Eli pentu(12vk) tuli taloon viikko sitten,totutus vanhempaan kissaan (2v) tehtiin ehkä liian nopeasti,samana päivänä. Aluksi sihistiin ja muristiin ja tapeltiin ja lyötiin ja purtiin. Molemmat siis kolleja.
Parin päivän päästä tilanne kuitenkin rauhoittui melko paljon. Mutta emme vieläkään voi jättää niitä hetkeksikään kahden. Koska yleensä leikit päättyvät vesisumutteeseen kun vanhempi kissa hermostuu ja rupeaa puremaan pentua niin että pentu vikisee.
Sama käytös siis jatkunut nyt viisi päivää ja rupeaa olemaan uuvuttavaa kokoajan katsoa niiden perään.
Pentu viettänyt yönsä saunassa niin että vanhempi kissa voi mennä katsomaan sitä sekä feliway lauhdutin on käytössä.
Onko tuollainen käytös normaalia ??
Pentu tuli taloon, ongelmia...
22
164
Vastaukset
- einäinainakaan
Jos nyt en tällä erää mihinkään muuhun jaksa/ehdi ottaa kantaa, niin ainakin siihen, ettei pennun paikka ole edes öisin saunassa. Voimistatte vain entisestään vanhemman kissan valtaa reviiristään, johon pennulla ei ole asiaa. Öisin suunnilleen palkitsette vanhemman kissan sillä, että muu talo on sen reviiriä.
- aaapuuuva
Muttakun eihän meillä ole muutakaan vaihtoehtoa ? Pennussa ei kauaa henki pihise jos nuo jättää kahden yöllä
- mdsh
Olen samaa mieltä kuin edellinen kommentoija. Poistamalla uhkaa vanhemman reviiriltä homma ei raukea koskaan, pahentaa vain tilannetta, sillä vanhempi saa juuri sen, mitä elvistelyllään haluaa.
Sinun tehtäväsi on suojella kissojasi. Niin sanoo jo lakikin. Jos saat pelätä pennun hengen päälle tai edes sitä, että sitä purraan, niin teidän talossa EI OLE tilaa kahdelle kissalle, joista toinen on vanhempi kollinne, joka selvästi ei ole kovin sosiaalisesta päästä. Onhan se edes leikattu?
Jonkinasteinen kiukkuisuus jokusen päivän on täysin normaalia, mutta jos käsiksi käydään kunnolla, niin eihän se ole oikein kenenkään kannalta. - aaapuuuva
mdsh kirjoitti:
Olen samaa mieltä kuin edellinen kommentoija. Poistamalla uhkaa vanhemman reviiriltä homma ei raukea koskaan, pahentaa vain tilannetta, sillä vanhempi saa juuri sen, mitä elvistelyllään haluaa.
Sinun tehtäväsi on suojella kissojasi. Niin sanoo jo lakikin. Jos saat pelätä pennun hengen päälle tai edes sitä, että sitä purraan, niin teidän talossa EI OLE tilaa kahdelle kissalle, joista toinen on vanhempi kollinne, joka selvästi ei ole kovin sosiaalisesta päästä. Onhan se edes leikattu?
Jonkinasteinen kiukkuisuus jokusen päivän on täysin normaalia, mutta jos käsiksi käydään kunnolla, niin eihän se ole oikein kenenkään kannalta.Eli meidän pitäisi pitää vahtivuoroja kissojen kanssa ympäri vuorokauden ? Vai luuletko että laittamalla sen yöksi makuuhuoneeseen tilanne olisi jotenkin eri,kuin se että pentu saunassa lattialämmityksellä makoillessa ?
njooh,ehkä menen sittenkin johonkin toiselle keskustelu foorumille kun täällä vastaukset lähinnä autistisia. - aaapuuuvatosiaantarviit
aaapuuuva kirjoitti:
Eli meidän pitäisi pitää vahtivuoroja kissojen kanssa ympäri vuorokauden ? Vai luuletko että laittamalla sen yöksi makuuhuoneeseen tilanne olisi jotenkin eri,kuin se että pentu saunassa lattialämmityksellä makoillessa ?
njooh,ehkä menen sittenkin johonkin toiselle keskustelu foorumille kun täällä vastaukset lähinnä autistisia.Sinä hullu kissaämmätrolli olet ainoa autistinen täällä. Suksi helevettiin trollaamaan, ja jos kissoja todella on, niin anna ne jollekin, joka ei ole autistinen. Sinulla on tarpeeksi tekemistä itsesi kanssa, jos mielentila on tuollainen.
- aaapuuuva
aaapuuuvatosiaantarviit kirjoitti:
Sinä hullu kissaämmätrolli olet ainoa autistinen täällä. Suksi helevettiin trollaamaan, ja jos kissoja todella on, niin anna ne jollekin, joka ei ole autistinen. Sinulla on tarpeeksi tekemistä itsesi kanssa, jos mielentila on tuollainen.
itkupotkuparku :) Ole hiljaa jossei mitään järkevää sanottavaa ole.
- kfoiwse
aaapuuuva kirjoitti:
itkupotkuparku :) Ole hiljaa jossei mitään järkevää sanottavaa ole.
Otapa tuosta neuvosta itse vaari kun et mistään muiden neuvoista kerran aio ottaa.
- tiipiiii
mdsh kirjoitti:
Jonkinasteinen kiukkuisuus jokusen päivän on täysin normaalia, mutta jos käsiksi käydään kunnolla, niin eihän se ole oikein kenenkään kannalta.Kyllä tällä ihmisillä on hyvät ohjeet. Ajatelkaapa itse se pikkuinen ei osaa teidän tapoja vielä, vanhempi kissa osaa ja ottaa tosissaan koko tilan haltuun. Valvotaanhan sitä pienten vauvojenkin kanssa montakin yötä - vuorotellen.
Ja vikinästä jo tietää ko. aikuinen kissa että toinen on alistettu. Tämä on niiden kanssakäymisen vuoksi välttämätöntä.
- kisunkaa
Kissoja ei pidä sumuttaa. Jos pennussa ei ole näkyviä haavoja, ei sen henki ole välittömässä vaarassa. Jos jatkatte pennun eristämistä tai keskeytätte välien selvittelyt joka kerta niin kohta vaara on täysin todellinen. Heti pentu pois saunasta!
Feliway pois saunasta ja siihen tilaan missä vanhempi viettää eniten aikaa. Miksi kaksi kollia, eikö naaras olisi ollut fiksumpi? Kaikki asiat tulee miettiä etukäteen, eikä tehdä hätiköiden ja sitten sulkea pentu saunaan, kun -oho- ei mennytkään niin kuin ajateltiin.
Syöttäkää kissoille herkkuja kun ovat toistensa läheisyydessä. Leikittäkää niitä lähekkäin eri leluilla. Ei enää yhtään sumutusta, eristämistä tai pennun pelkoa ja vanhemman reviirikäytöstä vahvistavaa toimintaa.- aaapuuuva
Nähtävästi luetunymmärtäminen jäänyt vähemmälle sinulla. PENTU VIETTÄÄ YÖT KUN ME NUKUTAAN SIELLÄ.
Ja onko joku sanonut että feliway olisi saunassa ? kenenkä saunassa ylipäätään on töpseli ?
Tottakai tiedettiin ettei ne samantien hyväksy toisiaan,vaan se että tässä on poljettu samassa tilanteessa päivästä toiseen eli vanhempi puree nuorempaa,välillä pentu kyllä kerjää painia itsekkin. - oumaigaaaaaaad
aaapuuuva kirjoitti:
Nähtävästi luetunymmärtäminen jäänyt vähemmälle sinulla. PENTU VIETTÄÄ YÖT KUN ME NUKUTAAN SIELLÄ.
Ja onko joku sanonut että feliway olisi saunassa ? kenenkä saunassa ylipäätään on töpseli ?
Tottakai tiedettiin ettei ne samantien hyväksy toisiaan,vaan se että tässä on poljettu samassa tilanteessa päivästä toiseen eli vanhempi puree nuorempaa,välillä pentu kyllä kerjää painia itsekkin.Voi teinikiukkua. Ilmeisesti tunneryöppyjen kontrolloiminen jää aina vähän vähemmälle sinulla. Takerru vain kaikkeen NIIIIIN ÄÄÄÄÄRSYTTÄVÄÄÄÄÄÄÄN pikkuseikkaan kun kaikki pääpointitkin sivuutat sillä, että kaikki vastaajat on väärässä ja sinä oikeassa. Angstaa vähän lisää ja anna kissat pois, ettei niiden tarvitse päästä osalliseksi teiniangstikaikkiärsyttääettemitääntiedäkiukkuiluusi.
- kisunkaa
aaapuuuva kirjoitti:
Tottakai tiedettiin ettei ne samantien hyväksy toisiaan,vaan se että tässä on poljettu samassa tilanteessa päivästä toiseen eli vanhempi puree nuorempaa,välillä pentu kyllä kerjää painia itsekkin.No sen siitä saa kun väsyneenä kirjoittaa. Monilla on muuten kylpyhuoneissa pistorasiat, saunassakin on nähty.
Mutta aivan se ja sama montako tuntia se pentu siellä saunassa viettää, se ei sinne kuulu yhtään sen enempää. Soimaako omatunto kun noin äkäinen vastaus?
Mutta minulla oli ihan oikeitakin neuvoja; pentu vapaaksi öisinkin, älä keskeytä leikkejä jos ne ovat vain leikkejä - pentu kertoo huutamalla isommalle, että leikki on sille liian raju. Meilläkin vingahdeltiin kun leikki yltyi liian rajuksi ja aikuiset kissat lopettivat itse. Osa siitä voi olla vanhemman kissan dominoivaa käytöstä tai pennun kouluttamista. Se kyllä menee ohi jos siihen ei jatkuvasti puutu.
- jooohjatkakaa
Hahaha! Vika on tietty heti vastaajissa, kuinkas muutenkaan kun itse ilmiselvästi tiedetään ja osataan kaikki paremmin. :D
Ilmiselvä trolli on ilmiselvä trolli. - kisulover
Meilläkin tuli pentu vähän aikaa sitten taloon ja kissat viettävät nyt yönsä saunassa ja pesuhuoneessa, kun muuten ei nukkuisi talossa kukaan. Aluksi kissoja joutui hieman vahtimaan, mutta kyllä se taisi viikossa mennä ohi. Molemmat siis kolleja. Pientä maalaisjärkeä nyt teille kritisoijillekin.
- johanpomppasi
Mitä maalaisjärkeä tässä nyt "kritisoijilla" pitäisi olla?
Ainut, mitä täällä on kritisoitu, on aloittajan erittäin lapsellinen suhtautuminen kaikkeen mahdolliseen. Sen lisäksi on yritetty auttaa kertomalla, ettei pentua poisteta vanhemman reviiriltä öiksi ilman, että se vain pahentaa ongelmaa. Lisäksi on kerrottu aivan selvällä suomenkielellä, ettei vanhemmasta kissasta ehkä löydy tarpeeksi sosiaalisuutta ja siten halua elämään toisen kissan kanssa - varsinkaan toisen kollin kanssa. Edes siihen ei aloittaja viitsinyt vastata, onko vanhempi kissa leikattu, joten nyt saat huhuilla maalaisjärkeä ihan muualta kuin "kritisoijista".
Ja ihan by the way: kissoja tai mitään muutakaan eläintä ei oteta siksi, että sen voi sitten ongelman tullen sulkea pieneen tilaan. Maalaisjärki hoi.
Ja toinen by the way: kirjoitusasun perusteella olet aloittaja. Eli taisi olla trolli koko aloitus, kuten jokunen muukin on jo laskeskellut. - jfbknn
johanpomppasi kirjoitti:
Ainut, mitä täällä on kritisoitu, on aloittajan erittäin lapsellinen suhtautuminen kaikkeen mahdolliseen. Sen lisäksi on yritetty auttaa kertomalla, ettei pentua poisteta vanhemman reviiriltä öiksi ilman, että se vain pahentaa ongelmaa. Lisäksi on kerrottu aivan selvällä suomenkielellä, ettei vanhemmasta kissasta ehkä löydy tarpeeksi sosiaalisuutta ja siten halua elämään toisen kissan kanssa - varsinkaan toisen kollin kanssa. Edes siihen ei aloittaja viitsinyt vastata, onko vanhempi kissa leikattu, joten nyt saat huhuilla maalaisjärkeä ihan muualta kuin "kritisoijista".
Ja ihan by the way: kissoja tai mitään muutakaan eläintä ei oteta siksi, että sen voi sitten ongelman tullen sulkea pieneen tilaan. Maalaisjärki hoi.
Ja toinen by the way: kirjoitusasun perusteella olet aloittaja. Eli taisi olla trolli koko aloitus, kuten jokunen muukin on jo laskeskellut.Juuri näin! Kissan paikka on yöllä omistajan vieressä sängyssä, sohvan nurkkaan käpertyneenä tai ihan missä sitä itseään huvittaa. Kissat ovat luonnostaan aktiivisia aikaisin aamulla ja myöhään illalla, joten halutessaan kissan PITÄÄ saada olla rasavilli itsensä ja polttaa energiaa vaikka kiipeilypuussa rymyämällä ja toisen kissan kanssa leikkimällä. Kissan paikka EI SIIS OLE saunaan/pesuhuoneeseen suljettuna. PISTE. Jollei kissalle voi tarjota kissalle sopivaa ympäristöä ja jollei omistaja osaa suhtautua OMIIN ongelmiinsa muuten kuin sulkemalla kissa saunaan, niin ei kissaa pidä olla ollenkaan. PISTE.
- haloohei
johanpomppasi kirjoitti:
Ja toinen by the way: kirjoitusasun perusteella olet aloittaja. Eli taisi olla trolli koko aloitus, kuten jokunen muukin on jo laskeskellut.Ihan ensiksi, en ole aloittaja. Meidän kissat kyllä viihtyvät saunassa/pesuhuoneessa, kun itse sinne illalla menevät omasta tahdostaan. Ja ainakin meidän pesutilat on suht isot ettei kyseessä ole mikään pieni tila kuten sanoit.
- pyhjapah
haloohei kirjoitti:
Ihan ensiksi, en ole aloittaja. Meidän kissat kyllä viihtyvät saunassa/pesuhuoneessa, kun itse sinne illalla menevät omasta tahdostaan. Ja ainakin meidän pesutilat on suht isot ettei kyseessä ole mikään pieni tila kuten sanoit.
Ihan ensiksi, tuota nyt ei usko kukaan. Ihan toisekseen, kissoille lajinmukaista hoitoa ei ole pitää niitä suljettuna minnekään silloin, kun ne luontaisesti ovat usein aktiivisimmillaan. Siitä lajinmukaisesta hoidosta on maininta eläinsuojelulaissakin, jos siitä lähdetään liikkeelle. Totta munassa ne kissat sinne pesuhuoneeseen menevät automaattisesti, sillä ovat siihen ehdollistuneet. Siinä ei mitään ihmeellistä ole, jos nyt mistään mitään tajuaa. Niin meilläkin kissat kömpivät itse sänkyyn iltaisin, koska ovat tottuneet siellä nukkumaan. Pikkutunneilla ennen aamun sarastusta sitten nousevat leikkimään, koska saavat ihan itse avoimien ovien takia päättää, milloin niin haluavat tehdä. Joten haloo hei itsellesi.
- öööhhh
pyhjapah kirjoitti:
Ihan ensiksi, tuota nyt ei usko kukaan. Ihan toisekseen, kissoille lajinmukaista hoitoa ei ole pitää niitä suljettuna minnekään silloin, kun ne luontaisesti ovat usein aktiivisimmillaan. Siitä lajinmukaisesta hoidosta on maininta eläinsuojelulaissakin, jos siitä lähdetään liikkeelle. Totta munassa ne kissat sinne pesuhuoneeseen menevät automaattisesti, sillä ovat siihen ehdollistuneet. Siinä ei mitään ihmeellistä ole, jos nyt mistään mitään tajuaa. Niin meilläkin kissat kömpivät itse sänkyyn iltaisin, koska ovat tottuneet siellä nukkumaan. Pikkutunneilla ennen aamun sarastusta sitten nousevat leikkimään, koska saavat ihan itse avoimien ovien takia päättää, milloin niin haluavat tehdä. Joten haloo hei itsellesi.
Meinaat siis että kissat kuuluu pihalle? Suljettu tila se sisätilakin on
- niinpätietenkin
öööhhh kirjoitti:
Meinaat siis että kissat kuuluu pihalle? Suljettu tila se sisätilakin on
Nyt en meinaa enää mitään muuta kuin sitä, että sinä olet tyhmä kuin saapas.
- Oma_kokemus
Minulla itselläni on kissa joka on yleesnä kiltti mutta joka ei hyväksy eräästä kissaa lainkaan vaan haluaa tapella tämän kanssa, joten silloin harvoin ku he joutuvat olemaan samassa asunnossa he pidetään erillään koska niin se on tässä minun tapauksessa paras ratkaisu.. Aluksi yritimme että olisivat tulleet toimeen mutta minun kissani oli täysin erimieltä ja ei siedä eräästä kissaa ollenkaan. Miksi pakottaa olemaan samassa tilassa jos ei voi olla edes samassa huoneessa syömässä ilman että alkaa Tappelu? Ei auttanut mitkään kissan mieli hyvä hajuste. Ei auttanut sekään vaikka kumpikin sai omaa tilaa asunnossa. Vaan jo pelkkä toisen kissan haju sai tappelemaan... joten..
He eivät ikinä joudu asumaan samassa asunnossa koska se ei ikävä kyllä onnistuisi. Joten näin se vain meni.
Teidän tilanne on eri. Mutta ehkä te joudutte miettimään kumman pidätte.- Oma_kokemus
Mutta ei minun kaa kissa kyllä pesutiloissa ole vaan paikka missä ovat suljettuna on sama huone missä minä nukun joten yksin ei ole. Viihtyy öisin ku tietää olevansa turvassa. Minkäs sille teet ku nämät kissat eivät ole kavereita ja eivät asu samassa asunnossa joten lyhyen vierailun takia on ihan turhan päivästä pakottaa heidän sietämään toisiaan. Minun kissani näyttäisi minulle mieltään jos joutuisi olemaan pesu huoneessa missä on vain hiekkalaatikko.. Ei varmasti uskaltaisi käydä enää hiekka laatikossa.
Hyi ajatelkaa ny haluaisitteko itse siellä nukkua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä912900Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871391
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21079Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257855