laulamaan joululauluja. En tykkää. Tykkään rauhassa kuunnella kotona.
Minä en oikein ymmärrä ahtautumista kirkkoon tms.
22
104
Vastaukset
- siilimuori3
Minusta taas kirkossa on se tunnelma. Kirkko täynnä ihmisiä. kynttilät palaa, urut pauhaa ja se ihmisten sekalaisista äänistä syntyvä kuoro, tekee siitä tilaisuudesta juhlallisen. Tosin en vielä tiedä pääsenkö tänäkään vuona mut katotaan.
- 1eero
Juhlallinen tunnelma minusta enempi harras, sanos minkä takia harras ihmisten rakentama herran huone ?? !
- siilimuori3
1eero kirjoitti:
Juhlallinen tunnelma minusta enempi harras, sanos minkä takia harras ihmisten rakentama herran huone ?? !
No se tietei riippuu siitä, mitä sinä sillä hartaalla tarkoitat. Mulle se ehkä tarkoittaa sitä kirkkoa, miten se on rakennettu ja ja sisustettu. Soivat urut, sinne soipva musiikkityyli, ihmisten käytös jne. Sellainen tunne et ollaan kokoonnuttu yhteisen asian äärelle. Ja nimenomaan jouluna. Mulloin en juurikaan kikossa käy, paitsi häät ja hautajaiset tietty ja rippijuhlat. Ei silti etten voisi käydä mutta e vaan tule käytyä.
Siis juhlallinen tai harras, ei niin väliä kummalla sanalla sitä kuvaa. Joulu on juhla ja siitä sana juhlallinen.
- ent.siivoojaparka
En minäkään laulamaan, tietyistä syistä.
On niissä yhteislaulutilaisuuksissa oma tunnelmansa, kun suuri harjoittelematon kuoro laulaa sekasointuina. Suosittuja on Skansenin yhteislaulutilaisuudetkin kesäisin. Ymmärrän kyllä niitä, jotka haluavat laulaa porukassa.
Ei se silti estä kotonakin kuuntelemasta, vaikka niissä käväisee. - Psykoterapeutitar
Aivan ihanaa oli tänäänkin kauneimpia joululauluja yhdessä toisten ihmisten kanssa tunnelmallisessa kirkossa laulaa :)
Tykkään niin mahdottomasti ahtautua kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja, vanha perinteinen tapahtuma. Kaupungissa on melkein joka ilta jossakin kirkossa joululaulutilaisuuksia, useana vuonna tosin jäänyt väliin, mutta nyt seitsemästoista alkaa joululoma, joten on hyvät mahdollisuudet osallistua.
Nyt on jo kuunneltu joululauluja ja hoilaan mukana kyllä silloinkin jos vaan on tutut sanat.
Monissa joululauluissa on rauhallinen ja rauhoittava sävel, joten sinulle vain rauhallisia kuunteluhetkiä omaan kotiisi. Pimeä ilta, kynttilät palavat ja maa on niin kaunis soi...- Raamikas.altto
Minullakin on ahtautumisen paikan kammo, en pysty laulaan kovassa puristuksessa, ennen kaikkea kun vanhemman ikäpolven naiset tuppaa kylkiin molemmilta puolilta. Minulla on tosi mehevä ja miehekäs viinabasso ja punkkutenori ja siiderisoolo ja alkon altto. Että menee pilalle lauluääneni.
Hoilaan mieluummin kotona itselle ja naapureille. Eräskin naapuri antoi viisikymppiä ja sanoi painu viinakauppaan äläkä tule takaisin ennen iltaa. - 1eero
Voisin kyllä istua kirkossa muitten mukana aukomassa suutani vain aukomassa, ääneni on niin karmeaa mörinää vierus immeisille joten äänetön laulaminen on kaikille paras.
- siilimuori3
Äänetön altto :D?
Kuorolaulua harrastava tuttuni kertoi kuinka harjoituksissa kuoronjohtaja oli kommentoinut, altot nyt tulee liian kovaa. Tuttuani nyppi ja hän aukoi jatkossa vain suutaan. Kuoronjohtaja totesi, nyt meni hienosti.
Siellä voi olla muitakin suutaan aukovia, mikä pakko se on kirkonpenkissä laulaa saatikka suutaan aukoa jos ei taho.
Suljet vain silmäsi ja kuuntelet, ehkä vaivut omiin ajatuksiisi...
- eläke-ukko
Sama tunne kuin festareilla. Korvia huumaava melu täyttää pään. Kirkossa ei tietenkään voi eikä tarvitse kävellä toisten oksennuksissa ja kaiken maailman kuravelleissä.
Kyllä kirkossa on kiva laulaa kun siellä saa laulaa nuotin vierestäkin.
Porukka ihan hurmoksessa. On se vaan niin kivaa että...... Minä käytän kirkon ovia.
Ne ovat näppärät siinä mielessä että ne voi avata ja sulkea ihan itse.
Mutta ainostaan silloin kun haluan ja pappina on mies.
Jesse nauraa minulle.
Sanoo että onko kirkko sinun nukke-talosi :)
(Ei, en ole korppis)
Heitän silloin Jesselle takaisin että onhan sinullakin nuo leipäsi ja kalasi.
Silloin Jesse menee aina nolon-näköiseksi.
Heevetin viisastelija.
H.- ö-Öö
Ei kiinnosa kumpikan, joululaulut, eikä kirkko.
Sen sijaan urkumusasta kyllä pitäisin ikävä kyllä isoja urkuja lähinnä kirkoissa ja musa sitten uskismusaa. Lisäksi kirkot pytinkeinä äärettömän epämiellyttäviä paikkoja konserttiyleisölle, surkeat penkit.
Mun mielestä noita ylijääviä kirkkoja vois muuntaa helposti asiallisiksi saleiksi, alttarit sun muut rekvisiitat ja vanhat penkit kaatikselle. Asialliset tuolit ja sesiintymislava. Urut olisikin jo valmiina. Vaan, taitavat lähinnä hävittää niitä läpimätiä rakennuksia, joitten korjauskustannukset valtavat. Mutta sitä mukaa, kun kirkon jäsenmäärä vähenee, rakennuksia tulee jäämään enenevässä määrin ylimaaräisiksi ja varmasti monesta vielä saa hyviä konserttisaleja.
Ja voisihan niissä pitää vaikka minkälaisia yleisötilaisuuksia.
=DW="teevee"
Tekisit mielelläsi negatiivisen Jessen?
Rihkamat takaisin kirkkoon?
Laitapa musa-aloitukseen asiasta siistii riimii.
Ja perään kansan-musa joka sopii kirkko-uruille.
Joka kuulostaa sävelletyn ao. uruille.
Muista: Voimakas musiikki vaatii voimakkaan laulajan.
Monet nykyiset pii-pii-laulajat eivät sovi.
H.Täällä maaseudulla saatetaan jättää syrjässä oleva kirkko talveksi lepotilaan ja pitää palvelussessiot taajaman seurakuntakeskuksessa. Siitäpä koituu pauke ryske, kun kylmiä seiniä joulujuttuja varten lämmitetään. Ja kyllä kärsii muutenkin koko rakennus lämpötilojenvaihtelusta. Urut, maalaukset, tekstiilit, värssykirjat ja mitä vielä. Muutaman kerran vuodessa kirkko puolillaan, joululauluja laulettaessa täynnä, muuten istuu kymmenkunta harrasta normipyhinä penkkejä kuluttamassa.
Tilaa olisi vaikka matu-porukan majoittua, kunhan ensin korjaisivat aarteet ja kirkkohopeat visusti talteen.
En käy kirkossa vaikka en ole eronnutkaan siitä. Joululauja voi halutessaan kuunnella kotona. Jotenkin menettää makunsa kun kaupoissa alkavat soittamaan monta viikkoa liian aikaisin. Nykyisistä virsistä en tiedä mitään, "Ystävä sä lapsien" ja "Minä vaivainen oon mato matkamies maan" ovat ainoat mieleen tulevat virret.
Hajusteille allergisille tällaiset tilaisuudet saattavat olla hankalia.
Moni ei kaataessaan päälleen jotain voimakkaan tuoksuista hajuvettä ajattele että kalliin hajun vaikutus on juuri päinvastainen mihin pyrittiin.
Minusta suihkunraikkaus ja puhtaat hiukset riittävät tilaisuuksiin jossa istuu paikoillaan paljon ihmisiä sisätiloissa."mielikki.neito"
Orvokkini.
Teevee-korppis
"Minä käytän kirkon ovia.
Ne ovat näppärät siinä mielessä että ne voi avata ja sulkea ihan itse."
Mistä kirjoitat, kun et kirkossakaan käy?
Miltä kotonasi haisee?
H.
Käyn sentään häissä ja hautajaisissa, joten kokemusta on.
Meillä on melko puhdasta joten ei "haise" miltään.- PysähtyäKiireestä
Ymmärrätkö, että ihmisillä on erilaisia tapoja ja mieltymyksiä?
Minä käyn mielelläni kirkossa kuuntelemassa kauneimpia joululauluja ja välillä laulan itsekin. Pysähtyvä hetki kiireitten keskellä tekee hyvää ja kirkossa sointi on erilainen kuin äänitetty. - Deckthehallswithholly
Pidän erityisesti englantilaisista joululauluista, ja ilokseni aloitettiin kotikirkossani viime vuonna myös "Kansainväliset kauneimmat joululaulut" -perinne. Harmitti kun tänä vuonna en ollut tilaisuudessa sinne menemään...
- MinunOnHelpompi
Voisitko kertoa lisää asioista ja toisten tekemisistä, mitä et ymmärrä?
Veikkaan, että listassasi voisi tulla melkoisen pitkä. - Minulla.on.oireet
* Pappipaniikkihäiriö
* Kanttoriskitsofrenia
* Suntiopsykoosi
* Kirkkokahvisyndrooma
* Saarnastuolisepelvaltimokovettuma
* Alttariahdistus
* Virsikirjahysteria
* Sakastisappitukos
* Kirkonpenkkipandemia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad671232- 42901
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että335695- 51661
- 51638
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän116636- 101625
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä38605- 76592
- 56574