Ns. taitettu indeksi syö eläkkeiden ostovoimaa.

nimienkerääjä

4

215

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veteraani22

Mä haluan, että taitettu indeksi poistuu vasta seuraavalta ikäpolvelta, ei minulta.
      Miksi? Minä nautin nyt eläkkeestä, jota on kertynyt parhaimmillaan yli 2% palkasta. Lisäksi olen puolet eläkkeestäni kerryttänyt ilman, että palkastani on otettu markan markkaakaan, vaan eläkemaksut on hoitanut kokonaisuudessaa yritys, jossa työskentelin. Elinaikakerroin ei minuun vaikuta laisinkaan ja alhainen eläkeikä on ollut tosi hieno juttu. Olen samaan aikaan onnellinen ja surullinen. Onnellinen siitä, että kuulun tähän sukupolveen ja saan nämä loistavat edut, surullinen siitä, että velkaa on tullut tehtyä lapsille ja heidän lapsilleen yli 100miljardia euroa.

• ahneutta

Mikä siinä taitetussa indeksissä niin korpeaa? Ostovoimahan säilyy kun eläkkeitä korotetaan 80 prosenttisesti inflaation perusteella ja yleensä tulee pieni reaalinen korotuskin sen 20 prosentin vuoksi. Minä ainakin tunnen oloni turvalliseksi ja tyytyväiseksi kun tiedän että saan eläkkeelläni yhtä monta purkkia piimää elämäni loppuun asti.

Pitäisikö meidän eläkeläisten kilpailla elintasosta työssä käyvän väestön kanssa? Päästä vertailemaan kenellä on hienoin Audi. Jokseenkin kaikki tuntemani eläkeläiset kuluttavat rahaa paljon vähemmän kuin nuoret ihmiset, myös ne joilla on hyvät eläkkeet. Kansantalouden, siis myös meidän eläkeläisten kannalta olisi huono asia jos yhteisestä potista menisi suurempi osa Osuuspankin tilille nollakorkoa tuottamaan.

• kuutelenviakkaast

Joka vuosi kustannukset nousevat enemmän kuin minimieläkkeen vuosittainen karttuma on. Sain nyt 8€uroa kuussa enemmän kuin viime vuonna ja se ei kata ensimmäistäkään maksettavanani olevaa korotusta! Olen selkäleikkauksen jälkeen invalidi jonka työssäkäynti loppui ennen virallista eläkeikää liikuntakyvyn osittain menetettyäni. Keskenaikanen eläkkeellejäänti pudotti eläkkeeni kansaneläkkeiden tasolle eli olin kerryttänyt työeläkkeeni tasan sille tasolle jonka saisin vaikka en olisi tehnyt päivääkään työtä. Väitätkö siis että työnteko kannattaa aina? Ei ainakaan jos rikkoo työssä selkänsä työkyvyttömyyskuntoon! Mistähän se johtuu että parhaiksi neuvojiksi ilmaantuu yleensä ne ihmiset joilla ei ole neuvomastaan tilanteesta vähäisintäkään tietämystä? Osaatko sinä asiaan vihkiytyneenä sellaisena vastata kysymykseeni?

• ahneutta

Tässä ketjussa keskustellaan taitetusta indeksistä ja Senioriliikkeen sen muuttamiseksi tekemästä kansalaisaloitteesta.
        En ymmärrä mitä kysyt. Kannattaako työnteko aina? Useimmiten, mutta ei varmasti aina esim. konkursssin tehneen ja pahasti velkaantuneen yrittäjän tapauksessa.

Kerrot että kustannukset nousevat enemmän kuin eläkkeet. Suomessa on tällä hetkellä deflaatio (inflaation vastakohta) eli yleisellä tasolla tuo ei pidä paikkaansa. Silloinkin kun inflaatiota on, eläkkeitä korotetaan aina vähintään inflaation verran, työeläkkeitä usein enemmänkin. Tästä taitetusta indeksissä on kysymys: se takaa eläkeläisten ostovoiman säilymisen, jopa pienet korotukset useimmiten. Jotkut ahnehtivat inflaatiota suurempia korotuksia, siitä taas on kyse tuossa Senioriliikkeen aloitteessa.
        Kaikkein pienimpiin eläkkeisiin eli kansaneläkekkeiisiin taitetulla indeksillä tai sen muuttamisella ei ole edes merkitystä, taitettu indeksi kun koskee vain työeläkkeitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      21
      1361
    2. 67
      1295
    3. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1251
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1245
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1059
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      967
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      933
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      88
      882
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      45
      871
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      801
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      696
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      666
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      663
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      646
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      628
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      602
    19. Uskaltaisitko

Tavata kaivattusi tässä tilanteessa?
      Ikävä
      67
      576
    20. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      574
    Aihe