Ei saa peittää?

IhmettelenHiukan

Mistä on kysymys tuossa lauseessa? Miksi se on jonkinmoinen herja(?) suomalaisia kohtaan vai olenko käsittänyt väärin?

11

14108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytitkö

      Ei se varsinaisesti ole mikään herja. Ruotsiin tuotiin kai Suomesta joskus muinaisina aikana runsaasti lämpöpattereita, joita edelleenkin on esimerkiksi ruotsalaisissa mökeissä. Olen itsekin nähnyt niitä ruotsalaisissa vessoissa.

      Näissä pattereissa oli aina vakiotekstinä kahdella kielellä näkyvästi esillä "får ej täckas - ei saa peittää". Kun sitten ruotsalaisilta kysyy, osaavatko puhua suomea, niin melko usein vastaukseksi saa muutaman lukusanan, rimpsun kirosanoja ja toteamuksen "ei saa peittää". Ehkä tuo lause on vain jäänyt monen mieleen, kun on niin näkyvästi ollut esillä pattereissa.

      Aiheesta voi lukea esim. seuraavien ruotsinkielisten linkkien kautta: http://globalscandinavia.blogspot.se/2012/03/ei-saa-peittaa-en-hjalte-i-det-tysta.html

      http://www.finland.se/public/default.aspx?contentid=154033&nodeid=39673&culture=sv-FI

      • KyselynTehnyt

        Kiitos infosta!


      • Anonyymi

        Niin ja jossain TV-ohjelmassa sitä viljeltiin jatkuvasti ja näin jäänyt lentäväksi lauseeksi.


    • pesuainepaketissa

      Opnas här.

    • eisaatäckas

      Ko. pattereita löytyi monesta eri vessasta; suomenlaivoista ,sairaaloihin ja ravintoloihin.
      Usea ruotsalainen on minulle kertonut että lause jäi mieleen kun pitkään nuokkui kännissä pytyllä.
      Tai kun yrjösi

    • kentietää

      Mikäs ero on yrjöllä ja ysköksellä?

    • Tuhoavaterskas

      Niinpä tietenkin, sehän on selvä. Yrjöstähän se on kymysys, ku Suomipalstasta puhe.

    • mikäero

      Mutta mikä se ero on näillä kahdella?
      Ei taida olla tietoa?

      • YksiSelitys

        Helsingissä sanottiin yrjöksi oksennusta kun taas yskös on se limaklimppi joka tulee keuhkoista kun yskii voimakkaasti. Esim. tupakoitsija yskii usein limamöykyn eli ysköksen.


    • Ruåttissa

      Ei ne ole pelkästään siomlaisvalmisteisissa elementeissä. Minulla Siemensin elementit ja niissäkin on se Ei saa peittää. Se on kevyttä huumoria vain. Sille pitää hymyillä.

    • Anonyymi

      Itse opin tuon ruotsinkielisen lapsena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      137
      1337
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      966
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      528
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      511
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe