Onko kellään tietoa miksi kuntouttava työtoiminta loppuu Salpakadulla Joensuussa?
Kaupungille ja kyseiselle säätiölle on tuottoisampaa ja kannattavampaa poistaa kuntouttavat Salpakadulta ja ottaa tilalle muilla työmuotoloilla,joissa työntekijän voi työllistää 6h/päivä ja 5 kertaa viikossa.Kuntouttava työ kun on 4h/päivä ja maksimissaan 4 kertaa viikossa.Kaupunki ja säätiö tekevät näin voittoa yhdessä ja lisäävät työn määrää ja tehoa halvalla.Hyvänä esimerkkinä tästä on se kun Salpakadulla oli kehitysvammaisia jossain työsuhteessa ja heidät poistettiin muualle ja tilalle otettiin kuntoutettavia työntekijöitä,näin saatiin lisättyä työtehoa ja säätiön tuottoisuutta.Nyt tilanne on se,että kuntoutettavat siis poistetaan ja tilalle otetaan näitä 6h/päivä ja 5 kertaa viikossa olevia työntekijöitä eri työmuotoloilla,joten taas saadaan lisättyä säätiön tuottoisuutta.Kuntouttavaa työtoimintaa kun ei saa tehdä yrityksille ja kyseisen säätiön työtoiminta liikkuu vahvasti hämärän rajamailla,näin kaupunki ja säätiö puhdistaa mainettaan poistamalla kuntoutettavat työntekijät kyseisestä paikasta.Salpakadun säätiön kaltaisista toimintamenetelmistä on tehty lukuisia kanteluja eduskuntaan ja kuntouttavaa työtoimintaa on käytetty häikäilemättömästi väärin ympäri Suomen maata.Kuntouttava työtoiminta kun ei ole oikeaa työtä,vaan on rajoitettua ja menee aina yksilön mukaan.,ei oikeiden työelämän vaatimusten mukaan.On hyvä muistaa,että kuntouttava työtoiminta suunniteltiin alunperin huume ja alkoholiongelmaisille.
Miksi kuntouttava työtoiminta loppuu Salpakadulla?
38
1078
Vastaukset
- PalkatonOrjatyö
Tuostakin Honkalampi Säätiöstä on tehty kanteluja eduskunnan oikeusasiamiehelle,mikä on aivan oikein,sillä kuntoutettavien oikeuksia käytetään siellä väärin.Työtä yritetään teettää oikeana työnä kuntoutettavilla johtuen työtilauksista ja aikatauluista,mutta ei koske siis kuntouttavaa työntekijää kuntouttavan lain mukaan.Honkalampi säätiö rikkoo räikeästi kuntouttavan työtoiminnan lakia,siellä olen ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja nähnyt hyvinkin läheltä säätiön rikkomukset kuntouttavan lakia koskien ja kaupunki hyväksyy yhdessä te-toimiston kanssa kyseisen toiminnan.Toivottavasti lukuisat kantelut koskien koko Suomea ovat vihdoinkin tuottamassa tulosta,sillä ihmisiä on käytetty hyväksi lakia rikkomalla jo vuosia.,vai onko palkaton orjatyö tullut pysyäkseen.
- plampi
Eikös siitä ollut keskustelu jossain täälläkin?
- anon111
Ei oikein voi tietää että teetkö honkalampi-säätiön hommissa juhta oy:n tilauksia ja tuotteita, kun ovat saman katon alla ja osahan ohjaajista on myös juhta oy:n listoilla. Että aika hämärän rajamailla on tuo toiminta,
- PalkatonOrjatyö
Kuntouttava työtoiminta pitäisi lopettaa kokonaan säätiöissä,sillä säätiöt tavoittelevat omia etujaan ja voittoja.Säätiöt ajavat vahvasti omia etujaan,koska säätiöissä työskentelee oikeita palkkatyöläisiä,joten säätiöiden on oltava kannattavia ja tästä johtuen kuntoutettavia käytetään hyväksi säätiöissä yrittäen teetättää kuntoutettavilla työtä oikeana työnä,oikeiden aikataulujen ja tilausten mukaisesti.Jokainen kuntoutettava on yksilö ja kuntoutettavalla on monesti oikean työelämän rajoitteita ja jo sana kuntouttava työtoiminta kertoo sen,että kyse ei ole oikeista työelämän vaatimuksista.Säätiöt kuitenkin yrittävät teetättää kuntoutettavilla työtä oikeana työnä,tuollakin honkalampisäätiössä on jotkut ohjaajat usein tolkuttaneet kiireestä kuntoutettaville,mutta silloin on hyvä muistaa,että kiire ei kuulu millään lailla kuntoutettavalle,vain oikeaan työelämään ja oikeaan palkkatyöhön.Tuo honkalampi säätiö teetättää kuntoutettavilla työtä,joka on yhteydessä yrityksiin ja noudattaa tilausten mukaisia aikatauluja ja näin yritetään käyttää kuntoutettavia hyväksi puhumalla kiireestä ja aikatauluista.Mikäli olet kuntouttavassa työtoiminnassa niin kannattaa ottaa selvää kuntouttavan laista ja omista oikeuksista.Kuntoutettaville ei juuri kerrota mitään kuntouttavasta työtoiminnan laista ja omista oikeuksista,vaan asioista on itse otettava selvää.
- isojos
AKT väittää ehdokseen, että kyllä he tulevat neuvottelupöytään, jos hallitus vetää pakkolait pois. Ihan rauhassa AKT:n väki. Kun yhteiskuntasopimus syntyy, poistuu pakkolait, tulee veronalennukset ja Suomen ei tarvitse toteuttaa lisäsäästöpakettia. Tässä järjestyksessä. AKT, mitä kauemmin mietitte, sitä synkempi tilanne ja enemmän yt-neuvotteluja. It's up to you pellet! AKT, parempi katua kuin kaatua.
- kokemustaO
Ette te kuntoutettavat työntekijät kestä normaaliväestön vauhdissa siellä Salpakadullakaan. Teette töitä hiljaa yksin, kukaan ei puhu mitään eikä edes työkavereita tervehditä! Ja työskentelytahti.....hohoijaa, tavan duunari nukahtaa seurassanne....
Jos et ole kuntoutuksen tarpeessa ennen Salpakadulle menoa, niin sen jälkeen taatusti olet!- veikeeeee
huhuhuhuhu aika veikeetä menoa
- Mielikäinen
Harvoin ne ohjaajatkaan on tervehtineet siellä salpakadulla tai yleensäkään asioista tiedottaneet,joten sellasta henkilökuntaa.
- kukkuuku
Nimpä on myös joensuun kaupungin työpajoilla!Herrakansa eli ohjaajat eivät kaikki tervehdi orjia!
- Lissu1111
Kuntouttava työtoiminta lakkaa huhtikuun loppuun kaikkialta.
- 00000
Mistä tämä tieto on?
- Ilmaistatyötä
Kuntouttava työtoiminta loppui 31.12.2015 Salpakadulla.Tuleeko tilalle maahanmuuttajia koska ne tiedä oikeuksistaan ja niitä on helppo kusettaa?
- Anonyymi
Ei niistä oikeuksista kerrottu muillekkaan, joten ei ole mitään syytä kertoa heillekkään. Tasapuolisuus pitää tässä asiassa olla.
- 8798g98
hyvä kun loppui ja joutaisi mennä konkurssiin koko pulju
- Salpakadunpelle
Täysin samaa mieltä,saisi moinen pelleily loppua siellä salpakadulla.
- Anonyymi
Olin muutaman viikon säätiöllä orjana reilu vuosi sitten. Vajaakuntoisena tein hommia omaan tahtiini mutta jatkuva vittuilu oli että olin hidas, selkä paskana on ja eikä sen vuoksi rehkimään pysty. Kävin lääkärissä ja otin loparit saman tien.
9 e kelanrahalla en urakkatahtiin työtä tee nyt enkä jatkossa, pelleily on kohdallani pelleilty. Palkkatuki on toinen juttu ja sitä odotan seuraavaksi, saanko / pääsenkö kunnolleni sopivaan paikkaan jää nähtäväksi..- Anonyymi
Jos olet ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja ovat valittaneet työtahdista, niin silloin on rikottu lakia. Kuntouttavassa työtoiminnassa olet omien voimavarojesi mukaan. Yhteyttä voi ottaa omaan sosiaaliohjaajaan tai sosiaalitoimeen .
Itse olin kuntouttavassa ja ja otin yhteyttä sosiaalitoimeen juuri tuosta työtahdista ja homma loppui sen tien. Sen jälkeen ei tultu kertaakaan sanomaan mitään työtahdista, sillä otin selvää kuntouttavan laista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos olet ollut kuntouttavassa työtoiminnassa ja ovat valittaneet työtahdista, niin silloin on rikottu lakia. Kuntouttavassa työtoiminnassa olet omien voimavarojesi mukaan. Yhteyttä voi ottaa omaan sosiaaliohjaajaan tai sosiaalitoimeen .
Itse olin kuntouttavassa ja ja otin yhteyttä sosiaalitoimeen juuri tuosta työtahdista ja homma loppui sen tien. Sen jälkeen ei tultu kertaakaan sanomaan mitään työtahdista, sillä otin selvää kuntouttavan laista.Kuntouttava työtoiminta jo sanana on hirvittävä.
Kuinka orjatyö 9 eurolla kuntouttaa ketään vajaakuntoista ?
Minua rupesi vaan vituttamaan käydä säätiöllä nippeleitä kasaamassa, urakkatahdilla olisi siis pitänyt painaa..
Vajaakuntoiselle toimiva muoto on palkkatukityö jonka tienesteillä tulisi toimeen ja tuntisi vielä itsensä tarpeelliseksi ihmisenä.
Olin aikoinaan palkkatuella Polvijärven kunnalla noin puolitoista vuotta remontoimassa vuokra-asuntoja, tykkäsin työstä jossa sai tehdä koulutustaan vastaavaa työtä. Palkka oli kohtuullinen jolla tuli toimeen..
- Anonyymi
Se loppui koska kaikki olivat niin pöteröitä.
- Anonyymi
Ite ollu salpakadul kuntouttavassa nyt puoli vuotta. Palkka on 3 tonnia kuussa plus bonarit joka toinen viikko. Ihan hyvä lisä tukien päälle. Niin ja ”töitä” on 12 tuntia viikossa.
- Anonyymi
Joo, mulla samat. Lisäksi oli työsuhde volvo ja lapin kelomökkiä sai käyttää viikon vuodessa.
Finnairilla ilmaiset lennot ja VR:lle vapaalippu. En ymmärrä miksi jotkut valittaa...
- Anonyymi
Vieläkö antavat Volvot työsuhdeautoiksi kuntouttavan ajaksi? Viimevuonna sai avainvaunulta hakea vapaavalintaisen auton.
- Anonyymi
Kaskella oli ylijumala kaiken A ja O
- Anonyymi
Antero ei välitä
Antero nukkuu vaan
äitikin sanoo niin on paljon helpompaa
- Anonyymi
Muistattekos 90-luvun lama-ajalta Joensuun kaupungin työllistämisyksikön? Vetäjinä oli ainakin joku insinööri Väkevä, teknikkomies Aki sekä nuorehko maisterismies. Sen porukat remontoi, teki muovinlajitusta ja tarjosi työntekijöitä myös yksityisten taloremppoihinkin.
- Anonyymi
Itse olen sen kokoinen kaveri että jos lähden vaatimaan oikeuksiani niin tulen todennäköisesti myös saamaan vaatimani. Ns tälläinen kohtelu honkalampi-kaskisäätiöltä ei ole oikeutettua työttömiä kohtaaan on heilläkin ihmisoikeudet vaikka varmaan honkalampisäätiön/kasken osalta koittavat jotakin muutakin väittää asiaan. Omalla kohdallani ohjaajat koittivat asiat kääntää työllistettyjä/kuntouttavassa työtoiminnassa olevia vastaan aina. Mutta olen myös havainnut kiitettävästi tästä asiasta että te-toimisto on ottanut palautetta vastaan todella hyvin ja eivät ole valinneet jatkoon koulutus ja kurssi asioissa kaski-honkalampisäätiötä, että sen olen huomannut että viime vuosina on honka-lampisäätiön kursseille ja koulutuksiin hakenut entistä enemmän väkeä kun heille on valjennut oikea totuus millainen tämä koulutuksien järjestäjä on ollut.
- Anonyymi
Kokoinen...? Meinaat että saat asiat mieleiseksesi voimalla? Oletpa pahasti missannut yhteiskuntaopin opintosi kun et tiedä miten järjestelmä ja päätöksenteko toimii...
- Anonyymi
Ne on huomanneet että Kunnolla ja sen isällä joka siis on kunnonisä ei ole mitään tekemistä sen kanssa mikä on jonkun Oy X Ab:n kulloinenkin työvoiman tarve.
mutta sillä mikä on jonkun Oy X Ab:n kulloinenkin työvoimantarve taas on paljonkin sen kanssa tekemistä että kuka ja ketkä kuten vaikka Kunto nyt ovat työttöminä.
Lisäksi tulee huomioida Suomen valtio ja sen allekirjoittamat kansainväliset sopimukset, kuten Suomen valtion allekirjoittama pakkotyön teettämisen kieltävä sopimus. Ja mitä tulee kuntouttavaan työtoimintaan se täyttää useimmat ellei kaikki ne määreet joilla määritetään mitä on pakkotyö.
Ja maailmalla on lisääntymään päin se katsantokanta että pakkotyö on pakkotyötä vaikka sitä nimitettäisiinkin vaikkapa kuntouttavaksi työtoiminnaksi.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1155289
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603228- 432811
- 152307
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401810
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663