Tietääkö kukaan, että minkä takia lentokoneen siipien pinnalla olevia lentojarru laippoja availlaan välillä lentoon lähdössä? Tubesta katselin videoita ja välillä nousun aikana jarrulaipat pysy kiinni ja toisissa niitä availtiin nousussa. Miksi???
lentokoneen laipat
11
2190
Vastaukset
- Keikkuenmenevi
Säädetään ja vakautetaan lentoa
- 656565
Vähän epäselvää tarkoitatko lentojarruja vai laippoja jotka tavallaan jatkaa siiven pintaa ja näin helpottaa esim. nousuvaiheessa. Niitä käytetään myös vauhdin hiljentämiseen kuin myös lentojarruja esim. ennen laskeutumista. Lentoon lähdössä ei tietenkään lentojarruja käytetä.
- LieneeTämä
Tarkoittanee osaa 10 linkissä
https://fi.wikipedia.org/wiki/Lentokone#Siipi
Vaikka se onkin "lentojarru", niin kyllä ne usein aukeilee hieman myös alkunousun aikana, mutta eivät ole pysyvästi auki.
- Inssi231
Flapsit avataan lisänosteen saamiseksi nousun ajaksi.
- dlldmd
Taidat sekoittaa siivekkeet ja lentojarrut. Siivekkeillä ohjataan koneen kallistusta, ne sijaitsevat lähellä siipien kärkiä. Lentojarruilla kasvatetaan ilmanvastusta eli vähentää nopeutta ja siiven nostovoimaa. Ne nousevat tarvittaessa automaattisesti ylös laskutelineiden koskettaessa kiitoradan pintaa mutta voidaan myös käyttää lennolla vauhdin hiljentämiseksi. Nousuissa niitä ei käytetä. Voit toki linkittää videon missä näin tapahtuu mielestäsi.
- jaamaaaaa
jarrulaippojen availu.. Tuossa kyseisessä videossa, näkee et perskules on ne jarrulaipat, jotka aukeavat... väittääkö joku muuta...
https://www.youtube.com/watch?v=i9IhQxmt08U- SeonTämä
Em. videossa laipat auki lähdössä sen takia, että on haluttu kasvattaa lentoonlähtönopeus suuremmaksi (pienennetty nostovoimaa), jotta saadaan kone turbulenttisessa kelissä nopeammin ja vakaammin ylös, kun nousuun lähdetään.
Peruskelissä ja laipat täysin auki laskussa.
https://www.youtube.com/watch?v=Rtl5WUA5ATE
Tuossa sitä mitä on haettu, eli niillä laipoilla tehdään nopeita lyhyitä pieniä ja vähän isompia avauksia lennon vakauttamiseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=pll0P7pnrxI
- Pilluutti
Tekköö käsjarrukiännöksemmiikis tost vaa. Vittu niil mittää tarkotust oo.
- Spoilerons
Tuossa on parempi video (aloittajan lentojarruiksi kutsumien) spoilereiden toiminnasta.
https://www.youtube.com/watch?v=_Sp2LW5mFy8
Niitä käytetään hyvin usein kallistusohjauksen tehostamiseksi tavallisten siivekkeiden ohella (ns. spoileron), eikä niillä ole mitään tekemistä laippojen (eng. flaps) kanssa. Tuossa yllä olevalla videolla niiden toiminnan näkee hyvin.
Silloin kun spoilereita käytetään kallistusohjaukseen, ne avautuvat vain osittain ja sillä siivellä, joka on kaarron suuntaan (kaarto oikealle → oikean siiven spoilerit osittain auki). Vastakkaisen puolen spoilerit pysyvät vastaavasti kiinni, mikä voi selittää sen miksi joissain videoissa toiminta näkyy ja toisissa ei. - Anonyymi
Siivissä olevien laskusiivekkeiden eli laippojen avulla kone voi hidastaa vauhtiaan laskeutumista varten kohtauskulman muuttumatta liian suureksi. Eräissä lentokoneissa on siipien etureunassa solakot, joiden avulla siiven nostovoimaa voidaan kasvattaa lentoonlähtöä ja laskua varten. Tuossa
-wikipedia
-lentokoneen laipat - Anonyymi
Notta sen saa pysähtymään ilmoilla..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 703149
- 622505
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562136Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1942045- 551952
- 421594
- 401560
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141263EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1391168- 61083