Paljon 4 v tarvitsee virikkeitä ?

Riittääkö

Tyttöni täyttää pian 4 vuotta ja olen viimeaikoina miettinyt, että saakohan hän tarpeeksi virikkeitä ja lapsiseuraa.
On aina ollut kotihoidossa ja lisäksi ainoa lapsi.

Päiväkoti ei ole tällähetkellä siis mitenkään pakollinen, koska teen itse iltatyötä ja mies on silloin kotona lapsen kanssa.
Tyttö käy itsenäisesti 2 kertaa viikossa kerhossa 3 h kerrallaan, sekä yhden kerran käymme yhdessä perhekerhossa. Tämän lisäksi tytöllä on yksi hyvä ystävä jonka kanssa järjestetään leikkihetkiä 1-2 kertaa viikossa. Aamuisin käymme lähipuistossa, mutta siellä tuntuu olevan vain pienempiä lapsia, joten leikkikavereita ei oikein löydy.
Olen miettinyt riittääkö nämä lapsikontaktit 4 vuotiaalle? Varsinkin kun tyttö on hieman kömpelöhkö muiden lasten seurassa, hyvän ystävänsä kanssa leikit kyllä sujuu hyvin.

Meillä ei ole lähipiirissä muita lapsia ja tytöstämme kyllä huomaa, että on viettänyt paljon aikaa aikuisten seurassa. On aika pikkuvanha ja "isompi" ikäisekseen. Kotona leikitään ja puhataan paljon tytön kanssa, ehkä liikaakin. Tyttö on ollut aina kova vaatimaan aikuisen seuraa ja huomiota, pitkin hampain suostuu joskus yksinään leikkimään. Välillä vain säälittää kavereiden puute ja siksikin paljon leikitään tytön kanssa.

Mietin jos keksisi tytölle jonkun harrastuksen niin olisiko silloin riittävästi virikkeitä vai pitäisikö harkita jo päiväkotia?
Tytöstä joskus huomaa, että kaipaisi vähän enemmän aktiviteetteja.
Paitsi jos tyttö laitettaisiin päiväkotiin niin silloin en itse näkisi häntä juuri lainkaan, koska pääsen töistä vasta myöhään illalla:(.

Mitä ehdotatte?

4

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäätarvii

      ei yhäriruikun seuraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    • ewrtfrwef

      Itsellä kolme lasta ja oman kokemukseni mukaan 3-4-vuotiaalle riittää vielä kotihoito kerho mainitsemasi määrä viikossa ja ehkä 1 harrastus - jos kuitenkin näkee viikottain lisäksiä muita lapsia, joiden kanssa leikkii. MUTTA 5-vuotiaana on hyvä mennä päiväkotiin, koska siellä oppii paljon asioita, joita tarvitsee eskarissa. Lapset ovat tosin yksilöitä, jos lapsella paljon tekemistä kotona, ei välttämättä tarvi päiväkotia ennen eskaria. Itse huomasin, että lapset "tylsistyvät" 5-vuotiaana kotona tai heidän kanssaan pitäisi koko ajan tehdä kaikkea - mikä on mahdotonta jos on vauva ja useampia lapsia kotona. alle 5-vuotiaalle riitti vielä "kodin virikkeet". Aivan pienelle lapselle riittää kodin arki, mutta 5-6-vuotiaana tarhaan/eskariin on hyvä mennä.

      • isääsetarviiiiiiiiii

        ei yhäriruikun seuraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..


    • hfbdfg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      4156
    2. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      79
      2337
    3. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1811
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      173
      1697
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1412
    6. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1408
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      296
      1291
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      138
      1158
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1094
    10. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1093
    Aihe