Pistorasian asennus 4 tuntia?!

Rahastaja

Sähkäri kävi,asensi pesuhuoneeseen pinta-asennuksena pistorasian,tarvikkeita meni johtokouru 4 metriä, MMJ 5 metriä vikavirtasuoja, pistorasia ja pientarvikkeet.

Tavaroiden osalta olen samaa mieltä mutta että työveloitusta on 4 kokonaista tuntia. Kokonaishinta työllä hipoo 400 euroa.

Kohtuullista? Mielipiteitä?

55

1981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orjapiiskuri

      Kyllä siinä kaikkineensa tuo aika voi mennä. Olitko itse paikalla?

      • hghghfghgfh

        Piharakennukseen itse loisteputki ja katkaisin ja toinenkin valaisin ja lisäksi pistorasia.Johdot 60-luvulta ja eri värit joten pähkäilyä.Tarvikkeet sitten 80 euroa.


    • swedrfvbynu

      Ensimmäisenä tulee mieleen että miten korvessa asut eli mitähän asentajalla meni matkoihin? -tämä on ensimmäisiä asioita mitä tilaajat ei ymmärrä että myös kulkemisten osalta pitää rahat saada.

    • Rahastaja

      Päästin asentajan sisään ja poistuin töihin.
      Asun pääkaupunkiseudulla, yritys on n kolmen kilometrin päässä kotoani.

      • orjapiiskuri

        Kyllä tuossa sitten logistiikkaan tuhrautuu jo yksi tunti.


    • ei.tehä.ilimatteeks

      Kohtuu velotus, ite olisin pistäny 5 timee ja 500€, onhan siinä 5 eri materiaaliakin.

    • itse-valmiiksi

      Suomi24:n ohjeilla olisit itse asentanut vähintään puoleen hintaan! Olisit edes vetänyt itse sähkärille (väärät) johdot valmiiksi (väärin) ja "sähkäri olisi tullut vain kytkemään", kuten tapana on.

    • hippelithuijaa

      Kohtuullista - nuu EI!

      Tosin koin/kuulin erään lukkoasentajan takoneen puoli tuntia raivopäissään erään porraskäytävän oven lukkoa ennenkuin sai asennettua ja sittenkin säädöt ovipumpussa päin sitä itseään eli ensin pumppu vetää ovea niin saatanan hitaasti, mutta viimeinen 5 senttinen matka tuleekin sitten voimalla rysäyttäen ja todennäköisesti herättää asukkaat aamu-lehden jakeluun 4.30, mikä tietysti luterilaisen käsityksen mukaan on armottoman myöhään herätä.

      Tähänkin olisi simppeli ratkaisu eli säätää ovipumppu oikein ja liimata ohut 1-2 millin polypreeninauha karmeihin ja tuskin kukaan edes kuulee oven sulkeutuvan.

      Pienillä asioilla saa aikaan suuria vaikutuksia, mutta kun ei - sehän maksaa ja vaatii myös jotain osaamista.

      Sähkärin osalta taas - laskutus lähtee aina täysillä tunneilla vaikka asentaja kävisi vain pieraisemassa paikalla - tää on tätä nykymaailmaa, mutta silti neljä tuntia on jo liikaa.

      Sinua on kusetettu!

      • kuha_vastas

        Tähän voikin lisätä sen vanhan viisauden: On eri asia puhua töiden tekemisestä kuin tehdä niitä.


      • kohtuullinen-on

        Mistäs sinä sen tiedät aloittajan antamilla tiedoilla minkälainen keikka se on ollut, kun noin varmasti pystyt sanomaan, että "neljä tuntia on jo liikaa"? Kyllä 4h tuosta kuulostaa ihan kohtuulliselta.


      • niinminäkintekisin

        Nykyään en enää muuta teekään kun piereskelen ja laskuttelen asiakkaita. Asiakas kun soittelee niin heti pierasen ja siitä lähtee lasku vaikka ei mitään tilaisikaan. Täytyy todeta että kyllä raha haisee.


      • kellokallepoika

        Asiaa tuntematon.
        Ensinnä kilometrikorvaukset. Tarvikkeiden hankinta. Työn esivalmistelut eli suunnittelu. Itse työ. Kaikille näille arvonlisävero 24% Työnantajan sosiaaliturva ja vakuutusmaksut. Lomakorvaukset. Ilmoitukset arvonlisäveroista ja maksusta ja tilittämisestä. Todennäköisesti asentaja ei ollut valtion virkamies silloin kerroin olisi ollut moninkertainen. Nauti duunarin hiellä tekemästä työstä. Kymmenen vuoden päästä et enää muista koko asiaa. Silloin ongelmasi ovat paljon suuremmat ja kalliimmat.


      • Anonyymi

        Minkään helkatin nauhanliimaaminen ei kuulu ovipumpun asennukseen. Nuo lisätyöt on sovittava erikseen.


    • BauHerr

      "Asun pääkaupunkiseudulla, yritys on n kolmen kilometrin päässä kotoani."

      Ei tuolla ole mitää merkitystä. Espoolainen putkiliike kutsuttiin korjaamaan tukkeutunutta viemäriä. Laskutus ja kilometrikorvaqukset alkoivat juosta, kun asentaja astui pakettiautoon HÄMEENLINNAN liepeillä.

      Epäilen, että matkat veivät huomattavan osan tuosta 4 tunnin projektista. Itse en muista asentaneeni yhtä rasiaa ja muutamaa metriä MMJ:tä tuntia kauempaa.

    • söhkömies

      Näin itsekin tuota laskeskelin, liimalistalla olevaa kourua kun ei asenna 10 minuuttia kauempaa, muutaman metrin MMJ:tä sen sisään ja kansi päälle 5 min lisää. Pistorasian poraus seinään, pari reikää, 5 min max.
      Kytkennät keskuksen päässä sekä pistorasialla ja testaus/mittaukset. 45 min max.

      Eli lieneekö tosiaan veloittanut matkoista sen kolme tuntia, 1,5 tuntia/suunta.
      Paha tietysti sanoa kun et itse ollut paikalla. Sinuna kyllä soittaisin ko. yritykseen ja kysyisin perusteita tuolle tuntimäärälle ennenkun hyväksyisin laskun.

      • lgh7i8n

        Voi kun pääsisin kellottelemaan tekemisiäsi tosielämässä niin sinä pääsisitkin sitten selittelemään.


      • BauHerr

        Milloin tulet kellosi kanssa?

        Kyllä 4 h yhden pinta-asennuksen työstä on liikaa. Matka-ajat selittävät tosin laskua, jos selittävät.


      • oikea_sähkäri

        Listalta unohtui, kiviseinän lävistys pesuhuoneeseen. vikavirtakytkimen asentaminen vanhaan tulppasulakekeskukseen, jne.


      • BauHerr

        Käynti tukussa puuttuu listalta. Samoin Onnisen tai SLO:n kahvit.

        Minä en tee 10 minuuttia kauempaa vikiksen asennusta tulppasulakekeskukseen ehdolla, että siellä on tilaa.. Jos ei ole, niin oma rasia vikistä varten ajaa saman asian ja on muutaman minuutin asia. Niitä on tullut asennettua X kpl.

        Jos VVSää tuhertaa tuntitonlkulla, saa meiltä lähteä kassan kautta.

        Minua hatutti istua kahvilla odottamassa rouvaa pienestä leikkauksesta, kun naapuripöydässä "ison talon" asentajat istuivat kahvilla yli tunnin ja kilpailivat siitä, kuka on varastanut enemmän kuparia tai ylilaskuttanut enemmän kilometrejä.

        Jo pelkästään kahvituntiin, siis siihen yliaikataukoon, paloi tuhat euroa laskutustunteina mitaten.

        Juu, ja herrat sähköasentajat valittelivat juuri tästä samasta asiasta, että asiakkaankutaleet kehtaavat valittaa heidän tunneistaan. Sanoohan sen kuulema järkikin, että Helsingissä on ruuhkaa ja että sekä kotiin että tukkuun on pitkä matka.

        Koko kahvila kuuli kuinka "isossa firmasssa" kusetetaan asiakasta.

        Arvatkaa hävettikö koko ammattikunnan puolesta!


      • oikea_sähkäri

        Jutuistaan pääteltynä tämä herra ei ole tehnyt päivääkään käytännön töitä.
        Ja hyvä niin.


      • ö9lo8kij7u
        BauHerr kirjoitti:

        Käynti tukussa puuttuu listalta. Samoin Onnisen tai SLO:n kahvit.

        Minä en tee 10 minuuttia kauempaa vikiksen asennusta tulppasulakekeskukseen ehdolla, että siellä on tilaa.. Jos ei ole, niin oma rasia vikistä varten ajaa saman asian ja on muutaman minuutin asia. Niitä on tullut asennettua X kpl.

        Jos VVSää tuhertaa tuntitonlkulla, saa meiltä lähteä kassan kautta.

        Minua hatutti istua kahvilla odottamassa rouvaa pienestä leikkauksesta, kun naapuripöydässä "ison talon" asentajat istuivat kahvilla yli tunnin ja kilpailivat siitä, kuka on varastanut enemmän kuparia tai ylilaskuttanut enemmän kilometrejä.

        Jo pelkästään kahvituntiin, siis siihen yliaikataukoon, paloi tuhat euroa laskutustunteina mitaten.

        Juu, ja herrat sähköasentajat valittelivat juuri tästä samasta asiasta, että asiakkaankutaleet kehtaavat valittaa heidän tunneistaan. Sanoohan sen kuulema järkikin, että Helsingissä on ruuhkaa ja että sekä kotiin että tukkuun on pitkä matka.

        Koko kahvila kuuli kuinka "isossa firmasssa" kusetetaan asiakasta.

        Arvatkaa hävettikö koko ammattikunnan puolesta!

        Kyllä minuakin hävettäisi jos olisit oikeasti sähkäri, mutta kun juttujasi on lueskellut niin ei pelkoa.


      • BauHerr
        ö9lo8kij7u kirjoitti:

        Kyllä minuakin hävettäisi jos olisit oikeasti sähkäri, mutta kun juttujasi on lueskellut niin ei pelkoa.

        Minulla on poikkeuksellinen määrä ammatteja ja sähköasentaja sattuu olemaan yksi niistä.


      • BauHerr
        oikea_sähkäri kirjoitti:

        Jutuistaan pääteltynä tämä herra ei ole tehnyt päivääkään käytännön töitä.
        Ja hyvä niin.

        Vai niinkö luulet.

        Pitääkö käytännön työtä tekevän hyväksyä varastaminen?

        Tulee mileen se, kun Onnisen autonkuljettaja toi kupariputkia ja kysyi, että pätkitäänkö samalla metrin mittaiseksi, niin voitte viedä romikselle samantien.

        Vastasin, että laita 320 mm ja eri koot valmiiksi toistensa sisälle. Se nimittäin sattui olemaan putkimiesten kassin koko, jolla kuparit vietiin romukauppaan.

        Joka julmetun aamu, kun Alko aukesi, joutui nuorimmainen hakemaan kossu kahvit ja se "kahvikin oli kahvilikööriä.

        On minulla kokemusta suomalaisesta "työelämästä", kuten näkyy. Siitä on syntynyt käsitys monestakin asiasta. Suomalainen "laatutyö" on tyypillisesti roskaa ja pahimmillaan hengenvaarallista.


    • nomaksaahanse

      Olis kannattanut laittaa itse, vai mitä?
      Asentajalla laskutus lähtee juoksemaan siitä kun joku vastaa puheluusi ja päättyy siihen kun asentaja on päivän lopussa täyttänyt tuntikorttinsa (plus yleiskulut päälle laskutuksesta yms.)

    • älytipu

      Paljohan autonasentaja olisi laskuttanut 4h työstä?

    • ne-huijaa-minkä-ehtii

      Tämän huijaamisen takia kannattaa pikkusähkötyöt tehdä itse, ei kannata sähkömiestä jokaiseen piuhanvetoon hälyttää. Aloittajaa laskutettiin 2,5 tuntia ylimääräistä, ei todellisuuteen perustuvaa työ tai matka-aikaa. Lasku kannattaa riitauttaa, ja ehkä miettiä jopa rikosilmoitusta petoksen yrityksestä.

      • HeiValotPäälle

        Vai, että ihan rikosilmoitusta ehdotat... Millaista tuomiota oletat yrityksen saavan lievän petoksen yrityksestä?


      • näin_on_näreet

        Niin, rettelöimällä ei saa kuin itsensä "mustalle listalle", ja seuraavalla kerralla kun tarvitsee sähkömiestä, niin yllättäen "nyt ei millään kerkiä". Joutuukin sitten tyytymään johonkin kuppaiseen hiace-mieheen.


    • Asiakasmaksaa

      Matkat (kuinka kaukaa), tarvikkeiden haku ja asennus sekä mahdollinen suunnittelukäynnin aika.

      • Oikari

        Jos asentajalla sattuisi olemaan kaikki tarvikkeet mukana kun ensimmäisen kerran tulee hommaa katsomaan/tekemään eikä suunnitteluun tai asiakkaan jahkailuun mene juurikaan aikaa niin kaksi tuntia voisi olla mahdollista.

        Näin keikat ei yleensä mene vaan käydään suosiolla ensin katsomassa koska asiakkaat eivät yleensä osaa selittää asiaa niin että tulisi kerralla oikeat ja tarvittavat tarvikkeet.

        Enempää asiasta tietämättä on mahdoton arvioida mutta 4h on kuitenkin mahdollista.
        Huolellinen jälki on kuitenkin tärkeintä.


      • Erittely

        On kai siinä laskussa erittely? Eli tarvikkeet ja työt?


      • laatu_edellä

        "Huolellinen jälki on kuitenkin tärkeintä."

        Niinhän se on, kun jälkikäteen arvioidaan valmista asennusta, erityisen siistiä tai törkeää jälkeä, kysytään aina kuka tuon on tehnyt, ei koskaan kauanko siinä meni aikaa.


    • kyöstit

      vikispissis sinne vaa ni ei tartte kikkailla vitun uunot

    • Meidän firmassa minimi laskutus on 4 tuntia,mutta kerrotaan kyllä asiakkaille etukäteen.
      Pienempi tuntisia keikkoja ei kerta kaikkiaan kannata ottaa.

    • TilaajaValitseeTekijän

      Kaikessa rakentamisessa maassamme pätee yleensä se, että yksi urakoitsija tekee alueen kaikki työt ja muut keräävät kaikki rahat. Sun pitää tuntea se, joka on se paras tekijä, joka tekee kohtuuhintaan ja on ylivoimaisesti kokenein ja pitää itse työn tekemisestä.

    • ne-huijaaa-aina

      """Meidän firmassa minimi laskutus on 4 tuntia"""

      Just joo, ja vaikka työ olisi matkoineen kestänyt 1,5 tuntia? Miksei te laskuta samantien 8 tuntia minimi, jos ei kerran todellisuudella ole mitään väliä?

      • BauHerr

        Äijäammateissa (LVIS, auton huolto) ylilaskutetaan hyvin usein. Lisäksi kyseiset ammatit ovat helppoja. Ne oppii ilman sen suurempaa ponnistusta, tai ainakin minä ne opin.

        Säästin kaverille kerran 12.000 vääntämällä käsin vanhemman mallin Ferrarin vääntyneen puskurin suoraksi. Aika hyvin noin minuutin työstä. Taisi korjaamoa harmittaa!


      • heh_hee

        Älä, olet kaiken muun lisäksi myös voimamies :)


      • BauHerr

        Ei suinkaan. Ferrarin puskuri on peltiä. Ei sen vääntämiseen tarvitse olla erityisen voimakas. Sehän on vain ylihintainen Fiat.

        Penkkipunnerran 140 kg, en sen enempää.

        Leukoja vedin 1,5 vuotta sitten 20 kpl, kun kysyivät 10.000 leukaa/vuosi kisaan. 20 kpl satsi olisi pitänyt vetää 2 kertaa vuorokaudessa, joten en ottanut haastetta vastaan. Ei kiinnosta roikuttaa lihaa.


    • myös_Sähköasentaja

      Taitaa tämä (Bau her) pauherri ollakkin itämaan trolli, jutuistaan päätellen...

      • BauHerr

        Tuohon saat keksitä itse jonkun argumentum ad ridiculum vastauksen.

        Aihe en ole minä, vaan ylilaskutus.


    • BauHerr

      Tuli tuossa juuri (lakisääteistä) työmaapäätettä vuokrattaessa mieleen se, että laite on niin edullinen, että sellainen kannattaa vuokrata aivan kaikkiin projekteihin. Alkuperäisen kysyjän pistorasiankin asennus olisi mennyt huomattavsti sutjakammin.

      Vuokrahinta tulee maksettua jopa siinä, että tulo- ja lähtöajat saa tarkasti ylös. Haamutuntien laskuttaminen on todella hankalaa. Tunti ylilaskustusta on arvokkaampi kuin päätteen vuokra.

      Yrittäjän näkökulmasta seurantalaite on syytä hankkia joka pakuun. Jäävät nuo ABC-käynnit vähän vähemmälle. Ainakin minua ärsyttää katsella pakettiautojen rivejä kuppiloiden edustalla. Ne seistä joköttävät siellä tunteja, ja joka tunti maksaa jollekin 60 euroa per äijä.

    • reissurakentaja

      Parisen tuntia matkoineen lienee oiokea aika, mutta kun ei ole paikalla niin saa maksaa sen tunnin lisää.
      Tässä vuosia sitten kuulin että Taipalsaarella paikallinen sähköyrittäjä oli laskuttanut yhden rasian kytkennästä kahdeksan tuntia. Kun asiakas oli valittanut niin lasku tippui neljään tuntiin. Hyvä hintä jää siitäkin.
      Tällä yrittäjällä on vain pari kolme sähkäriä' töissä, ja heidän pitää elättää isäntä. Tällöin pitää laskutuksen olla kohillaan.
      Tuntuu vain niin ihmeelliseltä miten riittää asiakkaita sellaiselle.
      Täällä Savonlinnan alueella ei pystyis laskuttamaan mitäin tuollaisia hintoja. Sellainen yrittäjä kuolis alta aikayksikön.

    • reissumies5

      Kaksi tai kolme tuntia olisi kohtuus.
      Lappeenranta keikalla kuulin että Taipalsaarella oli paikallinen sähköliike laskuttanut yhden rasian kytkennästä kahdeksan tuntia. Valittamalla oli tippunut puoleen. Tällä isännällä kuulemma vain pari, kolme sähkäriä', joten laskutus täytyy olla kohillaa.
      Täällä Savonlinnassa ei voi noin laskutella, tai on entinen laskuttelija.

    • reissumies5

      höpö juttuja kun ei mee perile

    • Sähköasennustako

      Vitusti liikaa velotettu ja ketju jo vanha, muuten pistäisin vinkkiä, miten toimia vastaan...

      Aina se halvin tuntivelotus ei olekkaan halvin, meillä n 65€/h, mutta haamuvelotuksia ei tule, kuka muutenkaan jaksaisi penneistä kiukutella yksityisen kanssa... Jos vaativampi homma, niin aina ilmoitan tilaajalle, että vie hieman enempi aikaa, tietty kusipääkerroin on aina olemassa: Tarjoat kahvit, heität läppää tms, niin velotuskin on sen mukainen (puuttuvat tunnit saa aina heitettyä soppari asiakkaille, esmes kaupunki...)

      En kylläkään kehtaisi itse edes merkata vaikka olisi kusipää vastassa neljää tuntia pistorasian siirosta... Pk seudulla menee tukkukäynteinen ihan max 3h, tällöin pidetään kaffetauotkin siinä välissä.

      Tiedän että pihit eivät tuntiveloituksen takia valitse meitä, mikä on itseasiassa hyvä, mutta suosittelisin, ei ylläreitä, mokakorjauskin (harvinaista) toimii, olisi vieläkin sanottavaa, mutta en jaksa enempää ketjuun, mikä on viimevuotinen...

      • sinäkö-säkäri

        Niin... kun katson 36v. "asennusuraani" taaksepäin, niin aloittajan kuvailema performanssi, eli asennus "taidolla ja tunteella", on kestänyt lyhimmillään noin 20min. pisimmillään 6h... tuo Pääkaupunki on myös varsin tuttu paikka kananpaskaseinineen, parkkipaikkoineen ja "kaikkitietävinä" asiakkaineen.

        Tosiasia on se että kusipää maksaa enemmän, sitä EI kompensoida sopimusasiakkaiden piikistä.

        Muuten, 65egee normi sähköhommista on ryöstöä... ja vielä kaffetauotkin... joskus urakkatyömailla oli sellaisia, keikkahommissa ei ole pahemmin ollut.


    • Sähköasennustako

      Hm...

      Jos tuo tuntuu isolta, niin pari Suomen isointa firmaa (soppari IS firman kanssa ja taloyhtiön telkkarissa...) niin pikan asennus n90€/h, tarkoittaa 3 pv:n sisällä tehtäviä töitä ja "laatuasunnoissa" elävät ihmiset luulevat saavansa nopeaa ja hyvää palvelua...

      Meillä vaste aika parhaimmillan heti, ja jos oikeasti kiire, niin se on heti., keikka tyypit firmassa osaavat asiansav, voisin itse antaa asuntoni sähköistyksen kenen tahansa keikka kuskin harteille, ja tietäisin että homma toimii, tottakai teen ja tekisin itse...

      Aloittajalla liikaa veloitusta, läpimeno, listaa 4m ja pr nn. 2h (todelloinen työaika tuurilla yli 60min), jos olisi pitänyt keskusta modifioida. niin kolmosen ois voinu velottaa, mutta laskun tiedoista lähtien max 2h....

      Isolla firmalla on myös osaavia sähkäreitä, mutta olen korjannut ison firman sähkärin yrittämää kopellusta muutaman kerran, eräskin taloyhtiö vaihtoi sähkäriä (isoon firmaan) ja vaihtoi puolen vuoden päästä takaisin.

      Olen myös nähnyt tarjouksia, millä raharikkaille myydään kämpän remppoja, parhaimmillaan raharikkaat maksavat 3 x normihinnan päälle (huom päälle) ja saavat kokemattomat kesäpojat tekemään ihmeitä...

      Firma missä olen myy toimintaansa n. 65€ tunti, mutta sällit jotka keikkaa tekee tietävät mitä tekevät ja reklaami firmaa kohtaan on hyvin vähäistä ja tällähän ei ole merkitystä...

    • Anonyymi

      Tämä on nyt vanha ketju, mutta kommentoin kuitenkin. Itsellä kävi sähköasentaja. 8 pinta pistorasiaa ja 6h veloitusta. Joku sanoi tuossa yläpuolella et tarjoat kahvin ja heität vähän läppää niin pääsee halvemmalla niin ei kyllä pidä paikkaa. Tyyppi kertoi minulle elämäntarinansa pitämällä taukoa suurimman osan täällä olo ajastaan. Oli liian huonossa kunnossa tekemään tehokkaasti töitä ja hyöri ja pyöri menemään. Aivan törkeää laskutusta. Tein valituksen yhtiölle jossa vaan nostettiin käsiä.

      • Anonyymi

        Mistä näitä köyhiä sikiää?


      • Anonyymi

        Kuulostaa keksityltä jutulta tai et ole ymmärtänyt näkemääsi.


      • Anonyymi

        Juuttusi perusteella ei vielä pysty mitenkään arvioimaan oliko lasku ala vai ylä -kanttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä näitä köyhiä sikiää?

        Entäs veijareita?


    • Anonyymi

      Minä olisin tuon homman tehnyt 15 minuuttiin.

      • Anonyymi

        Sitten vaan oma yritys pystyyn ja tienaamaan. Matkat kohteeseen, tarvikkeiden hakureissut sun muut on luonnollisesti silkkaa vapaa-aikaa ja täyttä nautintintoa. Kuten myös laskun kirjoittaminen yms. Tosin tuon viimeisen voi jättää tekemättäkin, niin säästyy siinäkin aikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3229
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1743
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1285
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1253
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1159
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      48
      1056
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      964
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      906
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      64
      821
    Aihe