Pullojukasta lähti tuppo lehtiä, mitä tehdä?

Salllla

Koirani kaatoi lattialla olevan pullojukan, yksi "lehtiosa" taittui ja siitä sisältä irtosi varmaan melkein 10 lehteä. Reunoile jäi vielä lehtiä, eikä se sen oksa katkennut.

Kasvattaako tuo uusia lehtiä tuohon kohtaan? Niillä lehdillä ei varmaan tee enää mitään, niitä ei varmaan voi juurrutta tms...?

Olen ihan surkea kasvien kanssa, tässä vasta opettelen. Pahoittelen siis jos oli tyhmiä kysymyksiä..

1

158

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onttomukulakiurunkannus

Älä suotta pahoittele! Ihan huippukasvitieteilijöilläkin on vaikka millä mitalla avoimia kysymyksiä ja lisää tulee koko ajan - puhumattakaan meistä tavallisista puutarhahulluista.

Jos irronneessa tupossa ei ollut vartta pätkääkään, ei se juurru. Oksa, josta tuppo irtosi, tekee luultavasti uuden latvan ja saumakohta jää ennen pitkää näkymättömiin. Sillä tavalla minulla ainakin kävi tuoksutraakkipuun kanssa ja nehän ovat käsittääkseni rakenteeltaan aika lailla samanlaisia - lienevätkö sitten sukua vaiko eivät. Veikkaisin, että siellä lehtien kätköissä on piilossa pikkuruisia lehdenalkusilmuja, jotka kasvi tarvittaessa ottaa käyttöön. Yleensä kasveilla on valmiiksi kehitettynä mitä moninaisimpia keinoja kohtalon kolhuista selviämiseen.

Kissat ja koirat ovat uutteria aiheuttamaan kasveille (ja välillä toisilleenkin) milloin minkinlaisia vaikeuksia, mutta yritäpä ilmankaan olla!

Onnea kasviharrastuksellesi! Jonakin päivänä sinä voit ehkä auttaa jotakuta, jolla on puutarhurointi aloitteluvaiheessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4899
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      192
      3840
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      188
      3611
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      78
      3279
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2979
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      2004
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1961
    8. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      185
      1833
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1696
    10. Metsästysmökki

Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1405
    Aihe