Olen muuttanut kerrostalosta rivitaloon, ja ongelmaksi on muodostunut koiran haukkuminen ulkoa kuuluville äänille (auton ajaminen ohi/oven pamaus) ja talon sisältä kuuluville äänille (naapurien liikkuminen). Ongelmaa esiintyy etenkin öisin, kun radio/tv ei peitä ääniä. Asun yksiössä, eikä yöksi tuollaista voi siis päälle jättää. Kerrostalossa koira ei haukkunut ollenkaan äänille ulkoa, ja rappukäytävän äänillekin vain harvoin. En tiedä onko koira muutosta hermostunut, eikä ole vielä tottunut ääniin vai vahtiiko tuo päättäväisesti uutta asuntoa. Jostain syystä kieltokaan ei mene perille kunnolla, vaikka ennen on käskystä hiljentynyt. Mikähän olisi avuksi? Ollaan käyty pitkillä lenkeillä, että koira olisi rauhassa ja leikitty. Kyseessä peruskoulutettu 6v. perhoskoiranarttu.
Koira haukkuu uudessa kodissa kaikille äänille
6
1471
Vastaukset
- 101121
Jos muutosta ei ole kulunut vielä puolta vuotta niin ole suht rauhassa mutta kieltele kuitenkin. Eiköhän tuo siihen vielä totuttele että on erilaiset äänet.
- Hepheppulu
Meillä auttoi tilanrajaus sekä haihdutin seinässä. Nopeiten saa tuloksia myös sillä että palkitset hiljaa olosta aktiivisesti lisäämällä sanan paikka tai maahan jolloin koira tietää sekä ehdollistuu sille että nyt ollaan paikallaan rauhassa. Samoin se, että menet itse sylkemään oven takaata nameja ja kolistelemaan niin mystinen lauta seinässä ei ole niin kummoinen tai sieltä kantautuvat äänet.
- Perhonen6v
Tilaa on vähän vaikea mennä rajaamaan, kun niin pieni on muutenkin. Tuollainen feromonipanta koiralle on hankittu ennen muuttoa. Tosiaan ei ole vielä kun pari päivää täällä asuttu. Toivottavasti koira nyt tottui ääniin piakkoin, alkaa väsyttää kun öisin tulee useampi herätys kun esim. ulkona ohi ajaa auto. Postilaatikkoa ovessa ei ole, eli nameja en voi käydä heittemässä, mutta toisaalta ei posti koiraa häiritse.
Kieltäessä koira vain hiljentää haukkua, muttei lopeta, eli joku tehokkaampi huomautuksen pitäisi kai löytää. - Hepheppulu
Siinä tapauksessa alat yhdistämään äänen kuulumisen paikalleen ottoon eli maahan menoon. Itse opetin koiran katkaisemaan toimintonsa naksutimen äänen kuullessa. Palkkion annoin vasta kun otti täyden kontaktin minuun jottei yhdistänyt palkkausta väärin. Toistin tätä niin kauan kunnes huomasin koiran alkavan reagoida haluamallani tavalla. Youtubesta löytyy kosolti eri ääniä joihin voi itse totuttaa koiraa samalla toteuttaen tuota koulutusta.
Toinen on tietenkin suihkaus, mutta se on apuväline ei lopullinen ratkaisu asiaan.
- dodiidodiin
Laitat vaan pumpulia korviin niin paljon kuin menee. Voit myös ostaa kuuron koiran kaveriksi joka näyttää mallia.
- Musiikkiakorville
https://www.youtube.com/watch?v=OxqmRoL42ss kokeile tuota. Toinen on etsiä veden ääntä tuubista jos tuo ei ota onnistukseen. Meidän koiralla auttoi..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272930Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän342622- 1482284
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542259Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241880Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911716Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1051664- 3121569
- 1351469
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131456