Asunnon siisteys ja mielenterveys

Utelias-Untamo

Mitä mieltä olette näiden yhteydestä?

Olen huomannut että likaista asuntoa pidetään yleensä mielisairauden merkkinä. Oletteko samaa mieltä?

31

4571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niinjanäin

Kyllähän se niin on, että jos on psyykeongelmia ja masentunut, niin kämppä on sekaisin ja kotityöt jää tekemättä. Voi olla myös päinvastoin, että asunto on äärimmäisen puhdas ja järjestys askeettisen tiptop. Kyllä voi olla ihan mieleltään terve, mutta elää kaaoksen keskellä.
      Tällä hetkellä minulla on ystävä, jolla taitaa olla lievä masennus. Pyykkikone käy jatkuvasti, lattioilla ei ole mattoja, koska moppaa niin usein. Tavarat eivät ole orjallisesti paikoillaan ja asunto ei ole ihan esteettisen kauniisti sisustettu, mutta pudasta pitää olla.

• kiitiliini

Kerran viikossa siivoilen mut järjestys pitänee olla

• 556kj

Asunnon epäsiisteyteen on usein syynä myös psyykenlääkitys. Niissä ei pysty pitämään asuntoa kunnossa.

• en.elä.asuakseni

Kyllä asunnon epäsiisteyteen on muitakin syitä kuin mielenterveys. Itselläni ei ole masennusdiagnoosia. Mutta vihaan siivousta ja kaikkea asuntoon liittyvää, kaikki mielenkiintoinen tapahtuu asunnon seinien ulkopuolella. Siivousta ja silitystä vihan yli kaiken, joten en tee niitä kuin äärimmäisessä hädässä.

Arvelisin, että pikemminkin se, miten pitää huolta ulkoisesta olemuksestaan kertoo siitä, ettei jaksa pitää huolta itsestään kuin asunnon siisteys. Kaikkien elämä kun ei pyöri Pyhän Asumisen ympärillä. Itse en elä asuakseni, vaan asunto on paikka, jossa nukutaan ja vaihdetaan vaatteet, vain välttämätön paha.

Sen sijaan jos en jaksaisi tai viitsisi käydä aamuisin suihkussa, pitää hiukset puhtaina ja käyttää siistejä, puhtaita ja ehjiä vaatteita, joiden mukavuuteen ja ulkonäköön myös kiinnitän huomiota, olisin huolissani hyvinvoinnistani.

• ei.noinkaan

Psykopaatit ovat todella siistejä ja tarkkoja ulkomuodostaan. Siististi pukeutuneelle toisen manipulointikin onnistuu paremmin.

• en.elä.asuakseni
        ei.noinkaan kirjoitti:

Psykopaatit ovat todella siistejä ja tarkkoja ulkomuodostaan. Siististi pukeutuneelle toisen manipulointikin onnistuu paremmin.

On se sitten hyvä, että olen vain ihan tavallisen siisti ulkonäöltäni, en mitenkään tarkka. Joten ei voida syyttää psykopaatiksi. Nykyisessä työssä tavallinen siisti pukeutuminen riittää. Aiemmassa työssä oltiin jakkupuvussa ja miehet kokopuvussa. Tiedoksi palstalaisille, sillä työelämä tuntuu olevan teille täysin vieras asia, että työpaikoissa on erilaisia pukukoodeja.

En kiinnitä kauheasti huomiota toisiin ihmisiin enkä tiedä, mitä sana manipulointi käytännössä tarkoittaa.

• keskiarvossa.kaikki

Ei kuule ole työelämä vieras asia. Sinulle kyllä tuntuu olevan elämä vieras asia.

• en.elä.asuakseni
        keskiarvossa.kaikki kirjoitti:

Ei kuule ole työelämä vieras asia. Sinulle kyllä tuntuu olevan elämä vieras asia.

No kerrohan nyt viisaampana, mitä se ns. elämä on! Odotan jännittyneenä vastaustasi.

• Pokke

En ole samaa mieltä. tunnen ihmisiä (itseni mukaanlukien) joilla mielenterveys "vaivoja" niin heillä on siistiä. Itselläni tosin käy siivooja koska en jaksa itse kotitöitä tehdä. Kun pää on sekaisin niin en voi elää kaaoksen keskellä jos kotona on kaikki hujan hajan. Myönnettäköön että kyllä meilläkin välillä on sotkuista mutta elämäähän se vaan on. Aikoinaan kun lääkkeitä söin niin en kyllä niidenkään avulla jaksanut mitään tehdä. Lääkkeistä ei ollut mitään hyötyä-päinvastoin menin huonompaan kuntoon

• 241

Sama on minulla. Lääkkeet ovat vieneet minut huonompaan kuntoon. Ja minulla on lääkkeet pääsyy siihen, miksi en ole pystynyt siivoamaan asuntoani. Ne ovat vieneet täysin toimintakykyni.

• en.elä.asuakseni

No miksi asunnossa pitäisi olla siistiä?

Viettäkää enempi aikaa muualla, niin ei asunto sotkeudukaan niin pahasti, mitä nyt pölyä kertyy.

• hkjhgdfjkljjhkg

Asunnon kunto on kyllä yksi oire ja aika selvä merkki ongelmista.

Ei voi sanoa sen liittyvän mihinkään tiettyyn ongelmaan vaan se on läsnä monenlaisessa ongelmavyyhdissä.

Paksunahkaiseen narsismiin liittyy siisteys, mutta muilla ongelmilla on yleensä tunnusmerkkinä epäsiisteys.

Kaksisuuntainen, rajatilaisuus, masennus, läheisriippuvuus...

Omakin asunto on taas kerran päässyt...
      ...no minullakin on vielä matkaa terveeseen elämään.

• En.siis.ole.alalla

Asunnon siisteyden perusteella ei voi päätellä yhtään mitään. Pitää tietää ihmisestä enemmän ( onko esim. aikaisemmin siisteystaso ollut erilainen, millaista siivoustasoa arvostaa jne.). Kenenkään ei pidä kuvitella, että mikään yksi juttu riittää mihinkään päättelyyn..... eiköhän ihminen hieman monimutkaisempi ole.

• psykiatriapaskaa

ei liity mielenterveyteen mitenkään. oma koti saa olla niin paskainen miten itse sen haluaa olevan.

suomen pakkoyhteiskunta toki on eri mieltä mutta minäkin olen sen kanssa eri mieltä.

pitäkää ensi vuonna jätkät lippu korkealla älkääkö antako itseänne määrättävän.

• pahaamieltä

Potilaan arvioinnin ensimmäinen porras: oma ja asunnon hygienia; toinen porras asiointikyky jne. Asunnon siisteys on yksi kuntoutujan toimintakyvyn mittari. Ihan kun vielä elettäisiin jotain 1950-lukua.

• geds

Oot paska natsi.

• uupunutvaimo

mieheni sairastaa kaksisuuntaista mielialahäiriötä,nyt on ollut vuosia vaikea masennusjakso sairaslomineen.hän ei jaksa siis todellakaan mitään,ei osallistu mitenkään kotielämäämme.nyt alan minäkin väsyä tilanteeseen,enkä oikein jaksa hoitaa kotia.jouluakaan en ole laittanut lainkaan,tavallisesti teen kaikki perinteiset leipomukset ja laatikot.moneen viikkoon en ole jaksanut siivota.joten sanoisin että yhteyttä on.

• grwgwrg

En ole siivonnut moneen vuoteen koska masennus piti yliotteessaan vuosia. Nyt toivuttua ei vieläkään oikein siivous iske.

• ljögkhfjhkjlkljhk

Epäsiisteys on selvä merkki, joka antaa viitettä siitä, että joku on pielessä.

Vaihtoehtoja on monia, mutta lähes aina sen takaa paljastuu joku ongelma.

Kyse ei välttämättä ole aina edes mielenterveysongelmasta, mutta kuitenkin jostain ongelmasta.

Vanha ihminen, jonka voimat ei enää riitä...
      Masentunut...
      Lääkitys...
      Fyysinen sairaus...

Vaihtoehtoja on monia.

Epäsiisteydellekin on monia tasoja ja muotoja.

• sellainen.tarina

Silloin, kun vielä terve, kävin töissä, olin paljon menossa, huusholli oli epäjärjestyksessä. Tavaran oli laskenut jonnekin, vaatteen heittänyt tänne, jne. Pieni asunto, helposti sekaisen näköistä, mutta puhdasta. Sitten muutaman vuoden raskaan rääkin jälkeen, raskas vanhemman omaishoito päättyi.Kuolemaan. Ensin nukuin 2 kk yhteen putkeen. -Sitten rupesi tapahtumaan outoja. Valitettavasti hakeuduin sairaalaan, itse. Vielä sieltä käsin kävin kotona siivoomassa . Häiritsi sinne jäänyt epäjärjestys.---Minulle aukesi sitten kunnon uraputki psykiatrisena väärinkäytön kohteena. "Kaikki" päästiin tekemään. Olin puhekyvytön, laskutaidoton, mitään tuntematon muumio vuosia.---Kun sitten monen vuoden kuluttua, itse lopetin neuroleptin ja SSSRI:n, vuoden välein, tajusin asuvani kaatopaikalla.( Omasta hygieniasta pystyin huolehtimaan koko ajan.)-Minulle tuli käymään yhden alan asentaja. Kun näin, miten hän järkyttyi huushollistani, aukesi omatkin silmät.--Aloin raivaamisen. Viikon ajan raahasin jätesäkkikaupalla roinaa pois. Sitten pystyi jo siivoamaan. Onneksi vuoden päästä oli talossa niin iso remontti,että piti muuttaa evakkoon.Ja tyhjentää huusholli. Tyhjensin lähes kaiken roskalavalle ja ostin uutta tilalle palatessani. Ihan vain tarpeellisen. Olin teettänyt myös täydellisen pintaremontin poissaoloni aikana.---Pitkään nautin joka kerta, kun kotiin tullessani minua vastassa oli joka paikasta puhdas ja siisti koti. -Kyllä minulla nytkin äkkiä on "asutun näköistä", kun on pienet tilat, mutta mielelläni korjailen tavarat paikoilleen.

• en.elä.asuakseni

Vaadin oikeutta pitää asunto ihan sellaisena kuin huvittaa!

Minua on nimitetty boheemiksi, mutta vaadin, ettei sellaista nimitystä käytetä, koska en kapinoi mitään vastaan kuten aikuispissikset. En vain välitä talosta ja tavarasta. Kipot ja kupit ovat eri paria. Huonekalut ja verhot ja muu on kymmenien vuosien takaa. Eikä minulla ole erikseen jouluverhoja, pääsiäisverhoja, äitienpäiväverhoja ja naapurin kissanpäivän verhoja.

Vaadin oikeutta asunnossani pesiville villakoirapalleroille ja ikkunoille, jotka pesen kun muutan asunnosta pois.

Täällä väitettiin, että epäsiisteyden takana on aina jokin ongelma. On vissiin ongelma joillekuille palstalaisille, etten käytä vapaa-aikaa siivoamiseen, vaan jos olen kotona, niin vetelehdin tai luen hyviä kirjoja mieluummin kuin siivoan. kaikkein mieluummin tietysti olen muualla kuin asunnossa, koska kaikki mielenkiintoiset asiat tapahtuvat muualla. Mutta viihdyn myös paikallani ja viihdyn myös yksikseni ja viihdyn joutilaisuudessa.

• aika.aikaa.kutakin

Hellanduudelis, keneltä vaadit, ketä muka häiritsee asumisesi. Jos olet murkku ja nyt uhoilet vanhemmillesi,niin ymmärrän, jos et, niin en ymmärrä.

• fghfdhdh

Tämä on mielenterveyspalsta, ei täällä psyykkisesti terveet ihmiset viihdy.

Okei, edellinen kirjoittaja on ongelmainen ja rajat hukassa... Mitä muuta voit odottaa tällaisella palstalla?

• hrhrhred

Ihmisellä on silti vapaus ja vastuu asumisestaan. Siihen ei saa mielurit puuttua.

• en.elä.asuakseni

Vaadin tämän palstan asunnonympäripyörijöiltä oikeutta pitää asuntoni sellaisena kuin huvittaa. Ilman että siitä vedetään johtopäätöksiä mielenterveyteeni. Näillä kahdella asialla ei ole mitään tekemistä keskenään.

En tiedä, mitkä rajat minulta on hukassa, olisi kiinnostava tietää. Valtakunnanrajat?
        Viihdyn kyllä erittäin hyvin ulkomailla aina kun siihen on varaa, on ne sillä tavalla hukassa että niiden yli on mukava matkustaa. Mutta annas olla jos joku tulee tuolta idästä päin (josta ei ole koskaan mitään hyvää tullut), niin sinne minäkin menen jos ei muita löydy maata puolustamaan. Tosi harmi, että munaton Suomi ei ole saanut liitytyksi Natoon.

• virallinen.kanta

Tässä virallinen kantamme:
      Jos asunto on siisti, ihminen on terve.
      Jos asunto on epäsiisti, mutta ihminen itse huomaa sen, hän on terve.
      Jos asunto on epäsiisti, mutta ihminen ei itse huomaa sitä, hän on sairas. Eli epäsiisteydentunnottomuus on merkki mielisairaudesta.

