Säälivä ihminen = narsisti

experiments

Auttamattomasti sellainen henkilö joka sanoo säälivänsä jotain, joka on hänen lähettyvillään on narsisti. Sääli on oikeasti tarkoittu sellaiseksi että sitä tunnetaan kun asia tapahtuu jossakin niin etäällä ja sille et mitenkää mahda tai ole mahtanut itse mitään. Me voimme tuntea sääliä juutalaisia kohtaan sen takia mitä saksalaiset heille tekivät, se ei ole narsismia, emme voi sille enää mitään emmekä edes eläneet silloin.
Silloin täytyy sääliä.
Jos joku läheisempi henkilö sanoo tuntevansa sääliä sinua tai jotankin muuta kohtaan täytyy hälyskellot narsistivaarasta pärähtää soimaan saman tien. Se tarkoittaa silloin sitä että hän vain tarkkailee sinua tai muita ja kuinka teidän käy mutta ei aio auttaa lainkaan. Jos narsisti joutuu pysähtymään vaikka liikenneonnettomuuspaikalle hän kyllä uteliaana käy katsomassa kaikkien uhrien vammoja ja jopa kuvaa niitä, ja sanoo sitten tuntevansa sääliä uhreja kohtaan. Hän ei rupea auttamaan.
Tai jos hän tulee onnetttomuuspaikalle ensimmäisenä, hän ajaakin ohi kuin ei olisi huomannutkaan koko tapausta. Voi kun säälittää, mutta asiahan ei minulle kuulu, hän sanoo ja painaa kaasua päästäkseen nopeasti määränpäähänsä.

54

2896

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttuajuttua

No ainakin kuvaus sopii tasan tarkkaan läheiseeni ja sadat kerrat nähty.
      Ja aina ihmettelen, ettei hän tee mitään tai edes sano mitään muuta kuin enintään just tuon: "Kyllä mä säälin sua!"
      Mutta kaikkea hän on ollut todistamassa ja siten tietää kaiken. Mutta ainoa reaktio: "Kyllä mä säälin sua", satoja kertoja.

• experiments

Kun sanotaan että 'säälin sua' se tarkoittaa aina että se toinen, siis säälijä, katsoo säälinsaajaa aina ylhäältä alaspäin. Eli asetelma on juuri sellainen jota narsisti haluaa, hän ylempänä ja sinä alempana asteikossa. Narsisti pitää varmasti kovasti siitä että saa sääliä toista.

Yrittäkääpäs samaa: Koettakaa sääliä oikeasti jotakuta henkilöä. Minä en onnistu mitenkään siinä asiassa. En kykene säälimään. Se toinen tuntuu aina tasavertaiselle ja hänellä on vain sellainen sattunut joka voisi sattua itsellenkin. Yritän auttaa toista, jos antaisin vain säälin, se olisi vain siinä, eli 3 sanaa: 'minä säälin sinua'. Jos pitää todella pakosti sanoa sanon asiani tiukasti, en sano koskaan sääliväni häntä.
        Ylimielinen sanonta: "Säälin sua".

• MrJuha82outolintu

Asiaa sääliminen saa eri merkityksen eli käyttäkää aivojanne ennenkuin tuomitsette säälijät.
        Säälivä ihminen ei välttämättä viestitä sitä, että hei mä oon parempi kuin sä ja sinä oot alhainen säälittävä.

• cascxasx
        MrJuha82outolintu kirjoitti:

Asiaa sääliminen saa eri merkityksen eli käyttäkää aivojanne ennenkuin tuomitsette säälijät.
        Säälivä ihminen ei välttämättä viestitä sitä, että hei mä oon parempi kuin sä ja sinä oot alhainen säälittävä.

Oletpa todella outolintu
        Kyllä sääli on AINA sitä että toinen on säälijä ja toinen on SÄÄLITTÄVÄ ja se säälittävä on aina alempana, jos se tapahtuu läheisesti.

• MrJuha82outolintu
        cascxasx kirjoitti:

Oletpa todella outolintu
        Kyllä sääli on AINA sitä että toinen on säälijä ja toinen on SÄÄLITTÄVÄ ja se säälittävä on aina alempana, jos se tapahtuu läheisesti.

Ehkä åitäs käyttää sanaa EMPAATTINEN, että mä tunnen empatiaa siipirikkolintua kohti enkä sääli sitä.

• tuttuajuttua
        MrJuha82outolintu kirjoitti:

Mr outolintu on ihan oikeassa, sanoilla on useita merkityksiä.

Sitäkin narsisti voi hyödyntää ja kaikenlaiset pelurit noin muutenkin pelailee sanojen monimerkitykellisyydellä.

• flyingmonkeys

Narsistit määrittävät puheillaan itselleen sellaisia ominaisuuksia mitä heiltä puuttuu. Jos ihminen kutsuu itseään empaattiseksi ihmiseksi, tulisi tässä hälytyskellot soida. Kukaan järkevä ei lähde tekemään itsestään määrityksiä tai lähde todistelemaan muille ihmisille omaa paremmuuttaan muihin ihmisiin nähden. Ihminen valehtelee jos ihminen lähtee antamaan todistuksia itsestään muille ihmisille voittaakseen toisten ihmisten luottamuksen, eikä valehtelija voi olla empaattinen. Tällainen ihminen on kaikkea muuta kuin empaattinen koska hän haluaa vain pahaa muille ihmisille. Se voi kyllä pitää paikkansa että kyseinen henkilö haluaa nähdä muiden kärsivän ja kokea toisen ihmisen tuskan ja kärsimyksen. En tiedä voiko sadisti olla empaattinen ihminen, mutta sadismi on psykopatiaa missä ei ole mitään järkeä.

Lienee parasta vain olla välittämättä narsistien puheista. Järki on se millä pärjää. Ja narsistit kostavat niille jotka eivät kuuntele järjen ääntä. Jos kuuntelet narsistia ja uskot narsistin valheita niin tästä seuraa kosto narsistilta itseltä. Kosto pohjautuu siihen että olet toiminut typerän ihmisen tavoin ja tämän vuoksi narsistilla on oikeus vahingoittaa sinua. Narsistit ovat apinan tasolla ja apinatkin osaavat läimäyttää toisia apinoita jos he toimivat typerästi laumassa. Toisaalta narsistit haluavat ihmisten toimivan apinoiden tavoin niin että narsisti on apinalauman johtaja, muita viisaampi apina ja suuri johtaja.

Toisaalta narsisti voi ymmärtää oman ajatusmallinsa järjettömyyden, mutta hyväksyy tämän ajatusmallin jos muut ihmiset seuraavat narsistia tai ottavat narsistin puheita huomioon. Narsistit edellyttävät aina sitä että jonkun tulee olla johtaja tai lastentarhan opettaja joka määrää tahdin ja kertoo miten ihmisten tulee toimia elämässä. Tuo säälin osoittaminen on juuri sitä että narsisti yrittää esiintyä viisaana ihmisenä jotta narsisti pääsisi tätä kautta johtavaan asemaan kun hän on muita viisaampi. Tällöin narsisti siis katsoo olevansa muita parempi ihminen kun hän on se joka osoittaa sääliä muita ihmisiä kohtaan ja tällöin muiden ihmisten tulisi kuunnella narsistia koska hän on muiden yläpuolella ollen muita parempi apina.

Kannattaa vain kuunnella järjen ääntä ja yrittää estää narsistia puuttumasta omaan elämään sekä pyrkiä eroon narsistista. Se voi tietysti olla vaikeaa kun narsisti tekee ihmisten häiriköinnistä ja vainoamisesta elämäntehtävän sekä sosiaalisista suhteista pelin jossa manipuloidaan ihmisiä. Tämä kaikki sen vuoksi että kukaan ei ole ikinä kertonut narsistille miten elämää tulisi elää. Nyyh.. Totuus on kuitenkin se että narsisti pyrkii vain saamaan omaa etua itselleen seuraamalla muita ihmisiä ja käyttämällä muita ihmisiä hyväksi. Eikä narsisti todellisuudessa ole kiinnostunut minkäänlaisista elämänfilosofioista tai siitä miten elämää tulisi elää. Narsistille elämä on raakaa peliä jossa muut ihmiset asetetaan orjan asemaan vaikka väkisin. Tämä käy narskuille koska heillä ei ole tunteita. He näkevät tunteet haitallisina ominaisuuksina ihmisissä ja tässä narskut usein ovatkin oikeassa. Tosin useimmiten tämä tunteellisuus on haitallinen piirre ainoastaan silloin kun ihminen on narskujen seurassa koska narskut pääsevät vahingoittamaan tunteellisia ihmisiä helpommin kuin tunteettomia.

• experiments

"Narsistille elämä on raakaa peliä jossa muut ihmiset asetetaan orjan asemaan vaikka väkisin."

Totta joka word, ja aina on näin että jos narsisti yrittää asettaa toista orjaksi ,se tarkoittaa että narsisti on itse silloin jotenkin pulassa ja hän tarvitsee orjuuttaan jonkun. Yleensä se on aina sama henkilö. Takana on aina narsistin omat tarpeet jotka tulisi saavuttaa ja tyydyttää orjann avulla. Faaraotkaan eivät tainneet itse osallistua pyrimidiensä tekemiseen, vaikka muistomerkit heille tulivatkin.
        Narsisti myös "rakennuttaa" oman hyvinvointinsa palvelijoilla. Kaikki lopulta perustuu pelkästään narsistin osaamattomuuteen, hän ei pärjäisi lainkaan ilman orjia. Mitä on kuningas ilman alamaisia? Ei mitään.

• eipäskösoltaskos
        experiments kirjoitti:

"Narsistille elämä on raakaa peliä jossa muut ihmiset asetetaan orjan asemaan vaikka väkisin."

Totta joka word, ja aina on näin että jos narsisti yrittää asettaa toista orjaksi ,se tarkoittaa että narsisti on itse silloin jotenkin pulassa ja hän tarvitsee orjuuttaan jonkun. Yleensä se on aina sama henkilö. Takana on aina narsistin omat tarpeet jotka tulisi saavuttaa ja tyydyttää orjann avulla. Faaraotkaan eivät tainneet itse osallistua pyrimidiensä tekemiseen, vaikka muistomerkit heille tulivatkin.
        Narsisti myös "rakennuttaa" oman hyvinvointinsa palvelijoilla. Kaikki lopulta perustuu pelkästään narsistin osaamattomuuteen, hän ei pärjäisi lainkaan ilman orjia. Mitä on kuningas ilman alamaisia? Ei mitään.

Jänniä sanoja, joita siis kuulee vain narsun suusta: orja, orjuuttaminen, rakastaminen nappiapainamalla, itsellinen, ohjata elämää, ristiriitainen, arvaamaton, toista ei voi omistaa, pelle, jääräpää yms.

• tuttuajuttua

Minun narsistit ovat niin ylhäisiä, etteivät voi keskustella kaltaiseni alamaisen kanssa , ja siinä pysytään tiukasti,
        no ei sen puoleen, en minäkään enää haluaisi...

• voipyhäsylvi

Ja keittiöpsykologit rellestää

• sxasascxa

"Ja keittiöpsykologit rellestää"

Koirat haukkuu, psykologit puhuu...

• tuttuajuttua

Jos niin, niin minusta ihan hyvää keittiöpsykologiaa sitten. Oikeastaan narsistista selviäminen edellyttää keittiöpsylogiksi ryhtymistä. Minua ei yhtään psykologia kiinnostanut, mutta narsistin takia tarvii siihenkin perehtyä.

Noitten säälimisten jatkoksi narsistini aina on lisännyt: "Ja vielä pahempaa on tulossa". Sitä hän on kanssa hokenut satoja kertoja.

• Ohhohhoijaa

Luoja, mitä skeidaa! Säälin teitä! x-)

• sdsddsdsd

no niin siitä paljastui perverssi narsisti joka antoi meille sääliä. Me palautetaan se sääli takaisin sulla paketissa jossa lukee "vastaanottajaa ei tavoitettu" joten saat pitää itse säälisi. Sääli itseäsi. Etkai vain harrasta siellä peiton alla itsesääliä?.

• toinenihmettelijä
        sdsddsdsd kirjoitti:

no niin siitä paljastui perverssi narsisti joka antoi meille sääliä. Me palautetaan se sääli takaisin sulla paketissa jossa lukee "vastaanottajaa ei tavoitettu" joten saat pitää itse säälisi. Sääli itseäsi. Etkai vain harrasta siellä peiton alla itsesääliä?.

Sä et tajua, että vaikutat täysin idiootilta...

• Rauhoitu_ihmeessä

Miksi koetaan tarvetta olla ilkeä, vähätellä muita ja heidän kärsimystään ja hätäänsä? Oliko isäsi tai äitisi tunteeton? Oletko muuttunut itse kyyniseksi jonkin suuren surun tai hädän tähden, alistunut narsismille? Minäpä säälinkin sinua, ehkä. Tosin et pysty ottamaan sitä vastaan, koska luulet, ettet sitä ansaitse.

• experiments

Lisään vielä että suurin osa homoseksuaaleista ovat rajatila-narsisteja.

• tytär-

No mutta, miten on selitettävissä se, että narsisti täysin tunteettomasti, sortuu uhrinsa valheelliseen mustamaalaamiseen, jotta saisi *hoviltaan*sääliä ja sympatiaa itselleen???

• saamanikäsitys

Jostain minulle on tullut käsitys, että narsisti ei kaipaa sääliä ja sympatiaa, vaan huomiota, vaikka se sitten muiden kannalta tulisi säälin ja sympatian muodossa, mutta ei narsisti niillä varsinaisesti mitään tee, vaan saa ne muut koukkuun ja energiat heiltä, ja se siinä on idea...

• musta2

maineen pilaaminen, eristäminen maineensa avulla on sikamaista

• Sairautta

Jestakkoon! Mä oonkin narsisti!
      Tunnen myötätuntoa ja sääliä vaikkapa siipirikkoista lintua ja vaikeassa asemassa olevia ihmisiä/lähimmäisiäni kohtaan. Se onkin siis itseni jalustalle nostamista ja narsismia.
      Tätä en olisi tiennyt, jos en olisi tänne viisasten kerhoon harhautunut.
      Vai sitä tarkoitetaan, kun hoetaan että sääli on sairautta. Miksi ei suoraan hoeta, että sääli on narsismia.
      Nyt loppu naapuriavun anto sun muu myötätunto ja murehtiminen osaltani. Ihme parantuminen.... Jeeeeesss! Huoh!

• saamanikäsitys

Ongelma on että sanan sääli voi käsittää ainakin kahdella täysin eri tavalla. Minulla on ainakin sanalla kaksi täysin eri merkitystä.
        Narsistilta opin sen kielteisemmän merkityksen.

• Vappaaehtoistyö

Älä alennu myöskään apua pyytämään. Saat narsistin niskaasi :-)

• Vappaaehtoistyö
        Vappaaehtoistyö kirjoitti:

Äläkä ainakaan kuvittele itsekään olevasi empaattinen! Se on narsismia!!!

• MrJuha82outolintu

Sääliminen ei välttämättä merkki narsistisuudesta.
        Se riippuu siitä, tunteeko itte ylpeyttä siitä, kun on hyvä ihminen, kun tuntee empatiaa.

• saamanikäsitys
        Vappaaehtoistyö kirjoitti:

Siis joo, olen huomannut, että elämäni narsisteista ei selviä pyytämällä apua, koska selostamalla narsistin peliä on niin iso mahdollisuus, että saa siihen mukaan vielä jonkun lisänarsistin. Narsistikin muutenkin piti minut aina avunpyytäjän asemassa, jollatavoin juurikin saa sieltä sun täältä mahdollisesti lisää narsisteja siihen. Tosin narsisti itsekin on vähän raivona niistä, ehkä narsistien ei sovi tulla toistensa valta-alueille ?

• MrJuha82outolintu

No säälijät voivat olla narskuja, mutta kyllä sääli on merkki empatiasta, joka yleensä puuttuu narsistilta(mun tietääkseni vai sekotanko narskun ny psykopaattiin, jolla yleensä ei empatiaa??).

• sadrety

Kyllä narsisti sanoo usein että "minä säälin sinua" ja sillä ei ole mitään tekemistä empaattisuuden kanssa. "Minä säälin sinua" tarkoittaa narsistilla "Olet säälittävä" onko se jotain empaattista. Minun oma äitini on säälijä joka sääli aina lapsiaan ja minä miellän sen todella pahaksi. Aina kun äiti sääli meitä, MEILLÄ oli silloin jotain pahaa ja kun meidän olot kotona olivat huonot ja äiti vain tyytyi säälimään meitä...eikä ollut koskaan yhtenä meistä pyrkimässä parempaan. Jos narsistin lapsi putoaa kaivoon se on sääli että hän putosi, koska hän myös hukkuukin sinne, koska se sääli ei nosta häntä sieltä ylös.

Varsinkin silloin kun narsistiäitini oli saanut asiat meille todella kurjiksi, hän sanoi säälivänsä meitä lapsia, todella irvokasta, sama äiti joka aiheuttaa pahan myös säälii meitä. Se on sairasta. Narsistiäiti sanoi aina säälivänsä silloin jos meillä oli ongelmia muualla, mutta koskaan hänelle ei tullut mieleen, että jos hän joutuu omia lapsiaan säälimään omien olojen takia, on se myös selvä todiste siitä että hän oli huono äiti. Aiti ei omasta mielestään liittynyt millään tavalla meihin lapsiin, eikä siten meidän oloihin, vaan me lapset olimme vieraita, kuin jonkin vieraan kehitysmaan lapsia, joille kyllä etäisesti annetaan sääli, mutta ei mitään apua. Hän teki vain kaikkensa; Hän sääli meitä.

Minulle säälistä on jäänyt todella kuvottava tunne, että se on halveksintaa ja toisen kurjuuden paljastamista muille pilkkaamalla. Jos et vaikka osaa tehdä jotakin, olet säälittävä. Paskaa.

Maailmassa tarvitaan ihmisiä joiden myötätunto ei ole pelkkää sääliä, vaan he ovat tasavertaisia toisten kanssa ja auttavat kuin tasavertaista. Jos olet työssäoleva älä tyydy vain säälimään työtöntä vaan yritä järjestää työpaikallasi asioita jos mahdollista. Jos näet ihmisen makaavan maassa älä tyydy pelkästään antamaan sääliä hänelle, vaan yritä auttaa häntä. Sääli ei ole teko, niinkuin moni luulee. Sääli on vain pelkkä sääli. Sääli ilman tekoja ei auta ketään. Pelkällä säälillä sen toisen elämän kurjuus vain syvenee.

• ymodos

Manipulaatio, agitaatio ja Pyhä Yksinkertaisuus. Amen.
      The REAL Fuhrer JCS, ei KOSKAAN kieltänyt omien aivojen käyttämistä. Imo.

• uiuiuiu

Sosiaalisiin taitoihin sisältyy muun muassa

empatia – kyky eläytyä toisen ihmisen asemaan ja ymmärtää hänen tunteensa ja niiden merkitys

-> sympatia, joka tarkoittaa sitä, että toisen ihmisen kokemukset herättävät emootioita kuten sääliä ja myötätuntoa

hienotunteisuus ja sosiaalinen herkkyys.

• Säälikötervettä

Sääli ei mielestäni ole kuitenkaan terve tunne. Sillä ei ole välttämättä juurikaan tekemistä kohteen kanssa, vaan se kertoo enemmän sääliä tuntevasta ihmisestä ja hänen kyvystään käsitellä ja kokea eteen tulevia asioita. Empatia tarkoittaa myötäelämistä ja samalla itsensä eriyttämistä tavallaan riippumattomaksi, pyyteettömäksi, jossa omat tunteet eivät ole etusijalla. Sympatia ei kuulu ainakaan toisia ammatikseen auttavien tarpeellisiin tunnereaktioihin, sillä sympatiaa tunteva ylittää ammattieettiset rajat. Soveltaisin samaa myös arkielämään. Mielestäni ei ole soveliasta tunkeutua kenenkään kokemukselliseen maailmaan, sillä se ei ole edes tarpeellista kenenkään hyvinvoinnin kannalta. On enemmänkin tekopyhyyttä oikeuttaa kaiken kattavat puheet ja teot myötätuntoisuuden varjolla. Kysymys on enemmän itsekkyydestä ja näiden tunteiden käsittelemisestä, tarpeista "säälin tuntijan" taholta.

• kiinni.jäit

Sä ootkin paatunut narsisti. Etkä edes pysty kokemaan tai näkemään muiden tunteita.

• dfghhc
        kiinni.jäit kirjoitti:

Sä ootkin paatunut narsisti. Etkä edes pysty kokemaan tai näkemään muiden tunteita.

Onks sul stringit?

• Säälikötervettä
        kiinni.jäit kirjoitti:

Niin, aivan, senhän pystyy kirjoituksesta näin yksioikoisesti tunnistamaan. Ajatukseni oli tuoda tähän keskusteluun syvyyttä. Narsistillehan toisen kokemusmaailma on kuin vapaata riistaa, jonka voi oikeuttaa arvioivansa ja tuntevansa, eikö vain? Tunteita kun ei voi edes kokea kenenkään toisen puolesta. Ihmissuhdetaitoja, tai toisten kokemusten tunnistamista ja myötäelämisen taitoa tuskin voi arvioida keskustelupalstalla.

• Näin_mä_näen

En ole ihan varma ymmärsinkö täysin pointtisi, mutta kyllä sääli mielestäni aidossa muodossaan on tervettä ja tarveellistä. Ei sitä mainostaa kuulu eikä toitottaa jos niin tuntee; se ei liene tarpeen. Sääli ei yritä asettua toisen asemaan kyetäkseen kohtaamaan toinen ihminen (tämän ymmärrän empatiaksi) vaan sääli katsoo kauempaa toisen tilannetta ja ymmärtää, että toista kohdannut asia tekee tämän elämästä haastavaa ja suree vaieten. En esim. kykene eläytymään miltä lapsensa onnettomuudessa menettäneestä ihmisestä tuntuu (koska minulla ei edes ole lapsia) eikä minulla olisi hänelle siksi järkevää sanottavaa, mutta sen käsitän, että asia on vaikea ja tulee vaikuttamaan hlöön syvästi ja pitkään, ehkä lopun ikää (sääli).

• sasdasdas
        Näin_mä_näen kirjoitti:

En ole ihan varma ymmärsinkö täysin pointtisi, mutta kyllä sääli mielestäni aidossa muodossaan on tervettä ja tarveellistä. Ei sitä mainostaa kuulu eikä toitottaa jos niin tuntee; se ei liene tarpeen. Sääli ei yritä asettua toisen asemaan kyetäkseen kohtaamaan toinen ihminen (tämän ymmärrän empatiaksi) vaan sääli katsoo kauempaa toisen tilannetta ja ymmärtää, että toista kohdannut asia tekee tämän elämästä haastavaa ja suree vaieten. En esim. kykene eläytymään miltä lapsensa onnettomuudessa menettäneestä ihmisestä tuntuu (koska minulla ei edes ole lapsia) eikä minulla olisi hänelle siksi järkevää sanottavaa, mutta sen käsitän, että asia on vaikea ja tulee vaikuttamaan hlöön syvästi ja pitkään, ehkä lopun ikää (sääli).

"vaan sääli katsoo kauempaa toisen tilannetta ja ymmärtää, että toista kohdannut asia tekee tämän elämästä haastavaa ja suree vaieten"

Hyvä pointti:

Säälivä narsisti, vaikka olisi lapselle/aviopuolisolle todella läheinen, katselee tilannetta aina kuin kauempaa. Hän säälii omaa lastaan ja se on outoa, hän ei kykene samaistumaan edes oman perheessään olevien henkilöiden asemaan kyetäkseen auttamaan. Hän ei ole osallinen. Oman perheen jäsenet ovat hänelle vieraita, hän vain katselee heidän kärsimystään ajattelematta koskaan onko hänellä mitään osuutta asiaan.

Mutta narsistin kanssa on tuttua se asia että narsisti järjestelee uhrin asioita mielellään, mutta jos asiat menee pieleen hän ottaa etäisyyttä eikä ota osaa asioiden korjaamiseksi. Uhrille jää aina koko vahinko kärsittäväksi.

• sanojajajaaivoja

Jos asiat olisivatkin niin yksinkertaisia, mutta kun kahta täysin samanlaista kokemusmaailmaa ei ole niinkuin ei kaksia samanlaisia aivojakaan.
      Ja eihän me voida tarkkaan tietää millaisia tunteita kenelläkin liittyy mihinkin sanaan. Siinä mielessä olen alannut turhautumaan keskustelemiseen asioista ylipäätään, kun kaikesta tulee yleensä vain yhtä sotkua.

• dcsdcdassaf

Narsisitin kokemusmaailma on sama kuin uhrin, näin narsisti ajattelee. Narsistinen on ennakkoon asettanut sinulle samat mielihalut, toiveet ja kaiken muun. Sitten hän säätää uhrinsa elämän samalle taajuudelle kuin omansakin on. Siksi narsistinen tunkeutuu uhrinsa asioihin kuin ne olisivat hänen omiaan.

• sanojajajaaivoja

minun narsistini on vissiin oppinut jotain kun nykyjään hokee pirteällä äänellä kaikkeen älyttömyyteensä: "Jokainen kokee tavallaan".

• ölkölk
        dcsdcdassaf kirjoitti:

Narsisitin kokemusmaailma on sama kuin uhrin, näin narsisti ajattelee. Narsistinen on ennakkoon asettanut sinulle samat mielihalut, toiveet ja kaiken muun. Sitten hän säätää uhrinsa elämän samalle taajuudelle kuin omansakin on. Siksi narsistinen tunkeutuu uhrinsa asioihin kuin ne olisivat hänen omiaan.

Niin, ihmeellinen kuvio. Kumma halu puuttua sotkemaan toisten elämään ja alkaa jopa sitä ohjailemaan omien pettymysten kautta. Jonkilainen pakkomielle tyrkyttää sitä omaa katsantokantaa, aivan kuin muita tapoja ja valintoja ei olisi olemassa. Tuli mieleen se hassu sanonta yrittää saada käärmettä pulloon, siltä se tuntuu ja näyttää. Tuntuu, että ongelmanratkaisutaidot ovat nollassa, jos tilanteisiin on vain yksi ratkaisu olemassa, sillä useinhan niitä ratkaisuja on vaikka kuinka paljon, jos vain osaa luovasti ajatella.

• sdASAdssaddd

Sääli on vähän kahtiajakoinen asia. Ehkä riippuu siitä missä ajankohdassa sääli annetaan. Jos sanon näin: Minä säälin sinua koska sinulla oli sellainen lapsuus ei ehkä tarkoita että olisin narsisti. Säälin siis kurjaa lapsuutta, en suoranaisesti henkilöä. Mutta jos sanon että säälin sinua että teit minulle äsken sellaista. Sillä onkin jo erilainen merkitys. Tämä tarkoittaa sitä että olet k...ä. Sääli on tässä tapauksessa halveksuntaa. Säälittävyydestä tulee kuin ominaisuus. Tällä hetkellä tapahtuvaa asiaa ei pitäisi sääliä, vaan täytyy kuin ojentaa henkilöä, kauan aikaa sitten tapahtunutta ASIAA voi sääliä koska sille enää ei kannata eikä voi tehdä mitään.

Jos sinun työkaverisi tekisi jotain väärin josta aiheutuu sinullekin ongelmia et voisi sanoa 'minä säälin sinuaä' se kuulostaisi oudolle ja tarkoittaisi että työkaverisi on paska. Jos sanot "minä säälin sinua" kun kuuntelet työkaveri kertomusta jostakin menneestä tapahtumasta joka oli hänelle kipeä ei tarkoita että työkaverisi olisi paska eikä se halveksi häntä.

Säälin merkitys on erilainen riippuen milloin se sanotaan ja mikä on sen ajankohta.

• xxdv

Narsisti pitää säälittävyyttä tietyn ihmisryhmän ominaisuutena, ja se ryhmä on juuri uhrit. Tietyt ihmiset ovat säälittäviä tekivät he sitten miten tai mitä tahansa. Säälittävyys on kuin kyttyrä uhrin selässä, se seuraa aina mukana. Ainakin sinne missä narsisti on asioissa mukana....

• Hyvin_sanottu

Jep!!!!

• nars.60

Annan nälkäisille linnuille ruoka-apua kun pitkäaikainen nälkä voi olla niiden tuho. N e ovat kuitenkin koko kylmän ajan joka päivä 24 tuntia ulkona.
      Toki tiedän, että sääli on sairautta. Varmaan koen tahatonta,narsistista iloa.

Luontotyypit kait narsistisimpia kaikista ihmisistä. Pelastusarmeijan joulupataan en laittanut.

• myös_ruokin

Se lintujen ruoka-apu ei ole pelkkää sääliä, sä et vaan tiedä edes mitä itset tunnet. Melkein jokainen säälii lintuja talvella, mutta mikä se on joka antaa niille ruokaa. Se henkilö ei ole pelkkä säälijä, koettakaa nyt patapäät ymmärtää. Se on myös täyttä empatiaa lintuja kohtaan. Sääli on vain tunne, ja se voi olla pahaa, koska se voi myös loppua. Empatia on sisäänrakennettu ja jos sitä ihminen omistaa se ei muutu.

Empaattisesta ihmisestä ei voi tulla empatiakyvytöntä. Mutta säälijästä saattaa tulla säälimätön, aivan kuin iloisesta vihainen. tunteet vaihtelevat. Empaatisuus on se joka meidät ajaa auttamaan, se ei vaihtele koskaan.

• lkhggghjkk

Ei sääli ole sairautta.

Ja sääli voi olla sairautta.

Jankutan, että sanoilla on monia merkityksiä.
        Minusta ne jotka sanovat, että sääli on sairautta ovat yhtä oikeassa kuin ne jotka sanovat, että sääli ei ole sairautta. He todennäköisesti päässään ajttelevat eri asiaa ja eri tunnetta.

• 2212121212221212

minä säälin aloittajaa kaukaa

• 1234567890_

Mä säälin sua kun et osaa edes kaikkia numeroita, ainoastaan 1 ja 2.

• matti_ja_teppo

Missä sitä ollaan oltu...

• Ernesto_di_von_Gutte

Wikipediasta löytyy säälin määritelmä:

SÄÄLI:
      toisen olennon kärsimyksen tai mielipahan herättämä MYÖTÄTUNTO.

Eli sääli on sama kuin myötätunto, jonka määritelmä alla:

MYÖTÄTUNTO
      tietoisuus toisen kärsimyksestä ja halu toimia sen helpottamiseksi

Sääli on siis myötätuntoa, joka taas on halua toimia kärsimyksen helpottamiseksi.

No mikäs sellainen joka sanoo että säälin sinua mutta ei tee oikeasti mitään auttaakseen tai sanoo minä säälin sinua osoittamaan halveksuntaa toista kohtaan.
      Siis sen täytyy olla narsisti. Eli pelkkä säälin sanominen ja ilmaisu ei tee ihmisestä myötätuntoista vaan sen lisäksi tarvitaan myös tekoja. Se sanominen voi olla epäaitoa.

Ehkä narsisti luulee että kun hän sanoo: minä säälin sinua että se tarkoittaa aina että narsisti oikeasti säälisi, mutta se onkin aivan jotain muuta. Mitä? Mikä nimi sille?
      Ehkä sitä että narsisti huijaa ja valehtelee. Narsistihan myös valehtelee rakastavansa. Narsisti pitää muita tyhminä, hän vain sanoo ja muut uskoisivat heti sen. Ehkä opittua toimintaa niin että sanomisella pääsee pälkähästä ja lisäksi saisi empaattisen leiman.
      Sama kaava kuin alkoholisti lupaa olla juomatta, se lupaus on vain sanoja eikä teot kyllä ole sanojen mittaisia, vaan juominen jatkuu. Valehtelua.

Narsistin voi erottaa juuri tavallisesta myötätuntoisesta ihmisestä jos katsoo sen mitä narsisti tekee oikeasti sen sanallisen säälinsä lisäksi ja tueksi.

Narsistin teot ovat siis pelkkiä sanoja, oikeasti sellainen ihminen joka sääli on aitoa, ei puhu mistään säälistä, hän vain auttaa ja vieläpä pyyteettömästi.

• Narsisti_iskee

Narsisti iskee ihmiseen, joka oikeasti on kipeästi säälin ja turvan tarpeessa, väsynyt johonkin asiaan elämässään ja on halukas jo muuttamaan, vaikkapa eroamaan puolisostaan.
      Narsisti esittää empatiaa, joka empatian esittäminen onkin hänen suuren suuri bravuurinsa, joka saa uhrin rakastumaan narsistiin. Narsisti myös kertoilee satuja, miten hän säälii ihmisiä ja auttaa säälittävissä elämänolosuhteissa eläviä ihmisiä. Tämä yksi erittäin tärkeä osa hänen lähteenkalastustaan. Sankariteothan saavat huomiota, eikä narsistia voi kuitata tuon takia liian mitättömänä koskaan.
      Narsistilla on laajat piirit ja kalavedet.

• jfgjlljhghjk

joo, yhden tyypiset narsistit ovat minustakin tuollaisia

• Kysympä_että

Kysynpä että minkätyyppiset narsistit eivät käytä halpamaisesti eteensä tulevia tilanteita hyväkseen ja mene siitä missä aita on matalin?
        Tottakai narsisti valitsee autettavan ensisijaisesti sellaisesta, josta voi hyötyä eniten. Aita on matalalla joskus ns. paremmissakin piireissä, varsinkin jos narsisti onnistuu vakuuttamaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe