lentokoneen laipat

jaamaaa

Tietääkö kukaan, että minkä takia lentokoneen siipien pinnalla olevia lentojarru laippoja availlaan välillä lentoon lähdössä? Tubesta katselin videoita ja välillä nousun aikana jarrulaipat pysy kiinni ja toisissa niitä availtiin nousussa. Miksi???

11

2508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keikkuenmenevi

      Säädetään ja vakautetaan lentoa

    • 656565

      Vähän epäselvää tarkoitatko lentojarruja vai laippoja jotka tavallaan jatkaa siiven pintaa ja näin helpottaa esim. nousuvaiheessa. Niitä käytetään myös vauhdin hiljentämiseen kuin myös lentojarruja esim. ennen laskeutumista. Lentoon lähdössä ei tietenkään lentojarruja käytetä.

      • LieneeTämä

    • Inssi231

      Flapsit avataan lisänosteen saamiseksi nousun ajaksi.

    • dlldmd

      Taidat sekoittaa siivekkeet ja lentojarrut. Siivekkeillä ohjataan koneen kallistusta, ne sijaitsevat lähellä siipien kärkiä. Lentojarruilla kasvatetaan ilmanvastusta eli vähentää nopeutta ja siiven nostovoimaa. Ne nousevat tarvittaessa automaattisesti ylös laskutelineiden koskettaessa kiitoradan pintaa mutta voidaan myös käyttää lennolla vauhdin hiljentämiseksi. Nousuissa niitä ei käytetä. Voit toki linkittää videon missä näin tapahtuu mielestäsi.

    • jaamaaaaa
      • SeonTämä

        Em. videossa laipat auki lähdössä sen takia, että on haluttu kasvattaa lentoonlähtönopeus suuremmaksi (pienennetty nostovoimaa), jotta saadaan kone turbulenttisessa kelissä nopeammin ja vakaammin ylös, kun nousuun lähdetään.

        Peruskelissä ja laipat täysin auki laskussa.
        https://www.youtube.com/watch?v=Rtl5WUA5ATE

        Tuossa sitä mitä on haettu, eli niillä laipoilla tehdään nopeita lyhyitä pieniä ja vähän isompia avauksia lennon vakauttamiseksi.
        https://www.youtube.com/watch?v=pll0P7pnrxI


    • Pilluutti

      Tekköö käsjarrukiännöksemmiikis tost vaa. Vittu niil mittää tarkotust oo.

    • Spoilerons

      Tuossa on parempi video (aloittajan lentojarruiksi kutsumien) spoilereiden toiminnasta.
      https://www.youtube.com/watch?v=_Sp2LW5mFy8

      Niitä käytetään hyvin usein kallistusohjauksen tehostamiseksi tavallisten siivekkeiden ohella (ns. spoileron), eikä niillä ole mitään tekemistä laippojen (eng. flaps) kanssa. Tuossa yllä olevalla videolla niiden toiminnan näkee hyvin.

      Silloin kun spoilereita käytetään kallistusohjaukseen, ne avautuvat vain osittain ja sillä siivellä, joka on kaarron suuntaan (kaarto oikealle → oikean siiven spoilerit osittain auki). Vastakkaisen puolen spoilerit pysyvät vastaavasti kiinni, mikä voi selittää sen miksi joissain videoissa toiminta näkyy ja toisissa ei.

    • Anonyymi

      Siivissä olevien laskusiivekkeiden eli laippojen avulla kone voi hidastaa vauhtiaan laskeutumista varten kohtauskulman muuttumatta liian suureksi. Eräissä lentokoneissa on siipien etureunassa solakot, joiden avulla siiven nostovoimaa voidaan kasvattaa lentoonlähtöä ja laskua varten. Tuossa
      -wikipedia
      -lentokoneen laipat

    • Anonyymi

      Notta sen saa pysähtymään ilmoilla..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      117
      11089
    2. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      155
      10308
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      26
      8030
    4. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      183
      6499
    5. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      49
      5574
    6. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      73
      5051
    7. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

      Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      146
      4364
    8. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      25
      4236
    9. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      67
      4044
    10. Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"

      Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris
      Maailman menoa
      133
      3604
    Aihe