FC ja K1 erot potkunyrkkeilyssä??

MakkeAnkara

Olen nyt harrastanut 4-5 kuukautta potkunyrkkeilyä. Kisoihin toki nyt en ole vielä menossa tai mitään, mutta olen yrittänyt selvittää FC ja K1 erot mutten ole oikein kunnolla vastauksia löytäny. Ja mitenköhän tuo low kick säännöt toimii?? Jos joku voisi asiallisesti valaista minua tässä asiassa niin kiitos :)

4

2002

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HLK

      En muista kaikkia juttuja, mutta K1:ssä ei käsittääkseni saa sitoa lainkaan, polvilla saa potkia, mutta kyynärpäillä ei saa lyödä.

      Suomen potkunyrkkelyn säännöt tulevat kai WAKO-liitosta, näitä on vielä paljon muitakin K1:n ja sen lisäksi, eli kannattaa todellakin lukea tarkkaan millä säännöillä on lähdössä ottelemaan... Eli jos muualla jotain sanotaan 'kickboxingiksi', säännöt voivat olla aivan erilaiset jos kyseessä onkin eri liitto.

      • Potkikset

        Saa siinä sitoa yhden polvipukkaisun ajan, jopa päästä. Voi olla liittokohtaisia eroja tosin, tuomarilinjoja jne. mutta niiden alkuperäisten K1-sääntöjen mukaan.

        Nk. full contact -säännöt on ne ei-alapotkulliset, eli mikkitossut, mukamas vain jalkaterällä potkut virallisesti (käytännössä sääriluulla sallitaan), ei potkuja vyön alle. Lyönneissäkin saattaa fc:llä olla jotain rajoituksia, esim. saako lyödä vain rystysosalla hanskaa vai myös esim. nyrkin pohjalla, en ole varma.

        Niin, ja sitten tietysti amatöörisääntöjen ja ammattilaissääntöjen erot vielä.

        Andy voisi kertoa tarkemmin kun lukee kuitenkin...


    • MakkeAnkara

      Ja minä kun lulin että se fullcontact olisi rajumpi kuin k1 D::

      • Jokaiselle_jotakin

        Aloittelijasäännöt taitavat potkiksessakin olla vielä erikseen, muistaakseni. Eli tyrmäykset ja tyrmäyshakuinen ottelutapa kielletty, vähän kuin juniorisäännöt joissakin lajeissa siis. Toinen juttu sitten diskataanko tyrmääjä, riippunee vallitsevasta tuormarilinjasta, niistä tuomareista jne. Vai olikos tämmöisiä käytössä Suomessa, saatan puhua läpiä päähäni...

        Light contact ja semi contact vielä erikseen, noista semi contact on käsittääkseni yleensä avoimella tatamilla tms., pisteestä poikki jne., muistuttaa siis hippakarateottelua - ja näitä Suomessa ei ole taidettu otella. Light contact sitten jotain yllä kuvaamani aloittelijaotteluiden tyylistä käsittääkseni.

        Musiikkikata vielä, mutta sitä on Suomessa ollut vain kerran. Järjestäneen seuran edustaja kertonee tarkemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      62
      1214
    2. Suhun ihastuminen oli liikaa mulle ...

      Se meni jo sairauden ja sekavuuden puolelle. Oisin tehnyt melkein mitä vain, että saisin sut ja se ei ole tervettä. Vars
      Ikävä
      34
      1020
    3. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      63
      1010
    4. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      26
      1007
    5. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      69
      955
    6. Onko kaivattunne puhelias

      Vai hiljainen hissukka.
      Ikävä
      46
      941
    7. Jiille kysymys

      Oletko kuitenkin mennyt eteenpäin ja sinulla joku uusi nainen kuvioissa? 🥹
      Ikävä
      73
      892
    8. Suomussalmen mustalaiset

      Uutena suomussalmelaisena mietin, että millasta porukkaa ovat?
      Suomussalmi
      17
      870
    9. Oletko mielestäsi kaivattusi

      ihannetyyppi ulkoisesti?
      Ikävä
      56
      852
    10. Minkälaiset hiukset

      kaivatullasi on? Miehellä Kenties ananas, puolikalju jne jne Naisella kenties vaaleat kiharat jne jne
      Ikävä
      27
      836
    Aihe