Siis tiedän kyllä, että jos auto ei käynnisty, vika voi olla akussa. Mutta sehän saattaa herätä henkiin lataamalla, mutta missä vaiheessa pitäisi oikeasti harkita uutta akkua ? Eikä kiitos mitään viisasteluja vastaukseksi, vaan mielellään ihan relevanttia tietoa. En halua, että minulle myydään akku väkisin vaikka vanha ei vielä olisikaan vaihtokunnossa .
Mistä tietää, milloin akku on vaihdettava ?
22
12292
Vastaukset
- ovvaan
Kun lataat akkua ainakin talvella muutamia kertoja niin sen varaustilasta tietää koska on vaihdon aika. Tosin nykyään akut 'sammuvat' nopeasti toisin kuin ennen vanhaan, siis toiminta voi loppua nopeastikin.
- siitäsentietää
Jos auto ei käynnisty ja akun tyhjenemiseen ei löydy syytä, esim. joku sähkökoje jäänyt päälle, runsas webaston käyttö ja lyhye moottorinkäyntiajat tms. niin silloin se on vaihdettava.
Tietysti kannattaa myös tarkistaa että auton oma generaattori toimii ja latausjännite akulla on riittävä. Joskus voi esim. kaapelit hapettua aikojen saatossa ja lataus "toimii" jolloin mitään virheilmoituksia ei tule mutta jännitehäviöiden takia latausjännite kuitenkin jää matalaksi eikä akku lataannu kunnolla. - hiss
Kannattas hommata yleismittari ja katsoa sillä että tyhjeneekö akku omia aikojaan.Uusissa latureissa on mittarit mukana. Nykyiset akut ovat kaput viidessä vuodessa.vanhemmat kestivät kymmenenkin vuotta,häh ?
- 235252
1. Mittaa lepojännite (pitää olla esim yli 12,5V)
2. Kuormita akkua esim. 150A virralla 15s. Esim 50Ah akulle 4 asteen lämpötilassa kuormituksen aikana jännite pitää olla yli 9,3V.
Nämä ovat taulukkoarvoja jotka riippuvat auton ja akun mallista. Varmaan huomaat että kannattaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi.- 235252
Tämä siis merkkihuollon akkutarkastus. Ei pysty kotioloissa tekemään ellei sulla ole akkutesteriä ja oikeita taulukkoarvoja.
- 23536222
Näistä kohdista tuo 2. on tärkeämpi koska simuloi kylmäkäynnistystä. Kylmäkäynnistys on juuri se tilanne missä akun huono kunto tulee ensimmäiseksi esiin. Luotettavimman tuloksen saa kun testin tekee kylmässä koska huonokin akku voi lämpimällä toimia suht hyvin.
Eli kuormitusvirtaa akun koosta riippuen 120-250A 15s ajan ja mitataan jännite kuormituksen aikana. Tämä jännitteen minimiarvo riippuu lämpötilasta. - Testereistä
235252 kirjoitti:
Tämä siis merkkihuollon akkutarkastus. Ei pysty kotioloissa tekemään ellei sulla ole akkutesteriä ja oikeita taulukkoarvoja.
Tuossa on parhaimmat akkutesterit mitä Suomalainen perus kuluttaja voi itselleen ostaa auton akun todellisen kunnon testaamista varten.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/493112/Elektroninen-akkutesteri
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Akkutesteri-2000035744/ - vielä_virtaa
Testereistä kirjoitti:
Tuossa on parhaimmat akkutesterit mitä Suomalainen perus kuluttaja voi itselleen ostaa auton akun todellisen kunnon testaamista varten.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/493112/Elektroninen-akkutesteri
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Testauslaitteet-ja-Elektroniikka/Akkutesteri-2000035744/Ostin Motonetistä uuden akun tuon akkutesterin hinnalla, toimii ihan testaamatta.
Joissain suljetuissa akuissa on kannessa "silmä" joka värikoodeilla kertoo lataustarpeesta. Jos se jatkuvasti kesäkelissä pyytää latausta vaikka akku ei vielä oireilekkaan, se kannataa uusia ennen talvea. Myöskin ikä antaa osviittaa, 5vuotias on todennäköisesti tiensä päässä.
Nykyisin akku ei enää ole kallis arvoesine, miksi pitäisi epäilyttävissä tapauksissa lykätä sen hankintaa, ja saada ensipakkasilla itselleen turhia murheita.
- hyvinlataa
Itse vien auton aina huoltoon ennen talvipakkasia, merkkiliikkeeseen, vaikka on vuosimallia -02.
Pyydän AINA saada jättää auton yön yli ja akun ladattavaksi samalla. En siis tiedä, miten vanha akku on kun ostin auton käytettynä 5 vuotta sitten, juuri merkkiliikkeestä.
Todella hyvin toimii seuraavan vuoden ajan yleensä. Ajan tasaisesti lyhyitä ja pitkiä matkoja ja kilometrejä ei tule kuin noin 15.000 vuodessa. Auto ei myöskään seiso pitkiä aikoja.- srhsrsr
"Pyydän AINA saada jättää auton yön yli ja akun ladattavaksi samalla. En siis tiedä, miten vanha akku on kun ostin auton käytettynä 5 vuotta sitten, juuri merkkiliikkeestä."
Ja hyöty jonka saat tuosta kestää korkeintaan pari päivää kunnes akku on palautunut taas tilaan jossa on normaalikäytössäsi. Vai mitä ihmettä ajattelit saavuttavasi tuolla??? Sähkötekniikan insinöörinä en ainakaan ymmärrä. - rahakiertoon
srhsrsr kirjoitti:
"Pyydän AINA saada jättää auton yön yli ja akun ladattavaksi samalla. En siis tiedä, miten vanha akku on kun ostin auton käytettynä 5 vuotta sitten, juuri merkkiliikkeestä."
Ja hyöty jonka saat tuosta kestää korkeintaan pari päivää kunnes akku on palautunut taas tilaan jossa on normaalikäytössäsi. Vai mitä ihmettä ajattelit saavuttavasi tuolla??? Sähkötekniikan insinöörinä en ainakaan ymmärrä.Korjaamo varmaan hyötyy siitä lisäämällä kyseisestä toiminnasta rivin huoltolaskuun ja nauramalla paskaisesti kun asiakas maksaa sen.
- Kevvväämmällä
Sitten kun se alkaa käynnistämään heikoimmin, eikä johdu esim. pidemmästä ajamattomuudesta tms.
- syssssymmällä
Pari kertaa olen turhaan vaihtanut akun kun luullut että lopussa kun vaivalloisesti pyörittää käyntiin. Ex-ex-kosla starttaili laiskasti uudesta akusta huolimatta eikä auttanut vaikka laitoin lisämaadoitusta ja starttimoottorinkin vaihdoin (tosin käytetyn). Ex-koslassa tuli sama juttu, alkoi silloin tällöin starttaamaan laiskasti ja taas koitin vaihtaa akkua, ei apua. Lopulta starttimoottori hyytyi täysin ja alkoi kesälämpimällä kuulostaa samalta kun -30 pakkasella koittais startata ilman lämmitystä, vaikka akku täydessä tykissä. Purin ja putsasin starttimoottorin ja alkoi pyörittämään kuin uusi, tuli kummasti kierroksia lisää. Eiköhän se ollut startin jumiminen syynä sitä edellisessäkin autossa. Nykyisessä autossa vaikuttaa startti kans olevan huomiota vailla, kun teki taas saman epäloogisuuden että viikonlopun parkin jälkeen starttasi pirteesti aamulla, mutta iltapäivällä hädintuskin jaksoi pyöräyttää käyntiin. Taas siitä eteenpäin ihan hyvin startannut, kokemuksesta viisastuneena taitaa olla turha akkua lähteä ostamaan.
Jos ykskaks alkaa starttaamaan laiskasti joka kerta niin sitten ehkä huonossa akussa vika. Tollanen laiska starttaus siellä täällä ilman logiikkaa taas melko varmasti starttimoottorin jumimista joka tulee vaan pahenemaan. - alalla.itekki
Hevosmiesten tietotoimistosta tuon kuulit...
- ghjhjhgjhgj
Akkulaturilla pärjää pitkälle.Perinteisesti alkaa plussa napa sitten kerätä mönjää ihan sitten lopussa.
- jkee
Ei välttämättä kannata vaihtaa vaikka auto ei käynnistyisi. Nimittäin kolme vuotta sitten latasin akun tuollaisen episodin jälkeen ja akku on edelleen käytössä.. Kyllä sen huomaa kun akku on oikeasti heikko - huono pyöritys ja hyytyy nopeasti. Ei parane siitä pitkän ajonkaan jälkeen..
- pellep
Jos ei lamppu syty, jossain on vikaa...
- vai.raha.kiertoon
Kun akkutesteri maksaa viitisen kymppiä niin osta uusi akku mieluummin. Se maksaa vain muutaman kympin enemmän.
- pika-testi-248
Yksi testi : Lataa akku täyteen, älä käynnistä moottoria, laita ajovalot päälle, anna olla 10 min päällä, kokeile käynnistää auto, jos lähtee käyntiin akku on riittävän hyvä, jos ei se on lähes vaihtokunnossa. Akun saa täyteen joko 230v laturilla tai ajamalla ilman valoja n. 30 minuuttia, ei tyhjäkäynnillä.
- eipidäpaikakansa
En tiedä millä autolla sinä ajat mutta ainakin minun autossa (volvo v70 -09) lataus toimii myös tyhjäkäynnillä vaikka olisi valot ja kaikkea muutakin päällä. Kierrokset tai kuormitus ei vaikuta latausjännitteeseen.
Joten ihan turha neuvo että pitäisi muka puoli tuntia ajaa ilman valoja että akku täyttyy. Ja ne valot on nykyään aika pisara meressä, eihän ne ota kuin 110w (parkkipolttimoita ei edes saa pois päältä moottorin käydessä), moni muu laite ottaa paljon enemmän.
- Akunkestoarpaa
Akun kesto on nykyään arpapeliä. Uusi akku saattaa kestää 1....5 vuotta, keskimäärin lienee tuo 5 vuotta normi kestoikä. Takuu vaihtelee 2-4 vuotta uusilla akuilla. Meillä firmassa on sammunut akkuja jo 4 kpl (AGM) tuon 2 vuoden takuun puitteissa, onneksi uutta tilalle korvauksetta! Akku ei välttämättä aina varoita kunnostaan. Omaan autoon vaihdatan 5 vuoden välein, ellei auto vaihdu.
Tänään tuli vaihdettua kakkosautoon vm 2005 akku joka oli alkuperäinen vuodelta 04 leiman mukaan. Näitä Vartoja (72Ah) on harvassa tälläisella kestolla!, siis 11 vuotta!
Pakkasaamuna tuntui aika nihkeältä käynnistys, nyt lähtee uudella hyvin. - Oskaripoika
Osta talvi maallin ylläpitolaturi, loppuu miettiminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221094Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73849