Saarnattinko siellä oikein?
No..Oliko Jellivaarassa hyvä tunnelma Jouluna
74
8738
Vastaukset
- Ei helmiä.......
Miksi kyselet, vai haluatko väittelyä aikaiseksi. Epäilijät saavat tyhjinä kulkea, heillä ei iloa suoda. Kristillisyys ei kulje tuntemisien varassa, se on uskon ja armon varassa.
- Uki
Mitään epäile..ei vaan ole kuulunut mitään lapin seuroista..kunhan kyselin..enkä riitaa haasta
- kuuluu
Uki kirjoitti:
Mitään epäile..ei vaan ole kuulunut mitään lapin seuroista..kunhan kyselin..enkä riitaa haasta
Vähiten niistä täällä kirjoitellaankaan, meteliä pidetään toisaalla, kunhan heittin palstat avautuu.
- mahtanet
kuuluu kirjoitti:
Vähiten niistä täällä kirjoitellaankaan, meteliä pidetään toisaalla, kunhan heittin palstat avautuu.
tarkoittaa?
- minä
Ei ole siellä sen jälkeen saarnattu pyhänhengen voimalla kun Gunnar Jönsson 60 luvulla rakensi eriseuran.
- Jeesuksenuskoinen
Hänhän latki lopulta viinaakin kitaansa, kun ei voinut syrjäyttää Jumalan miestä, Gunnar Jönssonia.
Nyt ovat Augustille uskolliset joukot vallan kahvassa, ja jäljet kyllä pelottavat. Mutta perästä kuuluu sanoi torventekijä. - p_EL_erin
Kuuntelitko nimim. "minä" niitä saarnoja, kun voit noin sanoa?
Varo, ettet päästä valheita kynästäsi.
Siellä pidettiin lämpimiä, raamatullisia saarnoja, joista ainakin minä iloitsin.
Paljon rakkaita terveisiä jouluseuroista. - p_EL_erin
Jeesuksenuskoinen kirjoitti:
Hänhän latki lopulta viinaakin kitaansa, kun ei voinut syrjäyttää Jumalan miestä, Gunnar Jönssonia.
Nyt ovat Augustille uskolliset joukot vallan kahvassa, ja jäljet kyllä pelottavat. Mutta perästä kuuluu sanoi torventekijä.lopettaa tuo houraaminen Nuin... Kuuntelitko sinä yhtään saarnaa sieltä kun noin väärin todistat?
Siunauksellista Uutta Vuotta sinullekin. Muista, että Jumala antaa katkeruudenkin anteeksi. - Albatrossi
p_EL_erin kirjoitti:
Siellä pidettiin lämpimiä, raamatullisia saarnoja, joista ainakin minä iloitsin.
Paljon rakkaita terveisiä jouluseuroista.Kuuntelin lappalaisen saarnaa. Suurin huoli puhujalla tuntui olevan se, kun vaimoväki käyttää housuja ja myssyjä, eivätkä ole miehilleen tarpeeksi alamaisia. Jäin kaipaamaan neuvoja ja lohdutusta siihen, miten kuolematon sieluni pelustuu!
- tosi???
Albatrossi kirjoitti:
Kuuntelin lappalaisen saarnaa. Suurin huoli puhujalla tuntui olevan se, kun vaimoväki käyttää housuja ja myssyjä, eivätkä ole miehilleen tarpeeksi alamaisia. Jäin kaipaamaan neuvoja ja lohdutusta siihen, miten kuolematon sieluni pelustuu!
tämmöstäkö saarnattiin???
- Jeesuksenuskoinen
p_EL_erin kirjoitti:
lopettaa tuo houraaminen Nuin... Kuuntelitko sinä yhtään saarnaa sieltä kun noin väärin todistat?
Siunauksellista Uutta Vuotta sinullekin. Muista, että Jumala antaa katkeruudenkin anteeksi.Minä tiedän tarkasti mistä minä puhun.
Jokainen sana pitää kirjaimellisesti paikkansa.
Te saatte itse uskoa mitä uskotte, ei ole estettä, mutta minulle te ette voi mielikuvianne totena kaupata, sillä minä tiedän nämä asiat.
Todennäköisesti osaatte lukea kuitenkin sen verran, että nimimerkkini on Jeesuksenuskoinen. - Jeesuksenuskoinen
tosi??? kirjoitti:
tämmöstäkö saarnattiin???
Kaikista pahinta on se, että oikeata asiaa, siis Jumalan elävää ja puhdasta sanaa, sekoitetaan kaiken maailman ihmisoppien ja perinnäissääntöjen kanssa sekaisin. Näin sotketaan puhtaat evankeliumin vapauttavat lähteet.
Syntisen vanhuerkauttaminen, uskosta Kristuksen ansion tähden ja ilman omia töitä, menee sekaisin ja muuttuu ulkoisten ihmistekojen vanhurskauden ja ihmistekoihin perustuvan omanvanhurskauden sekametelisopaksi.
Ja mikä pahinta, vain tilkka tällaista väärää ihmis-tekojen hapatetta Kristuksen vanhurskasuden joukkoon sekoitettuna, se hapattaa koko taikinan hyvin muikeksi oman vanhurskauden ihmisopiksi.
Tämä sama ihmisoppien sekoite näkyy kaikessa karmeudessaan omine seurannaisilmiöineen myös vanhoillislestadiolaisuudessa. - on??
Kaikista pahinta on se, että oikeata asiaa, siis Jumalan elävää ja puhdasta sanaa, sekoitetaan kaiken maailman ihmisoppien ja perinnäissääntöjen kanssa sekaisin. Näin sotketaan puhtaat evankeliumin vapauttavat lähteet.
Syntisen vanhuerkauttaminen, uskosta Kristuksen ansion tähden ja ilman omia töitä, menee sekaisin ja muuttuu ulkoisten ihmistekojen vanhurskauden ja ihmistekoihin perustuvan omanvanhurskauden sekametelisopaksi.
Ja mikä pahinta, vain tilkka tällaista väärää ihmis-tekojen hapatetta Kristuksen vanhurskasuden joukkoon sekoitettuna, se hapattaa koko taikinan hyvin muikeksi oman vanhurskauden ihmisopiksi.
Tämä sama ihmisoppien sekoite näkyy kaikessa karmeudessaan omine seurannaisilmiöineen myös vanhoillislestadiolaisuudessa.se puhdas usko, jossa ei karmeuksia ole, kerro osoite
- Topias
Tämä sama ihmisoppien sekoite näkyy kaikessa karmeudessaan omine seurannaisilmiöineen myös vanhoillislestadiolaisuudessa.Sinun sopisi lukea enemmän niitä Topiaan kirjoja, niin huomaisit kuinka vaarallista on käydä makaamaan pääskysenpesän alle. Näyttää siltä että tuo makuupaikka on pesän alla, kun sokeuskin on alkanut vaivaamaan. Taitaapa olla korvatkin tuota tahnaa täynnä.
Nyt ovat Augustille uskolliset joukot vallan kahvassa, ja jäljet kyllä pelottavat. Mutta perästä kuuluu sanoi torventekijä.Kertoisiko joku tästä Isakssonista, jonka nimi on täällä usein mainittu. Liittyykö hän jotenkin leeviläisyyteen tai steeniläisyyteen. Leevi Pudaksesta ja Sten Johanssonista olen sentään kuullut/lukenut.
- minä
ElDorado kirjoitti:
Kertoisiko joku tästä Isakssonista, jonka nimi on täällä usein mainittu. Liittyykö hän jotenkin leeviläisyyteen tai steeniläisyyteen. Leevi Pudaksesta ja Sten Johanssonista olen sentään kuullut/lukenut.
August Isakson on 60 luvulla eriseuran rakentaneiden opettajien ja heidän oppilaidensa vihaama mies. He ovat keksineet hänen päällensä kaikenlaisia valheita huoraamisesta juopotteluun ym. ym. Siitä syystä että hän piti kiinni vanhinten opista eikä hyväksynyt jumalansanan muutoksia eikä niitä synninluvallisuuksia joita uudenaikaismieliset tahtoivat tuoda kristillisyyteen.
- Pep
minä kirjoitti:
August Isakson on 60 luvulla eriseuran rakentaneiden opettajien ja heidän oppilaidensa vihaama mies. He ovat keksineet hänen päällensä kaikenlaisia valheita huoraamisesta juopotteluun ym. ym. Siitä syystä että hän piti kiinni vanhinten opista eikä hyväksynyt jumalansanan muutoksia eikä niitä synninluvallisuuksia joita uudenaikaismieliset tahtoivat tuoda kristillisyyteen.
Äläpäs ny höpötä.Isaksonni oli koko jupakan pää.Ja syynä tähän ,ettei päässyt kalifiksi kalifin paikalle.Jönsson ei päästäny
- Minä
p_EL_erin kirjoitti:
Paljon rakkaita terveisiä jouluseuroista.He ovat myyneet pois esikoisuutensa oikeuden niin kuin Eesaukin. Eikä hänkään löytänyt yhtään parannuksen sijaa vaikka sitä kyyneleillä etsi.
Eriseuran sisältä ei löydy yhtään parannuksen sijaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin etsiä se kristillisyys joka on pysynyt alkuperäiselle opille uskollisena!
Ei se auta vaikka kuinka lämpimästi saarnattaisiin, kun ei kerran ole tarvinnut pysyä alkuperäiselle opille uskollisena! - Jori
minä kirjoitti:
Et tunne koko miestä ja hänen filosofiaansa.
Mutta puhut suulla suuremmalla kuin rahaton lehmänostaja konsanaan. Augustin touhut ovat hyvin kaikkien niiden tiedossa jotka hänet tunsivat.
Juuri leeviläisten ja steeniläisten oppi-isä hän oli. Ja olen itse kullut kun eräs nykyisistä päälliköistä mainitsi kunnioituksella hänen nimensä. Omavanhurskaus ja sen harjoittajat eivät todellakaan tarvitse yhtään kunnioitusta.
Tätä nykyisten iisaksonilaisten oman vanhurskauden harjoittajien röyhkeätä toimintaa, heidän valheapostoliensa välityksellä, on nyt vaieten seurattu ehdottomasti liian kaunan.
Kuten sanon perästä kuuluu. Tämä toiminta ei missään tapauksessa hyvää tiedä, koska sitä ei rohjeta julistaa synniksi lainkaan. Kristuksen palvelijat ja puhdas evankeliumi tulee näin sotketuksi tuomituksi ja häväistyksi seurakunnassamme. Mutta sehän on väärän profeetan tarkoituskin hajoittaa Kristuksen seurakuntaa. - Minä
Pep kirjoitti:
Äläpäs ny höpötä.Isaksonni oli koko jupakan pää.Ja syynä tähän ,ettei päässyt kalifiksi kalifin paikalle.Jönsson ei päästäny
Halusivatko sinusta myös ne kalifiksi kalifin paikalle jotka vuosisadan vaihteessa pitivät alkuperäisestä opista kiinni eivätkä hyväksyneet uusia muotoja kristillisyyteen?
- Jori
Pep kirjoitti:
Eihän tämä peli enää vetele. Waatijoiden röyhkeys senkun vaan lisääntyy.
Ei sellainen hävytön asenne parane enää vaikenemisesta ja hiljaisesta myöntelemisestä.
Mutta uskon että Jumalalla on hyvä tarkoituksensa näissäkin koettelemuksissa.
Hän kuljettaa aina Poikansa Kristuksen kivulla synnyttämät lapset kotiin Sanansa ja Pyhien Sakramenttiensa uskomisen kautta, se on varmaa.
Kristuksen puhdasta ihmisteoista ja ansioista vapaata armo-oppia eivät waatijain sauvat, eli oman vanhurskauden perinnäissääntö- opit tule koskaan voittamaan. - Pep
Minä kirjoitti:
Halusivatko sinusta myös ne kalifiksi kalifin paikalle jotka vuosisadan vaihteessa pitivät alkuperäisestä opista kiinni eivätkä hyväksyneet uusia muotoja kristillisyyteen?
Katteles ympärilles,kyllä muodot muuttuu ja varmasti sinunkin muotosi on muuttunut ,tuskin elät niinkuin 1800lukulaiset...maailma muuttuu ja me sen mukana.Ulkonaiset keksityt säännöt eivät enää päde .Ainoastaan usko kristukseen pelastaa,ei muodot.
- Minä
Jori kirjoitti:
Et tunne koko miestä ja hänen filosofiaansa.
Mutta puhut suulla suuremmalla kuin rahaton lehmänostaja konsanaan. Augustin touhut ovat hyvin kaikkien niiden tiedossa jotka hänet tunsivat.
Juuri leeviläisten ja steeniläisten oppi-isä hän oli. Ja olen itse kullut kun eräs nykyisistä päälliköistä mainitsi kunnioituksella hänen nimensä. Omavanhurskaus ja sen harjoittajat eivät todellakaan tarvitse yhtään kunnioitusta.
Tätä nykyisten iisaksonilaisten oman vanhurskauden harjoittajien röyhkeätä toimintaa, heidän valheapostoliensa välityksellä, on nyt vaieten seurattu ehdottomasti liian kaunan.
Kuten sanon perästä kuuluu. Tämä toiminta ei missään tapauksessa hyvää tiedä, koska sitä ei rohjeta julistaa synniksi lainkaan. Kristuksen palvelijat ja puhdas evankeliumi tulee näin sotketuksi tuomituksi ja häväistyksi seurakunnassamme. Mutta sehän on väärän profeetan tarkoituskin hajoittaa Kristuksen seurakuntaa.Leeviläiset kuten heitä kutsut opettavat samoin kuin Lestaadius. Eikö siis olisi kaannattanut rakentaa ihan oma kristillisyys eikä alkaa hänen oppiaan parantamaan?
- Minä
Pep kirjoitti:
Katteles ympärilles,kyllä muodot muuttuu ja varmasti sinunkin muotosi on muuttunut ,tuskin elät niinkuin 1800lukulaiset...maailma muuttuu ja me sen mukana.Ulkonaiset keksityt säännöt eivät enää päde .Ainoastaan usko kristukseen pelastaa,ei muodot.
Raamatussa lukee " Älkäät asettako teitänne tämän mailman muodon jälkeen".
Ei kenenkään kristillisyys ole kuitenkaan sidottu mihinkään vaatteisiin eikä mihinkään omiin tekoihin.
Eron pääsyy oli Boremannin tarkoitushakuisesti väärentämä Lestadiuksen postilla. Eikä oikealle opille uskolliset tietenkään voineet sellaista hyväksyä!
Laitan tähän liitten jossa Lestaadius kertoo minkälainen on omanvanhurskauden palvelija:
"Näinä aikoina on monella omavanhurskaus
autuuden perustuksena, ei
ainoastaan siveöillä, jotka eivät ole
koskaan heränneet, että he olisivat tulleet
pahuutensa tuntemaan; mutta muutamat
heränneet tahtovat myös omanvanhurskauden
kautta mennä taivaaseen, nimittäin
semmoiset heränneet, joiden tunto
on liikkunut, että he rupesivat tuota
entistä grovia elämää silittämään. He
ovat heittäneet juopumuksen pois ja
maistavat vaan pikku piiskaisen. He ovat
heittäneet kirouksen. He ovat heittäneet
muun varkauden, mutta tullivarkautta he
eivät saata heittää. Niille on sentähden
kaikki maailman turhuus luvallinen,
koreus on luvallinen, häät ovat luvalliset,
ristijäiset ovat luvalliset ja gravijaiset
ovat luvalliset ja maailman malli on
luvallinen. Eivät he tahdo peräti luopua
perkeleestä ja hänen menoistansa Eivät
he tahdo kaikesta sydämestä kieltää
itseänsä maailmasta. Siitä hännästä nyt
heitä rietas pidättää ja se on kuitenkin
luja rihma, losta hän pidättää. Se on niin
paksu kuin ankkuritanko, vaikka he itse
luulevat, ettei se ole paksumpi kuin
hiuskarva. Mutta kyllä he saavat tuta
kuinka lula ja paksu tämä maailman
nuora on, jos omatunto herää." - Esikois.ei ole kauppatavaraa
Minä kirjoitti:
He ovat myyneet pois esikoisuutensa oikeuden niin kuin Eesaukin. Eikä hänkään löytänyt yhtään parannuksen sijaa vaikka sitä kyyneleillä etsi.
Eriseuran sisältä ei löydy yhtään parannuksen sijaa. Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin etsiä se kristillisyys joka on pysynyt alkuperäiselle opille uskollisena!
Ei se auta vaikka kuinka lämpimästi saarnattaisiin, kun ei kerran ole tarvinnut pysyä alkuperäiselle opille uskollisena!Leeviläiset ovat myöhäissyntyisiä he tulevat valmiiseen taloon kuin luteet ja torakat, saavat aikaan sen ettei kenelläkään ole hyvä olla.
Luteet levittävät levottomuutta niin kuin omavanhurskauskin tekee, He imevät kristittyjen verta, he pakenevat valkeutta, eivät koskaan tule totuuden tuntoon. Luteet saapuvat kun on lämmintä ja valot hämärtyy, käyttävät kristittyjen lämpöä ja rakkautta hyväkseen, he tulevat ystävinä myrkkypullo kainalossaan.
Lopuksi tuo Boremanin postilla oli vain savuverho omallevanhurskaudelle, mielet olivat kyllä jo aikaa sitten paisuneet näkemään kristittyjen ja kristillisyyden vikoja. Heidän oppinsa on vanhoissa uniformuissa ja tavoissa. - tietää
Esikois.ei ole kauppatavaraa kirjoitti:
Leeviläiset ovat myöhäissyntyisiä he tulevat valmiiseen taloon kuin luteet ja torakat, saavat aikaan sen ettei kenelläkään ole hyvä olla.
Luteet levittävät levottomuutta niin kuin omavanhurskauskin tekee, He imevät kristittyjen verta, he pakenevat valkeutta, eivät koskaan tule totuuden tuntoon. Luteet saapuvat kun on lämmintä ja valot hämärtyy, käyttävät kristittyjen lämpöä ja rakkautta hyväkseen, he tulevat ystävinä myrkkypullo kainalossaan.
Lopuksi tuo Boremanin postilla oli vain savuverho omallevanhurskaudelle, mielet olivat kyllä jo aikaa sitten paisuneet näkemään kristittyjen ja kristillisyyden vikoja. Heidän oppinsa on vanhoissa uniformuissa ja tavoissa.tuosta väärennetystä postillasta, milloin, missä painettiin jne
- Leevi
Nyt ovat Augustille uskolliset joukot vallan kahvassa, ja jäljet kyllä pelottavat. Mutta perästä kuuluu sanoi torventekijä.Totuushan on hiukan toisenlainen, Gunnar ja muut vanhemmat sanoivat että kyllä me tuon Augustin kanssa olisimme tulleet toimeen ellei hra xxxx ja hra xxxx olisi ollut mukana asioita sotkemassa. Augusti oli kuitenkin tuossa vaiheessa jo vanhuuden heikkoudessa, hän oli melkeinpä pelkkä keulahahmo näillä nuoremmilla, jotka olivat vielä voimissaan.
- Menninkäinen
Nyt ovat Augustille uskolliset joukot vallan kahvassa, ja jäljet kyllä pelottavat. Mutta perästä kuuluu sanoi torventekijä.Eikös Augusti ollut esikuvasi myöskin.
- Minä
tietää kirjoitti:
tuosta väärennetystä postillasta, milloin, missä painettiin jne
En tarkkaan muista mutta joskus 50 luvun loppupuolella!
- Minä
Leevi kirjoitti:
Totuushan on hiukan toisenlainen, Gunnar ja muut vanhemmat sanoivat että kyllä me tuon Augustin kanssa olisimme tulleet toimeen ellei hra xxxx ja hra xxxx olisi ollut mukana asioita sotkemassa. Augusti oli kuitenkin tuossa vaiheessa jo vanhuuden heikkoudessa, hän oli melkeinpä pelkkä keulahahmo näillä nuoremmilla, jotka olivat vielä voimissaan.
totuus että Gunnar hyväksyi väärennetyn jumalansanan ja sanoi joka ei boremannin postillaa hyväksy astukoon syrjään!
Taitaa sinun totuutesi olla valheapostolien kertomaa muunneltua totuutta! - Jori
Minä kirjoitti:
Leeviläiset kuten heitä kutsut opettavat samoin kuin Lestaadius. Eikö siis olisi kaannattanut rakentaa ihan oma kristillisyys eikä alkaa hänen oppiaan parantamaan?
Kristuksessa pelastus on, ei Lestadiuksessa.
Lestadius julisti hänkin omalla uuspietistisellä tavallaan uskosta Kristukseen, mutta ei missään tapauksessa uskosta omaan itseensä.
Leeviläiset puhuvatkin vain uskosta isäinsä perinnäissäädöksiin, mutta Kristus on heille lähes tuntematon.
He eivät todellakaan tiedä uskonvanhurskaudesta mitään, mutta ansaitkoot he autuuttaan keskenänsä ihan rauhassa, kunhan eivät vaadi sitä muilta, vaan antavat muiden Jumalan lasten elää iloisina ja vapaina, uskossa Kristukseen.
Kumarrelkoot he vaarejaan ja kadehtikoot muiden kristittyjen onnea ja vapautta, kunhan eivät vaadi poppootansa ja kirkonvaarejaan korotettavaksi seurakuntamme kristukseksi ja sen vapahtajaksi.
Todella halpamaista touhua on nyt tuo oman vanhurskauden hajottava touhuaminen tämän päivän esikoislestadiolaisuudessa. - Jori
Minä kirjoitti:
totuus että Gunnar hyväksyi väärennetyn jumalansanan ja sanoi joka ei boremannin postillaa hyväksy astukoon syrjään!
Taitaa sinun totuutesi olla valheapostolien kertomaa muunneltua totuutta!"Väärennetyn Jumalan sanan", mitä joutavaa lässytystä sinä pidät joistakin Lestadiuksen postilloista.
Raamatussa meillä on väärentämätön Jumalan sana. - lisää
Minä kirjoitti:
En tarkkaan muista mutta joskus 50 luvun loppupuolella!
miten sitä "muokattiin", postillaa siis?
- Leevi
lisää kirjoitti:
miten sitä "muokattiin", postillaa siis?
Postillat tehtiin hiukan sujuvammaksi lukea, sekä siistittiin joitakin sanoja kuten esim. pirunpaska riettaanulosteeksi tähän tyyliin. Tälläisiin asioihin ovat leeviläiset perustaneet koko oikeassa olemisen. He askartelevat sellaisten asioiden parissa joita pikkulapsetkin ymmärtävät paremmin.
- deva kukkude
Minä kirjoitti:
Taitaa sinun totuutesi olla valheapostolien kertomaa muunneltua totuutta!Boremanin postillaan oli koottu vain niitä saarnoja joita Rovasti Lestadius oli pitänyt illalla vain ja ainoastaan jo kääntyneille ja uudestisyntyneille kristityille. Näitä saarnoja on kutsuttu evankeliumin saarnoiksi, niissä ei ollut ankaraa lakisaarnaa suruttomille, vaan sellaista saarnaa jota tälläkin ajalla saarnataan kääntyneille kristityille. Saarnojahan ei väärennetty mihinkään suuntaan, niissäkin oli kielellisiä muutosia lukemisen sujuvuuden takia. Leeviläisten mukaan siellä pitöisi olla kaikki vanhan suomenkielen sanat joita nykyään ei edes käytetä.
- joo
Leevi kirjoitti:
Postillat tehtiin hiukan sujuvammaksi lukea, sekä siistittiin joitakin sanoja kuten esim. pirunpaska riettaanulosteeksi tähän tyyliin. Tälläisiin asioihin ovat leeviläiset perustaneet koko oikeassa olemisen. He askartelevat sellaisten asioiden parissa joita pikkulapsetkin ymmärtävät paremmin.
nyt ymmärrän; ei siinä mistään väärennöksestä ollut kysymyskään, kiitän selkeästä vastauksesta
(joillakin on muuten halu puhua ruokottomuuksia, esim mässäillä vaikkapa rovastin räikeimmillä saarnoilla.....tai sitten sirotella kirjoitustensa joukkoon vähän väliä "saata peetä") - Jori
Leevi kirjoitti:
Tietääkseni akuteksti oli hyvin nykyaikaista.
Huonosti suomenkieltä taitava Lestadius puhuu tietääkseni kirkon pöntöstä seuraavaisesti:
"He ovat pitäneet yöllä kättään huoran vitussa".
Tämä oli tietääkseni jokin lappalainen tapa, pitää sormeaan yöllä siellä ja Lestadius pappa kun julisti lapinkielellä niin kuin asia oli.
Mutta jos me alamme tällaista "jänkhänkieltä" julistamaan kirkoissamme, niin se on kaikkea muuta julistusta kun Jeesuksen Kristuksen julistamista ihmisten pelastukseksi.
Mikä siinä pitää ollakin että ihmiset rakentavat itselleen monenlaisia näkyviä jumalankuvia, kuten nyt esimerkiksi L.L.L. hänetkin on korotettu kuolemansa joksikin jumalaksi ja patsaaksi kristinuskon tilalle ja paikalle.
Postillat ovat kirjoitetut siksi ettei silloinen ruotsalainen kirkkojärjestys, eli konvertikkeliplakaati sallinut maallikkojen saarnaavan lainkaan yleisissä tilaisuuksissa.
Eihän Lestadius mitään uutta Raamattua ole suinkaan kirjoittanut. Hän on selittänyt Raamattua hänen lahjoillaan ja uuspietismi oli hänen silloinen taustaryhmänsä, joka ajatus-suuntaus värittää Lestadiuksen saarnoja.
En tarkoita sitä etteikö Lestadius saarnannut oikeita ja rakentavia evankeelisia saarnoja myös.
Niinsanotut ehtoosaarnat joita hän piti "ei tavallisille kirkkokansalle" vaan "omilleen", ne ovat mahtavaa evankeliumia Kristuksesta.
Tahtoo olla myös niin, että ajan saatossa kaiken maailman isänsäädökset nousevat yhä enemmän ja enemmän arvoon arvaamattomaan, vaikka alunperin lestadiolainen liike on vasta reilut 150 vuotta vanha ja hajonnutkin jo sinä aikana 18 eri joukkoon.
Ei tätä kaikkea sekoilua todeksi uskoisi ellei olisi itse tullut Jeesuksen evankeliumin pelastamaksi, on se niin ihmeellista sekoilua, muutamilla ihmisillä jotka sitten vielä vetävät uskossa heikkoja Jumalan lapsia joukkoina mukaansa. - tyttö
Jori kirjoitti:
"Väärennetyn Jumalan sanan", mitä joutavaa lässytystä sinä pidät joistakin Lestadiuksen postilloista.
Raamatussa meillä on väärentämätön Jumalan sana.miksi olet täällä lestadiolaisuus palstalla noilla mielipiteillä?
Minulla on rakkaus juuri lestadiuksen ääneen, että se on raamatun kanssa yhtäpitävä. - korni
tyttö kirjoitti:
miksi olet täällä lestadiolaisuus palstalla noilla mielipiteillä?
Minulla on rakkaus juuri lestadiuksen ääneen, että se on raamatun kanssa yhtäpitävä.kuulkaas nyt arvoisa isaksson- teikäläinen ja seurakunnan hajoittajahenki, minä uskon samoin kun Lestadiuskin, nimittäin Jeesukseen.
Mutta et kai sinä raukka ole nyt Lestadiuksesta, tekemässä näkyvää jumalaa itsellesi?
Lestadius on ollut yksi heikko ihminen, ihmisten joukossa aikanaan elänyt opettaja ja pappi. Minä uskon vakaasti, että hän opetti muita, niin kuin itsekin uskoi. Mutta en minä etkä sinäkään pelastu hänen uskollaan, tai uskomalla häneen.
Me pelastumme vain uskomalla Kristuksen vanhurskauden omaksi vanhurksudeksemme.
Eikä Lestadiuskaan muuta ole opettanut, sillä olen muutaman vuosikymmenen itse lukenut, ja kuunnellut myös hänen saarnojaan.
Perin outoa että nykyaikanakin vielä kun jo osataan Raamattuakin lukea, rakennetaan uskottavaksemme Jumalan kuvia edesmenneistä ihmisistä.
He ovat itsekin kunniaan menneet VAIN Jumalan sanaan ja Sakramentteihin uskomalla.
Ja se SAMA USKO riittää totisesti meillekin, tänäkin päivänä. - minä
deva kukkude kirjoitti:
Boremanin postillaan oli koottu vain niitä saarnoja joita Rovasti Lestadius oli pitänyt illalla vain ja ainoastaan jo kääntyneille ja uudestisyntyneille kristityille. Näitä saarnoja on kutsuttu evankeliumin saarnoiksi, niissä ei ollut ankaraa lakisaarnaa suruttomille, vaan sellaista saarnaa jota tälläkin ajalla saarnataan kääntyneille kristityille. Saarnojahan ei väärennetty mihinkään suuntaan, niissäkin oli kielellisiä muutosia lukemisen sujuvuuden takia. Leeviläisten mukaan siellä pitöisi olla kaikki vanhan suomenkielen sanat joita nykyään ei edes käytetä.
tai jos et valehtele niin puhut sellaista mistä et mitään tiedä!
Boremannin postillasta on poistettu keskimäärin 500 sataa sanaa jokaisesta saarnasta ja lisäksi muutettu niitä jäljelle jääneitä. Eikä sekään vielä riittänyt sillä boreman on lisäksi vielä kirjoittanut sinne omia lisäyksiä. Tästä kirjasta Gunnar sanoi, että tämä on paras joululahja kristityille ja joka ei tätä hyväksy astukoon syrjään! - minä
joo kirjoitti:
nyt ymmärrän; ei siinä mistään väärennöksestä ollut kysymyskään, kiitän selkeästä vastauksesta
(joillakin on muuten halu puhua ruokottomuuksia, esim mässäillä vaikkapa rovastin räikeimmillä saarnoilla.....tai sitten sirotella kirjoitustensa joukkoon vähän väliä "saata peetä")Jos jokaisesta saarnasta on keskimäärin poistettu yli 500 sanaa ja lisäksi muutettu jäljelle jäänyttä tekstiä ja lisätty vielä boremannin omia juttuja. Ni kai siinä hiukan enemmän on muuttunut kuin paska ja perse vai mitä mieltä olet?
Joistain
saarnoista on poistettu jopa yli 90%. - minä
Jori kirjoitti:
Eihän tämä peli enää vetele. Waatijoiden röyhkeys senkun vaan lisääntyy.
Ei sellainen hävytön asenne parane enää vaikenemisesta ja hiljaisesta myöntelemisestä.
Mutta uskon että Jumalalla on hyvä tarkoituksensa näissäkin koettelemuksissa.
Hän kuljettaa aina Poikansa Kristuksen kivulla synnyttämät lapset kotiin Sanansa ja Pyhien Sakramenttiensa uskomisen kautta, se on varmaa.
Kristuksen puhdasta ihmisteoista ja ansioista vapaata armo-oppia eivät waatijain sauvat, eli oman vanhurskauden perinnäissääntö- opit tule koskaan voittamaan.Niinhän Lestaadiuskin saarnasi!
Tässä esimerkki miten:
nuora on, jos omatunto herää." - Luis Pastori
minä kirjoitti:
Niinhän Lestaadiuskin saarnasi!
Tässä esimerkki miten:
nuora on, jos omatunto herää."Uuspietistinen Lestadius eli -v.-v. 1800-1864.
Luepas Raamattua vaikkapa 3000 vuoden takaa, siellä ei kristityn riemulla ole rajaa.
Ilo oli aitoa vielä Lestadiuksenkin aikana, vaan ei enää kun omavanhurskautta harjoitetaan munkinkaapuihin pukeutuneina häpeämättä.
Kristitty on Hengestä syntyynyt eikä turvaa mihinkään mikä on lihasta syntynyt, siis tästä elämästä lähtöisin.
Voitele kuule amissi- munkki silmäsi simänvoiteella että näkisit oman alastomuutesi, ja häpeisit mokoma uskokullattu. - deva kukkude
minä kirjoitti:
tai jos et valehtele niin puhut sellaista mistä et mitään tiedä!
Boremannin postillasta on poistettu keskimäärin 500 sataa sanaa jokaisesta saarnasta ja lisäksi muutettu niitä jäljelle jääneitä. Eikä sekään vielä riittänyt sillä boreman on lisäksi vielä kirjoittanut sinne omia lisäyksiä. Tästä kirjasta Gunnar sanoi, että tämä on paras joululahja kristityille ja joka ei tätä hyväksy astukoon syrjään!Herää jo äläkä valheita usko, jos saarnasta poistetaa 500-sanaa niin eihän siihen mitään jäljelle. Ilmeisesti ette ole Lestadiuksen postilloja hyväksyneet, kun olette astuneet sivuraiteelle.
- minä
Luis Pastori kirjoitti:
Uuspietistinen Lestadius eli -v.-v. 1800-1864.
Luepas Raamattua vaikkapa 3000 vuoden takaa, siellä ei kristityn riemulla ole rajaa.
Ilo oli aitoa vielä Lestadiuksenkin aikana, vaan ei enää kun omavanhurskautta harjoitetaan munkinkaapuihin pukeutuneina häpeämättä.
Kristitty on Hengestä syntyynyt eikä turvaa mihinkään mikä on lihasta syntynyt, siis tästä elämästä lähtöisin.
Voitele kuule amissi- munkki silmäsi simänvoiteella että näkisit oman alastomuutesi, ja häpeisit mokoma uskokullattu.pätkä Lestaadiuksen alkuperäisestä saarnasta!
Ei siis minun oma keksimäni! - minä
deva kukkude kirjoitti:
Herää jo äläkä valheita usko, jos saarnasta poistetaa 500-sanaa niin eihän siihen mitään jäljelle. Ilmeisesti ette ole Lestadiuksen postilloja hyväksyneet, kun olette astuneet sivuraiteelle.
Osaatko prosenttilaskua? Se tarkoittaa suomeksi sitä, että jos sinulla on esim. 10 sisu-pastillia ja jos syöt niistä 90% niin jäljelle jää vain 1 sisu-pastilli!
- minä
minä kirjoitti:
pätkä Lestaadiuksen alkuperäisestä saarnasta!
Ei siis minun oma keksimäni!Ja kirjoitettu sen jälkeen kun Lestaadius lapin-marian kautta oli saanut asuvaisen pyhänhengen sydämmeensä. Josta Lestaadius kirjoittaa, että sen jälkeen hänen saarnansa saivat räikeämmän värityksen!
- mieltä?
minä kirjoitti:
Jos jokaisesta saarnasta on keskimäärin poistettu yli 500 sanaa ja lisäksi muutettu jäljelle jäänyttä tekstiä ja lisätty vielä boremannin omia juttuja. Ni kai siinä hiukan enemmän on muuttunut kuin paska ja perse vai mitä mieltä olet?
Joistain
saarnoista on poistettu jopa yli 90%.No en ole postilla-asiasta mitään mieltä....en ollenkaan ymmärrä, mitä telmitte niitten Lestadiuksen saarnojen kanssa....eikö ole elävää saarnaa ja Pyhän hengen ilmoituksia?
- minä
minä kirjoitti:
Osaatko prosenttilaskua? Se tarkoittaa suomeksi sitä, että jos sinulla on esim. 10 sisu-pastillia ja jos syöt niistä 90% niin jäljelle jää vain 1 sisu-pastilli!
Muistin että kirjotin myös sinulle siitä, että joistakin saarnoista on poistettun yli 90 %.
- deva kukkude
minä kirjoitti:
Muistin että kirjotin myös sinulle siitä, että joistakin saarnoista on poistettun yli 90 %.
Voisitko mainita tuon saarnan, mistä on jäänyt jäljelle 10%. Milloin pidetty, saarnan numero ja mistä postillasta löytyy. Onko suomalaisissa postilloissa. Haluan lukea sen niin sitten lakkaan ihmettelemästä.
- minä
deva kukkude kirjoitti:
Voisitko mainita tuon saarnan, mistä on jäänyt jäljelle 10%. Milloin pidetty, saarnan numero ja mistä postillasta löytyy. Onko suomalaisissa postilloissa. Haluan lukea sen niin sitten lakkaan ihmettelemästä.
Kirkkopostilla Luulaja 1876 s274
Evankeliumipostillassa kyseinen saarna numerolla 41 s182 tästä saarnasta on poistettu 93%
Toinen josta on jätetty pois 94% on kahdesta eri postillan saarnasta yhdistetty kokonaisuus Uusipostilla pori 1897 s179 ja Kolmas postilla pori 1924 näiden yhdistelmä evankeliumipostillassa s135 numero 31 - Luis Pastori
minä kirjoitti:
Ja kirjoitettu sen jälkeen kun Lestaadius lapin-marian kautta oli saanut asuvaisen pyhänhengen sydämmeensä. Josta Lestaadius kirjoittaa, että sen jälkeen hänen saarnansa saivat räikeämmän värityksen!
Olen lukenut monet kerrat jo vanhan painoksen Lestadiuksen saarnat, aina lapsesta asti.
Älä sinä yritä neuvoa minua näissä asioissa. - minä
Luis Pastori kirjoitti:
Olen lukenut monet kerrat jo vanhan painoksen Lestadiuksen saarnat, aina lapsesta asti.
Älä sinä yritä neuvoa minua näissä asioissa.On se valittu sitten minkä syyn takia tahansa. Kyllä siitä ainakin selkeästi näkyy Lestaadiuksen mielipide. Siinä hän on kirjoittanut niin selkokielellä, että pitäisi fariseuksenkin jo ymmärtää.
Oikeita kristittyjä haukuttiin jo Lestaadiuksenkin aikana lakihenkisiksi ja omanvanhurskauden palvelioiksi. Tämä Lestaadiuksen muistutus siitä minkälainen on omanvanhurskauden palvelija on hyvä muistutus vielä meillekkin, sillä rietas tahtoo aina kääntää heränneitten silmät nurin etteivät he tuntisi paimenen ääntä! - minä
mieltä? kirjoitti:
No en ole postilla-asiasta mitään mieltä....en ollenkaan ymmärrä, mitä telmitte niitten Lestadiuksen saarnojen kanssa....eikö ole elävää saarnaa ja Pyhän hengen ilmoituksia?
Selkeästi saarnataan kaksiteräinen jumalansana pyhänhengen voimalla! Toisin kuin jellivaarassa sillä ei Eesaukaan löytänyt yhtään parannuksensijaa vaikka hän sitä kyyneleillä etsi. Sillä jos alkuperäinen kristillisyys hyljätään kelvottomana ihmisen pojan tähden niin kyllä siinä varmasti henki sammuu!
Mutta kyllä kaikkina aikoina kuolleen uskon tunnustajat ovat hartaan tunnelman osanneet luoda ja se onkin yksi kuolleen uskon tuntomerkki, että ajatellaan niin, että kyllä tämä on oikea kristillisyys koska täällä on niin harras tunnelma. Sitten sanotaan, että täytyy hengen erottamisen lahjat olla eikä huomata ettei luonnollinen tunne ole mikään kristuksen henki! - Luis Pastori
minä kirjoitti:
On se valittu sitten minkä syyn takia tahansa. Kyllä siitä ainakin selkeästi näkyy Lestaadiuksen mielipide. Siinä hän on kirjoittanut niin selkokielellä, että pitäisi fariseuksenkin jo ymmärtää.
Oikeita kristittyjä haukuttiin jo Lestaadiuksenkin aikana lakihenkisiksi ja omanvanhurskauden palvelioiksi. Tämä Lestaadiuksen muistutus siitä minkälainen on omanvanhurskauden palvelija on hyvä muistutus vielä meillekkin, sillä rietas tahtoo aina kääntää heränneitten silmät nurin etteivät he tuntisi paimenen ääntä!Uuspietistinen Lestadius pappa on ollut 1800 luvulla tietenkin jotakin mieltä. Rauha hänen muistolleen. Älä sinä tee muita jumalia Jumalan rinnalle. Kuitenkin vain Jeesus voi pelastaa syntisen tänäänkin. Tutki sydämesi ja henkesi!
Kaikki itsensä ulkoiseen parantelemiseen tähtäävät toimet, joiden avulla kelpaisi sitten paremmin Jumalalle, ovat juuri nimenomaan farisealaisuutta.
Minä uskon itseni autuaaksi yksin Kristuksen ansion tähden. Olen totisesti onnellinen mies, ilman muita välimiehiä kun jo pantu on, Jeesus Kristus. Minä Kristuksessa ja Kristus minussa.
Parempaa kohtaloa ei maailmassa ole.
Pyrkimys itse itsensä vanhurskauttamiseen on sen sijaan monien tuskien äiti.
Miten kukaan voi edes ajatella pelastuvansa rakentamalla kaikenlaisia säädöksiä itselleen ja muille. Miten kukaan voi kuvitella pelastuvansa vahtimalla omia ja toisten asusteita, tai tilaisuuksia joissa he käyvät. Kateuden piru siellä takana on. Piru kadehtii vapaita Jumalan lapsia. Sillä siellä missä Herran Henki on siellä on vapaus.
Siitä vaan porskutat syvinta ja aukeinta, mutta nämä toimet kertovat juuri omavanhurskaudesta ja heikosta uskosta, jota pitää sitten vanhistaa ja ylläpitää omien tekemisten kautta. Eivät nämä munkkien kaavut suinkaan kerro uskosta Jeesukseen Kristukseen. Waatimuksen hengestä juuri tunnetaan omavanhurskaus.
Siellä missä Herran henki on siellä on vapaus.
Ja se on todellinen vapaus, sen on Vapahtajani Jeesus Kristus verellään ansainnut ja rakkautensa tähden minulle lahjoittanut.
Kiitos sinulle Jeesus. - Huomasin
Luis Pastori kirjoitti:
Uuspietistinen Lestadius pappa on ollut 1800 luvulla tietenkin jotakin mieltä. Rauha hänen muistolleen. Älä sinä tee muita jumalia Jumalan rinnalle. Kuitenkin vain Jeesus voi pelastaa syntisen tänäänkin. Tutki sydämesi ja henkesi!
Kaikki itsensä ulkoiseen parantelemiseen tähtäävät toimet, joiden avulla kelpaisi sitten paremmin Jumalalle, ovat juuri nimenomaan farisealaisuutta.
Minä uskon itseni autuaaksi yksin Kristuksen ansion tähden. Olen totisesti onnellinen mies, ilman muita välimiehiä kun jo pantu on, Jeesus Kristus. Minä Kristuksessa ja Kristus minussa.
Parempaa kohtaloa ei maailmassa ole.
Pyrkimys itse itsensä vanhurskauttamiseen on sen sijaan monien tuskien äiti.
Miten kukaan voi edes ajatella pelastuvansa rakentamalla kaikenlaisia säädöksiä itselleen ja muille. Miten kukaan voi kuvitella pelastuvansa vahtimalla omia ja toisten asusteita, tai tilaisuuksia joissa he käyvät. Kateuden piru siellä takana on. Piru kadehtii vapaita Jumalan lapsia. Sillä siellä missä Herran Henki on siellä on vapaus.
Siitä vaan porskutat syvinta ja aukeinta, mutta nämä toimet kertovat juuri omavanhurskaudesta ja heikosta uskosta, jota pitää sitten vanhistaa ja ylläpitää omien tekemisten kautta. Eivät nämä munkkien kaavut suinkaan kerro uskosta Jeesukseen Kristukseen. Waatimuksen hengestä juuri tunnetaan omavanhurskaus.
Siellä missä Herran henki on siellä on vapaus.
Ja se on todellinen vapaus, sen on Vapahtajani Jeesus Kristus verellään ansainnut ja rakkautensa tähden minulle lahjoittanut.
Kiitos sinulle Jeesus.Tyypillinen itsehurskaan kirjoitus, joilla on perustana, että voin sovittaa itse Jumalan ja Jeesuksen kanssa kahden kesken. Seurakuntaa ei tarvita, vaikka Luther selkeästi kirjoittaa, jos tahot löytää Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä missä herran henki siellä on vapaus, näin he sanovat, siellä on heillä kuitenkin lihan vapaus.
- !!!
Tämä sama ihmisoppien sekoite näkyy kaikessa karmeudessaan omine seurannaisilmiöineen myös vanhoillislestadiolaisuudessa.Nuinikkäästi?
- Suorat sanat
Huomasin kirjoitti:
Tyypillinen itsehurskaan kirjoitus, joilla on perustana, että voin sovittaa itse Jumalan ja Jeesuksen kanssa kahden kesken. Seurakuntaa ei tarvita, vaikka Luther selkeästi kirjoittaa, jos tahot löytää Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä missä herran henki siellä on vapaus, näin he sanovat, siellä on heillä kuitenkin lihan vapaus.
kirjoitat sinä omavanhurskas otus (ilmeisesti vl). Sinä palvot ihmistä ja asetat uskosi perustaksi toisen ihmisen.
Lopeta tuo ennen kuin on liian myöhäistä! - tyttö
korni kirjoitti:
kuulkaas nyt arvoisa isaksson- teikäläinen ja seurakunnan hajoittajahenki, minä uskon samoin kun Lestadiuskin, nimittäin Jeesukseen.
Mutta et kai sinä raukka ole nyt Lestadiuksesta, tekemässä näkyvää jumalaa itsellesi?
Lestadius on ollut yksi heikko ihminen, ihmisten joukossa aikanaan elänyt opettaja ja pappi. Minä uskon vakaasti, että hän opetti muita, niin kuin itsekin uskoi. Mutta en minä etkä sinäkään pelastu hänen uskollaan, tai uskomalla häneen.
Me pelastumme vain uskomalla Kristuksen vanhurskauden omaksi vanhurksudeksemme.
Eikä Lestadiuskaan muuta ole opettanut, sillä olen muutaman vuosikymmenen itse lukenut, ja kuunnellut myös hänen saarnojaan.
Perin outoa että nykyaikanakin vielä kun jo osataan Raamattuakin lukea, rakennetaan uskottavaksemme Jumalan kuvia edesmenneistä ihmisistä.
He ovat itsekin kunniaan menneet VAIN Jumalan sanaan ja Sakramentteihin uskomalla.
Ja se SAMA USKO riittää totisesti meillekin, tänäkin päivänä.Lestadiuskaan muuta ole opettanut, siksi hänen sanansa on lohdullinen Jumalan sanan kanssa yhtä pitävä.T:AINOASTAAN Kristuksen kautta pelastettu!
minä kirjoitti:
Kirkkopostilla Luulaja 1876 s274
Evankeliumipostillassa kyseinen saarna numerolla 41 s182 tästä saarnasta on poistettu 93%
Toinen josta on jätetty pois 94% on kahdesta eri postillan saarnasta yhdistetty kokonaisuus Uusipostilla pori 1897 s179 ja Kolmas postilla pori 1924 näiden yhdistelmä evankeliumipostillassa s135 numero 31Tutustuin joskus jonkinlaisella kiinnostuksella otsikkokohdan mukaiseen asiaan.
"Minä" on siinä mielessä oikeassa, että nimenomaan Boremanin laitos on melko lailla muutettu (mahdollisimman)alkuperäisiin kirjoituksiin verrattuna. Boreman todellakin poisti joistain saarnoista huomattavia osia. 20-30 % ei ollut mikään harvinaisuus. Tällaisia poistoja ei tietääkseni ole nykyisissä postilloissa - viimeinen huomattava laitoshan on Postilla I-III joka ilmestyi muutama vuosi sitten.
Pidänkin Boremanin työtä enemmin heikohkona toimitustyönä kuin varsinaisena väärennöksenä. Tiedossani ei ole, että saarnoja "putsattaessa" olisi käytetty mitään erityistä opillista suurennuslasia. Sen sijaan toistoja on poistettu, mutta myös muita, kokonaisia kappaleita, Boremanin korvasyyhyn mukaan. Boreman on siis itse arvioinut, mikä on tarpeellista ja mikä ei. Toimitustyön hän teki käsittääkseni melkolailla yksin. Tuollaista työtä ei koskaan pitäisi jättää yhden henkilön harteille. Boreman oli kyllä melko hyvin perillä lestadiolaisesta traditiosta, mutta hän ei itse kuulunut liikkeeseen. Sisäsiittoisuudessa on omat ongelmansakin, mutta luulisin, että Laestadiuksen ajatuksia ja tarkoituksia voi parhaiten käsittää sellainen, joka itse on kasvanut herätysliikkeen tradition keskellä ja omaksunut sen. "Elävä usko" on niin subjektiivinen käsite, että käytän sitä toisia ihmisiä arvioidessani hyvin varoen.
Summa summarum: pidän Boremanin käännöstä pikemminkin huonona tai ainakin puutteellisena toimitustyönä kuin väärennöksenä. Jotkut eslest saarnaajat ovat tiettävästi tutustuneet oikovedokseen ennen julkaisua, mikä ei mielestäni ole heille kunniaksi.- minä
Jori kirjoitti:
Tietääkseni akuteksti oli hyvin nykyaikaista.
Huonosti suomenkieltä taitava Lestadius puhuu tietääkseni kirkon pöntöstä seuraavaisesti:
"He ovat pitäneet yöllä kättään huoran vitussa".
Tämä oli tietääkseni jokin lappalainen tapa, pitää sormeaan yöllä siellä ja Lestadius pappa kun julisti lapinkielellä niin kuin asia oli.
Mutta jos me alamme tällaista "jänkhänkieltä" julistamaan kirkoissamme, niin se on kaikkea muuta julistusta kun Jeesuksen Kristuksen julistamista ihmisten pelastukseksi.
Mikä siinä pitää ollakin että ihmiset rakentavat itselleen monenlaisia näkyviä jumalankuvia, kuten nyt esimerkiksi L.L.L. hänetkin on korotettu kuolemansa joksikin jumalaksi ja patsaaksi kristinuskon tilalle ja paikalle.
Postillat ovat kirjoitetut siksi ettei silloinen ruotsalainen kirkkojärjestys, eli konvertikkeliplakaati sallinut maallikkojen saarnaavan lainkaan yleisissä tilaisuuksissa.
Eihän Lestadius mitään uutta Raamattua ole suinkaan kirjoittanut. Hän on selittänyt Raamattua hänen lahjoillaan ja uuspietismi oli hänen silloinen taustaryhmänsä, joka ajatus-suuntaus värittää Lestadiuksen saarnoja.
En tarkoita sitä etteikö Lestadius saarnannut oikeita ja rakentavia evankeelisia saarnoja myös.
Niinsanotut ehtoosaarnat joita hän piti "ei tavallisille kirkkokansalle" vaan "omilleen", ne ovat mahtavaa evankeliumia Kristuksesta.
Tahtoo olla myös niin, että ajan saatossa kaiken maailman isänsäädökset nousevat yhä enemmän ja enemmän arvoon arvaamattomaan, vaikka alunperin lestadiolainen liike on vasta reilut 150 vuotta vanha ja hajonnutkin jo sinä aikana 18 eri joukkoon.
Ei tätä kaikkea sekoilua todeksi uskoisi ellei olisi itse tullut Jeesuksen evankeliumin pelastamaksi, on se niin ihmeellista sekoilua, muutamilla ihmisillä jotka sitten vielä vetävät uskossa heikkoja Jumalan lapsia joukkoina mukaansa.tällaisen tiedon olet saanut, että hän tuolla lailla olisi saarnannut?
- Se alkuperäinen
minä kirjoitti:
Selkeästi saarnataan kaksiteräinen jumalansana pyhänhengen voimalla! Toisin kuin jellivaarassa sillä ei Eesaukaan löytänyt yhtään parannuksensijaa vaikka hän sitä kyyneleillä etsi. Sillä jos alkuperäinen kristillisyys hyljätään kelvottomana ihmisen pojan tähden niin kyllä siinä varmasti henki sammuu!
Mutta kyllä kaikkina aikoina kuolleen uskon tunnustajat ovat hartaan tunnelman osanneet luoda ja se onkin yksi kuolleen uskon tuntomerkki, että ajatellaan niin, että kyllä tämä on oikea kristillisyys koska täällä on niin harras tunnelma. Sitten sanotaan, että täytyy hengen erottamisen lahjat olla eikä huomata ettei luonnollinen tunne ole mikään kristuksen henki!Puhut suulla suuremmalla vaikka ei tiedä alkuperäisestä jeesuksenuskosta näemmä mitään.
Lestadiolaisuus edustaa aika vähän alkuperäistä kristiuskoa, joskin Kristus sielläkin, tekojen vanhurskauden väärässä opissa pelastaa, jos nimittäin uskoo yksin häneen. - minä
Se alkuperäinen kirjoitti:
Puhut suulla suuremmalla vaikka ei tiedä alkuperäisestä jeesuksenuskosta näemmä mitään.
Lestadiolaisuus edustaa aika vähän alkuperäistä kristiuskoa, joskin Kristus sielläkin, tekojen vanhurskauden väärässä opissa pelastaa, jos nimittäin uskoo yksin häneen.Ei meitä auta yhtään pelkkä kuollut usko siihen, että jeesus maksoi syntivelkamme niin kuin useimmat jeesususkoiset luulevat! Siihen vaaditaan totinen katumus, parannus ja mielen muutos.
Oikeat Lestaadiolaiset eivät rakenna autuaaksitulemistaan pienimmässäkään määrin omien tekojensa varaan! Se ei vaan tahdo kuolleen uskontunnustajien kaaliin mennä! - Tiedon jyvä
Puhut suulla suuremmalla vaikka ei tiedä alkuperäisestä jeesuksenuskosta näemmä mitään.
Lestadiolaisuus edustaa aika vähän alkuperäistä kristiuskoa, joskin Kristus sielläkin, tekojen vanhurskauden väärässä opissa pelastaa, jos nimittäin uskoo yksin häneen.Ei sinunkaan tietosi ole suurta suuta yhtään parempi. Pimeys on sinutkin saanut valheita kirjoittamaan, missä nyt on sinun pelastuksesi, aina kautta historia nuo alkuperäisenopin puolustajat ovat olleet väärän vanhurkauden palvelijoiden tunnuksia.
- Se alkuperäinen
minä kirjoitti:
Ei meitä auta yhtään pelkkä kuollut usko siihen, että jeesus maksoi syntivelkamme niin kuin useimmat jeesususkoiset luulevat! Siihen vaaditaan totinen katumus, parannus ja mielen muutos.
Oikeat Lestaadiolaiset eivät rakenna autuaaksitulemistaan pienimmässäkään määrin omien tekojensa varaan! Se ei vaan tahdo kuolleen uskontunnustajien kaaliin mennä!Minulle onkin elävä usko ja asuva Pyhä Henki sydämessäni, joka todistaa minulle Kristuksen sekunnista toiseen. Ihmisen totisuus ei auta tippakaan, eikä oma parannus sitäkään vertaa.
Parannus on sydämen kääntymistä Jumalan puoleen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta. Eikä tämä ole mahdollista jos laki ei ole saanut riisua ihmistä tyhjäksi omasta vanhurskaudesta ja saanut pakottaa tyhjänä turvautumaan yksin veren evankeiumiin, Jumalan armoon Jeesuksessa kristuksessa. - Se alkuperäinen
Tiedon jyvä kirjoitti:
Ei sinunkaan tietosi ole suurta suuta yhtään parempi. Pimeys on sinutkin saanut valheita kirjoittamaan, missä nyt on sinun pelastuksesi, aina kautta historia nuo alkuperäisenopin puolustajat ovat olleet väärän vanhurkauden palvelijoiden tunnuksia.
Pelastun omistamalla sydämen uskolla Kristuksen vanhurskauden omakseni.
Kiitos Jeesus tämä on totta tänäänkin, olen Isäni rakas poika Jumalan lapsi. Ei ole kenelläkään sen parempaa kohtaloa tämän maan päällä. - Luis Pastoori
Huomasin kirjoitti:
Tyypillinen itsehurskaan kirjoitus, joilla on perustana, että voin sovittaa itse Jumalan ja Jeesuksen kanssa kahden kesken. Seurakuntaa ei tarvita, vaikka Luther selkeästi kirjoittaa, jos tahot löytää Jumalan etsi ensin Hänen seurakuntansa. Siellä missä herran henki siellä on vapaus, näin he sanovat, siellä on heillä kuitenkin lihan vapaus.
Nimenomaan Kristus on sovittanut minut Jumalan kanssa maksamalla koko syntivelkani ja minä otan tuon lahjan uskolla vastaan.
Pienintäkään epäilystä ei minulle ole etteikö Jumalan sana jokaisen lupauksen osalta pidä paikkansa.
Suosittelen sinullekin lukemaan Jumalan sanaa ja uskomaan sen lupaukset omalle kohdallesi, niin pääset kerran taivaaseen sinäkin minun kanssani yhdessä.
Et sinä raukka pelastu itse tekemälläsi ja ansaitsemallasi vanhurskaudella, sinunkin on vielä nöyrryttävä ottamaan armo lahjana vastaan. - Ei vl:llä
minä kirjoitti:
tällaisen tiedon olet saanut, että hän tuolla lailla olisi saarnannut?
Taitaa mennä hiukan överiksi.
Tuskin löytyy ainakaan suomenkielisistä painoksista. - Minä
Ei vl:llä kirjoitti:
Taitaa mennä hiukan överiksi.
Tuskin löytyy ainakaan suomenkielisistä painoksista.eikä taida löytyä ruotsinkielisistä eikä ylipäätään mistään Lestaadiuksen kirjoituksista eikä myöskään kirjoittamattomasta sanasta!
- p_EL_erin
Albatrossi kirjoitti:
Kuuntelin lappalaisen saarnaa. Suurin huoli puhujalla tuntui olevan se, kun vaimoväki käyttää housuja ja myssyjä, eivätkä ole miehilleen tarpeeksi alamaisia. Jäin kaipaamaan neuvoja ja lohdutusta siihen, miten kuolematon sieluni pelustuu!
Harmi, että et kuullut enempää kuin n 30 sekunttia ko. saarnaa, koska noin väärin todistat sanoessasi, että "Suurin huoli puhujalla tuntui olevan se, kun vaimoväki käyttää housuja ja myssyjä". Se seikka oli aivan sivulauseenomaisesti todettu siinä.
Minusta tuokin saarna oli kallis, ketään ei suljettu pois, vaan kehotettiin armosta uskomaan.
Voin todeta, että samanlaisia saarnoja siellä pidettiin kuin minun muistin ajalla reilut parikymmentä vuotta sitten, silloin kun Gunnar, Hugo ja David saarnailivat. Ja tietysti Evald, joka nytkin piti kalliin raamatullisen saarnan.
Onpa Jumala ollut meille armollinen, kun on säästänyt sanansa elävänä seurakunnassaan, vaikka en ainakaan minä olisi sellaista huolenpitoa ansainnut... - !!!
Minä tiedän tarkasti mistä minä puhun.
Jokainen sana pitää kirjaimellisesti paikkansa.
Te saatte itse uskoa mitä uskotte, ei ole estettä, mutta minulle te ette voi mielikuvianne totena kaupata, sillä minä tiedän nämä asiat.
Todennäköisesti osaatte lukea kuitenkin sen verran, että nimimerkkini on Jeesuksenuskoinen.Kas, onhan se Nuin, onhan
- kalle
Pelastun omistamalla sydämen uskolla Kristuksen vanhurskauden omakseni.
Kiitos Jeesus tämä on totta tänäänkin, olen Isäni rakas poika Jumalan lapsi. Ei ole kenelläkään sen parempaa kohtaloa tämän maan päällä.jos sen omistat katumattomalla sydämmellä. Olet armonvaras!
- Tie-toinen
Leevi kirjoitti:
vielä alkuperäistermi "Huoran perse"! Kuka lesta-isä tai äiti puhuu nykyisin lapsillensa nuin; paitsi ehkä juuri nuo leeviläiset ja augustuslaiset alkuperäisvimmassaan? Tämäkö se nyt vei tuhannet uskovaiset helvettiin, kun "parannneltuja" LLL:n saarnoja lukevat ja kuuntelevat?
- ...
Sen pituinen se.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!1075856Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1844882- 1213580
- 752784
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul602581On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva221988- 341654
Toisesta ketjusta syntyi ajatuksia
Annan lähes koko elämäni hänen vuokseen. Alan miettiä olenko menettänyt järkeni enkä vain huomaa sitä? Hyväkin asia mikä161324- 101284
- 101252