• puhdakoti2015

Korrelaatio voi mennä molemmin päin. Epäsiistiä pidetään muutenkin epäjärjestelmällisenä ja epäluotettavana. Toisaalta äärimmäinen siisteys ja pedanttisuuskaan ei ole hyväksi, ihminen on silloin joustamattoman neuroottinen, pakkomielteinen.

Oletteko nähneet hyvin luovien/kekseliäiden ihmisten koteja? Monesti niissä on todella epätavallisia sisustusratkaisuja ja sekalaista tavaraa yllin kyllin siellä ja täällä. Tosin hulluuden ja nerouden välillä on vain pienen pieni vivahde-ero.

Mielestäni asunnon ei tarvitse olla pedanttisen siisti, mutta vaikka asunto ei olisi järjestyksessä, niin puhdasta on oltava. Eli vaikka työhuone pursuisi papereita ja tavaraa, niin terve ihminen jaksaa tiskata astiat, siivota vessan ja viedä roskat jätekatokseen. Samoin likaiset lakanat on tapana vaihtaa ja ainakin silloin tällöin pestä mattoja ja verhoja. Myös likaiset vaatteet kuuluvat pyykkikoriin, eivät lattialle. Ei ole niin vaarallista, jos sänky jää petaamatta tai viikon lehdet ovat keittiön pöydällä. Kokonaisuus ratkaiseen. Nimenomaan saastaisuus on mielestäni merkki tavanomaista heikommista taidoista. Runsas tavaroiden määrä voi liittyä myös luovaan ja tekevään persoonaan.

• mies.varttuu.fiilistä

Siivoaminen vaan on vastenmielistä. Jos on tärkeämpää tekemistä teen sen sen ensin. Poikkeuksen tekee eteinen. Imuroin sen lattian tarvittaessa.
      Odotan lottopottia että saisin palkattua ammattisiistijän apua.

• puhdas.ja.siisti.on.kiva

Siivooja vaikka kerran kuukaudessa pitää rojukasat pieninä ja ehkäisee kämpän pinttymistä saastaiseksi. Ei maksa ihan hirveästi. Monet mt-kuntoutujat tekevät näin.

• kjhgjkgkhl

Itsellä oli aikaisemmin ongelma.

Vaatteet, joita olin käyttänyt, mutta jotka eivät vielä olisi vaatineet pesua.
      En voinut laittaa niitä kaappiin, enkä halunnut turhaan pestä.
      Ratkaisuksi tuli kasa vaatekaapin eteen.
      Koska vaihtelin vaatteita, niin en suinkaan välttämättä ottanut kasasta seuraavan päivän vaatteita ja näin kasa senkuin kasvoi.

Kun olin terapiassa ja tutustuin muihin mielenterveyskuntoutujiin, niin huomasin tämän kasan olevan aika tuttu näky sairaiden ihmisten kotona.

Olen nyt osittain päässyt kasavaiheesta yli ...vaikka välillä se tulee edelleen vieraisille.

• Ghghhg

Kyllä mielestäni heijastaa suoraan mielenterveyttä. Itselläni kämppä todella sotkuinen. Niinä harvoina hetkinä, kun olen löytänyt elämääni mielekkyyttä, on tullut myös energiaa siivota ja ylläpitää ympäristöäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      36
      2031
    2. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      57
      1809
    3. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      36
      1524
    4. Yksi viesti häneltä ja ottaisin takaisin

Mutta ei sitä tule. Ja ehkä parempi niin, tein jo valintani. En saanut häneltä tarpeeksi, kaikki muu meni minun edelle j
      Ikävä
      32
      1423
    5. Kaikki on hyvin rakkaani

Ja tulee olemaan.
      Ikävä
      78
      1228
    6. En enää uskalla laittaa sulle viestiä

Naiselta miehelle ****
      Ikävä
      55
      1106
    7. Keskisarjan puheet

Onko kansanedustajan sopivaa puhua tuollai vai pitäisikkö potkia pois eduskunnasta?
      Suomussalmi
      181
      940
    8. En ikinä koskaan

En tule ikinä hyväksymään!
      Tunteet
      54
      930
    9. Sovitaanko ja halataanko?

Pyydetään toisiltamme anteeksi...❤️
      Ikävä
      49
      913
    10. Olen selvästi rikki

Narsistiset ihmiset jotenkin koukuttaa minut.
      Ikävä
      24
      894
    Aihe