Millä saa lapset osallistumaan

pulassaollaanjapahasti

kodin askareisiin? Olen työtön kyllä itse, mutta en ehdi kaikkea tehdä. Talo on suuri ja kauhea lapsilauma riesana. Minulla on työlista seinällä jossa on ruksittu mitä kukin tekee m j amilloin, ja kun kaksikymmentä tehtyä työtä on tehty saa eläintarran. Mutta se ei toimi, kun kukaan ei tee mitään eikä siis saa sitä ruksia. Olen monesti joutunut yliviivaamaan työtehtäviä kun niitä ei ole tehty mutta tarra halutaan huijauksella.
Meitä on siis munm ies, hänen viisi lasta, eivät toki asu täällä vakituisesti, sitten on minä heidän uusi äitipuoli se vastuullinen kasvattaja, ja mun lapset neljä tyttöä, jotka auttavat minua ylivoimiensakin välillä, ja sitten on yhteisiä kolme, jotka ovat aika ahkeria, eli ongelma on nuo miehen omat kersat. Heitä ei saa osallistumaan yhteiseen siivoukseen ym millään. Karkkia syödään, telkkua katellaan, pelataan ja sotketaan ja ollaan idiotteja.
He ovat 15-19 v ja erittäin laiskoja osallitumaan edes yhteisiin peleihin tai leikkeihin.
Olen käskenyt tuota vanhintakin hoitamaan nuorimpia lapsia, mutta rahaa rahaa vaatii, mokomakin, eimitään tehtäisi ilmaiseksi, ilmaiseksi olen minäkin hänet kasvattanut ja hoitanut. Olen niin väsynyt, että toivoisin että ymmärtäisivät olla tulematta meille ilamsen ruuan pariin. Olen pikkutarkka, että siistiä pitää olla ja hyvät käytöstavat,mutta se ei onnistu niinkauan kun nuo miehen lapset riehuu täällä. Kaikille ei ole hyvyyttä jaettu niinkuin mun lapsille.

7

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wefsdzc

      Yksinkertaisesti niin, että LOPETAT sen palvelemisen ja otat rangaistukset ja/tai lahjonnat kehiin (jos ei auta kotitöissä, tulee vähemmän lahjoja jouluna tms.) ja oikeasti toteutat ne uhkaukset. Teillä ilmeisesti ei seuraa mitään huonosta käytöksestä, siitä tuo johtuu. Selität konkreettisesti, että teitä on niin paljon, että jokaisen on PAKKO osallistua kotitöihin. Voihan olla, että nuo miehen lapset kokee sut jotenkin erilain kun olet äitipuoli ja siksi käyttäytyvät noin, voi siis johtua ihan siitäkin tuo käytös, ehkä he haluavat tahallaan ärsyttää sua jotta lähtisit?

    • Hei.

      Kirjoituksessasi aistin ärtymystä. Kirjoitat ison perheen elämisen järjestelystä ja toivot, että kotitöitä lapset tekisivät ahkerammin. Mitä muuta oikeastaan toivot perheeltäsi ja itseltäsi? Mietin, millaisena koet elämäsi perheessä ylipäänsä? Miten miehesi kanssa keskustelette perheen vastuunjaosta ja rooleista uusperheessä? Kirjoitat omien lastesi olevan ahkeria, mutta miehen lasten laiskoja. Se herätti minussa kysymyksiä. Millä lailla puhallatte yhteen hiileen ja olette ikään kuin samaa laumaa? Vai jaotellaanko perheenjäsenet teihin ja meihin - se ei ainakaan lisää intoa ponnistella yhteisten päämäärien, kuten kotitöiden eteen.

      20 työtehtävää ennen tarran saamista kuulostaa minusta ankaralta. Millä keinoin voisitte lisätä kiitosten ja kehujen määrää jokaista kohtaan perheessänne? Ei niin, että jokaisesta tiskikoneen täytöstä tulee jokin konkrettinen palkinto, vaan siten, että perheeseen muodostuu kehumisten ja positiivisten palautteen ilmapiiri? Se kannustaa ja motivoi toimimaan yhteiseksi hyväksi. Kotitöiden tekemisen motivaationa ei tule olla ulkokohtainen palkkio, vaan se, että kokee kuuluvansa perheeseen, jossa tehdään yhdessä eteen tulevia askareita.
      Millä lailla lapset ovat voineet yhdessä vanhempien kanssa laatia kotityölistan ja niistä tulevat palkkiot? Millaisia palkkiot voisivat olla?

      Uskon, että perheenne käytännön ongelmiin keksitte nykyistä rastilistaa toimivamman systeemin, jos kodin yleinen fiilis keskittyy positiivisen palautteen enentämiseen, yhteenkuuluvuuden tunteen rakentamiseen ja jokaisen näkemiseen yhtä tärkeänä perheenjäsenenä riippumatta siitä, kenen lapsi on kyseessä. Perheessä kuulutaan toinen toisilleen. Vanhempien välinen avoin keskustelu ja vastuunotto kummankin toimesta on kaiken sen pohja.

      Merja, diakoni

      • höpsistätöppöseen

        Lissu höpöttelee, ei sillä mitään suurperhettä ole. Tarroja palkaksi melkein aikuisille ukkonsa pennuille???? Ei hyvää päivää, jatka ihmeessä, ja muista nuo kirjoitusvirheet.


      • oikaisu
        höpsistätöppöseen kirjoitti:

        Lissu höpöttelee, ei sillä mitään suurperhettä ole. Tarroja palkaksi melkein aikuisille ukkonsa pennuille???? Ei hyvää päivää, jatka ihmeessä, ja muista nuo kirjoitusvirheet.

        RAISION KAUPUNKI ja sen lastensuojelu, lapsen ÄITI höpöttelee
        omiaan, ei niillä mitään suurperhettä ole; ainoastaan "munaton
        ns. mies". Tarroja palkaksi melkein aikuisille ukkonsa pennuille
        ilman omia lapsia???? Ei hyvää päivää, jatka ihmeessä, ja muista
        nuo lapsen oikeudet.


    • Pullakuskinvaimo

      Minä olen saanut omat lapset kotitöiden pariin ihan vaan kauniisti puhumalla. Minun lapseni ovat ihania, ahkeria ja juuri kaikkien äitien toivelapsia.

    • Lissunsadutosa102

      Älä lässytä , ei sulla mitään suuruusperhettä ole, olet yksinäinen juoppo vanha akka, ja ajankuluksi keksit tänne samanlaisia tarinoita joka päivä.

      • oikaisu

        RAISION KAUPUNKI ja sen lastensuojelu, lapsen ÄITI höpöttelee
        omiaan, ei niillä mitään suurperhettä ole; ainoastaan "munaton
        ns. mies". Tarroja palkaksi melkein aikuisille ukkonsa pennuille
        ilman omia lapsia???? Ei hyvää päivää, jatka ihmeessä, ja muista
        nuo lapsen oikeudet.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1173
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe