Lähinnä haluan kuulla kokemuksia siitä, kuinka saitte pisteen velkaantumiselle, ja kuinka selviydytte arjesta, sen jälkeen kun luottotiedot menivät ja ylenpalttiselle yli varojen elämiselle tuli piste.
Ensin kerron hiukan omasta velkaantumisestani. Kaikki alkoi kaksi vuotta sitten ollessani 19-vuotias. Olin/olen aina ollut pienituloinen, työssä, jossa tienaan verojen jälkeen kuukaudesta riippuen 1200-1400e/kk huolimatta sitä että työviikkoni ovat lähes poikkeuksetta vähintään 40-tuntisia. Vuokran ja harvat laskut (puhelinlaskut ja sähkölasku) sai maksettua ja jotain pientä jäi elämiseenkin. Se riitti minulle. Vipit eivät tulleet kuuloonkaan.
Eräällä lomamatkalla kuitenkin kävi niin ikävästi, että luottokorttini varastettiin (1000e käyttämätön luottoraja) ja omat säästöni reissulla loppuivat. Kaverini lainaili minulle ja maksoinkin heti seuraavasta palkastani takaisin. Ihmettelin mistä kaverillani oli lainata, hänellä ei ollut työtä sillä hetkellä. Kertoi ottaneensa pikavippejä ja pankista lainaa. Hän sai minutkin puhuttua ympäri kertomalla pitkistä ja joustavista maksuajoista. Näinpä otin ensimmäisen pikavippini.
Reissun jälkeen saimme avopuolisoni kanssa uuden asunnon, ja 2kk takuuvuokra täytyisi maksaa. (1800e) Noh, aina voi ottaa vielä yhden vipin, eihän se taloutta kaada? No ei varmaan olisi kaatanut, jos olisi jäänyt kahteen vippiin.
Kuten näkyy, velkaantumiseni alkuun oli kevytmielistä. Pientä ja harmitonta. Lopulta 100-300 euron vipit vaihtuivat useiden tonnien kulutusluottoihin, koska rahat olivat aina lopuillaan eikä ollut mistä maksaa vippien lyhennyksiä.
Noin vuoden kuluttua ekasta vipistäni, kun oivalsin että maksan vanhaa velkaa uudella, ymmärsin olevani pahassa kierteessä. Tällä hetkellä vippejä ja kulutusluottoja on ainakin 10-15, en ole laskenut tarkalleen lopullista velan määrää, (yksinkertaisesti siksi, koska en uskalla, tiedän masentuvani jos kirjaisin kaiken ylös) mutta arviolta velkamääräni on 20-25 tuhannen euron luokkaa. Vähintään 20 tuhatta. Talouteni on kuralla. Velkojen minimilyhennyksien erien makselun lopetin noin 2 kuukautta sitten koska en yksinkertaisesti selviä kuukausieristä, palkastani ei jää mitään käteen. Olen lukenut tarinoita netistä, ja tulin siihen lopputulokseen, kahden vuoden kärvistelyn jälkeen, että päästän kaiken ulosottoon. Velkamäärä tulee kasvamaan roimasti, koska korot juoksevat kokoajan. Mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Aloitan opiskelut parin viikon päästä, joten tulonikin pienenevät puolella, koska en kykene työskentelemään yhtä paljon kuin ennen. Tieto kouluun pääsystä muutti kaiken. Voisin jatkaa kärvistelyä ja selviytymistä ilman luottotietojen menetystä, työssä josta en pidä, ilman kunnollista koulutusta, tai opiskella ja saada myöhemmin parempipalkkaista, mieluisaa työtä. Ja sen seurauksena menettää luottotietoni. Oma oli valintani.
Siinä oli epäselvästi tiivistettynä hiukan velkaantumisestani. En tarvitse saarnoja siitä kuinka typerää tämä oli, sen tiedän itsekin. 2 vuotta olen monet yöt itkenyt itseni uneen ja miettinyt mikä minut ajoi tähän. Ennen olin järkevä ihminen ja nykyään tunnen itseni hylkiöksi, luuseriksi, epäonnistujaksi. Tälle ei nyt mahda mitään.
Ensimmäinen askeleeni olisi tällä hetkellä velkaneuvontaan soitto. Sitä kautta ajanvaraus velkaneuvojalle.
Millainen oli ensimmäinen puhelu velkaneuvontaan? Kuuntelivatko ja yrittivätkö oikeasti auttaa ongelmanratkaisussa? Mitä seuraavaksi tapahtui?
Kertokaa tarinanne monien tonnien veloista selviytymisestä ja siitä millaista elämä oli, kun se ensimmäinen maksuhäiriömerkintä tuli tietoonne? Minulla se on edessä aivan lähiviikkoina... Kuinka hyvin ovat ulosotossa valmiita sopimaan maksujärjestelyistä?
Kiitos kaikille lukeneille.
Järkyttävä velkahelvetti edessä
33
5116
Vastaukset
- vvuvurjvru
Myönnetäänkö 19-vuotiaillekin luottokortteja? Muutoinkin epäilen koko tarinaasi, taidatkin olla jonkin paikallislehden toimittaja-avustaja, joka on liikkeellä keksityllä tarinalla.
- fhuthsff
Ajattelin ihan samaa. Teksti on 30-40 -vuotiaan kypsemmän aikuisen kynästä. Kulutusluottoja, siis niitä isompia, saa kun on 25 v. ja olemattomalla maksuvaralla niitä ei myönnetä ollenkaan - ja tuosta palkasta ei jää maksuvaraa.
Trolli. - opiskelijanniukkuutta
No jos aloittaja on lähtemässä opiskelemaan odottaa seuraavaa, saat opintotukea asumistukineen. Mutta et saa opintolainaa. Mutta avopuoliso vissiin asuu samassa kämpässä joten vuokra yhdelle ei ole kai kuin korkeintaan 400. Ulosotto tuskin saa vietyä kuin ehkä 200 eur kuukaudessa. Jos talouden yhteenlasketut tulot ei riitä voit kääntyä sossun puoleen. ulosotto lasketaan myös kuluksi.
Eli ulosotto ei nyt vaikuta kauheasti talouteesi, hanki nyt kuitenkin sopiva puhelin/nettilliittymä ja katso että vakuutukset ovat kohdillaan. Velat jäävät odottomaan aikoja jolloin ansaitset paremmin. Mahdollisesti voisit hakea velkäjärjestelyä jonkun vuoden kuluttua, velkaantumisen alku ei ollut erityisen kevytmielistä eteenkin se takuuvuokra. Oletko sen jälkeen haksahtanut pelaamiseen tai shoppailumaniaan kun ei tuollaista velkaantumista tule muuten. - uoedessä
vvuvurjvru: Kyllä minulle myönnettiin. Tämä ei kuitenkaan ollut pankki, joka myönsi vaan elektroniikkaliike. Monet nettikaupatkin tarjoavat esimerkiksi osamaksuvaihtoehdoissa monesti tuohi-korttia (eli luottokorttia) maksuvaihtoehdoksi ja hakemuksen voi jättää ostosten yhteydessä. Kyseistä firmaa en kuitenkaan mainitse, ettei minua leimata mainostajaksi. ;)
fhuthsff: Otin melkein kohteliaisuutena tuon "Teksti on 30-40- vuotiaan kypsemmän aikuisen kynästä." Olen siis 21-vuotias... Kirjoitukseni ei ollut trolli. En tiedä kuinka hyvin olet perillä erinäisistä pikavippi/kulutusluottofirmoista, mutta parilla klikkauksella saat selville, että valitettavasti niitä myönnetään vasta 20 vuotta täyttäneille, ellei jopa nuoremmille. Tämä on mielestäni varsin ikävää, koska ikäiseni ei ole tarpeeksi kypsä (selvästikään) ymmärtämään, kuinka pahaan velkakierteeseen sitä voi joutua. Ei pitäisi kyllä myöntää alle 25-vuotiaille.
opiskelijanniukkuutta: Jep, saa nähdä kuinka käy tuon opintotuen kanssa. Kelan laskureiden mukaan tuloni avopuolisoni tulot ovat silti "liian korkeat", jotta minulle myönnettäisiin juuri mitään tukea. Vakuutukset olen onneksi hoitanut kuntoon, puhelinliittymä, nettiliittymä, kotivakuutukset yms. Ja olen valitettavasti (siinä vaiheessa kun olin täysin turta, kykenemätön ymmärtämään, millaiset seuraukset tällaisella velkaantumisella on) sortunut shoppailemaan osamaksuilla varsinkin netin kautta kaikenlaista turhaa, lähinnä sisustustavaraa yms. Pelannut en ole koskaan. Täysin käsistä lähti koko touhu tuossa viime syksyllä. Saa nähdä selviydynkö tästä ollenkaan. :(
Oli aloittajan tarina totta tai ei niin vähän samaan tyyliin omakin kierre aikoinaan alkoi. Se tosin kaatui palkanmaksun epäselvyyksiin, tilit oli mitä sattui ja joskus piti jopa maksella työnantajalle takaisin. Kierteen katkaisin samana päivänä kun menin velkaneuvojan pakeille ekaa kertaa. Yksinkertaisesti tein kaksi laskupinoa, ne mitkä maksan ja toisen joita en maksa. Tottakai tuo tie johtaa ulosottoon joten varmistaakseni etten joudu maksuhäiriömerkinnän tullessa vaikeuksiin niin otin esim kotivakuutuksen, puhelinliittymän ja henkivakuutuksenkin. Näitä kun ei helpolla saisi enää myöhemmin. Laitoin myös kulutustottumukset uusiksi. Kalliit nettiliittymät vaihdoin data-prepaidiksi, lehtitilaukset katki jopa auton laitoin veks eli liikennevakuutusmaksut jäivät myös pois. Lopulta säännöllisiksi kk-menoiksi jäi vuokra(n. 500€),sähkö(n. 34€ 3 kk välein) ja puhelinliittymä(n. 20€). Vakuutukset maksoin aina veronpalautuksista(yht n.200€). Kierteen katkaisun jälkeen aloin vain maksella pienempiä lainoja pois koska tuolloin käräjille mennyt yksittäinen velka kasvoi satoja euroja kulujen muodossa. Toki postilaatikkokin täyttyi sitten muikkareista yms. Velkaneuvojalla täytetty Takuu-Säätiön takaushakemus tuotti tulosta ja sain 8kk sen jättämisen jälkeen maksettua kaikki velkani järjestelylainalla.
Ainoa asia mikä tuli eteen ekan merkinnän tullessa oli visa-kortin palautus pankkiin kuin myös debit-kortinkin. Tilalle sain visa-electronin. Vippikierre oli myös ollut tuolloin poikki muutaman kuukauden joten edes lainansaantiakaan se ei haitannut.
Ulosoton alettua en enää maksellut mitään velkoja paitsi yhtä sukulaisen takaamaa pientä lainaa. Ulosottoa kesti n 4 kk ennenkuin kuittasin kaikki velat. Ulosoton kanssa ei tehdä maksusuunnitelmia. Jos itse haluaisi maksaa ulosoton määrän palkasta niin siinä tapauksessa on maksettava jopa enemmän, jos siis edes tähän suostuvat. Itse sain todella asiallista palvelua ulosottomieheltä sekä hyviä neuvoja. Aina kannattaa antaa uo:n ottaa 1/3 suoraan palkasta, mahdollisten tukien takia.
Opiskele nyt rauhassa ja ala maksella velkojasi kun saat kunnon työtä. Jos nyt makselisit pari sataa joka kk ulosottoon niin se on kuitenkin loppupeleissä kuin pisara meressä. Kannattaa nekin sataset kayttää vaikka ruokaan.- uoedessä
Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Niitä kun on nyt tullut tähän mennessä huikeat 2 kappaletta... Tarinani on tosi. Olen vain huono kirjoittaja, ja tästä asiasta en ole avautunut kenellekään, paitsi nyt nimettömänä kirjoittajana. Varmaankin minulla olisi paljon sanottavaa kerralla, en vain kykene muodostamaan järkevältä kuulostavia lauseita.
Olen miettinyt tuota takuu-säätiötä ja saanut paljon tietoa. Selvitettyäni asioitani, tulin siihen tulokseen että sieltä en todennäköisesti tule saamaan järjestelylainaa tulevien olemattomien tulojeni vuoksi. Ymmärsin, että takuu-säätiön lainaa hakiessa tulisi olla kuitenkin säännölliset, ja kohtuulliset tulot. En usko että 600-800e kk-tuloilla juuri lyhennellään tällaista velkamäärää, mikä minulla on. He kun myöntävät enintään 8 vuoden maksuajan takaisin lainalle. Toisaalta, en menetä siinä mitään, jos (ja kun) aijon olla edes puhelimitse yhteydessä velkaneuvojaan.
Sain myytyä autoni muutama päivä sitten. Velkalistani lyheni edes hiukan. Muuta myytävää omaisuutta minulla ei juuri ole. Autokaan ei ollut arvokas, mutta sillä sai jotain edes maksettua pois. Sain myös hetki sitten asuntotarjouksen, oman kuntani vuokra-asunnon. Kaupungin vuokra-asunto on onneksi huomattavasti halvempi, kuin nykyisen, yksityisen omistajan asunto. Se oli otettava vastaan. Huonossa kunnossa oli koko asunto, mutta vuokra oli melkein puolet siitä, mitä nykyisessä. Valoa siis tunnelin päässä.
Olet oikeassa siinä, että tällä hetkellä minun tulisi keskittyä koulunkäyntiin, ja alkaa hoitamaan velkoja sitten kun on siihen mahdollisuus. Lähinnä koko tilanteessa ahdistaa se, että kuinka kauan joudun olla ilman luottotietoja, jos velan maksukin alkaa vasta parin vuoden kuluttua... Ja kuinka huimaksi velkamääräni on siihen mennessä kasvanut. Tiedätkö, juoksevatko UO:ssa korot? Eli kasvaako velkamäärä jatkuvasti? - vvuvurjvru
Oletko tutkinut kunnan sosiaalisen luoton mahdollisuutta? Sellaisia tiettävästi myönnetään mielellään pikavippikierteeseen joutuneille nuorille. Tosin lainan takaisinmaksukyky vaaditaan (eli ainakin riittävät tulot, ehkä myös näyttöä riittävästä pitkäjännitteisyydestä).
http://www.takuu-saatio.fi/hae-apua/talous-ja-velkaongelmat/sosiaalinen-luotto
- Ystävänneuvo
Voisit myydä bebaas opiskelujen ohella. Tiedän yhden naisen joka teki niin ja se osti omakotitalon valmistuttuaan. Otti se jonkun nimellisen lainan siihen ettei verottaja ala kyselemään.
- jdu3uru3ruu44r
Beban myyminen on ihan OK, kunhan muistaa maksaa kaikki veronsa. Pimeä työ ja sosiaalitukien samanaikainen nosto eivät ole oikein muita verovelvollisia kohtaan.
- Pikkuhiljaa2015
Heippa nimimerkki Uoedessä,
Haluan kertoa sinulle oman tarinani, ehkä se auttaa sinua. Veloista voi selvitä ja kun alkaa tarttumaan asioihin saa myös uudenlaista omanarvontuntoa. Asioiden kohtaaminen - vaikka kamalaa onkin - tekee sinulle hyvää ja 19-vuotias sinä voi olla ylpeä hieman aikuisemmasta sinusta, joka tarttuu asioihin.
Minulla on melko samankaltainen tarina kuin sinulla, eli kokemattomuuttani ja hieman liian optimistisena velkaannuin kun jouduin tukalaan tilanteeseen. Kun valmistuin, minulla oli oieni kukutusluotto ja jonkin verran opintolainaa. Aloitin työt ja tuloni moninkertaistuivat yhtäkkiä. En oikein tiennyt, mitä olisin tehnyt kaikella rahamäärällä. Aloin tottua leveään elämään ja otin muutaman pikavipin lisää. Olin vakuuttunut, että lainan ottaminen on väliaikainen tilanne, jonka korjaan mahdollisimman pian. Tämä olisikin ehkä onnistunut (tai sitten velkaantuminen olisi vain yltynyt), ellen olisi menettänyt työtäni. Jäin työttömäksi ja tuloni romahtivat. Velkaannuin vielä hieman lisää koska en osannut vähentää menojani nyjyisiä tuloja vastaaviksi.
1. oppimani asia:
Älä luota liikaa siihen, että asiat jatkuvat niinkuin ne ovat. Sovita menosi sellaisiksi, että pystyt huolehtimaan niistä myös silloin, kuin tulot ovat pienet.
Yritin jonkin aikaa lyhennellä velkoja, mutta koko asia tuntui pelottavalta ja annoin mielelläni muiden asioiden harhauttaa minut pois maksusuunnitelmien noudattamisesta. Retkahdin monesti siihen, että maksusuunnitelmat eivät toteutuneet. Lopulta en enää avannut postiluukusta pudonneita laskuja, vaan keräsin ne kaikki kaappiin ja odotin pahinta.
Velkaantumiseni katkesi siihen, että luottokorttini peruutettiin, koska olin menettänyt luottotietoni. Vaikka se tuntui kurjalta se oli siinä tilanteessa hyvä asia, koska minun oli vihdoin viimein pakko lopettaa velkaantuminen. Olin saanut uuden työpaikan ja velkoja alettiin periä ulosoton kautta palkastani. Oli todella inhottavaa raataa matalapalkkaisessa työssä ja elää hyvin pienillä tuloilla, koska 1/3 meni ulosottoon. Toisaalta oli helpottavaa tietää, että velka lyheni edes tällä tavalla. Jonkin ajan päästä sain parempipalkkaisen työn ja kaikki ulosotossa olleet velat tui maksettua joko ulosoton tai itseni maksamana. Vannoin että sai olla viimeinen kerta kun päästän mitään ulosottoon. Samaan aikaan kun sain tämän parempipalkkaisen työn, aloin hoitamaan perinnässä olevia laskujani. Edelleen käteen jäi joinakin kuukausina hyvin vähän rahaa, mutta selvisin siitäkin, vaikka se harmitti.
2. oppimani asia:
Kohtaa ongelmat ennen kuin niistä tulee liian suuria. Varasin useamman kerran ajan velkaneuvontaan, mutta en mennyt paikalle koska en halunnut kohdata asiaa. Ulosottomies yritii soittaa minulle useamman kerran ja jos olisin kerrankin vastannut olisin saanut oikeaa tietoa asiasta. Sen sijaan kuvittelin päässäni miten en selviä tästä kaikesta. Myöhemmin kun olen puhunut ulosottomiehen ja perintäfirmojen kanssa puhelimessa ymmärrän, että hekin haluavat että selviän ja että asiat menisivät parhain päin.
Kun velka-asiani alkoivat olemaan kutakuinkin hallinnassa (välillä ilmeistyi jostain lasku, jonka oli unohtanut) aloin etsimään vertaistukea. Minusta tuntui, että en ollut tähän asti kehdannut puhua veloistani kenellekkään ja se painoi mieltäni.
3. oppimani asia:
Kerro jollekin kamala salaisuutesi. Myönna että olet tehnyt virheen. Ensimmäinen kenelle asiasta (viimein) kerroin oli poikaystäväni. Hän sanoi minulle etten ollut ainoa ja että ymmärsi miksi minun oli ollut vaikea kertoa asiasta. Tämän jälkeen etsin vertaistukea. Asiasta puhuminen jollekin, joka on kokenut jotain samanlaista kuin minä teki todella hyvää. Minua hävetti että olin sotkenut omat raha-asiani ja häpeästä puhuminen helpotti oloani. Se teki omasta erehtyväisyydestäni hieman inhimillisempää, sellaista jota voi tapahtua muillekin. En ollut enää yksin häpeäni kanssa. Tämän jälkeen uskalsin kertoa asiasta myös vanhemmilleni ja veljelleni. Jälkeenpäin ajattelen, että minun olisi pitänyt kertoa jollekin heti, kun tilanne alkoi vaikuttaa ongelmalliselta.
Minulla on tällä hetkellä vielä velkaa n. 17 000, johon kuuluu myös matalakorkoinen opintolaina. Velkaa oli enimmillään noin 25000 euroa. Vielä on matkaa siihen, että olisin täysin velaton. Mikään velkani ei ole enää ulosotossa ja vaikka tämä on tällaista penninvenytystä, niin - kiitos maksusuunnitelmien - tunnelin päässä näkyy valoa ja joillekin viimeisille maksuerille on jo määritelty eräpäivä. Mäksyhäirintämerkintäni vanhenevat noin vuonna 2017 tai 2018. Sitä päivää odotan iloiten. Seuraava tavoitteeni on hakea sosiaalista luottoa, jolla kaikki lainat saisi maksettua kerralla pois ja lyhennettäväksi jäisi vain yksi laina.
4. oppimani asia:
Pyydä apua esim. psykologilta, sosiaalityöntekijältä ja velkanevojalta. Käytä mielikuvitusta. Ole sinnikäs ja ota vastuu omasta hyvinvoinnistasi. Se tekee sinusta vahvemman :)
Tsemppiä!- uoedessä
Hei 'Pikkuhiljaa2015' ja kiitos kun jaksoit jakaa oman kokemuksesi. :)
Kommenttiasi lukiessani ymmärrän vertaistuen tärkeyden. Tällä hetkellä oloni on yksinäinen, vaikka minulla on monta hyvää ystävää ja rakastava perhe. Yksinäisyyden tunne johtuu varmaankin velkojen aiheuttamasta häpeän tunteesta ja siitä, että asian jakaminen jollekin toiselle ihmiselle on hankalaa. Avopuolisoni tietää hiukan tilanteestani, lähinnä luulee että minulla on joitakin luottokortti- ja osamaksuvelkoja. Hän ei tiedä koko totuutta. Minulla on myös yksi todella läheinen ystävä, joka tietää tilanteestani kaiken. Hän on itse myös samassa tilanteessa joten hänen kanssaan puhuminen on taatusti ollut tarvitsemaani arvokasta vertaistukea. Se oli osaltani melkein lohduttavaa kuulla kaveriltani, että hänellä on samanlainen ongelma. Tarkoitan lähinnä, että en ole yksin asian kanssa. Ikävä tilanne muuten kyllä...
Yritän parhaani mukaan tulla toimeen hyvin vähällä rahalla tällä hetkellä, koska tiedän että se on kiinni vain viikoista, kun ilmoitus ensimmäisestä luottohäiriömerkinnästä tulee. Ahdistus on edelleen suuri. Tunnen itseni jotenkin hylkiöksi, B-luokan kansalaiseksi. Näen jo edessäni tulevat leipäjonot ja rikkinäiset vaatteet. Ajattelen ehkä liian dramaattisesti, mutta mielummin varaudun kaikista pahimpaan. Ei sillä, että leipäjonoissa olisi jotain vikaa, on hienoa että Suomessa on tällaista toimintaa. Niinkuin itsekin kerroit, että yksi haaste oli myös saada soviteltua arjen menot uusiksi, sen jälkeen kun oli tottunut elämään leveämmin... Itse olen nyt elänyt sen 2 vuotta "leveästi", toisinsanoen lainarahalla. Rahankäytöstä on jatkuvasti ollut huono omatunto, koska sisimmässäni tiesin että tämä on ainoastaan lainarahaa, ja se pitää maksaa korkojen kera takaisin. En malta odottaa sitä päivää kun joskus vuosien kuluttua olen maksanut viimeisen lainaeräni pois ja pääsen säästämään omaa rahaa esimerkiksi etelänmatkaa varten. :) Fakta on, että saan maksettua lainat jossain vaiheessa elämääni. Lähinä kysymys kuuluu, millainen uusi vuosi (ja monta muutakin vuotta) minulla on edessäni tämän velkataakan kanssa... Täytyy vain löytää se keino vaikeuksien kautta voittoon.
Itse asiassa eka luottohäiriömerkintä merkitsee vain esim Visa-kortin palautusta pankkiin. Nostoja et tietysti enää voi tehdä mutta jatkat visa-luoton poismaksamista ihan normaalisti. Debit-korttisi tod näk vaihtuu Visa-electroniksi kun tulee kortin uusimisen aika. Tietysti myös muut luottolaitokset saavat tiedon eli luoton saanti päättyy siihen. Mitkään luottosuhteet eivät lakkaa vaan niitä hoidetaan sopimuksen mukaan pois. Eri asia jos et noudata sopimusta, silloinhan ne eräännytetään normaaliin tapaan. Oletjo nyt hankkinut kaiken sen mitä et enää saa kun luottohäiriömerkintä rekisteröidään? Esim kotivakuutus, puhelinliittymä hankittu?
Oletkin ilmeisesti jo tutkinut entisiä kulutustottumuksia ja karsinut kaiken turhan pois kk-menoistasi(lehdet pois sekä jäsenyydet, kalliit nettiliittymät prepaidiksi..) Vuokra,sähkö/asuntolaina tietty ne tärkeimmät joita ei saa laiminlyödä, vasta näiden jälkeen ruokamenot ja sitten viimeiseksi velat.
Omalla kohdalla merkinnät eivät ole haitanneet elämää, ainoastaan mistään ei saa velaksi pl muutama nettikauppa. Ennen ekan velat ulosotoon siirtymistä makselin velkojani pois pienimmästä päästä. Nyt olisi tärkeää saada käräjille menevien velkojen lukumäärä mahd pieneksi. Yhteen yksittäiseen velkaam tulee n. 200-400€ lisää kulujen muodossa. Tämä taas nostaa kokonaisvelkapottia suuremmaksi. Kun uo alkoi ottamaan palkastani 1/3 niin lopetin myös velkojen maksun, luonnollisesti koska uo hoiti sitä nyt. Ainoastaan yhtä sukulaisen takaamaa pikkulainaa hoidin säännöllisesti. Jos jotakin jäi ylimääräistä niin laitoin sen sukanvarteen koska takuuvarmasti pahoja päiviä tulisi joissain muodossa. Eli olisi jotain mistä ottaa kun tarvis. Hain T-S lainan takausta jonka sitten sainkin täydet 34.000€. Alkup velkasumma oli n. 24.000€ mutta 8kk aikana uo:oon siirtyneet velat kasvattivat se n. 10.000€ verran. Ja lähes koko tuon ajan makselin myös itse velkojani uo:sta huolimatta jos oli mahdollista.
Nykyään nuo kulut hieman pienemmät kuin 2012. Nykyään ilm saa uo:n postin myös Netpostiin. Aikoinaan postinjakaja kantoi kärrykaupalla mm muikkareita postiluukusta. Itse tein päätöksen että en kerro tilanteestani kelleen ja hoidin hommat yksin velkaneuvojan ja säätiön asiamiehen kanssa. Työpaikalla kerroin esimiehelle asiasta luottamuksellisesti. Hän taas piti huolen että takauksen hakuaikana sain tehdä ehkä normaalia enemmän lisätöitä. Nyt makselen vielä n vuoden järjestelylainaa, luottotiedot palautuvat hieman tätä aiemmin ja säästötilille kertynyt nyt mukava summa koska olen nyt hoitanut yhtä lainaa 3 vuotta ja luonnollisesti yhtään lisävelkaa ei ole tuona aikana tullut. Kaiken maksan käteisellä myös jatkossakin.- uoedessä
Kiitos kommentistasi 'ex-vippaaja', on hienoa ja helpottavaa lukea, että asiat todella saa järjestykseen ajan kanssa, kun vain tahtoa ja halua riittää. Itselläni on kotivakuutus ja puhelinliittymä kunnossa, vuokrasuhteet olen aina hoitanut ajallani. Tällä hetkellä en ole palkastani muuta maksanutkaan, toki jotain pieniä vippejä parhaani mukaan, koska niiden päästäminen käräjille asti olisi tosiaan huono juttu ja velkamäärä kasvaisi huomattavasti. Kaikki 2000€ kulutusluotot on päästettävä ulosottoon,(ja niitähän on monta) niissä on niin kovat kuukausierät että en ikinä selviydy niistä. Tokihan jokainen noista 2tonnin vipeistä on kasvattanut korkoa ja kulua ainakin ylimääräisellä tonnilla siihen mennessä kun uo:hon menevät...
Tuo takuusäätiön takaama laina olisi kyllä pelastus tällaisessa tilanteessa, sillä saisin hoidettua kaiken pois, velkamäärääni en ole vieläkään kartoittanut, mutta maksimissaan se on sen 30 tuhatta. Sinunkin arkesi varmasti helpotti kun oli velkaa ainoastaan yhdelle taholle? Lähinnä vain oma maksuvarani huolettaa, koska palkkaa en tule saamaan kuin sen ~800€/kk ja siitä menee melkein puolet vuokraan.
Olen täällä jo muutaman vuoden toitottanut näitä omakohtaisia velkakierrekokemuksia. Lähinnä siksi että velkakierteessä yms olevat tajuaisivat että
mitään helppoa tietä päästä velkakierteestä ei ole ja kaiken a ja o on hoitaa itse omat asiansa eli varaamalla ajan velkaneuvontaan ja sitten aikanaan on oikeasti tekemisissä esim ulosottomiehen kanssa. Ei kannata jäädä tilastoihin pelkkänä asiakasnumerona ulosottomiehen listalla. Hänellä voi olla parikin sataa asiakasta ja hän kyllä muistaa sellaisen joka ainakin näyttää olevansa huolissaan veloistaan ja samalla näyttää että on halua joskus saada velatkin hoidettua. Itse ainakin sain neuvoja ja saattoipa hän jopa loppuvaiheessa viivyttää ulosottoja kun tiesi että T-S takaus myönnetty mutta kuten kaikki tietää niin pankkilainan järjestelykin vie aina oman aikansa vaikka olisi kuinka takauslupaus taskussa pankissa. Eli ehdottomasti kun tulee kirje uo:sta jossa pyydetään saapumaan (väh. soittat hänelle) ulosmittaustilaisuuteen niin sinne henk koht paikalle. Keskustelette miten alatte velkoja hoidella ja samalla käydään läpi omaisuus yms sellainen realisoitava omaisuus. Samalla katotaan tulot ja se paljonko uo ottaa palkasta tai sitten toisaalta ilmoittaa että ei ota mitään ts toteaa sinut varattomaksi. Jos näin niin sitten palaatte asiaan kun on kunnon tulot. UO:ssa olevan velan korko on jotain yli 8%.- uoedessä
Kiitos jälleen 'ex-vippaaja' neuvoistasi. Kerrot hyvin konkreettisella tasolla siitä, kuinka asioita tulisi hoitaa ja jatkaa eteenpäin. Neuvoistasi on ollut minulle oikeasti apua. :) Ja näinhän se on, helppoa tietä ei olekaan. Eikä toisaalta pidäkään olla. Kun sitä itse on möhlinyt asiansa tähän pisteeseen, on vähintään suotavaa, että oppii läksynsä ns. vaikeimman kautta...Tiedän että maksuhäiriömerkinnät eivät kaada koko maailmaa, suurin opettelu itselläni lienee se käytännön puoli, kuinka tulla toimeen hyvin pienellä toimeentulolla. Kuulostaa ehkä pinnalliselta, enkä halua vaikuttaa sellaiselta. Olen oppinut elämään häpeän tunteen kanssa, itkuni olen itkenyt (luultavasti) ja tällä hetkellä mietin enmmänkin elämääni tulevassa velkavankeudessani jos näin voi sanoa.
Siinä vaiheessa velkaantumistani (eli noin vuosi sitten) kun tosiaan maksoin velkaa velalla, ymmärsin olevani pulassa. Kikkailua jatkui tovi, ja ymmärsin että velkapottini senkuin suurenee, mitä enemmän velkaa haen. Tilanne ei ollut 1 0, niinkuin kuvittelin sillähetkellä, että ottamalla lisää velkaa, ja maksamalla vanhaa pois, tilanne pysyisi nollatilanteessa. Ehei. Velkamäärä tosiaan vain kasvoi.
Odottelen sitä ensimmäistä kirjettä/yhteydenottoa käräjiltä ja ulosottomieheltä. Sitten kun kaikki velkani ovat uo:ssa (kaikki ne velat mitä sinne päästän) niin hoitaako asioitani aina sama uo-mies vai voiko se vaihdella? Mielellään nimittäin asioisin uo-miehen kanssa henkilökohtaisesti, ei vain puhelimen välityksellä. Halua ja tahtoa minulla riittää velka-asioita hoidettaessa ja aijon sen tehdä myös ulosottomiehelle selväksi. Viime päivät on mennyt tietoa etsiessä ulosotosta yms. En tiedä, olenko ymmärtänyt kaikkea lukemaani oikein, mutta suojaosuus yhdellä henkilöllä ilman elätettäviä ulosotossa olisi päälle 600 euron luokkaa kuukautta kohden, keskimäärin 22,60e/päivä. Laskurinkin löysin, ja sen mukaan minulta otettaisiin palkasta noin 81e/kk palkkani ollessa sen 800 euron luokkaa. Toivon, että ulosotto voitaisiin aloittaa niin pian kuin mahdollista, vaikka tuloni eivät ole järin suuret. Edes pienikin summa kuukaudessa lyhentäisi velkamäärää, vaikka summa olisikin noin naurettava, lienee tyhjää parempi? Heti huomenna maanantaina alkajaisiksi aijon olla yhteydessä velkaneuvojaan. Toivonmukaan saisin ajan neuvojalle kevääksi, odotusaika taitaa olla melkoinen. Siihen mennessä ehtisin kartoittaa itsekin omaa velkatilannettani. Huominen puhelinsoitto olkoon ensimmäinen kunnon askeleeni kohti selkeämpää taloudenhoitoa... - uoedessä
**Korjaan ylihuomenna maanantaina soitan
- 325
Jos sulla sitä velkaa oli yli 20000 euroa, niin 81e/kk ei valitettavasti riitä edes korkoihin. Velka ei lyhene, vaan kasvaa joka kuukausi. UO-mies yleensä pysyy samana, ainakin niin kauan kuin kyseinen henkilö tekee ulosottomiehen hommia samalla paikkakunnalla. Koita ennen ulosoton alkamista maksella sellaisia pienimpiä velkoja pois jotka ei ole vielä ulosotossa tai käräjillä. Toivottavasti asiat ja vaihtoehtosi selvenee velkaneuvojan avulla.
- Pikkuhiljaa2015
Heippa ex_vippaaja ja uoedessä,
Järjestelylaina tuli minulle uutena asiana. Täytyypä tutkia sitä lisää. Olipa mukava lukea samojen asioiden kanssa painiskelevien ihmisten kokemuksista. Kiitos teille!
Minulle rahatilanteeni koko totuuden kohtaaminen ja esimerkiksi eri paikkoihin soittaminen muuttui helpommkasi, kun otin asenteekseni sen, että joskus tällaisia ikäviä asioista vain tapahtuu. Sain rohkaisevia kokemuksia siitä, että minua kohdeltiin hyvin. Olen myös asiaa enemmän miettiessäni tajunnut, että omassa lapsuudenkodissani ei puhuttu suunnitelmallisesta taloudenpidosta, myös koulussa asiasta ei mainittu millään tavalla. Ajatella, vaikka kävin yläasteen ja lukion juuri 90-luvun laman jälkeen! nyt kun ajattelene parikymppistä itseäni, niin ymmärrän, että olin näitä huonoja taloudellisia päätöksiä tehdessäni nuori, tietämätön ja spontaanien halujeni vietävissä. Tahdoin näyttää maailmalle (eli vanhemmilleni) että olen itsenäinen ja pärjään hyvin.
Harmittelusta kannattaa herättää itsensä nykypäivään ja keskittyä olennaiseen: Juuri nyt parasta mitä voin tehdä on löytää ongelmalle sopivin ratkaisun senhetkiseen tilanteeseen.
Kyllä, naurettavan pienetkin lyhennussummat auttavat, tärkeintä on pyrkiä estämään lisävahinkojen tapahtuminen. Niitä ovat mm. laskun siirtymisestä perintäfirmalta ulosottoon aiheutuvat kalliit lisäkulut ja tietysti se luottotietojen menetys. Mutta tällaisessa tilanteessa on koitettava arvioida, mistä koituu itselle pienin vahinko. Jos matikka yhtään kiinnostaa, voit alkaa laskea mikä on missäkin tilanteessa kannattavin vaihtoehto. Velkojen maksussa fiksu strategia on maksaa suhteessa kallein velka nopeimmin pois. Itselläni on veloista, tuloista ja menoista yksinkertaiset taulukkolaskelmat, jolloin pysyn kärryillä ja näin että velat pienenevät ajan kuluessa.
Tässä esimerkki omasta taulukostani:
Velan nimi Lyhennussumma Erän nro Eräpäivä Velkaa jäljellä
Vippi 1 20€ 1 1.2.2016 240
Vippi 1 20€ 2 1.3.2016 220
Vippi 1 20€ 3 1.4.2016 200
Vippi 1 20€ 4 1.5.2016 180
Vippi 1 20€ 5 1.6.2016 160
jne...
Pyri varaamaan itsellesi realistinen summa kuukasittaisiin ruoka ym. menoihin, jotta pystyt pitämään itsestäsi hyvää huolta. On aika rankkaa opiskella jos aivot eivät saa riittävästi vitamiineja.
Hienoa että olet päättänyt soittaa velkaneuvontaan maanantaina. Sinulla lähtee uusi vuosi käyntiin rohkealla teolla. Onnittelut! - Pikkuhiljaa2015
Viestin lähettämisessä on häikkää.
- Pikkuhiljaa2015
Ja vielä tuosta varattomaksi toteamisesta: minulla oli kausi jolloin en ollut töissä ja olin täysin varaton. Se tuntui kurjalta ja turvattomalta. Se vahvisti kuitenkin päätöstäni siitä, etten aio olla varaton koko loppuelämäni, vaan alan ottamaan asioista selvää ja parantamaan omaa tilannettani. Raha-asiat ovat minun Mount Everestini.
Hei ex vippaaja mites kun takuu-säätiö torppas mun lainahakemukseni ja syy oli että ei ole tarpeeksi maksuvaraa.Jouduin siis ulosottoon ja eläkkeestä meni se 1 /3 osa eli noin 440 euroo kuussa.Velkaa oli noin 30 tuhatta ja ulosottomies sanoi että hae velkasaneeraukseen,en hakenut ja 5-vuotta siinä meni kituuttaessa,oppi meni perille ,ei lainaa ei osamaksuja mullakin oli kaikki toi vippi-velkaa ja joustoluottoja, sun muuta.Nyt velaton tätä tunnetta ei voi ees kuvailla Onko joku tuloraja siis että takuu-säätiön lainan saa?
- eiikinäenäänlainaa
tulee mieleen omat koettelemukset ja tosissaan nyt kun on velaton nii ja luottotietoni sain nii johan pankit yrittää taas lainojansa tyrkyttää..
kyll siinä kyynel käy silmäkulmassa kun kaikki velka on pois. nyttemmin kun työttömänä oon nii pärjää paremmin mitä ton ulosmittauksen aikana. ja enempi jää rahaa käyttöön#ryyppäämiseen. Hei ficus, on ikävä tosiasia että Takuu-Säätiön takaus ei sovi kaikille. Eli heillä on tietyt kriteerit takauksen myöntämiselle ja yksi niistä on riittävä maksuvara. Kuvittele jos säätiö myöntää takauksen ja jonkin ajan kuluttua velalliselle tulee maksuvaikeuksia esim sen takia että velallisen tulot eivät riitä perusmenoihin saatikka sitten järjestelylainan maksuun. Tässä tapauksessa maksumieheksi joutuu Takuu-Säätiö. Takuu-Säätiö ei ole mikään hirmu varakas säätiö vaan esim RAY rahoittaa säätiön toimintaa. Rahat säätiössä siis rajalliset ja siksi vaatimuksetkin korkeat. Se jolla parempi maksuvara( esim säännöllinen palkkatulo) pystyy siis lainanmaksusta paremmin suoriutumaan. Muistaakseni aikoinaan itselleni laskettiin että jotain 500-600€ piti jäädä lainanlyhennyksen jälkeen perusmenoihin. Lainankyhennys oli ja on yhä noin 700€/kk. Nettopalkka oli tuolloin 1800-2100€/kk.
- velkaamaksellessa
aloittajalle , saat kyllä opintorahaa ja mahdollisesti asumistukea vaikka asutkin toisen kanssa samassa taloudessa. Eli voit ynnätä tuloihisi noin 300 lisää. verotuskin on paljon alhaisempi kuin kokopäivätyössä. Eli ehkä pystyisit maksamaan uottoon 200 eur lukukausien aikana ja lomien aikana jolloin ehkä teet kokopäivätyössä sitten enemmänkin. Eikä suojaosuudella eläminen todella tarkoita leipäjonoissa seisomista ja risaisia vaatteita. Lähinnä tarkoittaa kirppiksiin tutustumista, punalappuisia tuotteita ja taloudellista ruoanlaittoa (esim juureksia). Voi pärjätä todella vähällä. En ole ulosotossa, vaan olen maksanut vapaaehtoisella järjestelyllä velkoja nyt toista vuotta eri perintätoimistoihin. Nyt on enää yksi velka jäljellä ja kesällä tämä on sitten ohi.
- rillitäti
Se vaan tuntuu jotenkin omituiselta,kun ulosotto ei katso jääkö sulle rahaa vuokraan ja sähköön,ruuasta puhumattakaan se vaan ottaa omansa joka euron,erotuksen saa hyväks kyllä sossu katsoo ulosoton menoksi,joka kuukausi siellä jouduin juokseen.Ei puhettakaan että anteeks ois mitään velkoja saanut,kaikki oli maksettava eurolleen.Ulosottomies oli asiallinen ja mukava neuvoi kaikessa se puoli ok.Ja nyt se onneksi ohi.Jaksamista kaikille ja kiitos ex vippaaja hyvistä neuvoista vuosien varrella. Jäi kirjautumatta,rillitäti alias ficus.
- Pikkuhiljaa2015
Heippa Uoedessä ja muut raha-asioiden kanssa painiskelevat,
Toivottavasti soitit sinne ulosottomiehelle ja olet löytänyt vertaistukea. Tässä ketjussahan sitä onkin jo monen ihmisen voimin.
Olisi kiva kuulla, minkälaisia säästövinkkejä ihmisillä on. Tässä muutama oma vinkki:
-Sosiaalinen elämä ja taiteesta nauttiminen ovat elämän suola ja joskus niihin kuluu turhan paljon rahaa, varsinkin jos tekee spontaaneja päätöksiä. Elokuvissa käynti on melko edullista kun ostaa sarjalipun. Joulun alla neljän lipun sarjalippua myytiin hintaan 39 e jolloin yhdelle lipulle tulee hinnaksi noin kymmenen euroa. Lauantai-iltaisin elokuvalipun hinta saattaa olla jopa 13-14 euroa, jolloin säästät jopa 30% lipun hinnasta. Elokuvateatterit tienaavat kivasti leffaeväillä, joten niiden ostamista voi kyseenalaistaa. Jos arki tuntuu päämäärättömältä puurtamiselta, voi itselleen laittaa sinne tasaisin väliajoin palkintoja, kuten vaikka yhden elokuvareissun/kuukausi.
-Ruoanlaittotaitoja kannattaa päivittää ja ottaa ruoanvalmistuksesta harrastus: kun taidot karttuvat, osaat ostaa kotiisi sellaisen varaston ruoka-aineksia, että niillä tekee maittavan ruoan silloinkin, kun käteistä on vähän käytössä. Erilaiset soijarouheet ja muut kuivat ainekset säilyvät pitkään. Voit vain lisätä ruokaan tuoreita vihanneksia tai juureksia. Mausteet ja kastikkeet tekevät vaatimattomammastakin ruoasta maukkaan. Suolankäyttöä kannattaa tosin tarkkailla ja etsiä muita tapoja kuin suolalla maustamisen. Internetistä löytyy paljon kuvallisia ohjeita edullisen ruoan valmistukseen. - huiputettu
"Lähinnä haluan kuulla kokemuksia siitä, kuinka saitte pisteen velkaantumiselle, ja kuinka selviydytte arjesta, sen jälkeen kun luottotiedot menivät ja ylenpalttiselle yli varojen elämiselle tuli piste."
No mähän en oo luottotietojani menettäny, muutoin vain uo-velkainen. Tyhmyyttäni avasin silloiselle miehelleni puhelinliittymiä (enpä sillo tajun ihmetel miks aina vaa uutta numeroo) vuosisadan vaihteessa. Omistajana olin siis laskutettava ja tää exäni vain liittymien haltija. No, ero tuli muista syistä ja laskut kaatu mulle, ekaksi perintätstolle, lopulta uo:lle. Olin tuolloin opiskelija, käyttövaroja joka toinen kk 20€, joka toinen pyöreät nolla. Nyt 3-kymppisenä alkaa olla velkojen maksu loppusuoralla. Ilman silloista miestäni en olisi velkaantunut ollenkaan, mun järkeen kun ei vaan käy velaksi eläminen. - Nolibre990
Hei! Lueskelin viestiketjun läpi mielenkiinnosta. Paljon tsemiä kaikille!
Haluaisin vinkata blogistani jossa pyrin tekemään hyvän mielen tekoja: nyt siellä olisi jaossa akryylisukat ja vähän taskurahaa. Kyllä, pientä, mutta piristäisikö tälläinen jota kuta?
http://nolibreland.blogspot.fi/ - Piivi85
Hei.
Talous ja raha asioissa maltti on valttia ja toinen tärkeä asia päättäväisyys,kun on päättäny niin siitä pitää kiinni.
Olen aina ollu pienituloinen mutta raivannu tavalla taikka toisella tieni eteenpäin.
Opiskelut,otin opintolainaa mutta mahd. vähän ja menin töihin ja makselin pois.Ajokortin hankin hieman surullisen onnekkaalla tavalla,sain pikku perinnön jolla kävin samoin eka auton hankinta.Se että sen sijaan olisin hassannut nuot summat niin sijoitin omaan tulevaisuuteeni.Sitten olen opiskellut lisää työn ohessa.Auto taas on edesauttanut vakituisen työpaikan saannin.Sen olen saanu ja nyt asuntolainaa,mutta sitäkin kaksion verran että saan maksettua ja ilman kenenkään takaamisia.Asiat ovat kuin domino palapeli,tee töitä->toteuta,tee lisää töitä ->toteuta.Nykymaailmassa on se ongelma kun kaikki pitää saada heti,mulle ja nyt ja ei osata nauttia asioista mitä saavuttaa.Minun seuraava suunnitelma on päästä elämään sitä elämää kun asuntolaina on maksettu,kärsivällisesti ja päättäväisesti.Kannattaa myös ajatella kokonaiskuvaa.Mitä asioita haluan elämässäni olevan,mitkä ovat tärkeitä elementtejä ja mitkä ei.
Tsemppiä. - Ahdistaa
Itsellä samantyylinen tilanne kun alottajalla. En jaksa avautua enempää nyt, mutta pistää silmään tämän keskustelun ohessa olevat kulutusluottomainokset! Siis just ne joiden takia suurin osa tässä paskassa tilanteessa on.
- Ve.laton
Eihän kukaan ole paskassa tilanteessa kulutusluottofirmojen takia vaan vain ja ainoastaan oman typeryytensä takia.
- Velaton-Mies
Minulla oli velkaa 2 perintäfirmaan.
Elatusmaksuja maksamatta.Velkaa ulosottoon.Olin ostanut myös tavaraa luottotilille.
Luottotiedot meni.
Aloin maksaa velkoja pois laskun kerrallaan.Useampi vuosi siinä sitten meni.Noin 4-5 vuotta.
Sitten tuli päivä ettei velkaa enää ollut.Kaikki maksettu.
Kyllä tuli kalliiksi maksaa laskut ulosoton ja perintäfirmojen kautta.
Nyt jo luottotiedot kunnossa.Rahaa säästössä enemmän kuin mitä ennen oli velkaa. - Ylivieskalainen
Tästä on jo yli 10 vuotta aikaa. Olin vähän pihalla elämäni kanssa. Tyttäreni pyöräytti kaksoset eikä lasten isä ottanut mitään vastuuta ja hävisi joksikin aikaa kokonaan. Minulla oli hyvä työpaikka ja tytöllä oma, Velkainen asunto.. Otin velkoja ja laskuja alkoi tulla. Olin jonkin aikaa sitä mieltä, että tämä oli tässä. Pyörin yöt nukkumatta kunnolla. Kunnes tajusin mennä Nordean ennen kun luottotiedot menivät. Sain sieltä kulutusluottolainan. Nyt sitä on jäljellä 3200 euroa, eli pian maksettu kokonaan. Suureksi avuksi tuli se, että tyttäreni sai hyvän työpaikan ja pystyy nykyään kokonaan maksamaan omat koulunsa. Suurin opetus oli tässä, että älä menetä luottotietoja. Älä ota pikavippiä, koska niiden korot ja kulut ovat järjettömiä. Pankeista saa kulutusluottoa n. Viiden prosentin vuosikorolla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181891Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101748Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541186Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki78986Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.17978TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15930- 46835
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään85806- 70782
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42764