Paljon 4 v tarvitsee virikkeitä ?

Riittääkö

Tyttöni täyttää pian 4 vuotta ja olen viimeaikoina miettinyt, että saakohan hän tarpeeksi virikkeitä ja lapsiseuraa.
On aina ollut kotihoidossa ja lisäksi ainoa lapsi.

Päiväkoti ei ole tällähetkellä siis mitenkään pakollinen, koska teen itse iltatyötä ja mies on silloin kotona lapsen kanssa.
Tyttö käy itsenäisesti 2 kertaa viikossa kerhossa 3 h kerrallaan, sekä yhden kerran käymme yhdessä perhekerhossa. Tämän lisäksi tytöllä on yksi hyvä ystävä jonka kanssa järjestetään leikkihetkiä 1-2 kertaa viikossa. Aamuisin käymme lähipuistossa, mutta siellä tuntuu olevan vain pienempiä lapsia, joten leikkikavereita ei oikein löydy.
Olen miettinyt riittääkö nämä lapsikontaktit 4 vuotiaalle? Varsinkin kun tyttö on hieman kömpelöhkö muiden lasten seurassa, hyvän ystävänsä kanssa leikit kyllä sujuu hyvin.

Meillä ei ole lähipiirissä muita lapsia ja tytöstämme kyllä huomaa, että on viettänyt paljon aikaa aikuisten seurassa. On aika pikkuvanha ja "isompi" ikäisekseen. Kotona leikitään ja puhataan paljon tytön kanssa, ehkä liikaakin. Tyttö on ollut aina kova vaatimaan aikuisen seuraa ja huomiota, pitkin hampain suostuu joskus yksinään leikkimään. Välillä vain säälittää kavereiden puute ja siksikin paljon leikitään tytön kanssa.

Mietin jos keksisi tytölle jonkun harrastuksen niin olisiko silloin riittävästi virikkeitä vai pitäisikö harkita jo päiväkotia?
Tytöstä joskus huomaa, että kaipaisi vähän enemmän aktiviteetteja.
Paitsi jos tyttö laitettaisiin päiväkotiin niin silloin en itse näkisi häntä juuri lainkaan, koska pääsen töistä vasta myöhään illalla:(.

Mitä ehdotatte?

4

240

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isäätarvii

ei yhäriruikun seuraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

• ewrtfrwef

Itsellä kolme lasta ja oman kokemukseni mukaan 3-4-vuotiaalle riittää vielä kotihoito kerho mainitsemasi määrä viikossa ja ehkä 1 harrastus - jos kuitenkin näkee viikottain lisäksiä muita lapsia, joiden kanssa leikkii. MUTTA 5-vuotiaana on hyvä mennä päiväkotiin, koska siellä oppii paljon asioita, joita tarvitsee eskarissa. Lapset ovat tosin yksilöitä, jos lapsella paljon tekemistä kotona, ei välttämättä tarvi päiväkotia ennen eskaria. Itse huomasin, että lapset "tylsistyvät" 5-vuotiaana kotona tai heidän kanssaan pitäisi koko ajan tehdä kaikkea - mikä on mahdotonta jos on vauva ja useampia lapsia kotona. alle 5-vuotiaalle riitti vielä "kodin virikkeet". Aivan pienelle lapselle riittää kodin arki, mutta 5-6-vuotiaana tarhaan/eskariin on hyvä mennä.

• isääsetarviiiiiiiiii

ei yhäriruikun seuraaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..

• hfbdfg

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      57
      3681
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      68
      3041
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      52
      2243
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      12
      1409
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      63
      1178
    6. Mikä tekee naisesta

Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      80
      1068
    7. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      931
    8. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      55
      915
    9. Varusmiehen kuolema

Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      22
      908
    10. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      47
      892
    Aihe