Outoa kipua vatsassa ja navassa patti = syöpä?

EiVieläValmisKuolemaan

Elikkäs
Ittelläni ollu jo 4-5 päivää outoa kipua vatsassa (olen 16 vuotias nainen, pituus 169 ja paino 45. Paino ennen 50, mutta laihduin oudoista syistä todella äkillisesti) joka muistuttaa hieman menkkakipuja nivusien ja navan ympärillä puolia vaihdellen. Yleensä vasemmalla, mutta välillä tuntuu oikeallakin. Selkä EI kipeä. (ei ole ovulointia eikä menkkojen syytä, sillä niiden aika ei ole vielä ja on aina ennenki tullut ajallaan eikä ole KOSKAAN olleet tämmöisiä) Vatsasta vasemmalla puolella on alue joka vatsan rentouttaessa (kun seison) pullistuu jonkun verran ulommas kuin oikean puolen vatsa. Alue EI arista millään tavalla, mutta itse painellessa en tunne minkäänlaisia patteja jne ylimääräistä. Lisäksi tänään huomasin että omaan napaani (napa ollut aina sellainen normaali näkyvä patti) oli ilmestynyt ylimääräinen patti. Normaalin patin keskellä on aristamaton valkeahko pikkuruinen patti jonka näkee silmällä kun katsoo.
Kaiken lisäksi kipu ailahtelee kokoajan. Ensin ei saata tuntua vatsassa miltään kun esim istuskelen sohvalla, mutta yhtäkkiä alkaa tuntumaan vähän kipua ja lopulta se yltyy voimakkaaksi MUTTA siedettäväksi. Kipu ei ole mikään umpisuoli kipu tyyliin vaan enemmänkin juuri tuollainen menkkakipu.

Ja toistan vielä - Kipuja vatsan alueella NIVUSIEN ja NAVAN ympärillä, ARISTAMATON eli EI arista kosketusta, vasen puoli vatsasta hieman kohonnut (ehkä turvonnut?), navassa valkea pieni patti jonka näkee silmillä. Suoli toimii TÄYDELLISESTI. Ei ripulia, verta, ummetusta, ilmavaivoja tai muuta vastaavaa. Kaikki muu kehossa normaalia paitsi yllä mainitut asiat.

Toivon että joku vastaa nopeasti, sillä kivut voimistuu ja pelkään pahinta

11

5211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sarkoomaneiti

      Hei.
      Varaa heti maanantaina aika lääkärille. Olet varmaan koulussa? Mene vaikka kouluterkkarille joka varmasti laittaa sut lääkärille nopealla aikataululla. Onko sinulla ollut kuumetta? Kannattaa mitata nyt kuume vkl:n aikana vaikka muutamaan kertaan, sitä kysytään sitten lääkärissä.
      En haluaisi pelotella, mutta kuulostaa hiukan samalta kuin omat oireeni, kun minulla todettiin sarkooma pari vuotta sitten. Sarkoomahan ei ole mikään vanhusten syöpä, vaan sitä on kaikissa ikäryhmissä lapsista vanhuksiin. Olen nettiä googlettaessa törmännyt myös sinun ikäisiin sarkoomapotilaisiin. En siis halua pelotella, se voi olla jotain ihan muuta, mutta kun oireet kuulostavat samalta kuin minulla ja olet täällä syöpäpalstalla kysymässä asiasta niin en halua olla sanomatta mitään viestiisi.
      Itselläni siis oli leiomyosarkooma vatsaontelossa, iso kasvain, ja huomasin sen vain kun makasin selälläni ja vatsa oli aivan vinossa toiselta puolelta. Paino oli pudonnut 59->54 kg mutta en ollut sitä edes huomannut. Olin heilunut pienessä lämmössä ja välillä kuumeessakin vaikka kuinka kauan. Itse viivyttelin lääkäriin menoa ja ajattelin viimeiseen asti ettei se varmaan mitään vakavaa ole. Kannattaa mennä mieluummin vaikka turhaan kuin jäädä odottelemaan jos onkin vakavaa. Pääset sitten heti hoitoon.

      • EiVieläValmisKuolemaan

        Kuinka paha tollanen syöpä on? Onko esim. itselläsi huono ennuste vai? Maanantaina on ittelläni lääkäri.
        Jos saan kysyä niin minkä ennusteen sulle antoivat ja mitä hoitoja käytit ja onko mahollista parantua taudista? Tänään (lauantai) kävin ratsastamassa (harrastus) ja kipu ei vaivannut yhtään. Ratsastus oli aamulla kello 11 aamulla ja otin särkylääkkeen, koska herätessä sattui vähän, mutta nyt ei ole sattunut mahaan yhtään ja kello on jo 11 illalla. Jos on syöpä niin sattuuko kokoajan?
        Mutta kiitos vastauksesta! Nyt vähän pelottaa ja stressaa, mutta hyvähän tää on aina tietää! :)


      • EiVieläValmisKuolemaan

        Ja vielä ylenpään liäsykseksi : Mulla ei ole ollut kuumetta tai mitään muutakaan. Muuten täysin terve. Ei kauheasti ylimääräistä väsymystä / vessahätääkään ole ollut


      • sarkoomaneiti

        Mukavaa kuulla, että sulla on lääkäri jo huomenna. Jos herää epäilystä jostain vakavasta, niin kyllä ne nopeasti sut laittavat jatkotutkimuksiin. Ja jos kävisi niin ikävästi, että se jotain vakavaa olisi niin Suomessa saa hyvää hoitoa. Ja vaikka syöpä on kamala diagnoosi, niin sen aikana ja sen jälkeen on kuitenkin elämää. Kävin itse sytostaattien aikana mm. ratsastamassa, huvipuistossa, mökillä jne.

        Kysyit tuosta kivusta. Minulle lääkärit sanoivat, että kasvaimissa ei ole kipua aistivia hermosoluja, vaan kivut ovat ns. liitännäiskipuja. Usein nämä vatsaontelosarkoomat pääsevät kasvamaan melko kookkaiksi ennen kuin aiheuttavat kipua. Kasvaessaan ne alkavat painamaan siellä (sijainnistaan riippuen) sisäelimiä, luustoa ja suolistoa. Minulla kasvain painoi kylkikaaren alareunaa, sekä lonkkaa ja selällä maatessa jonkun verran virtsarakkoa. Etenkin kun söin isomman aterian, alkoi särkeä. Tämä vaikeutti ainakin minulla hoksaamista siitä, että mikä vaivaa, kun kipuja ja tuntemuksia ei pystynyt paikallistamaan selkeästi mihinkään. Ongelma ei tuntunut olevan suolistossa, ei vatsalaukussa, mutta eivät ne olleet oikein gynekologisiakaan. Mikään tukikudossyöpä ei tullut edes mieleenkään, suurin osa tuttavistani ei ollut edes kuullut mistään sarkoomasta. Mulla syöpä oli valitettavasti levinnyt, niin tilastot ei ole kovin mairittelevat sen suhteen. Mitään ennustetta en kuitenkaan saanut lääkäreiltä. Nämä sarkoomat ovat hyvin yksilöllisiä ja jokaisen sairaus on omanlaisensa, ja hoidotkin sitten räätälöidään potilaskohtaisesti. Itse sain ensin sytostaatteja ja sitten oli iso leikkaus. Syöpä uusi vielä kerran ja leikattiin uudestaan. Tällä hetkellä ei ole kasvaimia. Lääkärit ovat ainakin toiveikkaita,että syöpä saataisiin vielä hoidettua kokonaan.

        Mutta tosiaan tuolla vatsan alueella on niin paljon eri osia ja tapahtumaa, että kysehän voi olla sunkin tapauksessa mistä vaan ns. hyvänlaatuisesta. Vatsan alueella voi olla mitä ihmeellisimpiä juttuja, mutta kuitenkin hyvänlaatuisia. Syövät ovat kuitenkin harvinaisia nuorilla, ja sarkooma ylipäätään on harvinainen syöpä. Mutta tuo mitä kerroit ekassa viestissä (patti, mahd. pullistuma toisella puolella vatsaa, epämääräiset kivut ja usean kilon pudonnut paino jo ennestään hyvin hoikalla ihmisellä) kuulostavat kokonaisuutena sen verran epäilyttävältä että lääkärin on hyvä kartoittaa tilanne. Tule vaikka kertomaan tänne vielä kun tiedät enemmän tilanteestasi. :o)


      • EiVieläValmisKuolemaan

        Selvä. Kiitos tosi paljon kun vastasit! Helpotti vähän tietää mitä on ehkä odotettavissa :) Varsinkin tuo että pääsit ratsastamaan, huvipuistoon jne sytostaattien aikana helpotti pelkoa, koska nyt ainakin tiedän ettei syövän diagnoosi tarkoita pelkkää makoilua ja lääkkeitä!
        Kerron sitten täällä, kun saan tietooni että mitä tuo mahtaa olla. Mutta kiitos vielä kerran! :) Toivottavasti oma sarkoomasi paranee! :) Peukut pystyyn!


      • EiVieläValmisKuolemaan

        Elikkäs kävin lääkärissä ja sain ONNEKSI terveen paperit. Veri ja muut näytteet oli puhtaita ja mahassa ei tuntunut mitään outoa :) Eli ittellä ei nyt ole syöpää (toivotaan ettei mitää jääny huomaamatta)


      • sarkoomaneiti

        Onpa mukava kuulla, että kaikki on kunnossa. Kyllä tuo syöpä on sen verran harmillinen kaveri, ettei sen kanssa pitäisi kenenkään joutua elämään, ei etenkään noin nuoren ihmisen. Mukavaa joulua ap:lle (ja muille). Hyvien uutisten jälkeen joulukin saa vielä hiukan enemmän merkitystä. :o)


      • EiVieläValmisKuolemaan

        Niin :) Hyvää uutta vuotta (kun joulu meni jo :D) sinnekkin päin :)


    • SyöpäYleistynyt

      Onhan se hyvä käydä tarkastuttamassa lääkärillä ja hyvä, ettei mitään vakavaa löytynyt. Syöpä ei ole mikään mukava asia, ei syöpään sairastuneelle, eikä läheisille.
      Isälläni todettiin lymfooma ja hän menehtyi reilu puoli vuotta diagnoosin jälkeen.
      Ei ollut mukavaa seurata vierellä, kun syöpä eteni, eivätkä hoidotkaan enää auttaneet.
      Siinä tulee epätoivoinen ja avuton olo läheiselle ja millaisia tuntemuksia syöpään sairastuneella on, ei voi edes kuvitella tilannetta.
      Varsinkin viimeinen viikko oli raskas ja lohduton :(
      Sääliksi kävi kovasti, että isäni ei syövästä parantunut ja siihen menehtyi.

      Kävin itsekin lääkärissä, kun huomaisin kaksi peukalon pään kokoista pattia kylkiluiden päällä ja pienemmän rintalastan ja navan lähellä.
      Lääkäri totesi vain, että ovat rasvapatteja, eikä niitä sen kummemmin lähdetty tutkimaan.
      Selässä on myös luomi, josta on pari kertaa vuotanut verta, mutta ei sitä pidetty niin vakavana asiana.
      Muisti kyllä välillä pätkii, että jokin asia on ns. kielen päällä, mutta ei heti tule mieleen ja on välillä pääkin kipeä aamuisin, mutta se voi olla migreeniä tai johtua väsymyksestäkin, kuten tuo muistivaikeudet.

      Ei vielä ole ainakaan tullut rajuja pahoinvointikohtauksia tai epileptisiä kohtauksia, jotka voivat olla merkki syövästä.
      Nykyään vaan tosi moni sairastuu syöpään.

    • elintavatkuntoon

      Prosessoitu suomalainen maito, viljat, sokerit, stressi, keinomakeutusaineet, prosessoidut kasviöljyt (margariinit, levitteet, kasvirasvakermat jne...) ja lisäaineet. Ne kun jättää pois, rauhoittuu elimistö aika monella.

      Viljojen ja/tai maidon (varmista, että pelkästään maidon laktoosi ei aiheuta sinulle ongelmia) karsiminen ei tietenkään ratkaise kaikkien ihmisten kaikkia mahdollisia terveysongelmia, mutta todella monella erittäin nopea ja yksinkertainen tapa parempaan hyvinvointiin, joka ei maksa mitään. Viljaton ja/tai maidoton ruokavalio tuo suurimmalle osalle sitä kokeilevista hyvin nopeasti positiivisia muutoksia mm. seuraavissa asioissa: ihon kunto paranee, vatsa voi paremmin, flunssat ja allergiat vähenevät ja erilaiset, selittämättömät kivut helpottuvat.

      Margariinit ovat varmaan pahin suoliston sairastuttaja. Moni pääsee suolisto-oireista, kun jättää tuon katalyyttisellä vaihtoesteröintimenetelmällä keinotekoisesti kovetetun lamppuöljyn syömättä.

      Margariinit lisäävät suolistosyövän ja suolistosairauksien riskiä. Eli ÄLÄ SYÖ margariinia (40 %, 60 % tai 80 % rasvaa loput vettä) tai kevytlevitettä (rasvaa jokin muu määrä kuin 40 %, 60 % tai 80 % vettä), eikä muitakaan prosessoituja kasviöljyjä ja -rasvoja. Eli vältä elintarvikkeita, joissa on ainesosina: kovetettu kasvirasva, kovetettu kasviöljy, kasvirasva, kasviöljy, auringonkukkaöljy, rypsiöljy, rapsiöljy, camelinaöljy, kovetettu rypsiöljy, kovetettu rapsiöljy, maissiöljy, pellavaöljy, kasvisteroliesterit, palmuöljy, palmurasva, kookosrasva sekä rasvahappojen mono- ja diglyseridit (E471, E472c, E476).


      Kylmäpuristetut luomu kasviöljyt pullossa ovat sen sijaan terveellisiä.



      Syöthän D-vitamiinia?

      D-vitamiinin merkitystä suoliston terveydelle puoltaa se, että suolistossa on D-vitamiinireseptoreita. Lisäksi D-vitamiini säätelee suoliston limakalvon läpäisevyyttä ja suoliston inflammaatiota.

      Veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l tiedetään riittävän riisitaudin estoon, ei kokonaisterveyden ylläpitoon, joka on 100-150 nmol/l. Tämän tason saavuttamiseen aikuinen tarvitsee D-vitamiinia 50-100µg päivässä.



      Mutta jos ruokavalion muutos parempaan ei auta, niin VAADI ehdottomasti tutkimuksia, koska voit sairastaa jotain vakavaa sairautta, joka vaatii hoitoa ja hakeudu välittömästi hoitoon, jos sinulla on esimerkiksi näitä oireita: jatkuva oksentelu, jatkuva kipu, laihtuminen, jatkuva sairastelu, veriripuli, pitkittynyt ripuli, nielemisvaivat, ruuan takertumisen tunne tai jatkuvaa kuumetta.

    • Anonyymi

      Toivoisin myös hieman apuja, mulla on sellainen sisäänpäin menevä napa miten voisikaan kuvailla. Mua on pari päivää ennen jo sattunut vatsaan ja nyt yhtäkkiä huomasin, että navan ympärillä on keltaista ja sen sisällä ylimääräinen punainen patti. Lisäksi se haisee.. Soitin heti itkien ystävälleni, koska mulle ei yleensä tällaisia tapahdu. Netistä ei löyty mitään järkevää. Olen siis 16 ja tällä hetkellä en saa edes äitiini yhteyttä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe