Karu totuus ylivelkaantuneista

Ylivelkaantuneet ovat ihmisiä, jotka eivät pysty maksamaan erääntyviä laskuja. Ylivelkaantuneet hakevat tilanteeseensa apua kaupunkien velkaneuvonnasta. Velkaneuvonnan suurin ryhmä on vuokralla asuva eläkeläinen.
.
Vaikka vain 1/3 asuu vuokralla, heitä on velkaneuvonnan asiakkaista 74 prosenttia. Vuokralaisia on siis velkaneuvonnan asiakkaista suhteelliseen osuuteensa nähden n. 8,7 kertaa enemmän.
.
Työ- ja elinkeinoministeriön raportin pääsee lukemaan tästä. https://www.tem.fi/files/42701/TEMjul_28_2015_web_09042015.pdf
Lainatut tiedot löytyvät sivuilta 69-70.

20

76

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akateeminen

Ei se mikään ihme ole. Jotta voi omistaa, pitää olla varallisuutta. Ja jos on varallisuutta, niin on epätodennäköisempää joutua velkaneuvontaan.

Joissakin tapauksissa voi olla ylivelkaantunut, jos varallisuus on muodossa jota ei pääse realisoimaan.

• Niin, eihän se suuret tulot, vaan pienet menot. Tuossa oli itse asiassa pari mielenkiintoista, mutta arvattavaa johtopäätöstä:
        - ylivelkantumisen syyt näyttäisivät olevan yleensä muita syitä kuin asuntovelkoja
        - vuokralla asuvat eläkeläiset ja varsinkin yksinäiset eläkeläiset ovat ylivelkaantumisvaarassa. Eläkkeellä tulot putoavat noin puoleen. Omistusasunnon vastikkeet ja ylläpitokustannukset on paljon helpompaa hoitaa kuin kallista vuokraa.
        .
        Eri alueilla asuntojen hinnat ovat kehittyneet toisistaan poikkeavasti, mutta monesti Eurooppalaista tilastomateriaalia lukiessa huomaa, kuinka täällä pienituloisten vaurastumiseen on vaikuttanut velkarahalla hankittu ja maksettu oma asunto. Vastaava on aika poikkeuksellista Eurooppalaisessa mittapuussa. Yhdessä toisessa maassa oli vastaava tilanne.

• turha_ilakoida

Aloittajakaan ei voi tietää, millaiseen tilanteeseen vielä elämässään voi joutua.

• Ilakointia???
        Mikä osuus tuossa tietopohjaisessa kirjoituksessa oli ilakointia?

• pundit kirjoitti:

Ilakointia???
        Mikä osuus tuossa tietopohjaisessa kirjoituksessa oli ilakointia?

Ilakoivatko tietotoimistot, kun kertovat maailman tapahtumista?

• paskanmarjatbundit

Hyvä Bundit
        Jos ystävä rakas tietäisitkin minkälaisia tarinoita noiden prosenttien takana on. On avioeroja, sairauksia, petoksia, takauksia väärille ihmisille jopa omille lapsille,työttömyyttä, hyväuskoisuutta jne. Lista on loputon. En usko, että normaali ihminen itsensä väen väkisin hinaa itsensä velkaloukkuun. Prosentit hämäävät ystävä hyvä. Mitä sinä itse asiassa tällä aloituksella halusit meille kertoa? Asiassa ei ole mitään uutta. Kyllä aloituksesta kumpuaa tietty pahansuopaisuus ja vittuilu.

• paskanmarjatbundit kirjoitti:

Hyvä Bundit
        Jos ystävä rakas tietäisitkin minkälaisia tarinoita noiden prosenttien takana on. On avioeroja, sairauksia, petoksia, takauksia väärille ihmisille jopa omille lapsille,työttömyyttä, hyväuskoisuutta jne. Lista on loputon. En usko, että normaali ihminen itsensä väen väkisin hinaa itsensä velkaloukkuun. Prosentit hämäävät ystävä hyvä. Mitä sinä itse asiassa tällä aloituksella halusit meille kertoa? Asiassa ei ole mitään uutta. Kyllä aloituksesta kumpuaa tietty pahansuopaisuus ja vittuilu.

Mistäpä voisit tietää, mitä minä tiedän. Ilmeisesti et ole kovinkaan paljon tietoinen muutenkaan mielipiteistäni etkä kirjoituksistani. Itsekin olen täällä todennut, että ylivelkaantuminen voi olla yhtä lailla omatta syyttä tapahtunut, kuin kävely suojatiellä ja auto ajaa päälle. Sain tästä kiivasta vastustusta joiltakin kirjoittajilta, jotka pitivät ylivelkaantumista aina omana syynä.
        .
        Tässä tapauksessa kirjoituksen syy oli ottaa selvää asiasta sen vuoksi, että tämä aihe kiinnosti nimenomaan akselilla vuokralainen-asuntovelkainen.

• savieinari

Vai ilakointia???? Ööh... missä kohtaa? :D

No ei minusta ainakaan aloittajan kirjoituksesta paistanut ilakointi pätkän vertaa... Asiallinen aloitus kaikin puolin.

Hyvin mielenkiintoinen juttu on, eli nyt tullaan pääpointtiin, on siis se että vuokralle ei kannata missään tapauksessa jäädä. Vaan mahdollisimman nuorena omaan asuntoon kiinni! Siinä asian ydin. Eläkkeellä rahat ei välttämättä riitä enään vuokran maksuun.

• savieinari kirjoitti:

Vai ilakointia???? Ööh... missä kohtaa? :D

No ei minusta ainakaan aloittajan kirjoituksesta paistanut ilakointi pätkän vertaa... Asiallinen aloitus kaikin puolin.

Hyvin mielenkiintoinen juttu on, eli nyt tullaan pääpointtiin, on siis se että vuokralle ei kannata missään tapauksessa jäädä. Vaan mahdollisimman nuorena omaan asuntoon kiinni! Siinä asian ydin. Eläkkeellä rahat ei välttämättä riitä enään vuokran maksuun.

Itse asiassa tässä tullaan myös siihen pointtiin, mitä olen täällä kertonut, että vuokran maksaminen muuttuu todeksi siinä vaiheessa, kun jäädään eläkkeelle. Siinä vaiheessa asunnot on yleensä maksettu ja asuinkulut omassa jäävät paljon pienemmäksi ja asunnon voi aina realisoida. Vuokralla olevalla eläkeläisellä ei ole paljon vaihtoehtoja taloudellisen tilanteensa parantamiseen.

• whoknowswinss
        pundit kirjoitti:

Itse asiassa tässä tullaan myös siihen pointtiin, mitä olen täällä kertonut, että vuokran maksaminen muuttuu todeksi siinä vaiheessa, kun jäädään eläkkeelle. Siinä vaiheessa asunnot on yleensä maksettu ja asuinkulut omassa jäävät paljon pienemmäksi ja asunnon voi aina realisoida. Vuokralla olevalla eläkeläisellä ei ole paljon vaihtoehtoja taloudellisen tilanteensa parantamiseen.

Yleensa elakeian koittaessa tai jo hieman aiemmin lankeaa perinto aiemmalta sukupolvelta. Sitten onkin tukalampi tilanne jos vuokralaisuus on myos ollut periytyvaa, eli omistusasuntoa ei ole tulossa sieltakaan.

Joku pelimieshan voi elella varsin vallattomasti nuorempana jos tietaa elakepaiviensa olevan turvatut periessaan aikanaan vanhempiensa asunnon. Perintoveroihin pitaa toki varautua silloinkin.

Liian varhain saadun asuntoperinnon olen nahnyt puolestaan laiskistavan ihmista. Silloin ei oikein opi kantamaan vastuuta taloudestaan já helposti tulee mentya yli siita mista aita kulloinkin on matalin.

• omasta
        paskanmarjatbundit kirjoitti:

Hyvä Bundit

Kyllä tästä aloittajan kirjoituksesta tietty tarkoitushakuisuus on selvästi havaittavissa, kun on nähnyt niitä aiempia postauksia.
        Mutta tottahan on, että moni joutuu OMASTA ASUNNOSTA vuokralle siitäkin syystä, kun sen ylläpito tai velkojen lyhennys ei onnistu.
        Ja syitä voi olla juuri työttömyys, sairaus ym. Ja kukaan ei voi tietää koska se tulee omalle kohdalle!!!

• omasta kirjoitti:

Kyllä tästä aloittajan kirjoituksesta tietty tarkoitushakuisuus on selvästi havaittavissa, kun on nähnyt niitä aiempia postauksia.
        Mutta tottahan on, että moni joutuu OMASTA ASUNNOSTA vuokralle siitäkin syystä, kun sen ylläpito tai velkojen lyhennys ei onnistu.
        Ja syitä voi olla juuri työttömyys, sairaus ym. Ja kukaan ei voi tietää koska se tulee omalle kohdalle!!!

Mihin aikaisempaan postaukseen viittaat? Siihen yhteen satiiriseen aloitukseen jokin aika sitten? Ei varmaan ole asiaa tai kirjoitusta, josta kaikki voisivat olla samaa mieltä. Otsikon voi kirjoittaa sillä tavalla, että se ei ketään kiinnosta ja otsikon voi kirjoittaa sillä tavalla, että se kiinnostaa. Päättele itse kummasta on kysymys. Mitä arvelisit omasta kirjoituksestasi ja käyttämästäsi nimimerkistä. Onko se täysin neutraali?

• whoknowswinss kirjoitti:

Yleensa elakeian koittaessa tai jo hieman aiemmin lankeaa perinto aiemmalta sukupolvelta. Sitten onkin tukalampi tilanne jos vuokralaisuus on myos ollut periytyvaa, eli omistusasuntoa ei ole tulossa sieltakaan.

Joku pelimieshan voi elella varsin vallattomasti nuorempana jos tietaa elakepaiviensa olevan turvatut periessaan aikanaan vanhempiensa asunnon. Perintoveroihin pitaa toki varautua silloinkin.

Liian varhain saadun asuntoperinnon olen nahnyt puolestaan laiskistavan ihmista. Silloin ei oikein opi kantamaan vastuuta taloudestaan já helposti tulee mentya yli siita mista aita kulloinkin on matalin.

Huono-osaisuus on jossain määrin periytyvää. Vuokralaisista 60 prosenttia saa yhteiskunnalta tukea vuokranmaksuun ja vain 40 prosenttia vuokralaisista maksaa itse vuokransa. Eläkkeelle päästään nykyään 63-vuotiaana, mutta se nousee 65 vuoteen vuodesta 2017 alkaen.
        .
        Sosioekonominen lähtötaso näkyy elinajan odotteessakin. Monista syistä johtuen toimihenkilöt (tämä tieto koski miehiä) elävät keskimäärin yli 6 vuotta pitempään kuin duunarit, puhumattakaan todellisista huono-osaisista.
        .
        Huono-osaiset siis saavat aikaisemmin perintöjä, joiden arvo on vähäinen ja parempiosaiset saavat myöhemmin perintöjä, joiden arvo on suurempi.
        .
        Keskimääräinen elinikä miehillä on 77,5 vuotta ja naisilla 83,5 vuotta.
        .
        Se on totta, että liian varhain saatu helppo raha saattaa laiskistaa, eikä suuremmastakaan perinnöstä välttämättä ole muutaman villin vuoden jälkeen mitään jäljellä.

• Perin faijalta vain velkaa, Tosin velkapaperin rullasin rullalla ja toimitin pankinjohtajalle saatteella, arvaa mihin voit tämän työntää. Sen jälkeen ei tarvinnut asiasta keskustella.

Mutta joo. Velka on hyvä renki ja huono isäntä. Moneen kertaan olen sen palstalle kirjoittanut, eikä totuus tästä miksikään muutu. Ensimmäinmen ja ainoa asia, mihin olen joutunut ottamaan velkaa on tämä OK-talo. Enkä ole katunut pätkääkään valintaani.

Neuvo: Välttäkää luottokortteja ja kulutusluottoja. Jos omistatte asunnon, niin saatte sitä vastaan HALPAA lainaa, mikäli tarpeellista. Yli varojen ei kuitenkaan kannata elää. Siitä kun joutuu yleensä aina tilille.

• Antigue kirjoitti:

Perin faijalta vain velkaa, Tosin velkapaperin rullasin rullalla ja toimitin pankinjohtajalle saatteella, arvaa mihin voit tämän työntää. Sen jälkeen ei tarvinnut asiasta keskustella.

Mutta joo. Velka on hyvä renki ja huono isäntä. Moneen kertaan olen sen palstalle kirjoittanut, eikä totuus tästä miksikään muutu. Ensimmäinmen ja ainoa asia, mihin olen joutunut ottamaan velkaa on tämä OK-talo. Enkä ole katunut pätkääkään valintaani.

Neuvo: Välttäkää luottokortteja ja kulutusluottoja. Jos omistatte asunnon, niin saatte sitä vastaan HALPAA lainaa, mikäli tarpeellista. Yli varojen ei kuitenkaan kannata elää. Siitä kun joutuu yleensä aina tilille.

Periaatteessa velkaa ei Suomessa ole peritty. Oikeasti vain poikkeustapauksissa perillinen on voinut joutua vastuuseen perittävän veloista. Näin on käynyt, jos perillinen on ryhtynyt jakamaan velkaisen kuolinpesän tavaroita.

• pundit kirjoitti:

Periaatteessa velkaa ei Suomessa ole peritty. Oikeasti vain poikkeustapauksissa perillinen on voinut joutua vastuuseen perittävän veloista. Näin on käynyt, jos perillinen on ryhtynyt jakamaan velkaisen kuolinpesän tavaroita.

Just näin. Silti pankki yritti faijan velkoja mulla maksattaa. Yksi käynti pankissa ja kohtuukorkeaan ääneen maksulappua rullaten, "arvaa, mihin voit tämän työntää" saatesanoin, loppui yritys.

Eikä kyse ollut kuin muutamien tonnien kulutusluotosta, mihin mulla ei olut osaa eikä arpaa. Pesähän muuten jäi mutsille.

• Mulla ei ole yhtään velkaa. Tai on, jos telkun osamaksuerät lasketaan mukaan. Lyhennän telkkarin velkaa 50 egellä kuussa ilman huolenhäivää. Velkaorjat raataa työssä. Mä nautin elämästä.

• kaikki-tavallaan

Toisille todella riittää pelkkä telkun toljottelu ja piereskely elämän sisällöksi.

• sensuvakit
        kaikki-tavallaan kirjoitti:

Toisille todella riittää pelkkä telkun toljottelu ja piereskely elämän sisällöksi.

Hyvin sanottu on puoleksi tehty.

• OnJuotavaJaOnSyötävä

Juu, jos mennöö miinukselle nii oikeestaan käyää plussalla.... elämä o kato sellasta ylä ja ala mäkeä :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut

– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti
      Maailman menoa
      352
      38772
    2. Särkynyt sydän

Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s
      Ikävä
      103
      7256
    3. Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..

Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos
      Ikävä
      31
      5570
    4. Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta

Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös
      Ikävä
      21
      4118
    5. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      58
      3344
    6. Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!

Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta
      Suomalaiset julkkikset
      67
      3259
    7. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      64
      2537
    8. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      18
      2211
    9. En suuttunut missään vaiheessa

Oon vaan herkkä ja tuskastunut. Mies se ei ole henkilökohtaista sinulle. Ei mitenkään päin. Sinä herkkänä vaan satut näk
      Ikävä
      12
      2154
    10. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      23
      2127
    Aihe