Onko äitini serkun lapsi minulle minkälaista sukua?
Eli mummoni siskon lapsenlapsi.
Olen itsekin lapsenlapsi, eli samaa sukupolvea kuitenkin.
Onko hän minulle sukua? Apua!
7
2968
Vastaukset
- sukuonpahin
On tietenkin sukua, kuten itsekin toteat.
- suku_suku
Mitä suku tarkoittaa kysymyksessäsi? Samaan sukupuuhun te kuitenkin olette vietävissä.
- suku_on_paras
Sitä on joko sukua tai sitten ei, ei ole tulkinnan varaa. Ellei sitten oletetun isän sijasta, paljastu dna-testissä isäksi postinkantaja tai talkkari.
- Ja_niin_edelleen
Voi hyvä tavaton tuo luetun tekstin ymmärtäminen.Kysytään mummon siskon lapsista onko serkuja ovat, isästä ei ole mitään väliä serkuja siitä hulimatta sisarusten lapset lastenlapset j.n.e.
- pikkuserkku
Pikkuserkuksi meillä on ollut tapana kutsua serkusten lapsia:)
- sesiitä
Pane vaan menemään, mitä serkumpaa, sen herkumpaa!
- Selvennystäsukulaisiin
Sisarusten lapset ovat keskenään serkukset.
Serkusten lapset ovat keskenään pikkuserkkuja.
Kaukaisempia sukulaisia nimitetään mukavasti sokeriserkuiksi. Samaa sukuahan kaikki ovat, kun suora linja menee siihen ensimmäiseen pariin, joiden lapsista suku hajoaa eri puolille.
Äidin veli on "eno", isän veli on "setä". Sisaren mies on "lanko", veljen vaimo on "käly".
On myös käytetty sanaa "nato", jonka tarkoitus on minulle jäänyt hämäräksi. Olisikohan aviomiehen veljen vaimo?
Aikaisempina aikoina oli tiukempia määrittelyjä, ilmeisesti tarkemmin ruotsinkielisessä kulttuurissa, koska oli "mormor" ja "farmor", eli äidinäiti ja isänäiti. Onkohan suomen kielessä tätä jakoa lainkaan ollut, sillä mormorista on tullut "mummu", jota käytämme eri versioina kaikista isoäideistä, harva varmaan suomen kielisessä perheessä sanoo isänäitiä "famuksi". "Farfar" ja "murfar" lienevät kokonaan poissa käytöstämme. Käyttänevätkö suomenuotsalaisetkaan? (Fafa, mufa, joskus ehkä kuultu.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232