Pojallani pakkoajatuksia

Äiti76

Hei. 15v pojallani on kertomansa mukaan pakkoajatuksia nukkumaan mennessä. Hän myös jäykistelee mitä ihmettelin suuresti kun tulin hänen huoneeseensa. Häneen kyllä saa silloin puhekontaktia. Poikani tekee sitä tietoisesti. Olen todella huolissani. Mitä pitäisi tehdä ja mikä hänellä on ? Kysyin asiasta niin on hän on tehnyt sitä jo monta vuotta mutta vasta nyt huomasin. T.Huolestunut Äiti.

17

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1716

      Tourette?

      • Äiti76

        En yhtään tiedä. Siksi kysyinkin.


    • Dkdkdjdjdjdjdjdjdbbdb

      Ilmiantakaa tuo viimeinen viesti. hävytöntä..

      • Äiti76

        Ilmiannettu. Antaa Trollailla.


    • 20vmies

      Kannattaa ottaa yhteyttä esim. Koulun kuraattoriin tai terkkariin tai mennä vain lääkäriin. Itselläni on kokoaikaisia pakkoajatuksia ja pakkotoimintoja jotka on diagnosoitu ocd: ksi. Ei ole nykypäivänä häpeä hakea apua tällaisiin ongelmiin. Itsellä kynnys hakea apua aikoinaan oli hyvin korkea ja sain apua vasta sitten, kun oireeni olivat vallanneet koko elämäni. Mitä aikaisemmin tällaisiin ongelmiin hakee ja saa apua, sitä paremmat mahdollisuudet ovat oireista eroon pääsemiseen. Minä kirjoitan tätä tekstiä laitoksesta, joten tiedän miten käy kun antaa vain oireiden kertyä vuosia.

      • Äiti76

        Kiitos vastauksesta. Enemmän ihmettelin sitä jäykistelyä. Jos tekee sitä tietoisesti eikä se ole mikään ns "kohtaus". Enkä usko että on mikään "pakkoliike". Kun itse tiedostaa jäykistelyn tietää sen ja tekee sitä....


      • Puhupuhu
        Äiti76 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Enemmän ihmettelin sitä jäykistelyä. Jos tekee sitä tietoisesti eikä se ole mikään ns "kohtaus". Enkä usko että on mikään "pakkoliike". Kun itse tiedostaa jäykistelyn tietää sen ja tekee sitä....

        Niin no kyllähän pakkoliikkeet tehdään tietoisesti.!!! Tahdosta riippumattomat ovat asia erikseen. Ocd ssä tietoisesti toimien voi olla hyvin erilaisia pakkoliikkeitä, ajatuksia, sanomisia, laskuja, jäykistelyjä... Pitäisi keskustella tarkemmin mistä jäykistely tulee. Onko hän päättänyt tehdä niin., auttaako se johonkin?


      • Äiti76

        Kysyin asiasta. Ei kuulemma auta.


      • Äiti76

        Mietin että saako hän siitä mielihyvän tunnetta vai mikä muu voisi olla.


      • Kostiander
        Äiti76 kirjoitti:

        Mietin että saako hän siitä mielihyvän tunnetta vai mikä muu voisi olla.

        Harvemmin niistä mielihyvää saa eli jos on normaalit pakkoliikeongelmat. Ei liity mielihyvään mitenkään. Näitä luuloja toki ihmisillä on, jolla ei ole kokemusta asiasta. Kysy ennemminkin tekeekö hän niitä jonkin uskomuksen takia? Eli luuleeko, kuvitteleeko sen auttavan johonkin?!?! Onko liikkeet rituaalimaisia, eli samantapaiset joka kerta? Onko niissä jokin kuvio?


      • Äiti76

        Ovat kuulemna samanlaisia.


      • Kostian
        Äiti76 kirjoitti:

        Ovat kuulemna samanlaisia.

        Eli hän toistaa jotain tiettyä kaavaa, rituaalimaisesti, tavallaan. Takana voi olla ajatus että hän pakonomaisesti tekee tätä, jotta se auttaisi johonkin. Itselläni syntyi samantyyppistä käytöstä, oireilua suuriluontoisen stressin ja pelkäämisen seurauksena. Olisiko jotain sattunut ja hän pelkää seurauksia ja alistuu pakkorituaaleihin?!? Mielestäni tästä kaikesta seurasi uusia pakko-oireita ja ocd. Ehkä se oli minussa jo. Mutta puhkesi suuren stressin seurauksena. Stressi oli niin suuri ja pahinta kun ei voinut puhua kelleen.
        Tietysti tämä pitäisi saada pojallasi poikki, muttei pakottamalla. Auttaisiko avoin keskustelu?


    • Äiti76

      Uskon et stressi on laukassut sen. No juttelen huomenna hänen kanssa. Kiitos vastauksessa.

    • Kostian

      Ole hyvä. Toivottavasti jokin konsti auttaa, ettei mene niin pitkälle, että rajoittaa elämää liikaa. Kaikista asioista ei vain voi puhua, mutta yrittää pitää

      Joskus voi olla niin ahdistava vaihe elämässä, ettei ole valmis puhumaan.
      Toki ammattilaisellakin voi käydä tai keksiä joku jolle on helpompi puhua, aina se ei ole oma vanhempi, vaikka hienoa jos onnistutte.

    • täälläyksiocd

      Vie poikasi terapeutin luo, kuulostaa pakko-oireilta. Varmista että on ammattitaitoinen. Et kadu.

    • Voimia_1

      Mitä tehdä? Vastaus: altistusterapia. Toivottavasti poikasi saa mielenterveytensä kuntoon. Läheisten apu on tärkeää. OCD-ihmiset ovat usein lahjakkaita ja menestyvät elämässään hyvin saadessaan oikeanlaista tukea. Itse asiassa niistä peloista puhuminen abstraktilla tasolla voi saada jo aikaan positiivista käännettä, jos ongelma on uusi.

    • Voimia_1

      Äläkä vie poikaasi mihinkään tukevaan terapiaan, koska siitä ei ole nähdäkseni todellista apua. Altistusterapia ja kognitiivinen psykoterapia ovat parempia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe