Esikoislestadiolaiset ovat lopullisesti jakaantuneet kahteen ryhmään. Pitkään kuolinkamppailuaan käynyt herätysliike on jakautunut lahkolaisosaan ja herätysliikeosaan.
. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana monet ovat äänestäneet jaloillaan, sillä se on ollut ainoa tapa viestittää, ettei voi hyväksyä herätysliikkeessä vallalla olevaa oppia. Uskon, että ne jotka ovat jääneet pois kaipaavat päästä sellaisiin seuroihin, joissa puhutaan hyvästä Jumalasta Pohjois-Ruotsalaisten saarnamiesten ylistämisen sijaan.
Niin pitkään kuin muistan on herätysliikkessä muistettu korostaa sitä, että lahkolaiset ovat erikseen. Monille yhteys kirkkoon on edelleen tärkeää toisille taas Lapinmaan saarnaajien mielipiteet ovat kaikkea ymmärrystä ylempänä. Tämä ero ajattelussa jakoi herätysliikkeen osiin, eikä kukaan varmaankaan enää usko yhteisymmärryksen löytymiseen.
Saattaa olla, että tunne rajattomasta vallasta sai pohjoisen miehet uskomaan kaikkivoipaisuuteen. Puheet siitä, että vain pikku tokka lähtee ja se saa mennä saattaa osoittautua suureksi harhaksi.
Innokkaimmin Suomessa sakramenttiasiassa toimivat ne, joilla on suuri tarve osoittaa nöyryyttä ja alamaisuutta lappalaisille. Ehkäpä jotkut uskovat, että innokas toiminta palkitaan jollakin tavalla
. Kirkossa sakramentit on uskottu papille, mutta lahkossa entinen suntiokin riittää. Puhtaat kädet korvaa kaiken muun.
Herätysliikkeen kuolema on uuden alku. Jään odottamaan, että lähiaikoina alkaisi sellainen seuratoiminta, jossa puhuttaisiin uskosta, armosta ja hyvästä jumalasta.
Ihmisoppiin ja henkilöpalvontaan panostava lahkolaisuus voisi tarjota oppiaan niille, jotka saavat siitä sielulleen rauhan.
Tulevien armon raittiissa ilmanalassa pidettävien seurojen odotuksessa.
Armon Kerjäläinen
Parempiin kokouksiin
12
239
Vastaukset
- teuta01
Minä ole syksyllä täyttänyt 70 v. ja muistan 1952 kun tätini mies tuli Gällistä tuoden
sieltä joulukokouksen terveisiä puhui samoja juttuja kun nyt ja sanoi että tälläisiä ne
vaatii ,ei mitään eroa asioista noin suurinpiirtein ,seuraavaksi oli 1953 . suurin piirtei samat mongerrukset .Koetin katsoa 1953 joulukokouksen kirjettä ,sen on taas JA. onnistuneesti poistanut. mutta 1954 oli melemmat KT; ja UT., oli äitini siskon mies.
.
Sieltä on kuitenkin kuulunut sanat jota ei mennyt WE:GJ. päälle vaan rakkaasti oli
niiltä veljiltä kerrottu asiat ,,toiseksi AI.nimi oli toisena ensin oli Stöckel , eli hän kiirehti
kuitenkin Lappiin ,vaikka jo 1949 oli täällä 1950 ,1951 ,1952 ,Muttakun tuli virallinen-kierros 1953 hän kaivautui maan uumeniin , ja kuntuli 1954 hän olitaas omalla kierrok-sella ja niin edelleen . Ja yksin,ei kumppania koskaan , kyllä hänelle soumesta löytyi
tekstin lukijaa , mutta se oli toinen juttu että hän saarnasi päivällä ja illalla , seurat
oli siihen aikaan pe. illata ,la ,su,ma siis 7 seurat ?
Kun vastaava tilanne tuli 1962 , hänellä oli valtavastiaikaa paneutua satakuntaan .
Jossa SM, oli kova tekemään tuttavutta AI; kanssa ,jo 1948 ,lähtien ,mutta siinä meni
hakoon n,kun AI teki KT; stä saarnaajan juuri 1954 paikkeilla , ja SM. oli halunut .
Kalifiksi Kaliffin paikalle kun taas 1959 menin satakuntaan siellä oli tilanne että Isäni
veli KT ,ei halunnut sooloilla , niin SM oli asentunut iteopiskelevaksi selittäjäksi ja
kun lähdin siltä 1960 , taas H-suolle oli jotain tapahtumassa ..
.
Ei ehkä siellä hajotuksia mutta jotain sellaista . siinä meni muutamat seurat ja taas tuli lapin seurat , Sitten tuli minulle herätys ,vaikka olin kristitty ollut 1945 asti -1962 . oli myös virallinen LV:t kierros , AI. oli karussa ettei vain törmää WE, GJ. jotka oli seura-kunnan määräämiä , ja kun he oli lähteneet Norrbotteniin ,tuli AI. piilosta nyt hänellä oli aika helppo tilanne ,Satakunta alkoi ollakypsä , ja hän tilasii Rupotsista ,
Kaksi saarnaajaa , Sten Johansenin , ja Ja Levi Älgrenin , ja kun koitti 1965 oli kaikki
putkessa . Niin hyvin että AI, uskalsilähteä Kotiin Ruotsiin . Gälliin ..
.
Mitä hänen kassisa oli tuliaisia , joku kertoi , hän toi nipun nyyrikkiä ,kyllikkiä ,ja jotain , väkeviä kin oli , ja suklaata , ja makkaraa , kunjoku kysyi mitä teet noilla lehdillä Hän sanoi opiskelevansa niistä Suomea ,,no entä suklaa , sen hän toi vaimolle , no entä makkara siitä teemme kastiketta , entä väkevät ne on lääkkeeksi
ja siihen se jäi sillakertaa .. Kun kysyt gp,om. saat vastauksen . joka ehkä tunnustaa
asian oikeellisuuden ,,en nyt jatka enempää ..- teuta01
"Teuta"o1.
.
korjaan , AIEi ollut Iisakson , vaan A.Ihalainen (tai joku muu Lähetys mies. ) - teuta01
teuta01 kirjoitti:
"Teuta"o1.
.
korjaan , AIEi ollut Iisakson , vaan A.Ihalainen (tai joku muu Lähetys mies. )Siis pitää vielä kin korjata , Se oli setni KT jonka aaro I teki silloin. Lähetys seuroissa.
tavallisissa 1954. Seursapaikka oli Äitini siskon tykönä. Keskella kylää.
- heltsut
Mee hellareihin siellä ne muutkin kaltaisisesi ovat
Toisiin lahkolaisiin? Mitä hyvää siitä tulisi?
Vihermies torjui viimeksi lappalaisten yritykset sanoen ettei asiasta edes keskustella. Ja nyt on joillakin niin kova hinku että innokkaimmat pitää sitoa puuhun kiinni etteivät syöksy sinne omalle ihanalle ehtolliselle jo edellisiltana.- eijaksaedeskauhistua
Eslest kirjoitti:
Toisiin lahkolaisiin? Mitä hyvää siitä tulisi?
Vihermies torjui viimeksi lappalaisten yritykset sanoen ettei asiasta edes keskustella. Ja nyt on joillakin niin kova hinku että innokkaimmat pitää sitoa puuhun kiinni etteivät syöksy sinne omalle ihanalle ehtolliselle jo edellisiltana.Jumalattomin lahko on paavin sotkulaitos ja lutterilal heti seuraava, kai te nyt sentään sen tiesitte!
Mikä se on jossa jumalaton pappi ateisti jopa heiluttaa huuliaan käsikirjan mukaan? ja niitä on kaiketi puolen verta ja naisia vielä enemmän jotka ei usko mihinkään muuhun kuin palkkanauhaansa ja eläkepaperiin!
ja siinä se on teidän jumalanne voi sokeuden määrää. - teuta01
Heltsut :mulkvist. lahkolainen , en tiedä mistä mistä alkaisin ?.
Minun mielestä te olette lähinnä hellareita Seura ilmoituksetkin
on vierekkäin ,viiva vain välissä .
.
Minä en teitä voi parantaa , muttei LV:t kään ymmärtääkseni niin
Lahkolaisuutenne on ilmiselvää. joku Vapaakirkko ,jota pidetään
noin 10 osana kristittynä , siihen vain on hinku .
.
Vai olen minä sinusta hellari ,joo olen kerran käynyt Ekumeenisen
tilaisuuden aikana ja oikeesti toista kertaa ei tarvitse mennä. Niin
se on sellainen muoti juttu kuin VL:n =110'000,ja hellareita saattaa
olla jo enemmän(ehkä 134'000 as. ).
.
.
Vaikka ei sekään kerro kaikkea ,Suomen Vapaakirkkoa on puhuteltu
Vapaakikko,kuntana : joka paitsi oppia ja jumalanpalvelua ,myös hallintoa ja taloutta koskevissa kysymyksissä on riippumaton valtiosta.
.
Vapaakirkko:jen järjestys muodot voivat muuten olla erilaisia ,episkopaalisia ,
Synodisia Tai Kongrekaationaalisia . Niiden jäsenyys perustuu tavallisesti
vapaaehtoiseen ja persoonalliseen tunnustukeen ..
.
Mutta Vapaakirkollinen Liike , Joka Ruotsissa ja Suomessa ilmenevä uskonollinen
Virtaus , jonka tarkoituksellisena on koota uskovaisten vapaamuotoisia seurakunkuntia niihin kuuluvien keskinäiseksi rakennukseksi ja ulkopuolisten ,
uskoon saattamiseksi . Seurakunnan jäsenyys perusrtuu. vapaaehtoiseen liittymiseen , jonka sisältönä on persoonallinenuskonratkaisu;
.
Valtion ja kirkon erosta pidetään johdonmukaisesti kiinni. Seurakuntien talous on kokonaan vapaehtoisen kannatuksen varassa . Saarnaajat hoitavat sananjulistuksen , mutta periaatteessa se samoin kuin kaste ja ehtoollisen jakaminen on seurakunnan jäsenten oikeuksia , Liike on saanut voimakkaita
herätteitä Englantilaista eriuskoisilta (Metodisteilta , Baptisteilta, jne.
Ja Refeormoidusta maailmasta yleensä.
.
Ruotsissa alkoi jo 1840 , Vapakirkollinen Liike ,Liittyi eräisiin Norlandissa esiintyneisiin, hengellisiin liikkeisiin ,(lukijat ,uuslukijat ) ja sai vaikutteita ,
Tukholmassa toimineen Metodistipapin G.Scottin toiminnasta ,sekä
C.O.Roseniukselta. .
.
Suomen Vapaakirkollinen Liike syntyy . noin 20 vuoden perästä. Virallinen
Allianssi kokous on ollut 1886, Tampereella ja ja Helsingissä 1889. ja sai
kannatusta myös kirkon taholta .Kun valtionkirkkoan, Kohtaan suuntaustunu tarvostelu jyrkkeni ja liikkeen piirissä alettiin ,mm. viettää ehtoollista , tapahtui erkaantuminen .
.
1889 Lönnbeck julkaisi Vapaakirkollisten ohjelman , Josta syntyi suomen vapaa lähetys, jonka työ suuntautui sekä kotimaahan että pakanoiden keskuuteen .
Vapaakirkollinen liike Suomessa . osa järjerjestyi 1922 ,omaksi kirkkokunnaksi >
Suomen Vapaakirkoksi .
.
Ruotsin pysytellessä kirkon yhteydessä. muodostaen lähetusliiton , Fria Mission-
sförbundet . (kirjallisuutta A,Mäkinen, Vapaakirkollinen Liike suomessa. ,,81911))
S.Salmensaari , Suomen vapaakirkko ,Piirteitä sen synnystä ja kehityksestä.
(1957), ).
- JuurikinNäin
Tätä nyt rukoillaan, mistä avaaja kertoi. Moni tulisi kipinkapin kunhan evankeelinen herätysliike saataisiin aikaiseksi kirkon yhteyteen jääville.
Lahkolaisista ei siis olisi kysymys tässä visiossa. - saaottaaoppiakin
Helluntai on tässä maassa ollut aina lähimpänä Raamattua, eikä siellä ole tuolalisia typeriä lapinukkojen jäkätyksiä tarvinnut kuulla, kaikilla on siellä senverran tervettä järkeä ettei päivää enempää kukaan nousukas lapista eikä sen takaa saa olla äänessä jos niin yksnkertainen olisi että yrittäisi!
sellaiset talutettaisiin portaille ja pari sataa kouraan että pääsee pitkälle häiriköimästä ketään!
eikä siellä ole kirkko ketään painamassa kumaraan, piispoille viitataan kinttaalla ja kirkkolaille nauraa tosikotkin!
verhot saa uskovilla olla vaikka viis metriä pitkät ja kaffilautasen kokoiset napit taskuissa ja kravatti on punaisenakin oikein hieno ainakin joulun aikana.
Jumala ei näet lähettänyt Poikaansa kiusaamaan omiaan.- teuta01
"saa ottaa oppiakin "
.
Niin mistä ? jos puhut Joulun asiasta ok. mutta Ruotsissa on Helluntai yhtä
ja sama ,koska silloin kin on ahtauduttu ,nyt vain Kiirunan kirkkoon , ja sitä
poliittista peliä se on sielläkin ,ja Jumalan sanaa vähemän , vaikka ei sitä ,
huomaa ,siis minusta ei sielläkään puhu kukaan enempää kuin Saarnansa
jostakin tekstipaikasta , Siis kaksi saarnaa päivässä molemmat eri miehen .
.
Noista verhoista oli ennen saarnanneet syntiä ,mikään saarnattu asia ei ole
synti , silloin myös naputettiin maalatusta talosta ,ja Reestä , vaikka toiset teki maalaukset vain sen takia, että ne kestivät kauemmin maalattuna. .ja niitä
Oli aika pitkä rimpsu ,joita ei kannattanut edes mainita. .
.
Aivan Jumala ei lähettänyt POIKAANSA kiusaamaan omiaan ,ei todella .
Vaan HÄN Lähetti Poikansa Syntisten tähden, että kaikki ne pelastuisi..
Jotka UskoiKristukeen ..
- Nix
Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.
- Naxxx
Edelleen ajat ovat kovat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .613757Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493000Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631272914Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3661970- 731152
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101141Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101125Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde27949- 47931
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että108918