Merivuokko

Hitsarihessu

Jokohan riku on saanut sen kasaan?

47

1977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merituokko

      Mikä olikaan se paikka minne Merivuokko hilattiin uppoamisen jälkeen? Oliko joku "yleinen" venesatama? Luulis jollain palstalaisella tai kaverilla olevan vene siinä lähistöllä.

      • EiEtene

        En usko, että merivuokosta enää tulee yhtään mitään.

        Ainut tapa pelastaa raato olisi museoida se. Voisi olla ihan fiksu veto ostaa se kuten Daphne - tosin hinta voisi varmaan olla jossan nollan ja parin tonnin välillä.


      • Anonyymi
        EiEtene kirjoitti:

        En usko, että merivuokosta enää tulee yhtään mitään.

        Ainut tapa pelastaa raato olisi museoida se. Voisi olla ihan fiksu veto ostaa se kuten Daphne - tosin hinta voisi varmaan olla jossan nollan ja parin tonnin välillä.

        Romurautaa


    • Anonyymi

      Hyvä kysymys. Tietääkö kukaan kuinka asianlaita on?

      • Anonyymi

        Varmaan tietää monikin, mutta omertan laki toimii, kaikki vaikenee. Sisäpiiri ei vuoda ulos, ei sitte vähääkään. Itse veikkaan että siitä on tehty lusikoita Kiinassa jo vuosia sitten. Elikkäs myyty sulatukseen.


    • Anonyymi

      Niin. Mikäköhän on Merivuokon tilanne? Ei varmaankaan valmis ole kun mitään ei ole missään näkynyt? Onkohan edes työn alla?

      • Anonyymi

        Tarttis jonkin yhdistyksen tai Forum Marinumin ostaa se. Yksityiselle ei ole järkevää, kun parempia aihioita on maailma täynnä.


    • Anonyymi

      Mitä ihmettä se teille tai kellekään (paitsi nykyiselle omistajalle, jos ko. vene enää on olemassa) kuuluu? Hoitakaa omat asianne ja antaa muiden hoitaa omansa .

      • Anonyymi

        Eikö tämä ole keskustelupalsta jossa keskustellaan eri aiheista? Ja keskusteluun ainakin yleensä kuuluu mm niin kysymysten esittämistä kuin niihin vastaamistakin. Vai onko tämä purjehdusosio jotenkin poikkeus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tämä ole keskustelupalsta jossa keskustellaan eri aiheista? Ja keskusteluun ainakin yleensä kuuluu mm niin kysymysten esittämistä kuin niihin vastaamistakin. Vai onko tämä purjehdusosio jotenkin poikkeus?

        On lähtökohtaisesti asiatonta ylipäätään keskustella muiden ihmisten yksityisasioista. Olipa kyse jostain veneestä, terveydestä, taloudesta, suhteista, ihan mistä tahansa. Etenkin silloin, kun nämä itse eivät ole niitä mitenkään julkisuuteen tuoneet.
        Olen minäkin Dunckerin kirjat lukenut, mutta ei niiden olemassaolo tee kyseisestä veneestä tai sen nykytilanteesta mitään julkista omaisuutta. Se kuuluu vain omistajalle, kuka sitten nykyään lieneekään, ei kellekään muulle ja siitä spekulointi tai edes kysyminen on moukkamaista. Ihan yhtä moukkamaista kuin kysellä keltään mitään muitakaan tämän yksityisasioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On lähtökohtaisesti asiatonta ylipäätään keskustella muiden ihmisten yksityisasioista. Olipa kyse jostain veneestä, terveydestä, taloudesta, suhteista, ihan mistä tahansa. Etenkin silloin, kun nämä itse eivät ole niitä mitenkään julkisuuteen tuoneet.
        Olen minäkin Dunckerin kirjat lukenut, mutta ei niiden olemassaolo tee kyseisestä veneestä tai sen nykytilanteesta mitään julkista omaisuutta. Se kuuluu vain omistajalle, kuka sitten nykyään lieneekään, ei kellekään muulle ja siitä spekulointi tai edes kysyminen on moukkamaista. Ihan yhtä moukkamaista kuin kysellä keltään mitään muitakaan tämän yksityisasioita.

        Melkoista jeesustelua!
        Se on silti julkisesti lehdissä esitelty se rikun projekti, eli miksi siitä ei voisi keskustella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkoista jeesustelua!
        Se on silti julkisesti lehdissä esitelty se rikun projekti, eli miksi siitä ei voisi keskustella?

        Siksi, että se ei ole sinun tai ylipäätään kenenkään muun kuin veneen omistajan asia.

        Minua kerta kaikkiaan vituttavat kaikenlaiset kerrostalokyttääjät ja muut muiden asioiden kyylääjät, juuri sinunkaltaisesi kusipäät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että se ei ole sinun tai ylipäätään kenenkään muun kuin veneen omistajan asia.

        Minua kerta kaikkiaan vituttavat kaikenlaiset kerrostalokyttääjät ja muut muiden asioiden kyylääjät, juuri sinunkaltaisesi kusipäät.

        No hajoa siihen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No hajoa siihen?

        Saattaapa olla, että ensin hajoaa sinun hammaskalustosi, autosi ja veneesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaapa olla, että ensin hajoaa sinun hammaskalustosi, autosi ja veneesi.

        Jopas jotakin! Onpas veneilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattaapa olla, että ensin hajoaa sinun hammaskalustosi, autosi ja veneesi.

        🙈🙈🙈


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, että se ei ole sinun tai ylipäätään kenenkään muun kuin veneen omistajan asia.

        Minua kerta kaikkiaan vituttavat kaikenlaiset kerrostalokyttääjät ja muut muiden asioiden kyylääjät, juuri sinunkaltaisesi kusipäät.

        Keskustelun aiemmin lukijana osallistun kommentillani: alkuperäinen kysymys oli aivan korrekti. Vastauksesi eivät ole millään kriteerillä järkeviä. Niitä voi kuvata lähinnä typeriksi ja provosoiviksi.

        Merivuokko on varsin tunnettu ja kiinnostaa ihmisiä historiansa puolesta. Ei tässä kukaan ole naapuriensa sisustuksesta tai menemisistä kysellyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelun aiemmin lukijana osallistun kommentillani: alkuperäinen kysymys oli aivan korrekti. Vastauksesi eivät ole millään kriteerillä järkeviä. Niitä voi kuvata lähinnä typeriksi ja provosoiviksi.

        Merivuokko on varsin tunnettu ja kiinnostaa ihmisiä historiansa puolesta. Ei tässä kukaan ole naapuriensa sisustuksesta tai menemisistä kysellyt.

        Ei ihmisillä ole oikeutta udella muiden asioita. Tunnettu tai ei, ihan sama. Tappaa pitäisi sinunkaltaisesi mulkut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmisillä ole oikeutta udella muiden asioita. Tunnettu tai ei, ihan sama. Tappaa pitäisi sinunkaltaisesi mulkut!

        Miten niin ei ole oikeutta?


      • Anonyymi

        Joku joskus sanoi, että dunkkerin matkat kuuluu kaikille :-) No, nyt sitten ei kuulu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On lähtökohtaisesti asiatonta ylipäätään keskustella muiden ihmisten yksityisasioista. Olipa kyse jostain veneestä, terveydestä, taloudesta, suhteista, ihan mistä tahansa. Etenkin silloin, kun nämä itse eivät ole niitä mitenkään julkisuuteen tuoneet.
        Olen minäkin Dunckerin kirjat lukenut, mutta ei niiden olemassaolo tee kyseisestä veneestä tai sen nykytilanteesta mitään julkista omaisuutta. Se kuuluu vain omistajalle, kuka sitten nykyään lieneekään, ei kellekään muulle ja siitä spekulointi tai edes kysyminen on moukkamaista. Ihan yhtä moukkamaista kuin kysellä keltään mitään muitakaan tämän yksityisasioita.

        Höpö höpö....


    • Anonyymi

      S/Y Merivuokon sisko S/Y Kristiina bongattu kesällä Porvoon vierasvenesatamassa. Aivan hyvinvoivalta vaikutti.

    • Anonyymi

      Merivuokkohan on aina ollut seuravene mitä vahvimmin. Voisi veikata että seuran katsastaja olisi tilattu tekemään runkoesikatsastus.
      Näin voidaan varmistaa se, että vene aikanaan korjattuna kykenee läpäisemään runkokatsastuksen.
      Tässä tilanteessa katsastaja ultraäänitsekkaa rungon teräsvahvuuden, siis paksuuden ja saattaa edellyttää myös kriittisten hitsisaumojen teollisuusröntgenkuvaamista.

      Runkoesikatsastus on viisas veto harkittaessa raatoluokan veneen ostoa, tai sellaisen kunnostamista suunniteltaessa.
      Itse olen runkoesikatsastuksen teetettyäni vetäytynyt venekaupasta. Syynä oli osmoosi ja vettynyt peräsinlapa. Seuran katsastusmies kävi Ranskassa saakka tutkimassa veneen ja soitti minulle Suomeen kertoen että kyllä veneen ostaa voit, mutta seuralipun alle et tule sitä ikinä saamaan. Tämä tosiasia tietenkin keskeytti kaupanteon siihen paikkaan.

      • Anonyymi

        Vai tosiasia, buhahahaaahhh.... Ei tuollaista "runkoesikatsastusta" ole olemassakaan eikä yhdelläkään seurakatsastajalla mitään "ultraäänivehkeitä" ole.


      • Anonyymi

        Oliko sammutinkaan kunnossa? Ottiko katsastaja kilometrikorvauksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai tosiasia, buhahahaaahhh.... Ei tuollaista "runkoesikatsastusta" ole olemassakaan eikä yhdelläkään seurakatsastajalla mitään "ultraäänivehkeitä" ole.

        Kyllä vakavamielisissä seuroissa on 3-400 euroa maksavia ultraäänimittareita. Jotkut katsastajat tosin ovat ostaneet mittarin omiin nimiinsä.
        Muoviveneissäkin mittareista on hyötyä jos ostotilanteessa etsitään piiloonmaalattua osmoosia. Siinä meinaan vilpillisellä myyjällä alkaa otsa hikoontua kun mittarin kaivaa esille.
        Teollisuusröntgenlaitteita en tiedä yhdessäkään seurassa olevan. Hitsisaumakuvaukset teetetään silloin alaan erikoistuneella yrittäjällä, joka yhdessä katsastajan kanssa analysoi kuvat. Samalla on hyvä itse kunkin röntgenkuvata vanttien puristepäätteet jos kuvaaja sattuu telakalle.
        Seurakatsastajana toimiminen on harrastuksena verrattavissa meripelastusseuratoimintaan. Se on yhtä antoisaa ja palkitsevaa, elintärkeätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vakavamielisissä seuroissa on 3-400 euroa maksavia ultraäänimittareita. Jotkut katsastajat tosin ovat ostaneet mittarin omiin nimiinsä.
        Muoviveneissäkin mittareista on hyötyä jos ostotilanteessa etsitään piiloonmaalattua osmoosia. Siinä meinaan vilpillisellä myyjällä alkaa otsa hikoontua kun mittarin kaivaa esille.
        Teollisuusröntgenlaitteita en tiedä yhdessäkään seurassa olevan. Hitsisaumakuvaukset teetetään silloin alaan erikoistuneella yrittäjällä, joka yhdessä katsastajan kanssa analysoi kuvat. Samalla on hyvä itse kunkin röntgenkuvata vanttien puristepäätteet jos kuvaaja sattuu telakalle.
        Seurakatsastajana toimiminen on harrastuksena verrattavissa meripelastusseuratoimintaan. Se on yhtä antoisaa ja palkitsevaa, elintärkeätä.

        Niillä yllätyskuvauksillahan mitätöidään katsastuksia.


    • Anonyymi

      Miettikääs, Merivuokko voi olla jo vaikkapa jonkun kiinalaisen vankilan lusikkoina sekä peltikuppeina joista aamuisin litkitään ohutta teetä. Tai jonkun ydinohjuksen laukaisualustan betonivalun raudoituksessa! Minä en usko että sitä Riku olisi telakoinut näin kauan. Johan siitä olisi kustannuksia juossut. Toivoisin olevani väärässä.

      • Anonyymi

        Onhan telakoiden aidanvierustat täynnä hylättyjä veneitä. Tuskin niistä mitään maksetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan telakoiden aidanvierustat täynnä hylättyjä veneitä. Tuskin niistä mitään maksetaan.

        Teräsveneestä kyllä maksetaan kilohinta, romuraudan maailmanmarkkinahinnan mukaisesti. 10 000 kiloa vene terästä, siitä voi saada keväällä 4000 euroa. Sillon hinnat parhaimmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teräsveneestä kyllä maksetaan kilohinta, romuraudan maailmanmarkkinahinnan mukaisesti. 10 000 kiloa vene terästä, siitä voi saada keväällä 4000 euroa. Sillon hinnat parhaimmat.

        Edellinen puhui telakointi kuluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellinen puhui telakointi kuluista.

        Ai että telakoilla saa lojua veneitä ilman että niistä tarvii maksaa kausimaksuja? Vähä epäilen, kyllä kai useimmista maksut rullaa. Toki jos omistaja maksukyvytön tai kadonnut, niin saattaa hylättyjä veneitä jokunen lojua noin vaan, ja sitten huutokaupataan / hävitetään 10 vuoden välein tms


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että telakoilla saa lojua veneitä ilman että niistä tarvii maksaa kausimaksuja? Vähä epäilen, kyllä kai useimmista maksut rullaa. Toki jos omistaja maksukyvytön tai kadonnut, niin saattaa hylättyjä veneitä jokunen lojua noin vaan, ja sitten huutokaupataan / hävitetään 10 vuoden välein tms

        No just noin. Ei kai se rikukaan ole vielä kymmentä vuotta sitä väsänny? Ja makaa niitä raatoja muuallakin kuin telakoilla. Ajeleppa autolla maakunnissa silmät auki niin ikuisuusprojekteja on vaikka kuinka paljon hallien pihan perillä ja pellon reunoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai että telakoilla saa lojua veneitä ilman että niistä tarvii maksaa kausimaksuja? Vähä epäilen, kyllä kai useimmista maksut rullaa. Toki jos omistaja maksukyvytön tai kadonnut, niin saattaa hylättyjä veneitä jokunen lojua noin vaan, ja sitten huutokaupataan / hävitetään 10 vuoden välein tms

        Ei varmasti makseta mitään maksuja arvottomista hylyistä, jotka ei ole olleet vesillä 20 vuoteen. Telakanpitäjänkään ei kannata niille mitään tehdä, koska kierrätysmaksu on suuri ja kuitenkin joku voi yhtäkkiä ruveta vaatimaan korvauksia.


    • Anonyymi

      kuinka moni on palstalaisista on käyny etelämantereella itse valmistamalla veneellä?

      • Anonyymi

        Ööööö, tarkoittaa mitä?


    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan että mikä on Merivuokon tilanne nykyään?

      • Anonyymi

        Kukaan ei tunnu tietävän mitään. Ne jotka tietää ei puhu.


    • Anonyymi

      Siellä se on minne se nostetiin ja Riku rakensi teltan päälle. Okain kuvasi juutuuiin. Siellä se haisee ja ruostuu, Persn perintö Rikulle kirjaoikeuksien lisäksi. Taitaa molemmat perinnöt olla jo aikansa eläneet?

      • Anonyymi

        Kirjaoikeuksista tuli mieleen, että kerran pyysin kirjastoa hankkimaan Peran kirjat. Kirjastosta sitten soitettiin, että Pera oli kieltäytynyt myymästä heille kirjoja, koska hän halusi, että ihmiset ostavat ne itse eivätkä lainaa kirjastosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjaoikeuksista tuli mieleen, että kerran pyysin kirjastoa hankkimaan Peran kirjat. Kirjastosta sitten soitettiin, että Pera oli kieltäytynyt myymästä heille kirjoja, koska hän halusi, että ihmiset ostavat ne itse eivätkä lainaa kirjastosta.

        Mikäköhän ajatus tuo oli? Ainakin Turun pääkirjastosta ne kyllä sai lainattua.


      • Anonyymi

        Jos kirjaoikeudet Rikulla niin uusintapainos olis hyvä teko, tai vähintäänkin äänikirjoina julkaista ne! Voisi olla ihan tuottava proggis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäköhän ajatus tuo oli? Ainakin Turun pääkirjastosta ne kyllä sai lainattua.

        Pitkälti samat Dunckerin jorinat on kerrottu Vene- lehdissä pitkinä sarjoina, aika samaa matskua mistä kirjatkin on tehty. Ei tarvita mitään uusintapainoksia mistään.
        Lehtijutuissakin kerrotaan kyllä mitä missäkin satamassa tuolloin kalja maksoi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkälti samat Dunckerin jorinat on kerrottu Vene- lehdissä pitkinä sarjoina, aika samaa matskua mistä kirjatkin on tehty. Ei tarvita mitään uusintapainoksia mistään.
        Lehtijutuissakin kerrotaan kyllä mitä missäkin satamassa tuolloin kalja maksoi...

        Se on helpompaa lukea ne kirjasta kuin haalia kaikki vanhat Vene-lehdet.


    • Anonyymi

      Merivuokko on tuossa lähikentällä ollut jo jonkun aikaa, kai siitä vielä jotain tulee kun terästä siellä niin hitsataan.

      • Anonyymi

        Teräslevyt täytyykin valhtaa vähitellen jotta se pysyisi Merivuokkona, eihän kaikkia voi vaihtaa kerralla. Se olisi eri vene sitten.


    • Anonyymi

      Teräsvene HYVIN tehtynä olisi meikäläiselle unelma. Ikää on nyt 56 eli jos NYT saisi uuden teräsveneen, perikunta hoitaisi loput :).

      Pitäisi kuitenkin olla pyöreäpalteinen, puusisustainen ja ehkä sähkövinsseillä varustettu ketsikutteri tms. jotta kulkua riittäisi kohtuullisesti heikommillakin tuulilla.

      Joku 700hv Scania konehuoneessa tietysti hoitaa pläkän tyylillä, mutta purjehtia kai piti eikä ajaa ohjusveneellä :).

      Aihetta sivuten, onko kellään linkkejä HIENOIHIN myynnissä oleviin teräsveneisiin?

      Erilaisia venäläistä ohjuslavettia muistuttavia virityksiä olen nähnyt, mutta jotain mikä jollain tasolla muistuttaisi edes jonkin verran 1990-luvun isoja muovimatkaveneitä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe