyn suodatin, öljy pohjan tiiviste, venakopan tiiviste jne..
- Yammu-setä
bower kirjoitti:
jammusta en tiedä, enkä jammua koskaan ostaisikaan se on jäänyt kehityksen jalkoihin.
Kiitos tästä tiedosta, oi suuri guru!
- bower
joojaaniinkö kirjoitti:
Esim. Nenuakselin stefa, öljyn suodatin, öljy pohjan tiiviste, venakopan tiiviste jne..
Kehittyneissä 4t moottoreissa ei ole nokka akselin stefoja eikä myöskään nokka hihnaa,kampiakselin stefat kelluvat öljyssä joten elin kaari kymmenkertainen 2t verrattuna myöskin lohkot ym valetty hyvin pitkälle isoina komponetteina ,vanhat moottorit on tiivisteitä täynnä juuri vanhan valutekniikan takia. itsellä ei ole kokemusta tuhansista tunneista mutta kaverini on ajanut jo yli 4000h eikä mitään ongelmaa ole ollut eikä myöskään vuotoja.
- bover
Yammu-setä kirjoitti:
Kiitos tästä tiedosta, oi suuri guru!
näin se vaan on, jos tutustut moottori tekniikkaan niin takaan että huomaat kehityksessä oroja. kehittyneissä moottoreissa ei ole jakohihnaa lisäksi niissä on muuttuva venttiilin ajoitus, laihaseos tekniikka,mikä osaltaan vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja vääntöön. Näitä mitään ominaisuutta ei jammusta löydy. Guru on tutustunut tekniseenpuoleen.
- Yammu-setä
bover kirjoitti:
näin se vaan on, jos tutustut moottori tekniikkaan niin takaan että huomaat kehityksessä oroja. kehittyneissä moottoreissa ei ole jakohihnaa lisäksi niissä on muuttuva venttiilin ajoitus, laihaseos tekniikka,mikä osaltaan vaikuttaa polttoaineen kulutukseen ja vääntöön. Näitä mitään ominaisuutta ei jammusta löydy. Guru on tutustunut tekniseenpuoleen.
Et sitten tajunnut ironiaa! Kirjoitusasustasi päätellen en sinulta rautakankea teknisemmästä vehkeestä neuvoja kyselisi...
- bower
osuko arkaan paikkaan !
- EVARIETEC
Evinruden ETEC G2 kone on uusinta tekniikka ja valu. Koko moottori on valettu yhdestä osasta. tiivisteitä ei tarvita. Ei myöskään ole nokka akseleita ei venttaaleja, ei ole "juuttuva" ajoitus ei hihnaa ei ketjuja. Ei turhia stefoja ei mitään turhaa ei öljynvaihtoja ym likaisia jatkuvia huoltotöitä. ETEC on nykyajan moottori ja paras ja kehittynein.
- jaajooniinkö
Hmm Volvon b16 moottori lienee siten olleen edelläkävijä...ei ollut jako hihnaa eikä ainuttakaan stefaa tai ns. huulitiivistettä koko koneessa.
- ETECCI
Kuuleppas etec urpo, on siinä etecissä venttiilit. Muoviset läppäventtiilit jotka väsyvät ja hajoavat nopeasti. Pahempi romu vielä tuo etec kun ficht aikanaan, toista ne omc koneet ennen oli. noh purkuosiahan noihin kyllä löytyy paljon, se on ainua etu.:(
- on7777777
kyllä, veneessäni on 23 v vanha 30 hv evinrude, hyvin toimii. tämä vastaus riittänee alkuperäiseen kysymykseen.
- Kiuju
oon mulla 2tahti 4 hv mut ostan kesäksi nelitahdin.
- ReviSiitä
1100 hv verran 2Tdieseliä
- kuulosuojaimiaetsivä
hommasin pari vuotta sitten nelitahtisen 2,5 hv suzukin niiden hiljaisuuden vuoksi. Oli sitten korvatulpat jo kolmannelle reissulla käytössä. Hiljainen mai ääs. Tyhjäkäynnillä kyllä mutta kun kaasukahvasta avaa moottorin sanallisen arkun niin pärinää tulee kuin oksasilppurista. harkitsen pois myymistä ja vanhan kakstahtisen 4 hv ostamista. enemmän tehoa samalla elopainolla ja äänimollilla.
