Millainen käsittely vanhempaan (2002) autoon?

63577373

Jos vien ammattilaiselle suojattavaksi, millaisia ja minkä hintaisia käsittelyjä on tarjolla tällaiseen vanhempaan autoon? Autoon on tehyt Dinitrol käsittely 2009 ja on melko ruosteeton, ehkä vähän ruosteenalkua kynnyksissä ja takakaarissa mutta ulospäin ei näy eli hyvin pientä ruosteenalkua vain.

Mietin millaisen käsitelyn tähän kannattaisi teettää ja kuinka paljon se maksaisi (olettaen ettei ruosteita tarvi korjata)? Onko kokemuksia?

Ei mikään hirveän kallis auto kyseessä mutta on vähän ajettu ja muuten huippukuntoinen joten mielelläni pitäisin vielä kauan.

15

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöilö

      unohda koko juttu !

    • 63577373

      Vastaan nyt omaan kysymykseeni, vanhempiin autoihin eivät ruosteenestopaikoissa laita massaa vaan tekevät kaksinkertaisen kotelosuojakäsittelyn myös pohjaan. Sanoivat että periaatteessa massa pitää laittaa kun auto on uusi, muuten ei kannata. Omassa 2002 autossa on jo massa joten kotelosuoja pehmentää sitä ja pidentää suojausta. Eikää 500e käsittelystä kovin paha ole kun huomioi kuinka hyvin ruosteeton auto säilyttää jälleenmyyntiarvon.

      • serkkupoika

        Itselläni on Ford 1988 vuosimallia. Uutena tehtiin heti täydellinen ruosteenestosuojaus. Joka toinen vuosi pesen alustan painepesurilla (kuuma vesi) ja annan kuivua viikon verran. Todettuani alustan kuivaksi suoritan alustan suojauksen kotelosuoja-aineella. Annan kuivahtaa ja toinen käsittely samalla aineella johon on lisätty moottorisahan teräketju öljyä. Ruostetta ei ole missään. Autoni on vielä varustettu kaasarikoneella. Kaikki huollot pystyy tekemään itse. Onko tämmöisessä touhussa mitään järkeä, voi jokainen olla mitä mieltä haluaa.


      • hullujenTuhlausta

        suojattu pariin kertaan jo silti on ruostetta, kuinka hyvin se vaikuttaa arvottoman auton jälleenmyyntiarvoon.
        Auton pitää olla todella harvinen, haluttu klassikko että suojaus kannattaa.


      • serkkupoika
        hullujenTuhlausta kirjoitti:

        suojattu pariin kertaan jo silti on ruostetta, kuinka hyvin se vaikuttaa arvottoman auton jälleenmyyntiarvoon.
        Auton pitää olla todella harvinen, haluttu klassikko että suojaus kannattaa.

        Eihän minun Foortillani ole mitään myyntiarvoa. Käyttöarvoa sitäkin enemmän. Auton hankinta- ja käyttökulujen säästöt sijoitan tuottaviin osakkeisiin. Tuotoilla teen muita kivoja asioita.


      • Osakkeetmyass

        Ottaen huomioon nykyisen osakekurssikehityksen vs. säästyneet hankinta- ja käyttökulut, ehkä sinne karkkipussiin voi Filmtownista ottaa niitä kalliimpia konvehteja kanssa, ja dvd-levyn sijasta ottaa bd-leffan mikäli sattuu soitin löytymään.

        Alkuperäiseen aiheeseen ottaen kantaa, kuten sanoit niin myyntiarvo on nolla, käyttöarvo sata. Uusia tuollaisia ei tehdä, hinta alkaa vain nousta pikkuhiljaa. Jos pidät auton ehjänä. Sinulle pikkujutut, mitättömyydet, aikanaan tiputtavat hintaa sitten yllättävästi. Olen myös kuullut sanottavan ´helppo laittaa museorekkariin´. Sanoja ei useimmiten tiedä mistä puhuu.


      • serkkupoika
        Osakkeetmyass kirjoitti:

        Ottaen huomioon nykyisen osakekurssikehityksen vs. säästyneet hankinta- ja käyttökulut, ehkä sinne karkkipussiin voi Filmtownista ottaa niitä kalliimpia konvehteja kanssa, ja dvd-levyn sijasta ottaa bd-leffan mikäli sattuu soitin löytymään.

        Alkuperäiseen aiheeseen ottaen kantaa, kuten sanoit niin myyntiarvo on nolla, käyttöarvo sata. Uusia tuollaisia ei tehdä, hinta alkaa vain nousta pikkuhiljaa. Jos pidät auton ehjänä. Sinulle pikkujutut, mitättömyydet, aikanaan tiputtavat hintaa sitten yllättävästi. Olen myös kuullut sanottavan ´helppo laittaa museorekkariin´. Sanoja ei useimmiten tiedä mistä puhuu.

        Olen kanssasi samaa mieltä. Vanhan auton museokatsastaminen ei ole todellakaan mikään helppo juttu. Osakesijoittaminen on pitkäjännitteistä touhua, puhutaan vuosikymmenien sijoituksista. Kaksi autoa olen tuotoillani laittanut museorekisteriin. Niillä rahoilla olisi kyllä saanut ostettua uuden pienen auton. Foortiani ei ole tarkoitus museokatsastaa. Se on pelkkä käyttöauto ja todella halpa kustannuksiltaan.


    • ehdottomastinäin

      Jos on volkkari tai sokota niin paras vaihtoehto on paaliin.

    • htrhrh

      Kotelosuoja-aineen levitystä ehdoteltu aiemmin ja on käytännössä toimiva konsti, ei vaadi kummoisia pohjatöitä ja hidastaa myös jo alkanutta ruostetta merkittävästi.

    • 32552433

      Kävin itse just suojauttamasa vm2004 autoni, autoon on kerran tehty uudehkona täyellinen suojaus sisältäen massauksen. Nyt pohja käsiteltiin kahteen kertaan kotelosuojalla (paksuhkoa joten ei sitä ihan ohuinta kotelosuojaa) ja kaikkiin koteloihin ja oviin tehtiin täydellinen kotelosuojaus. Maksoi 600e.

      Nyt voi taas rauhassa ajaa vähintään 4v ennen kuin taas voi miettiä uusintakäsittelyä. Te joilla on suojaamattomat autot saatta vaan arvailla koska kotelojen sisälä oleva ruoste puske läpi tai millainen pommi siellä muovikatteien alla muhii. Oma auto tarkastettu joka paikasta eikä mitään ruostevaurioita vaikka on japsi kyseessä.

      Hinnassa saan helposti tonnin enemmän kun myyn, japsien luotettavuus yhdistettynä ruostesuojauksen on varma myyntivaltti. Myynti-ilmoistakin näkee etä suojatut menee heti.

      P-puhetta että suojaus ei muka kannata.

      • grgrrg

        SItä hieman epäilen että muutaman vuoden päästä saisit mazdastasi tonnia enempää kuin muista vastaavista, mutta todennäköisesti ajat sillä paljon pidempään kuin suojaamattomalla yksilöllä.


      • UusiaAutojaEiEnää

        ruostesuojata jo satamassa kuten ennen, kiitos EU:n. Auton ruostesuojaaminen on jokaisen omalla vastuulla.

        Katsastusmies antoi neuvon, että ensiksi ruiskuttaa vanhan auton pohjaan pellava öljyä joka imeytyy hyvin ruosteeseen. Sen jälkeen vasta massa. Motonetista tai Biltemassa saa valmiita putkiloita jotka voi liittää suuttimeen.

        Meillä on se etu, että meillä on betonista valettu pukki jossa auton alla voi suorana kävellä. Poikani on muutaman auton siinä ruostesuojannut. Itse tehtynä massauksen kulut eivät päätä huomaa.


      • grgrg

        Muuten hyvät ohjeet mutta levittäkää ne pellavaöljyt vaikka terassikalusteisiin. Kotelosuoja-aine oikea valinta auton alustaan.


      • 2355234543252

        Kyllä jos joku Mazda6/Accord/Avensis esim vm2004 maksaa 4000-5000e niin helposti suojattu vastaava voi olla 6000e ja myydään paljon nopeammin. Varsinkin kun puhutaan näistä luotettavimmista japsesita ja etenkin Mazdasta joka ei millään kestä suojaamattomana, suojaus yhdistettynä huippuluotettavaan tekniikkaan on aika satavarma valinta jos haluaa luotettavaa autoilua.

        Aika kauan olen syksyn mittaan seurannut hintoja kun auton osto oli ajankohtainen, ruostesuojattu hieman edullisempi japsi (10-15 vuotias) on tosi kysytty. Kaikki pelkää ruostevaurioita mutta tekniikka niissä kuitenkin luotettavin.


    • Teetin_omaan_japsiin

      kevyen mutta riittävän käsittelyn kesälomalla hintaan 600€. Vuoden 2009 mallinen auto kun ei ulkomailla elämisen takia suolaa näe. Keskitalven pari kuukautta käytössä on toinen, halpa auto josta ei niin tarvitse välittää. Tilanne oli sikäli helppo ettei minkäänlaisia oikeita ruostevaurioita vielä ollut ilmaantunut mihinkään. Tällä autolla mennään vielä pitkälle jos ei kolarin tai muun huonon tuurin takia suunnitelmat muutu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      101
      5470
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      85
      4779
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      139
      4732
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      367
      2159
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      103
      1897
    6. 102
      1693
    7. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      257
      1538
    8. 369
      1282
    9. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      59
      1111
    10. Kadutko mitään?

      Minä kadun ikävässä kirjoittamista, mutta en saa sitä tekemättömäksi.
      Sinkut
      200
      1040
    Aihe