Meidän perheessä fyysinen kuritus kuuluu kasvatukseen. Tällä en tarkoita mitään pientä tukistusta tai luunappia vaan vyöllä lyömistä paljaalle selälle. Olen siis 13v tyttö ja lyönneistä jää monenkin viikon jäljet jotka näkyvät koulussa sillä käsillekkin lyödään. Lyönnit eivät ole mitää pieniä vaan kunnon lyöntejä jotka vaan sattuvat niin paljon. Kurituksen aikana ei saa itkeäkkään. Selälle tulee jos olen ollut töykeä vanhemmille tai en ole vain totellut. Käsille silloin jos koulussa on mennyt huonosti. Minulla on ollut pari vuotta vihanhilläntä ongelmia josta johtuen saan vyöstä hyvin usein. En myöskään pysty nukkumaan kunnolla koska lyöntijäljet polttaa ja sattuu selässä ja käsissä. Miten voisin kertoa että haluaisin tämän loppuvan? Anteeksi sekavasta tekstistä.
Fyysinen kuritus
43
233
Vastaukset
- 20vuotias
Eieiei...itken täällä sun puolesta. Miksi sinun vanhemmillasi ei ole toista tapaa kuin lyöminen ja satuttaminen? Oon oikeasti huolissani sinusta. Olet vasta 13. Kuinka pahoja lyönnit ovat? Ja yritä jaksella. Autan sinua parhaani mukaan.
- tarvitsenapua44
Vanhempani vain kokevat sen parhaaksi tavaksi kurittaa lasta. Itse olen aivan eri mieltä. Olen ottanut monet kerrat kahden nuoremman veljeni ja siskoni lyönnit sillä en halua että heihin sattuu. Se tekee vielä paljon pahempaa katsoa kuin heitä lyödään kun polttavat jäljet vartalossani. Haluan tämän vain loppuvan.
- Annanselkään
tarvitsenapua44 kirjoitti:
Vanhempani vain kokevat sen parhaaksi tavaksi kurittaa lasta. Itse olen aivan eri mieltä. Olen ottanut monet kerrat kahden nuoremman veljeni ja siskoni lyönnit sillä en halua että heihin sattuu. Se tekee vielä paljon pahempaa katsoa kuin heitä lyödään kun polttavat jäljet vartalossani. Haluan tämän vain loppuvan.
Toivottavasti vanhempasi piiskaavat sinut seuraavan kerran niin hyvin että loppuu tänne kirjoittelu.
- tarvitsenapua44
Ehkä piiskaavatkin. Mistä sitä tietää jos jos joku kerta lyönti onkin liian voimakas ja se halvaannuttaa minut. Kiitos sinulle hyvin paljon tästä.
- kukä_mitä_häh
"Toivottavasti vanhempasi piiskaavat sinut seuraavan kerran niin hyvin että loppuu tänne kirjoittelu." C'mon, mikä ihmeen kommentti toi on.
Josko vaikka ilmoittaisit poliisille?
- tarvitsenapua44
En halua minnekkään lasten kotiin enkä eroon vanhemmistani.
- mitähhhh
Et haluu eroon vanhemmista jotka lyö sua??? MITÄH!!?!!!??!
- tarvitsenapua44
Onhan ne silti mun vanhempia. Ketä muita mulla muka olisi? Ei ketään.
- Apuaonsaatavilla
Ei, ei älä ajattele noin! Kyllä, se on ihan helvetin vaikeaa käsittää, että juuri ne omat vanhemmat eivät ole sulle hyväksi. Minkä ikäinen olet? Kerro vaikka koulussa jollekkin aikuiselle tai mene terkalle näyttämään jälkiä. Oon tosi pahoillaan siitä, mitä joudut kestämään!♡:'(
- tarvitsenapua44
Niin. Haluaisin sanoa että he rakastavat minua mutta sitä en ole heiltä koskaan kuullut. Vapaa-aikanikin menee vain töitä tehdessä. Jos en tee työtä kunnolla niin vyöstähän siitä tulee. Ja olen 13. Terkkarilla olen käynyt ja hän sanoi ymmärtävänsä isän pointin fyysiseen kuritukseen. Lapsi kuulemma oppii katumaan tekojaan ja tottelemaan.
- founi
Siis täh!millane urvelo terkkari sielä koulussa on,sen pitäis auttaa ja tehä lähete lääkäriin ja puuttua tämmöseen lyömiseen.Voisitko ite käydä terveyskeskukse hoitajalle näyttääs selkää et saat hoitoa,tämähän ihan sairasta!jonku pitää suojella teitä lapsia väkivallalta. Sinulle tilanne on kestämätön vihanhallintaan on olemassa keinoja terapiaa ym.mitä sinulle kuuluisi.Sinun on pakko saada apua jostain vanhempasi toimivat nyt tosi väärin.
- asdsadasdas
No mitä jos opettelisit käyttäytymään?
- tarvitsenapua44
Helpommin sanottu kuin tehty. Et taida tietää miltä tuntuu kun ei osaa pitää vihaa kurissa. Se vain puuskee ulos raivolla ja pian saat katua sitä. Et varmaan itse ole 20° pakkasessa polttavat jäljet selässä ja käsissä hakannut puita 2 tunnin ajan. Senkin lopuksi sain vyöstä sillä meni liian kauan.
- niinsairasta
Kuinka pahoja ne lyönnit on?
- tarvitsenapua44
Jotkut ovat tulehtuneetki. Niistä valuu joskus verta. Ja kun luita vasten lyö niin tulee aivan järjettömän kipeitä mustelmia.
- poliisille
Toivon helvetissä että tämä on trolli, jos ei ole niin älä nyt saatanassa luule että tuollaiset vanhemmat on hyviä. Voi jumalauta kun pitää olla tyhmiä ihmisiä maailmassa, ole kiltti ja ilmoita poliiseille. Toivon sinulle kaikkea hyvää.
- tarvitsenapua44
Tämä ei ole trolli. En leikkisi tälläisellä asialla. Ja poliiseihin en luota. En kerro sitä täällä. Kyllä niitä muitakin keinoja pitäisi varmasti olla kuin poliisi?
- koita-pärjää
joo... oon 13v poika. No mulla ei oo ikinä mitää vyöllä läiskimistä oo ollu mutta jos isä kännissä on ni kyllä voi lyönti tulla. Ei kyllä enää ku osaan puolustaa itteeni jo... Älä mee koulu psykiatrille se on iha sekopää(huono kokemus). minkä ikäsiä veljes ovat? En sori vaa kaueest osaa auttaa... koita pärjää!
- tarvitsenapua44
Mun veljet on 10 ja 9 vuotiaita. Ja pärjäilehän sääki.
- näin
No sinulla on selvät vaihtoehdot, kerro poliiseille tai luotettavalle aikuiselle tai vaikene ja pilaa elämäsi.
- Sslaaiiw
Lyöminen ja fyysinen kuritus on rikos, varsinkin lapsen. Vanhempasi ovat laiminlyöneet kasvatustasi ja tästä olisi oikeasti kerrottava poliisille. Tuollainen kohtelu on sairasta, enkä usko että vanhempasi mitenkään rakastaa sinua. Jos et millään voisi kertoa poliisille, vaikka tämä asia TODELLAKIN niille kuuluu, kannattaa kertoa vaikka jollekin läheiselle sukulaiselle jos sinulla on. Voit myös soittaa vaikka mannerheimin lastensuojeluliiton lasten ja nuorten puhelimeen joka ei maksa mitään. Jos asiasta voi netissä kertoa, voi kertoa myös jollekin vaikutusvaltaiselle aikuiselle.
- tarvitsenapua44
Täällä paikkakunnalla ei asu muita sukulaisia kuin mummini. Tulemme tänne monesti yöksi. Nyttenkin olemme sisarusteni kanssa täällä koska vanhemmat tappelivat ja joivat kotona. Ja olen käynyt lääkärissä ja sieltä annettiin vain voidetta jolla voidella lyönti jäljet.
- karateee
Vittu kerro poliisil enne ku o luita katki perkele
- tarvitsenapua44
En ole turvautumassa poliisiin. Ja hius murtumia on tullut melkein joka kerralla.
- Elgslflfnfnznd
Sinun pitää selittää lääkäreille ja teekkareille ja kuraattoreille että et kestä sitä ja sellainen kielletään lailla, jos eivät itse ymmärrä! Vanhempiesi täytyy todennäköisesti jutella poliisin kanssa asiasta, muuta vaihtoehtoa ei ole. En toki ole ihan varma, mutta ihan kauheeta hei! Muutama kyynelkin tirahti keskustelua lukiessa. Ton täytyy loppua, ihan oikeesti! Jos ei muuta niin sun pitää puhuu sun vanhemmille, äidille ehkä mielummin... Luulisin sen olevan järkevämpää. Sun pitää kysyä mistä se johtuu. Tervejärkiset vanhemmat ei koe hyväksi rangaistukseksi lyödä vyöllä omaa lastaan!
Mutta oikeasti, kuuntele. Tai siis lue. Tuon täytyy loppua, miksi ne sitä tekeekin (kenties lapsuuden kokemuksia..?) mutta mun vanhemmat, kenenkään tuttavan vanhemmat (vaikka tiukkoja oiski) kukaan ei herranjumala lyö omia lapsiaan! Jos tää nyt on aidosti oikeesti tositarina, lupaa etä puhut sun vanhemmille, isovanhemmille, poliiseille, lääkäreille, kuraattoreille.. Eikö ne siellä terkkatarkastuksilla nykyään enää herranjestas kysele miten perheen kanssa menee? On nekin yksiä tunteettomia pas...tilleja.
Sainpahan vuodatettiin vihani. Anteeksi. Mutta.. En vaan kestä perheväkivaltaa. (Lukenut liikaa tarinoita ja itkenyt niitä lukiessa)- tarvitsenapua44
Äiti ei ole yhtään sen järkevämpi kuon isäkään. Kummatkin lyövät ja pakottavat tekemään työtä. Ja minulla on vain mummini joka ymmärtää. Hän rasvaa aina selkäni iltaisin ja pitää meistä huolta mutta vanhempani eivät pi tästä. Monesti ovat pakolla raahanneet meidät kotiin ja heti kotiin päästyä pieksineet. Onneksi minulla on sentään hänet.
- amelien
Tämä olisi kyl selvä poliisiasia onneks teil on mummi,lääkärin pitää tietää mistä sun vammat ovat tulleet eli pahoinpitely on sit todisteita mitä näyttää kun asiaa viedään eteenpäin.Teitä lapsia ei saa päästää kotiin nyt, ei enää yhtään lyöntiä teihin saa tulla.Onko mummisi voimaton heidän kanssaan,sillon kyl vaihtoehto on poliisi..rukoilen teille apua.
- 432423g54g5
Aloituksen kirjoittaja ei selvästikään ole 13-vuotias.
- mitenii
Kui niin
- onkojtntapahtunu
Et vastaa enää viesteihin?Onko tapahtunu jotai?!
- Pieniliekki
Sain äitiltä lainaksi dildon, ihan kivaa vaihtelua isäpuolen jälkeen.
- perrrrrkele
Koita ymmärtää että tää on poliisiasia
- etvastaaenää
Ootko perkule enää hengissä??!
- haloo-huolestunut
Perkele vastaa tai luulen et oot kuollu !!
- Typykkää
Ihan sairait vanhempii kun lasta hakkaa! En ymmärrä mitä järkeä lyömisessä on! Tässä sen näkee et mitä eläimii ihisekki on! Oon 13 tyttö myös ja ei mulle ikinä oo tullu vyöstä tai mistään muustaan mut lähel on ollu. Ite oon ne kyl aiheuttanu kun oon tällänen kovapäinen ja heikko hermonen. Oma etuni on että äitini on minua lyhyempi. Karkailen joskus kotoa vähän aikaa tai oon syömättä päivän omasta tahdostani. Mut lyöminen niin ihan sairasta. On se kumma jos ei osaa muka tehdö oikein niin kyl sun vanhempien pitäs näyttää sit mikä on niiden mielest oikee tapa tehdä eikä antaa vyöstä! Ei kukaan sillä tavalla opi! Ymmätäisikö ne et jos kiinalainen sanon et hae kaupasta kahvipuruja niin ei ne varmaan tiiä ellei se kerro et mitä se tarkottaa. Luulen et sun täytyy heti kertoa asiasta jollekkin aikuselle tai kaverilles joka vois auttaa!
- pliisvastaaa
Oikeesti eihän sulle oo sattunu mitää ku et vastaa?!
- Ahmedinna
Camoon. Olen aikuinen, ja tunnistan trollin. Ei ollut edes parhaasta päästä. Hyvä uutta vuotta kaikille!
- tarvitsenapua44
Anteeksi kun en ole vastannut teille. Eikä mitään hätää. Minulla on kaikki hyvin. Uskaltauduin kertomaan serkkujeni vanhemmille tästä. He eivät siis tienneet koska eivät olleet väleissä vanhempiini. Serkkujeni äiti ilmoitti lasten suojeluun ja poliisikin puuttui tähän aika nopeasti. Nyt setkkujeni vanhemmat hakevat meille huoltajuutta. Vanhemmat saavat nähdä meitä vain poliisien kanssa . Olen vaan niin helpottunut. Tiedän että monet eivät tätä usko todeksi ja ajattelevat että tämä on vain keksittyä hömpötystä. Mutta ei, tälläistä tapahtuu oikeasti. Lapsia hakataan,raiskataan,pahoinpidellään ja pakotetaan vaikenemaan niistä. Avaisitte silmänne, elämme jo 2000 lukua ja aivan mahdollista tämmöiset ovat. Mutta haluan vain kiittää teitä kaikki jotka autoitte. Kaikki jäljet eivät ehkä koskaan parane ja muistuttavat päivittäin kaikesta tapahtuneesta mutta pää-asia on että sisarukseni ja minä olemme nyt turvassa. Enää ei tarvitse pelätä milloin saa vyöstä. Nyt vaan voin rauhoittua, tämä tuntuu vaan niin uskomattomalta. Kiitos teille kaikkille, jopa vihaajille. Olette mulle tärkeitä<3 juhlikaa uusi vuosi nätisti:)
- hyvä_uutinen
Lohduttavaa lukea, että olet vienyt asian eteenpäin. Tekosi kysyy rohkeutta ja olen iloinen, että uskalsit ottaa asian puheeksi sukulaisillesi.
Lasten lyöminen ja muu fyysinen kurittaminen (siinä määrin kun meille palstalla kerrot) EI ole normaalia kasvatusta. Vanhemmillasi ei ole asiat oikein hallussa, he tarvitsevat apua.
Oikein hyvää uutta vuotta sinulle. - ihanaakuulla
Luojan kiitos!!!!! Hyvä että sinulla ne nyt kaikki hyvin. :) tuon kuuleminen helpotti <3 ihan kamalaa oikeasti, olen pahoillani kohtalosi puolesta! Voimia sinulle ja sisaruksillesi!
- poika13v
Ihana kuulla että teillä on nyt kaikki hyvin:) Mä oon muute 13v poika nii vaikutat tosi fiksulta ja mukavalta nii haluaisitko jutella vaikkapa kikissä tai jossai? :)
- Aboriginaali
Opettaja TV Erolapsi koulussa ohjelmassa mielenkiintoinen keskustelu ja kannaottoja. Kannattaa lukea.
http://yle.fi/vintti/yle.fi/opettajatv/opettajatv.yle.fi/studio_kotro_erolapsi_koulussa.htm
-----------------------------------------------------------------------
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706524
- 584462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283098- 612977
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341330
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest441230