- Nelariparempi
Ei tarvitse vaihtaa uudempaan jos ei halua. Sehän on hyvä että vanhat rämät käytetään loppuun, etenkin jos käyttöä on vähän.
Uusia ei kuitenkaan saa, koska 2t ei täytä päästönormeja. Vaikka tykkäisin 2t-koneista, toivoisin muiden ajavan hiljaisemmalla ja saasteettomammalla 4t:llä. Ja lisäksi pidän enemmän 4t-koneesta, koska se ei haise ja vääntää tasaisesti eikä ole heti tukkeessa jos heittelee uistinta pintakaasulla.
Näitä 2t-ylistysketjuja tulee koko ajan: joko joku jobbari asialla tai sitten joku jolla on varaa vain ikivanhaan haluaa tehdä välttämättömyydestä hyveen.
Purkkarissa mulla on kyllä vanha 2-tahti, siellä käyttöä on erittäin vähän ja keveys ja käynnistyvyys on arvossaan. - Heittelykone
Meillä on heittelykoneena 50 etec. Tarkoitus vaihtaa nelitahtiin. Karstautuu tukkoon jo 10 min tyhjäkäynnin jälkeen. Sammahtelee ja savuaa. Kunhan ajaa urku auli hetken niin sitten taas pörisee 10min tyhjäkäyntiä. Naapurin honda lutkuttaa tunnista toiseen ilman tukkeutumisia ja tulpanputsausajoa.
No mulla 30 vuotta vanha 40hv jamaha ja se käy tyhjäkäyntiä ainakin yhden tankin verran, pisimmät uistelusessiot on ollu noin 5 tuntia, kulutus vaan on hirvee 3L/h
Ei etekin pitäis kovin karstautua!?
- onkipalstatoisaalla
Mikä ihmeen vtun puolen solmun vauhdin onkikerho tänne on pesiytynyt ?!?! jessus sentään, perämoottorilla ajetaan tavallisesti kaasu pohjassa 90 % ajasta, ehkä 8 % ajasta puolikaasulla ja lähinnä rannasta lähtiessä ja tullessa tyhjäkäyntivauhtia 2 %. Niin täällä vaan puhutaan muina miehinä, että on se kurja kun moottori ei toimi "normaalisti" ja savuttaa kun onkii tuntikausia tyhjäkäynnillä ?!? ei hyvää päivää. Onkikäyttöön on sähkömoottoreita ym. eikä muutenkaan vähempää kiinnosta.
KUN puhutaan 2 tahtimoottorien ja 4 tahtimootorien normaalikäytön eroista, onkivapanopeudet on sivuseikka- tolkku
Nyt päästäänkin asian ytimeen,aika usein ajellaan alle ns liukunopeuden,on nopeusrajoituksia,kapeikkoja kanavia ja välillä aallokkoa että pakko pudottaa nopeutta.Vanha 2t erittäin epätaloudellinen pienillä nopeuksilla ja 4t taas taloudellinen hiljaa ajettaessa.Ajakaa vaan vanhat 2t loppuun kellä on mutta tuo älytön hehkutus noiden vanhojen epätaloudellisten romujen suhteen on ihan lapsellista paskaa.Karkasti arveltuna 20 2t kulutus on aika lähellä 50 4t kulutusta kun otetaan huomioon nuo alle liukunopeudenkin ajot.On se mukava taas ensikesänä kruisailla hyvällä kelillä hiljaa ja bensaa menee 1 litra tuntiin,pistäppä 50 2t niin kulutus n 3l.Myykää ne romunne vaikka Nissen perämoottori museoon mutta lopettakaa tuo paskan jauhanta.Tekniikka kehityy ja koneiden ominaisuudet paranee mutta täällä vaan vanhoja romuja hehkutetaan.
- ajanulapoillalujaa
tolkku kirjoitti:
Nyt päästäänkin asian ytimeen,aika usein ajellaan alle ns liukunopeuden,on nopeusrajoituksia,kapeikkoja kanavia ja välillä aallokkoa että pakko pudottaa nopeutta.Vanha 2t erittäin epätaloudellinen pienillä nopeuksilla ja 4t taas taloudellinen hiljaa ajettaessa.Ajakaa vaan vanhat 2t loppuun kellä on mutta tuo älytön hehkutus noiden vanhojen epätaloudellisten romujen suhteen on ihan lapsellista paskaa.Karkasti arveltuna 20 2t kulutus on aika lähellä 50 4t kulutusta kun otetaan huomioon nuo alle liukunopeudenkin ajot.On se mukava taas ensikesänä kruisailla hyvällä kelillä hiljaa ja bensaa menee 1 litra tuntiin,pistäppä 50 2t niin kulutus n 3l.Myykää ne romunne vaikka Nissen perämoottori museoon mutta lopettakaa tuo paskan jauhanta.Tekniikka kehityy ja koneiden ominaisuudet paranee mutta täällä vaan vanhoja romuja hehkutetaan.
Asian ydin ei ole kurruttaa mökkisalmissa onkivavat pitkänä ja vaivata muiden elämää 30 metrisillä siimoilla ja sitten itkeä netissä että bensa maksaa 2 euroa 80 senttiä vähemmän kun se toteutetaan uudella, tuhansien eurojen hankinnalla.
Asian ydin on pikemminkin siinä, että nelitahtiset ovat tarpeettoman työläitä vuosihuollettavia, moneen pienveneeseen niin painavia että on valittava pienempitehoinen kuin olisi sopiva pohjan ominaisuuksiin ja että hiljaa ajamisessa ei ole mitään spesifiä maailmanparannus-ulottuvuutta ja siten epäkelpoja kehityksen tuotteita kokonaisjärkevyyden kannalta. - Ainut_syy_veneilyyn
Uistelu.
4t kone toimii. - Samaa-mieltä
Ainut_syy_veneilyyn kirjoitti:
Uistelu.
4t kone toimii.Ei ole mitään järkeä ajaa tyhjänpäiväisesti ympäri järveä kaasu auki vain huvikseen..
Siirtymäetapilla kotirannasta kalavesille ja takaisin voidaan ajaa vähän kovempaakin, mutta kalastus on ainut syy vesillä oloon. Ja 4-tahtiset on ylivetoja uistelu hommissa, niissä ei kahden tahdin romuja kaivata. - I-iisakki
tolkku kirjoitti:
Nyt päästäänkin asian ytimeen,aika usein ajellaan alle ns liukunopeuden,on nopeusrajoituksia,kapeikkoja kanavia ja välillä aallokkoa että pakko pudottaa nopeutta.Vanha 2t erittäin epätaloudellinen pienillä nopeuksilla ja 4t taas taloudellinen hiljaa ajettaessa.Ajakaa vaan vanhat 2t loppuun kellä on mutta tuo älytön hehkutus noiden vanhojen epätaloudellisten romujen suhteen on ihan lapsellista paskaa.Karkasti arveltuna 20 2t kulutus on aika lähellä 50 4t kulutusta kun otetaan huomioon nuo alle liukunopeudenkin ajot.On se mukava taas ensikesänä kruisailla hyvällä kelillä hiljaa ja bensaa menee 1 litra tuntiin,pistäppä 50 2t niin kulutus n 3l.Myykää ne romunne vaikka Nissen perämoottori museoon mutta lopettakaa tuo paskan jauhanta.Tekniikka kehityy ja koneiden ominaisuudet paranee mutta täällä vaan vanhoja romuja hehkutetaan.
"Ajakaa vaan vanhat 2t loppuun kellä on"
Minulla on 20hv Evinrude vm. 1976 ja Yamaha 4 hv vm 1991. Ei noita ajamalla saa loppuun. Kumpikin pelittää hienosti. Kakskymppinen ei nykymittapuun mukaan liene pieniruokainen, mutta muut kulut ml. pääomakulut ovat sitten varsin kilpailukykyiset. Se toimii myös uistelunopeuksissa, mutta siinä käytän 4 hv pärrää. Ukko-Paltaa se lykkää hana pohjassa mahtavat 8 kn ja pensaa palaa silloin 1l/h. Uistellen se kulkee hajulla tuntikausia. Mulle nämä koneet ovat ihan sopivia toistaiseksi. Jos ja kun jollakin on paremmat ja edullisemmaksi tulevat välineet, niin ok, nauti niistä.
- AnonyymiUUSI
2-T koneet on oikein mainioita koneita. Keveitä tehokkaita ja helppoja pitää kunnossa vuosikymmenestä toiseen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l4373163Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata822423Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.1161878Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f1951575- 271543
- 771522
- 1091475
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva201398Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411391- 801327