Älä osta alle 12 viikkoista kissan pentua

isabella1

Olen ahkerasti seurannut kissan myynti ilmoituksia eri palstoilla ja vihaksi pistää. Kaikki te jotka suunnittelette kissanpennun hankkimista ottakaa tarkoin asioista selvää. Vaikka ette millään malttaisi odotaa pennun tuloakotiin Älkää kuitenkaa ostakoot alle12 viikkoista pentua. Pentu joka on viety pois emon luota liian aikaisin alkaa monesti oireilemaan myöhemmässä vaiheessa. Myyjiä on monen laisia, se että pääsette katsomaan pentua syntymäkotiin ei aina takaa, että myyjä on rehellinen. Teidän on syytä esitää myyjälle mahdolisemman paljon kysymyksiä niin pentuun liittyen kuin pennun äitiin ja isää. Mikäli myyjä ei osaa vastata luontevasti kysymyksiinne kannataa harkita pennun ostoa uudeleen. Tuosta pennun varausmaksusta voidaan olla monta eri mieltä. Joidenkin mielestä se varmistaa ,että pennun ottamista on harkittu tarkoin. Useasti kuulee, että varausmaksun jälkeen ei myyjään enään saada yhteyttä. Itse en pidä tuosta varausmaksusta. Olen sitä mieltä että kissat ja koirat maksetaan käteisellä luovutushetkellä ja valmiita kuittipohjia saa ostettua kaupasta. Ajatelkaa eläimen parasta.

17

166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • felinebehaviour

Tämä asia on monipiippuisempi kuin fanaattisimmat kissa-kirjanoppineet suostuvat ajattelemaan. Jotkut maatiaiskissat joutuvat varttumaan oloissa, jotka suorastaan vaarantavat niiden hengen ennen tuota maagista 12 viikon ikää. Talvella paleltuminen, kesällä pedot ja ympäri vuoden bakteeri-virus-ja loistaudit vaanivat huonosti pidettyjä pikkukissoja.
      Jos kissa varttuu ympäristössä, jossa esim. ei ole lainkaan hiekkalaatikkoa ja/tai siisteysopetusta, niin mitenkähän vääriin paikkoihin pisut ja kakat ikänsä tehnyt pikkukisu sitten 12-viikkoisena oppii hiekkalaatikkoetiketin yhtäkkiä. Tässä nyt pari ajatelmaa asiasta. Olen tullut ennenkin haukutuksi kun olen katsonut että tietyistä syistä 12 viikon säännöstä voidaan poiketa. Ei se mitään, en lue kissat-keskustelupalstaa juuri koskaan niin että antaa tulla vaan solvauksia perään.

• eiliittynytmitenkään

Kaksi ihan eri asiaa. Ei kyse pahimmassa tapauksessa ole siitä, että kissanpentu on pakko vieroittaa suositeltua aikaisemmin, vaan siitä, että jotkut tekevät niin ihan huvikseen.

• enottaistommosesta

Kaipa ihmiset nykyään jo miettii tarkkaan mistä kisunsa ottaa....paleltumasta, petojen ja tautien keskeltä.Hiukan on väärä paikka valita itselleen lemmikkiä.

• faktatpuuttuu

Tuo höpinä 12 viikon luovutusiästä perustuu pelkkään mutu-luuloihin. Sitkeisiin luuloihin, joiden ympärille on kehitetty mitä liikuttavimpia tarinakyhäelmiä, mutta mitään konkreetista tietoa asiasta ei ole.

• arvostusnouskohon

Silloin kun kissoja annettiin muutaman viikon ikäisenä, synä oli ettei tarvis itse ruokkia, ja että sais ne vaan pois nurkista.
        Onneksi ajat ovat muuttumassa, ja voihan olla että viellä jokupäivä, kissojakin arvostetaan melkein kuten koiria.

• Kurrnaus

Kyllä tietoakin on... mutta miksi edes ottaa riskiä ongelmista. Vastuullinen kissan omistaja haluaa tulevalle lemmikilleen vain parasta... vaikka "faktatpuuttuu". Ihan terve järki jo sanoo, että minkä tahansa eläinpennun on parasta olla emonsa hoivissa kunnes on tarpeeksi kehittynyt. Mikä siinä on niin ihmeellista nimimerkille "faktatpuuttuu"?

• pienivalkoinen

Joskus ihmisikä sitten kun olin lapsi, annettiin ja otettiin kissanpentu jopa neljä tai viisi viikkoisina. Nykyään kaikki kyl tietää että kissanpentu on hyvä ääni olla emon kanssa 11- 12 viikkoa ja koiran n. 8 viikkoa.

• Järkikäteen

Kysymyksenä on kissanpennun itse myyjät jotka eivät välitä tuosta luovutus iästä. Varata pennun voi mutta kotiin haetaan kun pentu on n. 12 viikkonen. Rotukissoja kasvattajatkaan eivät luovuta pentua aiemmin.

• Applaws

Mielestäni 12vkoa on hyvä käytäntö omaa penikkaa kävin katsomassa 8 viikkoisena ja hain 12vkon ikäisenä.

• kisunkaa

Itse menin ottamaan pennun kymmenviikkoisena. Tai oikeastaan sain tietää pennun iän kaksi päivää ennen sen kotiin tuloa, ja pennun myyjä totesi vain, että hän saa pennun kyllä myytyä muuallekin. Sääli tuli pientä, sillä jos joku ottaa kissan kahden päivän varoitusajalla, niin voi olla että siitä luovuttaisiin yhtä helpolla.
      Tytöllä oli paljon ongelmallista käytöstä; puri ja raapi kovaa, pelkäsi ja ahmi ruokansa. Jos ei kissakokemusta olisi ollut entuudestaan, olisin pitänyt käytöstä ihan normaalina. Pentu on kyllä oppinut tyypillistä kissan käytöstä mutta paljon hitaammin kuin 12-viikkoisena luovutetut. Pentu piti aikuisen kissan leipomista uhkaavana eleenä, eikä osannut erottaa leikkisää kissaa vihaisesta. Nykyään osaa olla nätimmin niin ihmisten kuin kissojen kanssa mutta työtä on vielä tekemättä vaikka on jo 5kk. Pentu ei ehkä emoaan tarvinnut enää niin paljoa, mutta ero sisaruksista on selvästi ollut haitaksi.
      Suosittelen kaikkia kissanottajia odottamaan siihen luovutusikään asti tai saattaa muuten saada ongelmatapauksen.

• A.owsiduuku

7niin täähän on vähän kuin ihmusillä suojaikäraja seksuaalisessa kanssakäymisessä, joku saattaa ola 12 vuotiaana valmis mutta suurin osa ei, siksi on parempi soveltaa varmuusrajaa..

• kissuli1

Meidän viimeisin kissamme (n.25v sitten) otettiin 6-viikkoisena ja se oli aivan liian nuori. Silloin luovutusikä oli 8 viikkoa. Kissa oli kauhean seurankipeä, halusi olla koko ajan kaulalla ja imeä korvanlehteä. Kelpo kissa siitä kasvoi ja eli melkein 20-vuotiaaksi kuitenkin. Pelastimme sen naapurista, muut pennut lopetettiin.

• Kokemustaon

Kun emo alkaa lopettamaan imettämistä, n.6viikkosena ei tarkoita että pentu ei enään tarvitse emoaan. Selkeä vierottaminen tapahtuu lähempänä tuota toivottua luovutus ikää 12 viikkosena. Silloin emo kertoo käytökselään, että olen oman osuuteni tehnyt.

• jie82yaw

Ensimmäinen kissani oli 5-6 viikkoinen kun sen sain. Ihana ja pitkäikäinen kissa, mutta kärsi todella pahasti eroahdistuksesta, oli todella huomionkipeä kuin myös äärimmäisen aggressiivinen kun sille päälle alkuun liiankin usein sattui. Seuraava kissani oli ainakin 4kk vanha mulle tullessaan ja täysin eri puusta veistetty kuin se ensimmäinen. Äärimmäisen sosiaalinen, kiltti, ihmisrakas ja hellä koko elämänsä.

• Cattiaaa

Meille tuli pennut 9vko ikäisinä ja ei oireile mitenkään. Uskon että vaikuttaa todella paljon se että otimme samasta pentueesta 2 kattia mikä todellakin kannattaa. Eli jos ajattelee kissan hankintaa niin kannattaa todellakin ottaa samalla kaksi. Pääsee itse helpommalla kuin myös kissat.

• vainhyväänkotiin

Emo opettaa pennulle käytöstapoja, peseytymistä ja syömistä, myös emon hoiva ja hellyys on tärkeitä kehityksen kannalta. Valitettavasti moni, joka ei leikkauta emokissaa, saa "riesakseen" usein pentuja. Niissä riittää huoltamista ja sotkua syntyy, sitten kyllästytään ja annetaan kissaäidin lapsi kelle hyvänsä. 12 viikkoa on hyvä ikä, ja vielä tarkastus, että pentu saa kunnollisen kodin!

• Eilukkane

Kissan 12 viikon luovusikäraja on yhtä huuhaata kuin suojaikäraja seksuaalisessa kanssa käymisessä, ei ole mitään perustetta miksei 8 vuotiaan kanssa voisi harrastaa seksiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      2900
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1686
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1557
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1391
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1374
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1079
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      874
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      855
    Aihe