Mistä on kysymys tuossa lauseessa? Miksi se on jonkinmoinen herja(?) suomalaisia kohtaan vai olenko käsittänyt väärin?
Ei saa peittää?
11
11105
Vastaukset
- Käytitkö
Ei se varsinaisesti ole mikään herja. Ruotsiin tuotiin kai Suomesta joskus muinaisina aikana runsaasti lämpöpattereita, joita edelleenkin on esimerkiksi ruotsalaisissa mökeissä. Olen itsekin nähnyt niitä ruotsalaisissa vessoissa.
Näissä pattereissa oli aina vakiotekstinä kahdella kielellä näkyvästi esillä "får ej täckas - ei saa peittää". Kun sitten ruotsalaisilta kysyy, osaavatko puhua suomea, niin melko usein vastaukseksi saa muutaman lukusanan, rimpsun kirosanoja ja toteamuksen "ei saa peittää". Ehkä tuo lause on vain jäänyt monen mieleen, kun on niin näkyvästi ollut esillä pattereissa.
Aiheesta voi lukea esim. seuraavien ruotsinkielisten linkkien kautta: http://globalscandinavia.blogspot.se/2012/03/ei-saa-peittaa-en-hjalte-i-det-tysta.html
http://www.finland.se/public/default.aspx?contentid=154033&nodeid=39673&culture=sv-FI- KyselynTehnyt
Kiitos infosta!
- Anonyymi
Niin ja jossain TV-ohjelmassa sitä viljeltiin jatkuvasti ja näin jäänyt lentäväksi lauseeksi.
- pesuainepaketissa
Opnas här.
- eisaatäckas
Ko. pattereita löytyi monesta eri vessasta; suomenlaivoista ,sairaaloihin ja ravintoloihin.
Usea ruotsalainen on minulle kertonut että lause jäi mieleen kun pitkään nuokkui kännissä pytyllä.
Tai kun yrjösi - kentietää
Mikäs ero on yrjöllä ja ysköksellä?
- Tuhoavaterskas
Niinpä tietenkin, sehän on selvä. Yrjöstähän se on kymysys, ku Suomipalstasta puhe.
- mikäero
Mutta mikä se ero on näillä kahdella?
Ei taida olla tietoa?- YksiSelitys
Helsingissä sanottiin yrjöksi oksennusta kun taas yskös on se limaklimppi joka tulee keuhkoista kun yskii voimakkaasti. Esim. tupakoitsija yskii usein limamöykyn eli ysköksen.
- Ruåttissa
Ei ne ole pelkästään siomlaisvalmisteisissa elementeissä. Minulla Siemensin elementit ja niissäkin on se Ei saa peittää. Se on kevyttä huumoria vain. Sille pitää hymyillä.
- Anonyymi
Itse opin tuon ruotsinkielisen lapsena
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa903346Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei3362952Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken
ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi1911586Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.2421374Voi kulta rakas
Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �621292Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano281051- 791017
- 741010
- 117980
- 72934