C220 CDI vai 250 CDI

SmartJoe

Sama kone,mutta C250 tehokkaampi. Kumman sinä ottaisit? Tietenkin tehokkaampi maksaa muutama tuhatta enemmän. Kyseessä w205

25

18289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Less_is_more

      Minä olen kaikkea muuta kuin smart. Ehkäpä juuri siksi otin keväällä S205-kiesiini (C180 T A) halvimman mahdollisen bensamoottorin (115 kW) ja käytin hintaeron paljon mieluummin varustelutason parantamiseen.

      Olen pärjännyt liikenteessä loistavasti. Ohittelen rekkoja vaivatta, mutta rekat ohittelevat harvemmin minua. Muiden ohitteluista ei tarvinne piitata.

      Kiireisimmät saavat siis kaikin mokomin valita toisin kuin minä.

      Valintani jälkeen näkyy hinnastoon ilmestyneen hinnat alkaen -bensamalliksi C 160. Sama iskutilavuus (1,6 l), tehoja otettu vieläkin maltillisemmin (95 kW). Panisi ehkä jo miettimään, tuntuu vähän hienon alustan häpäisyltä (vaikka arkikiireisiin mainiosti riittäisikin).

      Kannattanee kysyä vakuutusyhtiöstä, onko vakuutusmaksuissa eroa iskutilavuuden tai moottoritehon suhteen. Omassa tapauksessani seuraava tehoporras (135 kW) olisi ollut 2-litrainen ja vakuutusmaksut todennäköisesti korkeammat. Päästölukemat eivät ilmeisesti ole vielä päässeet vaikuttamaan sinne saakka?

    • E220_CDI

      Jos saan ottaa kumman haluan, on valinta helppo, kun kyse on saman moottorin tehoversioista eikä tehokkasmpi kuluta juurikaan halvempaa enempää.

      Mutta jos joudun reaalimaailmassa maksamaan hiktaeron oikealla rahalla, löydän samalla rahalla varmasti listalta omaa mukavuuttani parempaa kiihtyvyyttä enemmänkin parantavia valintoja.

      Ellei Avantgarden keinokuminen Artico sisustus ole jo eliminoitu, aloita vaikka siitä.

    • Mitä_milläkin_rahalla

      Dieselmalleissa C200, C220 ja C250 on kaikissa sama 2 143 cm³ kone. Ajamalla sisään erilainen moottorinohjausohjelma on taiottu esiin eri tehoversioita ja eri hinnat seuraavasti:

      C200, 100 kW → ~44 000 €
      C220, 125 kW → ~48 800 €
      C250, 150 kW → ~52 800 €

      (automaatti, Premium Business -varustus)

      Sopii miettiä, ovatko nuo eri softaversioiden hintaerot oikeutettuja ja voisiko isomman tehon korvata kattavammalla varustuksella.

      Eri tehoversioiden välillä voi olla pieniä varustuseroja (tyyliin eri pyöräkoko tms.), mutta käytännössä niitä voi pitää varsin marginaalisina.

      Itse en ainakaan Suomen tie-, liikenne- ja sakotusolosuhteissa miettisi sekuntiakaan mallien C220 ja C250 välillä, vaan panisin vaakakuppeihin mallit C200 ja C220. Niiden alapuolelle sijoittuvan C180-dieselmallin moottori on jo sitten 1,6-litrainen eikä edes M-B:n oma vaan Renault-peräinen laite ja siten kiinnostavuudeltaan kyseenalaisempi.

      • 234234

        220 ja 250 on tupla-ahtimella.


      • E220_CDI

        Harkittava rajakohta on tosiaan yhden ja kahden ahtimen välillä, koska ne kaksi turboa eivät ole rinnakkaiset vaan sekventiaaliset ja ensiöahdin on pieni kevytliikkeinen hyrrä, joka alkaa ahtaa jo erittäin pienellä pakokaasun paineella pienillä käyntinopeuksilla. 220 CDI momentinrajoitus alkaa jo 1400 RPM ja 200 CDI:n 1600.

        7G-Tronic ajaa suomalaiset 60, 80 ja 100 rajoitukset enintään 1500 kierroksella, joten kaksiturboinen on aina valmiiksi vetoalueella, mutta 200 CDI ei aivan.

        Se on sitten ostajan harkinnassa, onko tämä ero pyydetyn hinnan arvoista. Koska eri versiot käyttävät myös eri suuttimia, ei pienemmällä tehoversiolla tehtaalta tulleita voi pelkällä softapäivityksella muuttaa tehokkaamman kaltaiseksi (vaikka optimointivaraa kaikissa onkin).


    • W204CDI220

      Jos rahapussi kestää, ota 250. Muuten 220 on hieno peli etkä tule jäämään maantiekiihdytyksessä jälkeen juuri ollenkaan.

      220CDIstä on sanottava, että Mersu pelaa omaa peliään. BMW on nostaut 320d tehot 163hv -> 190hv, Audi tekee samaa perässä. Mersu vaan pitää 170 hv ja parantaa autoa muuten suorituskyvyn parantamiseksi (esim. keventää autoa). No taktiikan etuihin kuuluu hyvin testattu moottori, voluumikustannusedut jne. mitä kilpailijoilta ei voi sanoa (esim. BMW jakoketjuongelma). Hyvä mersu, ennemmin otan toimivan moottorin kuin 0.2s paremman kiihtyvyyden 0-100km/h.

    • Vaikkapa_näin

      Ottaisin vähiten ajetun, paras kuntoisen ja varustelluimman version. Jos se on 220 cdi ja kaipaa lisätehoa/mukavuutta ajamiseen mm. kasvaneen väännön ansiosta niin asennuttaisin uuden moottoriohjelman asiansa tuntevalla henkilöllä.

    • ajaminenVSistuminen

      Ottaisin tehokkaan version ja varusteista vain sellaiset joista on oikeasti jotain hyötyä ja iloa. Turhissa varusteissa tekee suurimmat tappiot, koska niistä ei hyvityksiä heru autonvaihdossa. Ajaminen on kuitenkin jokapäiväistä ja joku hilavitkutin jää kokonaan ilman käyttöä.

      • Less_is_more

        Olet aivan oikeilla jäljillä, mutta haluan esittää varusteista omankin näkemykseni.

        Mielestäni nyky-Mersujen vakiovarusteissa on jo melkeinpä riesaksi asti aivan turhia ja hintaa lisääviä hilavitkuttimia, mutta joitakin itselle mieleisiä ja tarpeellisia varusteita joutuu silti ruksimaan lisävarustelistalta ja kaivamaan lompakkoa syvemmältä. Itse tilasin auton varustettuna sekä sähkötoimisilla moottori- ja sisätilalämppäreillä että polttoainetoimisella, kauko-ohjattavalla seisontalämmittimellä (Webasto), vetokoukulla sekä sähkösäätöisillä, muistilla varustetuilla etuistuimilla, jolloin pakettiin kuuluvat myös istuinten mukaan säätyvät ulkopeilit (kaksi käyttäjää, koska olemme vaimoni kanssa luopuneet kahden auton politiikasta eläköitymisen myötä). Metalliväristäkin piti maksaa lisähinta, koska musta ei tullut kyseeseen sen enempää kuin valkoinenkaan. Myös kattoteline oli mallikohtaisena hankittava erikseen.

        Hyvitysten olemattomuus ei isommin kiusaa, koska aion pitää autoa pitkään.


    • W211CDI200

      Itselläni 200 cdi ja tyytyväinen olen ollut. Moottorin tilavuus on tosiaan sama kuin 220 ja 250. Dieselvero on 1,2 euroa per päivä, mutta maantieajossa olen päässyt alle 5 litran kulutukseen, auto on siis W211 eli E-luokkaa. Pieniruokainen mutta kuitenkin auton kokoinen auto, liikennevaloista lähtee liikkeelle rivakasti SBC-S:n ansiosta ja rekkojen ohi pääsee helposti. Ajonvakautus, luistonesto, vakionopeussäädin, muuta en kaipaa.

      • W211CDI200

        ...jatkoa. Ajoa tulee niin paljon, ettei tuo 1,2 euron päivittäinen dieselvero tarkoita yhtään mitään. Säästöä syntyy joka päivä bensaan verrattuna.


      • e200cdiw21109

        sanoit siis alle 5 litraa satasella

        kerros vähän millaista ajo tarkoitat eli millä nopeudella ja onko tuo mitattu lennosta matka-ajosta ja miten pitkältä matkalta, kesällä ? jne

        itse kun en saa ainakaan satasen vauhdilla kesäkelillä matka-ajossa alle 5 l/100km millään menemään, nopeudella 80km/t vois onnistuakin

        kokonaiskulutus on tällä hetkellä 7,0l satasella, on kaupunkia ja maantietä ja motaria, autolla ajettu 150000


      • E220_CDI
        e200cdiw21109 kirjoitti:

        sanoit siis alle 5 litraa satasella

        kerros vähän millaista ajo tarkoitat eli millä nopeudella ja onko tuo mitattu lennosta matka-ajosta ja miten pitkältä matkalta, kesällä ? jne

        itse kun en saa ainakaan satasen vauhdilla kesäkelillä matka-ajossa alle 5 l/100km millään menemään, nopeudella 80km/t vois onnistuakin

        kokonaiskulutus on tällä hetkellä 7,0l satasella, on kaupunkia ja maantietä ja motaria, autolla ajettu 150000

        En ole W211CDI200, mutta arvaan että manuaalivaihteisto? W211 OM646 dieseliä on vaikea saada 5-vaihteisella automaatilla kulkemaan todellisuudessa alle 5 sadalle. Lisäksi tuon korimallin ajotietokone on melkoinen optimisti, mikä saattaa selittää viitosen myös? C samalla koneella ja manuaalina meni oikein varovasti ajettuna parhaimmillaan noin viitoseen tankkikirjan mukaan ja ympärivuotisena keskiarvona tasan kuuteen.

        Nykyisellä W212 7G-Tronicilla ja uudemmalla moottoriversiolla tankkauksista laskettu koko kesän 8 tankillisen (yli 11.500 km) keskikulutus 4.9 ei ole edes Spritmonitorin pohjat tuolle autolle, vaan jotkut ajavat minua vähemmälläkin. Nopeusasetukseni on rajoituksen ja poliisin puuttumiskynnyksen välissä aina kun tilanne sen sallii. Eli alle rajoituksen ei tarvi hiipiä uudemmalla mallilla todellisen tankilla lasketun viitosen alitukseen. Talvikelissä sitten kylmä automaatti ja sähkölämmitys nostavat kulutusta aika selvästi.


      • E220_CDI kirjoitti:

        En ole W211CDI200, mutta arvaan että manuaalivaihteisto? W211 OM646 dieseliä on vaikea saada 5-vaihteisella automaatilla kulkemaan todellisuudessa alle 5 sadalle. Lisäksi tuon korimallin ajotietokone on melkoinen optimisti, mikä saattaa selittää viitosen myös? C samalla koneella ja manuaalina meni oikein varovasti ajettuna parhaimmillaan noin viitoseen tankkikirjan mukaan ja ympärivuotisena keskiarvona tasan kuuteen.

        Nykyisellä W212 7G-Tronicilla ja uudemmalla moottoriversiolla tankkauksista laskettu koko kesän 8 tankillisen (yli 11.500 km) keskikulutus 4.9 ei ole edes Spritmonitorin pohjat tuolle autolle, vaan jotkut ajavat minua vähemmälläkin. Nopeusasetukseni on rajoituksen ja poliisin puuttumiskynnyksen välissä aina kun tilanne sen sallii. Eli alle rajoituksen ei tarvi hiipiä uudemmalla mallilla todellisen tankilla lasketun viitosen alitukseen. Talvikelissä sitten kylmä automaatti ja sähkölämmitys nostavat kulutusta aika selvästi.

        Tuttava veteli mökkireissuja W211 CDI200:lla 4,2 lukemiin ajotietokoneen mukaan parhaimmillaan. Tosin se oli sitten 250 km @ 90 km/h ja päälle 3-4 kilsaa hitaampaa ajoa... Voi olla jopa todellisuudessa alle vitosen.


      • E220_CDI
        TheRat kirjoitti:

        Tuttava veteli mökkireissuja W211 CDI200:lla 4,2 lukemiin ajotietokoneen mukaan parhaimmillaan. Tosin se oli sitten 250 km @ 90 km/h ja päälle 3-4 kilsaa hitaampaa ajoa... Voi olla jopa todellisuudessa alle vitosen.

        Tuolla lukemalla todellinenkin kulutus jäänee tosiaan alle viiden. Jos tavoitteena on viitosen alitus automaattivaihteisella W211:lla niin juuri noin se pitää ajaakin. Kannattaa silti muistaa, että tehtaan jäljiltä tuollaisen auton ajotietokoneen virhe voi olla vielä melko suuri. Uudemmat mittaavat jo tarkemmin, vaikka optimisteja nekin ovat.


      • Anonyymi
        e200cdiw21109 kirjoitti:

        sanoit siis alle 5 litraa satasella

        kerros vähän millaista ajo tarkoitat eli millä nopeudella ja onko tuo mitattu lennosta matka-ajosta ja miten pitkältä matkalta, kesällä ? jne

        itse kun en saa ainakaan satasen vauhdilla kesäkelillä matka-ajossa alle 5 l/100km millään menemään, nopeudella 80km/t vois onnistuakin

        kokonaiskulutus on tällä hetkellä 7,0l satasella, on kaupunkia ja maantietä ja motaria, autolla ajettu 150000

        E 220d T A 4matic täydellä kuormalla, talvella ja talvinopeudella 80-85km/h kuluttaa 4,7-4,8 litraa sadalla maantieajossa. Täysi kuorma tarkoittaa 2 aikuista ja 2 pientä lasta sekä weekend tavarat.


      • Anonyymi
        e200cdiw21109 kirjoitti:

        sanoit siis alle 5 litraa satasella

        kerros vähän millaista ajo tarkoitat eli millä nopeudella ja onko tuo mitattu lennosta matka-ajosta ja miten pitkältä matkalta, kesällä ? jne

        itse kun en saa ainakaan satasen vauhdilla kesäkelillä matka-ajossa alle 5 l/100km millään menemään, nopeudella 80km/t vois onnistuakin

        kokonaiskulutus on tällä hetkellä 7,0l satasella, on kaupunkia ja maantietä ja motaria, autolla ajettu 150000

        2014 220 cdi menee 4.6 pysähdyksiä lähtien 300 km ajossa yhdellä välipysähduksellä.😀


    • Uskon_että

      perinteiseen Mersun tapaan heikkotehoisimmalla versiolla mennään kaikkein pisimmälle, varsinkin kun heikoinkaan ei ole enää alitehoinen kuten ennenvanhaan.

    • suhaaja

      220 CDI toimii sekä C:ssä, että E:ssä tieliikennekäytössä oikein hyvin. Molemmat ovat alitehoisia, jos pitää päästä radalle kisaamaan.

    • mersumies2

      Itsellä C250 CDI 4-matic. Olen erittäin tyytyväinen moottorin tehoon ja ajo-omaisuukssiin. On nautinnollista ajaa tehokkaalla nelivetoisella autolla. Voin suositelle omakohtaisella kokemuksella kaikille tätä autoa.

    • keijoK22

      mulla on ollut 200cdi c sarjaa ja nyt 250cdi. kyllähän tuo 250cdi on aika mukava vaikka pärjäsihän 200cdi:lläkin ihan hyvin

    • MB2504matic

      Kokemuksia nyt vuoden ajan 250 CDI 4matic farmari v.2013 ja hieman plussia ja miinuksia.
      kaksi ihmistä Akita takatilassa mahtuu (katso alla miinus listaa hieman saisi olla korkeampi)
      Äänettömyys sisätiloissa
      Tasaisen sopiva joka ajoon, ohitukset hoituu hienosti
      talvioloissa erittäin tunnokas ajaa (johtuu kait kun ollut aikaisemmat halpoja kulkupelejä)
      neliveto erittäin mukava
      huollot ei erityisen kalliita
      kulutus 4,9-7,1 (kesä ja talviajoa nyt vuosi seurattu) kaupunkia ja maantietä
      Brenium varustuksella, nahkapenkit sähkötoimiset jakkarat
      hyvä takaverkko ja juuri oikeassa paikassa koiran kuljetukseen

      - Diesel vero 386 ( jos ajaa vähän niin kuin me niin bensa vehje tulisi halvemmaksi)
      - erittäin matala auto maanvaransa puolesta saa huonoilla teillä ajaa varovasti ettei pohja rohise
      - talvella tunnistimet huutaa kun ei ole putsannut lumia kunnolla (syy taitaa olla itsessä)
      - Hieman korkeampi takatila koiralle (ei kai pakko ole olla Akita joten valintakysymys koirasta)
      - vaikka on jo 150 000 ajettu herättää osalla kateutta

      • Suurin

        Päästöhuijari on Mersu. kokemusta on ,talvella kulutus n.12L/100km aivan samanlaisessa ajossa missä bensiini Saab vie 9,5L/ 100km. (230 heppaa) .MersuW204/200cdi.


      • E220_CDI
        Suurin kirjoitti:

        Päästöhuijari on Mersu. kokemusta on ,talvella kulutus n.12L/100km aivan samanlaisessa ajossa missä bensiini Saab vie 9,5L/ 100km. (230 heppaa) .MersuW204/200cdi.

        Muistutapa vielä, minkä päästönormin mukaan mittaus tapahtuu talviolosuhteissa?

        Edellisen Mersuni ajoin 100.000 km keskikulutuksena desin alle auton 6.1 normilukeman, nykyisellä olen juuri normin 4.9 - 5.3 ylärajoilla.

        Minusta näyttää siltä, että perävaunun vedosta, talvirenkaista, lumesta, jäästä, pakkasesta, Webastosta ja muutamasta muusta reaalimaailman rasitteesta huolimatta vajaavetoiset autot pääsääntöisesti saavuttavat normilukemansa, vaikka kaikki kuljettajat eivät sitä eri syistä saavuta.


    • Anonyymi

      200 cdi on laiskahko mutta 220 cdi jo mukavan pirteä, ja 250 ei tuo hirveästi lisäarvoa. Toki käytetyssä fiksua ottaa jos löydät hyvän

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4214
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1789
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1331
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      202
      1318
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe