Sauna rakennettu -70 luvulla,seinät on käsittelemättömiä joten seinissä on homeen pilkkuja,onko mitään tehtävissä ?
Käsittelelemätön vanha hirsisauna
15
2041
Vastaukset
- remonttimies1
Älä tee mitään, jos kunnon räystäät/pitkät niin satoja vuosia kestää pilkkuineen päivineen, seuraava kirjoittaja huutaa, home-home-home ja pura mökkisi, älä usko niitä !
- home-home-home
Hometta vai sinistäjä? Kaksi eri asiaa jos saivartelu jätetään.
Oli kumpi tahansa pintojen käsittelemättömyys ei ole se ongelma tai sen aiheuttaja. Jos on sinistäjää siihen riittää väärä ajankohta puuaineksen kaadolle tai saatanan märkä kesä joka sinistää jos ei ole puuaines suojattu jo rak.vaiheessa. Sinisille pilkuille et mitään voi (maks. peittää piiloon pintakäsittelyllä) eikä tarvitsekkaan ainoastaan esteettinen ongelma home vastaavasti on asia erikseen. - nouuhätä
Jos hometta niin hio pois, pese home-estoaineella ja käsittele haluamallasi pintakäsittelyaineella joko värjäten pinnan tai läpikuultavalla sivellen.
- 11.2
vielä kun nimeät yhden pintakäsittelyaineen jolla et muodosta kosteuden läpäisemätöntä kalvoa jolla muodostaa kokonaan uusi riskirakenne kosteusteknisesti? Eikä se läträäminen pintakäsittelyaineilla sitä homeen uusiutumista poista koska itse aiheuttaja homeelle on ihan toisaalla.
- etsilleenjatolleen
11.2 kirjoitti:
vielä kun nimeät yhden pintakäsittelyaineen jolla et muodosta kosteuden läpäisemätöntä kalvoa jolla muodostaa kokonaan uusi riskirakenne kosteusteknisesti? Eikä se läträäminen pintakäsittelyaineilla sitä homeen uusiutumista poista koska itse aiheuttaja homeelle on ihan toisaalla.
Joko punamulta tai rautavihtrilli eli rautasulfaatti, joilla saa joko peittävän värin hirren ulkopintaan tai hirren harmaantumisen nopeasti ja takuulla hengittävät. http://www.uula.fi/fi/maalausohjeet/rautasulfaatin-kaesittelyohjeet.
- 11.2
Sisäpuolen seinäpintoja minä tarkoitin mutta en näköjään tarkentanut. Ulkoseinissä kun ei hometta voi olla jos ei ole räystäs tippunut tai perustukset pettäneet noin yleisellä tasolla.
Punamulta on hyvä ja r.vihtrilli mutta ei poista edelleenkään sitä ongelmaa eli homeen aiheuttajaa. Sisäpinnoilla en hirveästi suosittele punamultaa syyn sille löydät kun jatkaat googlehakuja joilla päteä asiassa josta et itse tiedä hevonpersettä - etsilleenjatolleen
11.2 kirjoitti:
Sisäpuolen seinäpintoja minä tarkoitin mutta en näköjään tarkentanut. Ulkoseinissä kun ei hometta voi olla jos ei ole räystäs tippunut tai perustukset pettäneet noin yleisellä tasolla.
Punamulta on hyvä ja r.vihtrilli mutta ei poista edelleenkään sitä ongelmaa eli homeen aiheuttajaa. Sisäpinnoilla en hirveästi suosittele punamultaa syyn sille löydät kun jatkaat googlehakuja joilla päteä asiassa josta et itse tiedä hevonpersettäNO ANTEEKS - kauhiast olen pahoillani, että ihan kuukletin vääriä tietoja.
Kyllä ulkoseinätkin voivat homehtua ja jopa lahota - et silleen.
Saunan sisäseiniin ratkaisu olisi pinnan hionta (käytä henkilösuojaimia), pinnan pesu http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/supi_saunapesu, käsittely vaikka http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/supi_arctic, tietysti myös saunan tuuletukseen tulee kiinnittää huomiota ja tarvittaessa parannettava sitä ja tietysti olennaisin eli jätä ovet auki saunomisen jälkeen kosteuden poistamiseksi ja pintojen kuivumisen takia.
Home elää kosteudesta ja jos pinnat ovat kuivat ja saunan lämmöt yli 80 astetta se kuolee. - 11.2
Minä en sinun anteeksipyyntöjä kaipaa oma surullinen tarinasi jos pyrit pätemään asiassa johon kommentoidaksesi joudut googlettamaan tietoa kopioitavaksi ja mikä nolointa tuotevalmistajien mainoksien muodossa. Mainoksia joita en jaksa tässä alas ajaa muutoin kuin toteamalla ettei puu tarvitse minkäänlaista suojaa lähtökohtaisesti kyse kun on pääasiassa estetiikasta ja tuotevalmistajien luomasta harhasta jolla tuotteitaan myyvät. Yleistys moni pinnoite on ihan jees tapauskohtaisesti kasvatten pinnoitetun materiaalin käyttöikää. Linkittämässäsi listalla on vastaavasti tuote jolle ei ole kuin esteettinen tarve jota tuotevalmistaja sinulle myy itse luomallaan tarpeella mitä ei todellisuudessa ole mutta sitä tuotevalmistajat ei kerro muuten tuote ei myy. Itseasiassa tulit poimineeksi linkin jonka tuote voi muodostaa esim. massiivihirsisaunan seinärakenteisiin kosteusongelmia tuotteen muodostaman vettä hylkivän pinnan seurauksena.
Kuten edellä totesin otin kyllä viestini asiavirheestä syyn omalle kontolleni mutta saivarrellaan nyt kun sitä kaipaat.
Kyllä - ulkoseinätkin voi homehtua jne. minkä edellä esille toin todeten ettei syy koskaan ole pinnoittamaton ulko- tai sisäseinäpinta. Käytin sanaa yleistys koska seinä voi murentua pillun päreiksi kaikilla mahdollisilla suoja-aineilla jne. joilla sinä pelastat kaikki ongelmat ymmärtämättä että yksi yleisimpiä syitä esim. seinien lahoamiselle ovat pinnoitteet joilla puuta pyritään suojaamaan. Kyllä, luit ihan oikein vielä kun ymmärtäisit lukemasi..
Jos sinä jätät ulkosaunan oven auki kuivattaaksesi saunan tulet muodostaneeksi tilanteen missä saunaa jota pyrit kuivaamaan johdat sinne ilmanalasta riippuen kylmää, kosteaa ulkoilmaa joka vain lisää kosteusteknisiä ongelmia. Tuuletuksen ja jälkikuivaamiset kuuluu toki asiaan mutta ei noilla menetelmillä. Edellisen sinä itseasiassa kerroit lopussa kuinka lämpö kuivattaa ja siitä huolimatta neuvot avaamaan oven minkä seurauksena se lämpö karkaa ulos sen sijaan että sillä kuivatettaisiin saunan rakenteita - iniseväiines
11.2 kirjoitti:
Minä en sinun anteeksipyyntöjä kaipaa oma surullinen tarinasi jos pyrit pätemään asiassa johon kommentoidaksesi joudut googlettamaan tietoa kopioitavaksi ja mikä nolointa tuotevalmistajien mainoksien muodossa. Mainoksia joita en jaksa tässä alas ajaa muutoin kuin toteamalla ettei puu tarvitse minkäänlaista suojaa lähtökohtaisesti kyse kun on pääasiassa estetiikasta ja tuotevalmistajien luomasta harhasta jolla tuotteitaan myyvät. Yleistys moni pinnoite on ihan jees tapauskohtaisesti kasvatten pinnoitetun materiaalin käyttöikää. Linkittämässäsi listalla on vastaavasti tuote jolle ei ole kuin esteettinen tarve jota tuotevalmistaja sinulle myy itse luomallaan tarpeella mitä ei todellisuudessa ole mutta sitä tuotevalmistajat ei kerro muuten tuote ei myy. Itseasiassa tulit poimineeksi linkin jonka tuote voi muodostaa esim. massiivihirsisaunan seinärakenteisiin kosteusongelmia tuotteen muodostaman vettä hylkivän pinnan seurauksena.
Kuten edellä totesin otin kyllä viestini asiavirheestä syyn omalle kontolleni mutta saivarrellaan nyt kun sitä kaipaat.
Kyllä - ulkoseinätkin voi homehtua jne. minkä edellä esille toin todeten ettei syy koskaan ole pinnoittamaton ulko- tai sisäseinäpinta. Käytin sanaa yleistys koska seinä voi murentua pillun päreiksi kaikilla mahdollisilla suoja-aineilla jne. joilla sinä pelastat kaikki ongelmat ymmärtämättä että yksi yleisimpiä syitä esim. seinien lahoamiselle ovat pinnoitteet joilla puuta pyritään suojaamaan. Kyllä, luit ihan oikein vielä kun ymmärtäisit lukemasi..
Jos sinä jätät ulkosaunan oven auki kuivattaaksesi saunan tulet muodostaneeksi tilanteen missä saunaa jota pyrit kuivaamaan johdat sinne ilmanalasta riippuen kylmää, kosteaa ulkoilmaa joka vain lisää kosteusteknisiä ongelmia. Tuuletuksen ja jälkikuivaamiset kuuluu toki asiaan mutta ei noilla menetelmillä. Edellisen sinä itseasiassa kerroit lopussa kuinka lämpö kuivattaa ja siitä huolimatta neuvot avaamaan oven minkä seurauksena se lämpö karkaa ulos sen sijaan että sillä kuivatettaisiin saunan rakenteitaNo kyllä sulla sitten on vaikeaa!
Puu on hyvä pintakäsitellä jollain aineella ihan vain kosteuden ja lian imeytymisen vähentämiseksi - samalla sävyttäen saa värjäymät ja sinistymiset piiloon.
70-luvun mänty oli solukoltaan tiivimpää kuin nykyiset tehokasvatetut hötöpuut, joten pintakäsittely ei ole aina tarpeen - varsinkaan kun saunan lämpö on tiivistänyt pintasolukkoa entisestään.
Sauna ja varsinkin pesutila on hyvä kuivata ja tuulettaa käytön jälkeen - muuten tilat jäävät kosteiksi ja nimenomaan homeen kasvulle suotuisiksi.
Ja jos osaat kuuklettaa ihan ite niin mitä vittua edes täällä kyselet! - älä.itke.iines
Ei minulla vaikeaa ole mutta sinulla tuntuu olevan kun et kyennyt ensimmäistäkään vastaväitettä kumoamaan.
Saa toki mutta kuten edellä totesin yleisellä tasolla niillä pintakäsittelyillä voidaan aiheuttaa vaara muille kosteusteknisille vaurioille. Tarkoitit tällä kertaa varmaan lauteita kun hypit ulkoa sisällle seinistä lauteisiin?
70-luvun mänty on sitä tämän päivän puubroileria mihin viittasit mutta 70-luvulla kaadettua honkaa tms. tarkoitit olit teoriassa ihan oikeassa. Vai tiivistää se saunan lämpö pintasolukkoa heh heh..
Kyllä, sauna jne on hyvä tuulettaa ja huolehtia jälkikuivaamisesta mutta sinä itse edellä olit ohjeistamassa pitämään ovet auki jolla varmistat vain lämmön karkaamisen ulos millä saunan rakenteita kuivattaa ja toisaalta ohjaat kylmää, kosteaa ulkoilmaa tilaan jota pyrit kuivaamaan. ETkö näe edellisessä yhtälössä mitään erikoista?
Ei minun tarvitse googlettaa mutta jatka sinä toki tahollasi tai lopeta leikki jos ei pää kestä mihin viittaa tuo sinun vitun viljely. Heikkohermoista sakkia näillä sivuilla? - kaikkeasitäonkin
älä.itke.iines kirjoitti:
Ei minulla vaikeaa ole mutta sinulla tuntuu olevan kun et kyennyt ensimmäistäkään vastaväitettä kumoamaan.
Saa toki mutta kuten edellä totesin yleisellä tasolla niillä pintakäsittelyillä voidaan aiheuttaa vaara muille kosteusteknisille vaurioille. Tarkoitit tällä kertaa varmaan lauteita kun hypit ulkoa sisällle seinistä lauteisiin?
70-luvun mänty on sitä tämän päivän puubroileria mihin viittasit mutta 70-luvulla kaadettua honkaa tms. tarkoitit olit teoriassa ihan oikeassa. Vai tiivistää se saunan lämpö pintasolukkoa heh heh..
Kyllä, sauna jne on hyvä tuulettaa ja huolehtia jälkikuivaamisesta mutta sinä itse edellä olit ohjeistamassa pitämään ovet auki jolla varmistat vain lämmön karkaamisen ulos millä saunan rakenteita kuivattaa ja toisaalta ohjaat kylmää, kosteaa ulkoilmaa tilaan jota pyrit kuivaamaan. ETkö näe edellisessä yhtälössä mitään erikoista?
Ei minun tarvitse googlettaa mutta jatka sinä toki tahollasi tai lopeta leikki jos ei pää kestä mihin viittaa tuo sinun vitun viljely. Heikkohermoista sakkia näillä sivuilla?No kyllä olet sekaisin - vittuilet hyviä neuvoja tarjoaville eikä mikään tunnu kelpaavan.
Menehän peilin eteen alasti ja tutkaile ihan vakavasti millainen pelle oikeasti oletkaan.
Ei muuta ja se on moro.
- Vinha
Vielä tarkentaakseni,home on ulkoseinissä.
Sisältä hyvä.- remonttimies1
Älä laita mitään, älä ainakaan muovimaaleja jos laitat niin perinnemaali tai tärpättiohenteinen kylläste/maali.
Huom. silloin ei niitä pilkkujakaan tarve miettiä.
- ichphpj
Kehikko 30-40v vanha
Älä tee mitään jos harmaa ei haittaa
Jos katto ja perustus kunnossa, sauna kestää ulkoilmaa satoja vuosia
Eri asia miten raykaisut sisällä lähinnä lattia ja seinän liitos
Jos maalattava, käytä keittomaaleja - Vinha
Niin tuohon menisi seuraavat 50vuotta ainakin mutta esteettisesti ruma homepikkuineen :(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448299Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462268Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262132- 951728
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811667- 321467
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081093Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28870