Minustako lääkäriksi?

tulevalääkäri

Oon siis abi ja kohta on edessä yhteishaku. Pärjään hyvin fy, ke ja bi, kaikki kymppejä. Pitkä matikka on 9. Oon kirjottanu jo ruotsin (E) ja bilsan (L).
Lääkärin opinnot kiinnostaa paljon ja todennäköisesti oon sinne hakemassa. Mulla on kuitenkin pieni verikammo ja mua inhottaa katkenneet luut tai ruumiinavaukset ihan suunnattomasti. Varmaan pyörryn jos nään hirveesti verta tai suolenpätkiä tai muuta vastaavaa. Ja kuolevan/kuolleen ihmisen kohtaaminen ahdistaa kauheesti. Toisaalta mua kiehtoo hirveesti sairauksien diagnosointi ja hoito. Vapaa-ajalla etin paljon tietoa netistä eri sairauksista ja perehdyn niihin, se on musta ihan superkiinnostavaa. Mutta en tiedä pystyisinkö katsomaan leikkauksia tai sellaista.
Onkohan lääkis sittenkään mulle oikea paikka? Mulla ei vaan oo mitään muuta alaa, joka ees vähänkään kiinnostais. Haluaisin tietää onko muita, joita ahdistaa tuollaiset asiat, mutta jotka silti ovat menneet lääkikseen. Tottuuko tollasiin asioihin?

Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata!

7

506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiantuntija_

No jos et voi kuvitellakaan mitään muuta alaa, niin hae lääkikseen, sillä parempihan se on kuin jättäytyä työttömäksi.

"Mulla ei vaan oo mitään muuta alaa, joka ees vähänkään kiinnostais." Toisaalta tämä väittämä kyllä sinänsä kuulostaa aika ristiriitaiselta sen kanssa, että pärjäät kuitenkin hyvin esimerkiksi mainitsemissasi fysiikassa, kemiassa ja biologiassa ja toisaalta pitkä matikkakin on 9. Yleensä tuollainen osaaminen vaatii kyllä jo ainakin jonkin verran kiinnostustakin. Etkö voisi harkita vaikkapa biologian, biokemian, kemian, fysiikan tai matematiikan lukemista yliopistolla? Ihan kelvollisia vaihtoehtoja nekin ovat, jos työllistymistä mietit. :)

• noei

Vaikeuksia on tiedossa jo opiskeluaikana, et ehkä pysty valmistumaan lääkäriksi noilla ominaisuuksilla.

Voisitko harkita farmasiaa? Se varmaan sopisi juuri sinulle.

• tulevalääkäri

En haluaisi lukea vain yhtä ainetta, haluaisin hyödyntää noita kaikkia jotenkin. Pidän käytännöllisistä töistä ja siksi sellainen lääkärin työ olisi kiva, kun pystyy soveltamaan tietoa käytäntöön.

Farmasia kuulostaa ihan ok:lta, mutta kun tykkään niin paljon olla sairauksien ja diagnoosien kanssa tekemisissä. Käsittääkseni farmasia on vain lääkkeiden kanssa työskentelyä ja se kuulostaa aika yksipuoliselta. Voin toki olla väärässäkin.

Lisää mielipiteitä?

• lääkärinarki

Niin, sinä tykkäät olla sairauksien ja diagnoosien kanssa tekemisissä niin kauan kuin ne ovat pelkkää teoriaa. Veren näkeminen jo saa sinut pyörtymään. Lääkärinä saat potilaan verta omalle valkoiselle takillesikin joskus, mitä silloin tapahtuu? Entä ruhjoutuneet jäsenet, kuolevan tuska, naama punaisena kirkuvat lapset, suu auki toljottavat rusinaakin ryppyisemmät vanhukset, joista et saa mitään tolkkua?

Ehkä ajattelet toimivasi etälääkärinä, jonka ei tarvitse olla tekemissä potilaan kanssa ihan kasvokkain?

Miten ruumiinavaukset voivat inhottaa sinua, oletko ollut mukana ruumiinavauksessa? Näitä ja anatomian leikkelyharjoituksia tulee opiskelijan eteen varmuudella. Jos kammottaa, älä yritäkään lääkikseen, sinun paikkasi on jossain muualla.

• Kaikkkeenoppiikyllä

Uskoisin, että erilaiset kammot menevät ohi kun totut esim. veren näkemiseen. Ei lääkärin työ tarkoita, että pitäisi olla luontaisesti viehtynyt kuolemisesta tai silpoutuneista raajoista.

• kandeeyrittää

Mun kaveri pääs lääkiksessä eroon verikammostaan joka oli aika paha kun sinne lähti. Että kaikki on mahdollista. Jos oikeesti tuntuu, että haluut olla lääkäri, niin sinne vaan! Aina voi sitten vaihtaa koulua, jos tuntuu ettei nappaa.

• elelelelelel

Yritä nyt ensiksi päästä sinne. Ei oo läpihuuto juttu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      319
      7544
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2176
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      177
      1843
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1382
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1251
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1171
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe