Mitä sanoa?

OscarEmmental

Mitä sanoa sellaiselle isälle jonka poika on aikuinen alkoholisti, joka juo kotonaan (asuu siis lapsuudenkodissaan edelleen) joka ikinen ilta on työtön ja aina rahaton joka varastaa rahaa isältään. Poika on äksyilevä, kärttyinen, masentunut ja toisessa äärilaidassa sitten vaihtuu tilalle euroopan omistajan imago joka leveilee rahalla(isänsä säästöillä) mutta itse on täysin persaukinen. Välillä tietävinään kaiken ja ylimielinen toisiin nähden vaikka on lukenut vain jonkin kirjan viimeksi joskus 80 luvulla mutta niillä tiedoilla hän edelleen rellestelee. Välillä tosi outoja ajatusleikkejä ja ajatelmiä ja asiat menevät hänen kanssaan väittelyksi joka on lapsen tasoa.

Hänen isänsä sanoi että hän ymmärtää varastelun koska juomiseen tarvitaan rahaa, ja muutenkin isä on niin lepsu ja osoittaa erityisen lempeällä asenteella kuinka kovasti hän välittää pojastaan. Isä maksaa kaiken elämisen ja poika juo rahansa. Isä on niin lempeä ja anteeksiantavainen että jos poika viitsii itse pyyhkiä peffansa vessassa niin se on jo suuri teko pojalta hänen mielestään. Mitään pojalta kotona ei oikeasti vaadita.

Mitä sanoa että tälle isälle tulisi järki päähän ettei poika noin parane, vaan pahenee.

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pankinasiakas

      Sanopa isälle, että laskee tarkoin, miten rahat riittävät pojulle sitten kun hän kuolee. Missä ajassa peritty omaisuus menee kurkusta alasa.

      • OscarEmmental

        Olen kyllä sanonut ja isä vaan tuumii että niin olisi hyvä poika kun ei vain joisi...syitä pojan juomiseen löytyy kaikesta lapsuuden kavereista aina pojan äidin suvun geeneistä lähtien. Hän 'paijaa' poikaansa ja sitähän poika käyttää hyväkseen kyllä. Bensatkin isä kustantaa pojan autoon, sanoin että mitä enemmän maksat pojan menoja sitä enemmän hänellä jää rahaa juomiseen. Tuntuu kuin ymmärrys asiaan kokonaan puuttuisi.

        Isä ajattelee varmaankin että se on hyvyyttä kun antaa pojalle rahaa ja antaa pojan juoda, ja mieltää sen pahaksi jos joku sanoo pojalle suoraan päin naamaa miten asia on. Tuon olen huomannut että isä nousee puolustamaan poikaansa jos pojalle sanoo noista asioista. Kuitenkin hän tulee sitten kertomaan ja valittamaan poikansa touhuja.

        Sanoin myös isälle että hän voisi itse mennä hakemaan apua, koska hän on myöskin altistunut alkoholismille. Koko perheen ongelmahan se on jos joku perheessä on alkoholisti. Hän sanoi ettei hän lähde, ja miksi hänen pitäisi lähteä kun poika on se joka juo. Kaikki siinä perheessä sairastavat alkoholismia, jokainen omalla tavallaan, kuka tahansa voisi menä hakemaan apua. Mutta silloin ääni muuttuu kellossa jos jonkun muusta perheestä pitäisi mennä.

        Tilanne on hankala, miten saada isä uskomaan että alkoholismi hallitsee häntäkin samalla tavalla kuin itse alkoholistia, vain eri vaikutuksilla. Ja että pojalla olisi todennäköisesti jonkinlainen persoonallisuushäiriö joka tulisi myös hoitaa, koska pojan jutut ovat aina sellaisia ettei normaali ihminen juttele niin edes kännissä.


    • Nähty.on

      Kuspää se poika on ja tietysti myöskin alkoholisti.

      Jospa isä tietää/aavistaa poikansa persoonallisuusongelmista, vajavuudesta,.... jostakin???
      Asiasta ei vaan ääneen puhuta, koska se voi olla isälle (ja äidille) kova paikka ja suoranainen häpeä, kun hänen poikansa on "outo".
      Isä voi myös katua ja itseään syyllistää, kun ei ole kakaraansa hoidattanut silloin heti aluksi kun ongelmat näkyivät??? Tai jos isä kokee muutoin itsensä syylliseksi. Kaikki vastuulliset vanhemmathan ongelmien ilmetessä löytävät lopulta itsestään vian jopa naurettavuuksiin asti. On joskus tullut sanottua pahasti. On joskus ollut väsynyt...

      Entäpä, jos pojan itsekeskeinen käytös ei ole pelkästään alkoholistin tyypillistä käytöstä tai persoonallisuus häiriötä, vaan entäpä jos hänet on alunperinkin kasvatettu hyssyttelemällä, lahjomalla, syyllisiä kauempaa keksien, mitään vaatimatta, pojan tahtoon ja äksyilyyn taipumalla ja sitä pelkäämällä, asioita selvittämättä, keskustelematta jne.? Tai jos kakrulla on jokin orgaaninen vamma kallossaan???

      Entäpä, jos isä pelkää poikaansa äksyilyjen tms. takia mitä siellä salassa neljän seinän sisällä tapahtuu??

      Entäpä, jos isä paapoo poikaansa siinä toivossa, että pojasta olisi sitten mukamas jotain tukea ja turvaa kun hän ei itse enää jaksa ja kykene.

      • Nähty.on

        Jaa juu. Tälläkin hetkellä Suomessa ja ympäri maapalloa on tuhoton joukko alkoholistin lähimmäisiä jotka oman terveytensäkin vaarantaen takertuvat itsepintaisesti siihen ajatukseen ja toivoon, että jonain päivänä alkoholisti lopettaa juomisen ja muuttuu taas semmoiseksi kuin parhaina hetkinään on ollut. (ai, vauvaksiko?)
        Isänsä on varmaankin just samassa hatarassa toivossa elävien sakissa.


      • jjlkj

        "Entäpä, jos isä pelkää poikaansa äksyilyjen tms. takia mitä siellä salassa neljän seinän sisällä tapahtuu??"
        Pitäsikö isältä kysäistä miten asia on?


      • OscarEmmental
        jjlkj kirjoitti:

        "Entäpä, jos isä pelkää poikaansa äksyilyjen tms. takia mitä siellä salassa neljän seinän sisällä tapahtuu??"
        Pitäsikö isältä kysäistä miten asia on?

        Ehkä myös pelkääkin, koska isä kertoi pojan aina näyttelevän hänelle nyrkkiä. Poika on paljon isompi kuin isänsä. Isänkin käytös on minusta myös todella outoa. Poika soittelee minulle joskus mutta nykyään en viitsi enää edes aina vastata koska puheluissa ei tunnu olevan mitään asiaa, poika vaan puhuu sammaltaen täyttä paskaa. Kehuskelee isänsä rahoilla normaalisti. No tämä isä tuli kerran ja sanoi miksi olen hänen pojalleen niin ilkeä ollut ja hän kertoi että poika oli kertonut hänelle 25 VUOTTA SITTEN tapahtuneen asian, että pojan syödessä olisin minä muka pieraissut jossakin lähistöllä. Itse epäilen koko juttua että poika on sen keksinyt. Se poikaa kuulemma vaivaa tätä poikaa vielä tänäänkin. Uskomatonta mutta totta. Ja samoin siitä tuli myös sanomaan kun en vastaa pojan puheluihin. Olen pojan mielestä ilkeä. Poika tietysti haluaisi purkaa mieltään minulle, mutta olen sitä mieltä että ei noita juttuja jaksa kuunnella ja menköön kertomaan jonnekin terapiaan. Minä olen kuuntelin muutaman puhelun jotka kestivät aina tunnin per/kerta ja koko puhelussa ei ollut mitään muuta kuin jotain valitusta.

        Vähän hankala tilanne olla tuossa välikappaleena isän ja pojan välillä. Pitäisi tästä hommasta päästa loukkaamatta kuitenkaan kumpaakaan isäntää. Ymmärrän että he eivät itsekään varmaan tiedä mitä tekevät. Mutta hämmästyttää se tyhmyys mikä heissä vallitsee, poika kyllä kehuu olevansa älykäs ja tietävänsä kaiken ja isänsä välillä säestää poikaansa kehuu, ylistää ja sitten pettyy ja haukkuu poikaansa. Mutta heidän älynsä ei kuitenkaan riitä siihen että menisivät pojalle oikeasti apua hakemaan. Syytä pojan juomiseen etsitään vain ympäristöstä.


      • OscarEmmental
        OscarEmmental kirjoitti:

        Ehkä myös pelkääkin, koska isä kertoi pojan aina näyttelevän hänelle nyrkkiä. Poika on paljon isompi kuin isänsä. Isänkin käytös on minusta myös todella outoa. Poika soittelee minulle joskus mutta nykyään en viitsi enää edes aina vastata koska puheluissa ei tunnu olevan mitään asiaa, poika vaan puhuu sammaltaen täyttä paskaa. Kehuskelee isänsä rahoilla normaalisti. No tämä isä tuli kerran ja sanoi miksi olen hänen pojalleen niin ilkeä ollut ja hän kertoi että poika oli kertonut hänelle 25 VUOTTA SITTEN tapahtuneen asian, että pojan syödessä olisin minä muka pieraissut jossakin lähistöllä. Itse epäilen koko juttua että poika on sen keksinyt. Se poikaa kuulemma vaivaa tätä poikaa vielä tänäänkin. Uskomatonta mutta totta. Ja samoin siitä tuli myös sanomaan kun en vastaa pojan puheluihin. Olen pojan mielestä ilkeä. Poika tietysti haluaisi purkaa mieltään minulle, mutta olen sitä mieltä että ei noita juttuja jaksa kuunnella ja menköön kertomaan jonnekin terapiaan. Minä olen kuuntelin muutaman puhelun jotka kestivät aina tunnin per/kerta ja koko puhelussa ei ollut mitään muuta kuin jotain valitusta.

        Vähän hankala tilanne olla tuossa välikappaleena isän ja pojan välillä. Pitäisi tästä hommasta päästa loukkaamatta kuitenkaan kumpaakaan isäntää. Ymmärrän että he eivät itsekään varmaan tiedä mitä tekevät. Mutta hämmästyttää se tyhmyys mikä heissä vallitsee, poika kyllä kehuu olevansa älykäs ja tietävänsä kaiken ja isänsä välillä säestää poikaansa kehuu, ylistää ja sitten pettyy ja haukkuu poikaansa. Mutta heidän älynsä ei kuitenkaan riitä siihen että menisivät pojalle oikeasti apua hakemaan. Syytä pojan juomiseen etsitään vain ympäristöstä.

        ...Isä sanoi minulle että hän ymmärtää senkin että poika pihistelee rahaa häneltä. Isä on minusta lepsu, joka ei ole ehkä asettanut minkäänlaisia rajoja vaan hyväksyy aina sen mitä poika tekee. Pojasta tulee kuningas joka saa tehdä aivan mitä haluaa. Miten tuolläiset kuninkaat oikein syöstään vallasta?


    • voivoivoivoivoi

      Poika käyttää rahaa kaikkeen mihin ei pitäisi. Pitää hauskaa.

    • jjlkj

      Mikä sinun suhteesi mahtaa noihin isään ja poikaan olla. Ovat ehkä perhettä, sukulaisia, naapureita, tuttavia.... Mietin vaan, ovatpa mitä tahansa, josko sinun kannattaisi antaa niiden mesoa siellä keskenään ja jospa sinä ottaisit hajurakoa heihin. Tilanteelle et taida mitään mahtaa ja onko mikään pakkokaan.

      Olet siinä välikädessä ja molemmat voivottelevat sitä sun tätä sinulle. Mitä hittoa ne oikein sinulta odottavat? Et sinä heidän holhoojansa kait ole. Varo niitä!

      Vaihda puhelinnumerosi ja pysy poissa sieltä, jos nyt ihan väkisin et halua voimiasi käyttää ja itseäsi sotkea alkoholistin elämään ja kaikkeen siihen soopaan. Samassa liemessä jo kiehut. Poikakin koittaa jo sinusta syyllistä ja pahaa ihmistä tehdä puheissaan. Pysy pois sieltä ja heidän asioistaan. Lopultahan he kuitenkin aina vetävät yhtä köyttä asiassa kuin asiassa. Pian se oletkin sinä joka niitä rahojakin on varastellut.

      Jos olet perillinen. Olen pahoillani. Juoppo juo minkä isänsä hänelle antaa. Eli isä käyttää rahansa niin kuin haluaa jollei holhouksessa ole ja täyspäisen kirjoissa kulkee.
      Mitenkö tuommoinen kuningas syöstään vallasta? Kuolo korjaa, kun aikansa juo.

      Siksi toisekseen, olet itse antanut jo ainakin kuninkaalle vallan kun hänenkin horinoitaan kuuntelet ja siinä välissä sähläät.

      • OscarEmmental

        Sanotaanko että olen sellainen henkilö joka on aina tuntenut nämä ihmiset. Itse en edes ota yhteyttä vaan yhteydenpito tulee aina heiltä käsin. Yhteisen köydenvedonkin olen nähnyt, tilanne on todella hankala. Mutta jos tilanne menee sellaiseksi että minua syytetään jostakin silloin otan yhteyttä viranomaisiin, he saavat selvittää sen jälkeen asiat. Ja syyttely minuakin kohtaan on tuttua, molemmat herroista sitä välillä tekevät. Mutta ei niin selvästi eikä todistettavasti että voisi asiasta tehdä ilmoitusta, se kyllä minulta onnistuu vaivatta, en epäröi yhtään. Tarkkailen edelleen tilannetta jos se ratkeaisi jotenkin.


      • Koettu.on
        OscarEmmental kirjoitti:

        Sanotaanko että olen sellainen henkilö joka on aina tuntenut nämä ihmiset. Itse en edes ota yhteyttä vaan yhteydenpito tulee aina heiltä käsin. Yhteisen köydenvedonkin olen nähnyt, tilanne on todella hankala. Mutta jos tilanne menee sellaiseksi että minua syytetään jostakin silloin otan yhteyttä viranomaisiin, he saavat selvittää sen jälkeen asiat. Ja syyttely minuakin kohtaan on tuttua, molemmat herroista sitä välillä tekevät. Mutta ei niin selvästi eikä todistettavasti että voisi asiasta tehdä ilmoitusta, se kyllä minulta onnistuu vaivatta, en epäröi yhtään. Tarkkailen edelleen tilannetta jos se ratkeaisi jotenkin.

        Olet tuntenut heidät aina.
        Olet tainnut sairastua läheisriippuvuuteen jossain vaiheessa. Alkoholismi lähelläsi on vaurioittanut sinua.
        Päästä irti. Huolehdi itsestäsi!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe